Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 23:27:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Paulus1201
Vandaag om 23:25:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 23:06:03
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Auteur Topic: DR60710 voeding problematisch of onveilig?  (gelezen 5254 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #30 Gepost op: 24 May 2024, 12:25:18 »
Inderdaad geaard Klaas en het zijn originele Digikeijs voedingen uit 2018.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #31 Gepost op: 24 May 2024, 12:30:45 »
Inderdaad geaard Klaas en het zijn originele Digikeijs voedingen uit 2018.
Nee die zijn niet geschikt conform de handleiding van YaMoRC

@Klaas Zondervan heb je Karst al een bericht gestuurd voor uitleg?
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #32 Gepost op: 24 May 2024, 12:44:57 »
Karst heeft het ooit wel uitgelegd ergens. Voor mij zelf zou het duidelijk zijn. Die eerste NIET gebruiken, de aanbevolen WEL. Lange discussie die eigenlijk niet nodig is  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ben

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 May 2024, 12:56:18 »
Ik snap het verhaal van de slechte voedingen die niet kortsluitvast zijn maar daar is geen sprake van bij mijn voedingen. Welk latent probleem heb ik dan wel, wat kan kapot gaan, wat is een mogelijke verstoring of wat is het gevaar Martin?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #34 Gepost op: 24 May 2024, 12:58:59 »
Karst heeft het ooit wel uitgelegd ergens.
Die uitleg heb ik gevonden, maar die voldoet voor mij niet.
Citaat
Voor mij zelf zou het duidelijk zijn. Die eerste NIET gebruiken, de aanbevolen WEL.
Voor mij niet duidelijk, ik wil snappen waarom.
Citaat
Lange discussie die eigenlijk niet nodig is  ;)
Was inderdaad niet nodig geweest als iemand in een vroeg stadium al een afdoende verklaring had gegeven.

Ik ga inderdaad Karst benaderen voor een uitleg. Maar nu even niet. Ga zo een weekendje weg voor een familiefeestje.

@Ben, op de vragen die jij stelt probeer ik al dit hele draadje een antwoord te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 24 May 2024, 13:21:18 »
Ik had een ingeving. Ik hoor tegenwoordig mensen heel veel over chatGPT praten. Dus ik dacht, laat ik dat nu eens uitproberen.
https://chatgpt.com

Ik was specifiek geinteresseerd in het probleem hoe USB poorten van computers stuk gaan.

Als je in for a read bent

Citaat
Hallo. Ik had een vraag. Als ik een apparaat met eigen voeding aan de USB poort hang van mijn computer. Hoe kan het dan dat de USB poort stuk gaat?
ChatGPT

Het aansluiten van een apparaat met eigen voeding op een USB-poort van je computer kan potentieel schade veroorzaken aan de USB-poort of de computer als er een paar specifieke omstandigheden optreden. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken:

Spanningsverschil: USB-poorten werken meestal met een spanning van 5V. Als het externe apparaat een andere spanning levert of een spanningspiek veroorzaakt, kan dit de USB-poort beschadigen.

Stroomterugvoer: Sommige apparaten met eigen voeding kunnen stroom terugvoeren naar de USB-poort van de computer. Dit kan gebeuren als de aardingen van de computer en het apparaat niet correct zijn verbonden, of als er een ontwerpfout in het apparaat zit. Deze teruggevoerde stroom kan schade veroorzaken aan de USB-poort of de interne circuits van de computer.

Overspanning: Als het apparaat met eigen voeding een defect heeft en een hogere spanning dan normaal naar de USB-poort stuurt, kan dit leiden tot overbelasting en beschadiging van de poort.

Slechte kabels of aansluitingen: Beschadigde of slechte kwaliteit kabels kunnen kortsluiting veroorzaken, wat kan leiden tot schade aan de USB-poort.

Foutief ontwerp van het apparaat: Als het apparaat niet voldoet aan de USB-specificaties, kan het onjuiste spanningen of stromen doorgeven aan de USB-poort van de computer, wat kan leiden tot schade.

Om deze problemen te voorkomen:

Gebruik kwalitatief goede kabels en apparaten: Zorg ervoor dat je kabels en apparaten van betrouwbare merken en leveranciers gebruikt.
    Controleer op defecten: Gebruik apparaten die goed functioneren en geen bekende defecten hebben.
    Isolatie: Gebruik indien mogelijk isolators of bescherming om de USB-poorten van je computer te beschermen tegen stroomterugvoer.

Het is altijd belangrijk om voorzichtig te zijn bij het aansluiten van externe apparaten, vooral als ze hun eigen voeding hebben, om te voorkomen dat je computer beschadigd raakt.
Kan een aardlus hierin een rol spelen?
ChatGPT

Ja, een aardlus kan zeker een rol spelen bij het beschadigen van een USB-poort wanneer je een apparaat met eigen voeding aansluit. Een aardlus ontstaat wanneer er meerdere aardpunten zijn die op verschillende potentialen liggen, wat kan leiden tot ongewenste stroomstromen. Hier is hoe een aardlus schade kan veroorzaken:

Stroomstromen door aardlus: Als de aardpunten van je computer en het externe apparaat niet goed zijn afgestemd, kan er een verschil in potentiaal ontstaan. Dit verschil kan ervoor zorgen dat er een stroom gaat lopen via de aardverbindingen van de apparaten, wat de USB-poort kan overbelasten en beschadigen.

Interferentie: Aardlussen kunnen ook elektromagnetische interferentie veroorzaken, wat de normale werking van de USB-poort kan verstoren en mogelijk schade kan veroorzaken aan de interne elektronica.

Ongewenste spanningen: Door de aardlus kunnen er spanningen ontstaan op de aarding van de USB-poort die hoger zijn dan normaal, wat kan leiden tot overspanning en beschadiging van de poort.

Om problemen met aardlussen te voorkomen, kun je de volgende maatregelen nemen:

Gebruik van geïsoleerde adapters: Gebruik USB-isolatoren of galvanisch gescheiden adapters om elektrische isolatie te bieden tussen de computer en het externe apparaat. Dit voorkomt dat aardlussen ontstaan.

Goede aarding: Zorg ervoor dat alle apparaten in je systeem goed zijn geaard en dat er geen grote verschillen in potentiaal zijn tussen de aardpunten van verschillende apparaten.

Kwaliteit van apparatuur: Gebruik apparatuur die voldoet aan de juiste veiligheidsnormen en specificaties om aardlusproblemen te minimaliseren.

Korte kabels: Gebruik zo kort mogelijke USB-kabels om de kans op aardlussen en interferentie te verminderen.

Door deze maatregelen te nemen, kun je de kans op aardlussen verkleinen en de kans op schade aan je USB-poorten minimaliseren.
Kan ik dit ook oplossen door mijn apparaat een klasse 2 PSU te geven?
ChatGPT

Ja, het gebruik van een Klasse 2 voeding (PSU) kan helpen bij het voorkomen van problemen zoals aardlussen en het beschermen van je USB-poort. Een Klasse 2 voeding biedt een betere isolatie en veiligheid door een paar belangrijke eigenschappen:

Galvanische isolatie: Klasse 2 voedingen hebben meestal een galvanische scheiding tussen de primaire en secundaire windingen van de transformator. Dit betekent dat er geen directe elektrische verbinding is tussen de inkomende stroom (netstroom) en de uitgaande stroom naar je apparaat. Dit helpt bij het voorkomen van ongewenste stroomstromen, zoals die veroorzaakt door aardlussen.

Beperkte uitgangsstroom: Klasse 2 voedingen hebben vaak een begrenzing op de maximale stroom die ze kunnen leveren. Dit betekent dat zelfs bij een fout in het aangesloten apparaat, de voeding niet te veel stroom kan leveren, wat helpt om schade aan de USB-poort te voorkomen.

Veiligheidscertificering: Klasse 2 voedingen voldoen aan strikte veiligheidsnormen en zijn ontworpen om veilig te zijn in verschillende omstandigheden. Dit betekent dat ze minder kans hebben om defecten te vertonen die aardlussen of andere problemen kunnen veroorzaken.

Door een Klasse 2 voeding te gebruiken, zorg je voor betere isolatie en bescherming van je apparaten en de USB-poort van je computer. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen om dit te implementeren:

Controleer de specificaties: Zorg ervoor dat de voeding die je gebruikt inderdaad een Klasse 2 voeding is en dat deze voldoet aan de nodige veiligheidsnormen.
    Correcte installatie: Zorg ervoor dat de voeding correct is geïnstalleerd en dat alle verbindingen stevig en veilig zijn.
    Onderhoud en inspectie: Controleer regelmatig je apparatuur en kabels om ervoor te zorgen dat alles in goede staat is en er geen zichtbare beschadigingen of slijtage zijn.

Hoewel een Klasse 2 voeding veel problemen kan voorkomen, is het ook belangrijk om de eerder genoemde maatregelen te overwegen, zoals het gebruik van goede kwaliteit kabels en adapters, en het correct aarden van je apparatuur.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 24 May 2024, 13:45:11 »
Ik wacht het niet af en heb 2 nieuwe voedingen besteld bij m'n winkelier.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #37 Gepost op: 24 May 2024, 13:45:54 »
 (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 May 2024, 13:48:16 »
Dat is de reden waarom Karst ook zegd dat er een usb protector tussen de centrale en de pc moet worden aangebracht. Ze zijn tekoop bij Domburg of als je de tijd hebt bij Aliexpress.
Ik heb die er inmiddels tussen zitten en ook de voedingen zijn 3 maanden geleden preventief vervangen. Ook de andere voedingen op de ringleidingen zijn al vervangen door de Meanwell medische exemplare. 15v voor de wissels en 12 v voor de verlichting.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2024, 13:50:18 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 24 May 2024, 13:48:50 »
Net als Klaas zou ook ik dit wel beter willen begrijpen.
Waarom kunnen bepaalde ontwerpen er wel tegen, en anderen niet?

Heeft dat te maken met het al of niet aanwezig zijn van opto couplers bij boosters / loconet componenten?

Misschien zouden we hier (ook als naslag) een apart draadje van moeten maken.

Groet, Aiko

Ben

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 24 May 2024, 14:03:44 »
Ik ben DR5000 / 5033 klant van het eerste uur en uit die tijd dateren ook m'n beide voedingen. Ik blijf het een suf onderwerp vinden, iets wat 8 jaar goed werkt en nu ineens niet geschikt is en vervangen moet worden. Wellicht als gevolg van voortschrijdend inzicht maar toch....

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #41 Gepost op: 24 May 2024, 14:35:45 »
@Bas, leuk stuk dat chatGPT verhaal, maar het helpt niet echt. Het staat vol algemeenheden maar verklaart verder niks.

Interessant is de laatste zin:
Citaat
Hoewel een Klasse 2 voeding veel problemen kan voorkomen, is het ook belangrijk om de eerder genoemde maatregelen te overwegen, zoals het gebruik van goede kwaliteit kabels en adapters, en het correct aarden van je apparatuur.
Een klasse 2 voeding is juist niet geaard, en dan moet je toch nog je apparatuur aarden? Echt onzin.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #42 Gepost op: 24 May 2024, 14:43:33 »
Net als Klaas zou ook ik dit wel beter willen begrijpen.
Waarom kunnen bepaalde ontwerpen er wel tegen, en anderen niet?

Heeft dat te maken met het al of niet aanwezig zijn van opto couplers bij boosters / loconet componenten?

Misschien zouden we hier (ook als naslag) een apart draadje van moeten maken.

Groet, Aiko

Naar wat ik begreep van Karst is het een bewuste keuze om in de YD devices geen USB Isolator in te bouwen vanwege de hoge kosten hiervan. Gezien de frequentie waarmee je de modules aan de laptop aansluit rechtvaardigt dit niet de toegevoegde kosten in elk apparaat en is het goedkoper voor de consument om eenmalig een USB Isolator aan te schaffen dan telkens opnieuw voor die techniek te betalen.

Op zich een valide punt.

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 24 May 2024, 18:54:45 »
Dat is een laptopvoeding en die zijn meestal klasse 1. Maar dat kun je zelf makkelijk zien aan de netstekker.
Heeft die een aardcontact? Dan is het klasse 1.
Klaas, een dubbel geisoleerde voeding kan wel degelijk ook een aardingsaansluiting hebben. Verplicht symbool op de behuizing is dan een dubbel vierkant met daarin het aardingssymbool. De aarding is dan niet voor de elektrische veiligheid maar wel voor EMI problemen op te lossen. Concreet zit de aarding dan verbonden met componenten in het 230v  deel van de voeding(meestal Y condensatoren). De laagspanningszijde is niet verbonden met de aarding. Veel laptopvoedingen zijn vandaag de dag al zo uitgevoerd.

Samengevat,  een stekker met aarding wil niet altijd zeggen dat het een klasse I voeding is. Kijk naar de symbolen op de behuizing, die maken je wijzer.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 24 May 2024, 19:06:48 »
Bij starre systemen zoals Dinamo en BidiB zijn Klasse I voedingen wel toegestaan. Hier heb je doorgaands 1 tot 3 voedingen die voor die aan de output kant met de GND aan elkaar moet verbinden. Deze GND mag je bij Dinamo zelfs aan de randaarde verbinden wat ik van Leon begreep.

In feite heb je in die systemen gewoon meerdere voedingen op je modules met hetzelfde potentiaal.

Dat verhaal mag dan functioneel wel ok zijn maar op vlak van veiligheid mag het dus niet. Als je een aarding verbindt met een aanraakbare lage spanning dan is er een risico op een onveilige situatie als er zich een aardfout voordoet in een ander verbonden apparaat met aarding. Een klasse I voeding mag hier dus niet gebruikt worden al zal het functioneel wel werken. Je mag de 0V van je systeem ook niet zomaar verbinden met aarding.
Er zijn heel wat toepassingen waar EMC problemen opgelost kunnen worden door de 0V van de lage spanning aan aarding te leggen maar dan kom je keuringstechnisch in de problemen als de lage spanning aanraakbaar is. Een USB aansluiting is bvb al voldoende om de schakeling aanraakbaar te noemen. De kunst is om in die toepassingen de EMI problemen op te lossen zonder dat je de lage spanning aan aarding moet leggen.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout