Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: DR60710 voeding problematisch of onveilig?  (gelezen 5637 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #15 Gepost op: 22 May 2024, 12:37:24 »
Laten we dan de zaak eens anders benaderen.
Je schrijft dit:
Advies van de fabrikant zelf.
Dan is mijn vraag: welke fabrikant, en welk apparaat? Dan kan ik dat advies misschien in de handleiding vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #16 Gepost op: 22 May 2024, 12:39:15 »
Is wel heel erg open deur vind je niet. Vooruit dan

YaMoRC, YD7001 en alle andere apparaten die voeding nodig hebben. En ja het staat gewoon in de handleiding dat een Klasse II voeding vereist is  ;D

En de reden waarom kan de fabrikant je perfect uitleggen.

Citaat:

De gebruikte voedingseenheid moet voldoen aan beschermingsklasse 2. Als dit niet het geval is, kan dit leiden tot ernstige schade aan de YD7001. De voedingseenheid moet zijn voorzien van dit symbool. (Klasse II, twee vierkantjes in elkaar)
Meer informatie over de beschermingsklasse vindt u hier, bijvoorbeeld: hEps://www.google.com/search?q=schutzklasse+2&oq=schut
« Laatst bewerkt op: 22 May 2024, 12:54:36 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #17 Gepost op: 22 May 2024, 13:20:52 »
Daar staat dat het per se klasse 2 moet zijn. Maar waarom er iets kapot gaat als je een klasse 1 gebruikt, dat wordt niet uitgelegd. En ik kan me daar ook geen enkele voorstelling van maken.
Als elektrotechnicus wil ik zulke dingen graag snappen. Zou jij ook moeten willen. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #18 Gepost op: 22 May 2024, 13:35:07 »
Klopt, dat is ook interessant. Elektrotechniek in het aspect van elektronica is heel interessant. Met als verschil dat ik Elektrotechnicus ben in de Installatietechniek, Energietechniek en Regeltechniek.

Dit verschil zit hem erin dat mijn vakkennis zit in het toepassen van de elektronica en hiervoor een installatie te ontwerpen die naast veilig ook bedrijfszeker is en efficiënt.

Daarom automatiseer ik modelspoorbanen en ontwerp ik niet de elektronica  ;) en dat heb ik gevormd op de vakkennis op het gebied van installatietechniek en door de kennis van electronica uit te breiden door te vragen aan de personen die er mee werken. Zeer leerzaam, maar je moet daar wel voor open staan.

Vaak ontstaan die vragen door storingen of problemen die ik niet vanuit de Installatietechniek kan verklaren. De uitleg die je dan krijgt zet vaak puzzelstukje op de goede plek en het resultaat is dat je het probleem oplost.

De oplossing die kan je dan weer delen met anderen, los of je exact snapt waarom. Dat is voor 95% van de modelspoorders niet heel interessant. Het werkt weer en daar gaat het om.

Zijn toch echt twee verschillende werelden. Omdat ik de achtergrond kennis wel snap maar niet duidelijk uit kan leggen.

Je kan ook gewoon Karst een bericht sturen om een uitleg en dat dan hier posten. Kan ik ook doen, maar is het heel interessant voor de rest van de lezers hier?

Voor de massa is het enige interessante om te weten dat de fabrikant afraad een Klasse I voeding te gebruiken
« Laatst bewerkt op: 22 May 2024, 13:43:50 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • Lydo.nl
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #19 Gepost op: 22 May 2024, 18:01:29 »
Hoi Klaas,
Ik denk dat het staat in de citaat van de eerste reactie in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107706.0. Ik haal er alleen niet zo snel meer uit of dit ging over de specifieke Digikeijs power supply of alle klasse 1 power supplies.

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5111
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #20 Gepost op: 22 May 2024, 18:23:41 »
Vergeet ook niet dat filmpje te bekijken in de laatste post. Niet helemaal relevant maar wel leuk ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #21 Gepost op: 23 May 2024, 12:38:44 »
@GMA70: dat verhaal van Karst had ik intussen ook teruggevonden, in een draadje van maar net een jaar oud.
Dit was voor mij aanleiding om zelf maar eens aan het meten te gaan.

Allereerst mijn eigen analoge spoorbaan. Die wordt gevoed met 2 Meanwells uit de RS reeks. Eén voor de +15V, de ander voor de -15V. Dit zijn voedingen klasse 1, dus met aardaansluiting.
Tussen aarde en de uitgangen van de voedingen meet ik 21V wisselspanning. Diezelfde spanning vind ik ook op de rails.
Gemeten met een digitale meter, ingangsweerstand 10M.
Meet ik met een analoge wijzermeter (8k/V), dan is de aanwijzing afhankelijk van het meetbereik. Maar ik kan terugschakelen naar het 10V bereik, en dan is er nog maar 10V.

Dan een adapter die ik ooit heb gekocht bij de kringloop, met de gedachte: altijd handig voor een experiment. Adapter is klasse 1, dus geaard.
Met de digitale meter meet ik 99V, met de analoge meter zakt de spanning naar 7V.

Volgende proefkonijn, een stekkervoeding, klasse 2, dus dubbel geïsoleerd.
Digitale meter: 100V, analoge meter: 7V.
Een klasse 2 voeding is dus geen garantie dat er geen spanning doorkomt. Je zou elk type op deze eigenschappen moeten testen alvorens deze veilig te verklaren.

Als laatste een ouderwetse lineaire voeding, dus trafo-gelijkrichter-afvlakking-stabilisator. Niet geaard en niet dubbel geïsoleerd, dus klasse 0.
Met de digitale meter: 78V, analoge meter: beetje onbestemde uitlezing, maar altijd minder dan 1V.
Zo'n klassieke voeding lijkt dus de veiligste keuze. Maar ja, wie gebruikt er nog nettrafo's? ::)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #22 Gepost op: 23 May 2024, 13:49:15 »
Klaas, ik -als leek- snap jouw gemeten waardes (99V, 100V en 78V) niet.
Is er soms een komma weggevallen?
Met vriendelijke groet,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #23 Gepost op: 23 May 2024, 14:24:41 »
Nee, geen komma's verdwenen. Bijna de halve netspanning.
Maar zoals je ziet is dat een "zachte" spanning. Zodra je gaat belasten zakt die in elkaar.

Komt overeen met het verhaal van Karst waar GMA70 naar verwijst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #24 Gepost op: 23 May 2024, 14:32:21 »
Hallo Klaas,

De enige conclusie die ik kan trekken uit het verschil tussen de voltages van de digitale en analoge meter dat er een hoge weerstand is tussen de uitgang en de aarde. De meter vormt zelf een spanningsdeler met deze weerstand, de meter beinvloed de meting. Schijnbaar is die weerstand best hoog (ruim >1M ).
De spanning is hier niet het belangrijkste. Het is de stroom die je vermoord. En die is zeer klein met door de hoge weerstand.

Dat je een onduidelijk meting bij een travo hebt is wel logish. Je zit op twee verschillende (gescheiden) elektrische circuits te meten. Je krijgt dan per definitie een meting waar je niks mee kan.

mvg spock


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #25 Gepost op: 23 May 2024, 14:41:23 »
Spock, bij de voeding met klassieke trafo heb je wel te maken met gescheiden circuits, maar er is altijd nog een capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire wikkeling
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #26 Gepost op: 23 May 2024, 22:18:03 »
Bij een class I voeding is er een risico dat de  uitgangsspanning niet langer veilig is bij een aardingsfout in een ander apparaat dat ook deel uitmaakt van de schakeling (gekoppelde apparaten). Aangezien de  uitgangsspanning van de voeding aanraakbaar is (bv via de rails) is dus een class I voeding niet toegelaten in deze toepassing. Bij een class Ii voeding is er geen veiligheidsaarding en is dit risico niet aanwezig. Een dubbel geisoleerde voeding kan je ook vinden met aarding (dubbel vierkant met aardingssymbool in) maar dan gaat het om een zogenaamde functionele aarding. Die aarding is niet noodzakelijk voor de elektrische veiligheid maar wel voor het correct functioneren. Voorbeeld is onderdrukking van storingen (EMC).
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #27 Gepost op: 24 May 2024, 08:04:09 »
Interessante uitleg! Heel nuttig

Wat nog wel interessant is dat het vooral geld bij centrales met LocoNet. Die zouden daar extra gevoelig voor zijn.

Bij starre systemen zoals Dinamo en BidiB zijn Klasse I voedingen wel toegestaan. Hier heb je doorgaands 1 tot 3 voedingen die voor die aan de output kant met de GND aan elkaar moet verbinden. Deze GND mag je bij Dinamo zelfs aan de randaarde verbinden wat ik van Leon begreep.

In feite heb je in die systemen gewoon meerdere voedingen op je modules met hetzelfde potentiaal.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6858
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #28 Gepost op: 24 May 2024, 11:38:39 »
Ik heb twee van deze voedingen, voor centrale en 5033 booster, is dat dan klasse 1 en feitelijk niet geschikt? En is dat dus een reden om ze te vervangen?



Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #29 Gepost op: 24 May 2024, 12:12:46 »
Dat is een laptopvoeding en die zijn meestal klasse 1. Maar dat kun je zelf makkelijk zien aan de netstekker.
Heeft die een aardcontact? Dan is het klasse 1.

Voor mij is nog steeds niet duidelijk wat het echte probleem is met deze voedingen. Karst heeft het over aardlussen en Martin Domburg citeert dat. Maar ik snap nog steeds niet waar die dan zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.