Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38

Auteur Topic: Train-o-matic functiedecoder: krijg 'em niet aan de praat (opgelost)  (gelezen 3232 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Ik heb jaren geleden een digikeijs functiedecoder in een stuurstandrijtuig gezet. Zelfde adres gegeven als de lok. Aansluiten en klaar: front/sluitlichten doen het prima.

Nou ben ik hetzelfde met een analoge roco 50'er aan het doen. Ik dacht "functiedecoder in de ketel, dan hoef ik geen extra draadjes tussen tender en lok te trekken". Als experiment. Train-o-matic functiedecoder ervoor genomen omdat die lekker goedkoop zijn. En de reguliere lokdecoder doet het prima in mijn ervaring.

Echter: ik krijg met geen mogelijkheid het lampje aan. Ik bedoel, drie draadjes (zwart/rood en wit voor de verlichting) dat lukt me nog wel. Ik gebruik dus (zoals eigenlijk standaard als ik dit soort analoge roco stomers digitaliseer) een van de beide zwart/rood polen als massa.

JMRI/decoderpro gebruikt. Keurig ToM functiedecoder gedetecteerd. Ik werd wel een beetje gek van de 598 instelmogelijkheden van het ding: ik wil alleen het lampie maar aan hebben... Misschien wat fout gedaan. Gereset. Nog steeds niks.
Decoder losgesoldeerd en andere erin. Niks ingesteld en ook met standaard adres 3 geen enkele reactie. Als "standaard NMRA decoder" ingesteld en alle waardes gelezen. Niks raars volgens mij.

Eh... heeft iemand zo'n train-o-matic functiedecoder aan de praat gekregen? Was dat "normaal" of moest er iets aparts ingesteld worden?

Online is er bar weinig over te vinden. Onder andere dat er geen handleiding van is. Nou is die bij train-o-matic zelf ook niet te vinden. Wel van een, volgens mij, oude "functiedecoder basic" ofzo, maar 't is me een beetje onduidelijk.
Duikeend heeft bij tramfabriek.nl wèl een handleiding gevonden: https://tramfabriek.nl/download/tom_fd_micro_func_decoder_en_v_0.0.10.pdf. Raar dat die niet bij train-o-matic zelf in het overzicht staat. Maar goed, in die handleiding word ik persoonlijk ook een beetje gek van de instelmogelijkheden. Niks mis met instelmogelijkheden, maar dan moet het met de basisinstellingen wel werken. En 'ik zet het licht aan', dat zou toch in brandende koplampen moeten resulteren.

Enfin, een tip in welke richting ik zou kunnen gaan zoeken is welkom. Dan ga ik maandagavond verder met foutzoeken...

Reinout
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 20:31:29 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Train-o-matic functiedecoder: krijg 'em niet aan de praat
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2024, 23:36:07 »
euhm.. moet je geen blauwe draad hebben voor V+  ;)
dus 4 in totaal? zie pagina 18 van de pdf
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Lolke Bijlsma

• Offline Offline
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2024, 02:46:52 »
De JMRI/Decoder Pro definitie heb ik gemaakt en de basis functies heb ik getest met een echte decoder, maar dan met de ESU decoder tester. Dus de draadjes aan de terminal van de tester geschroefd.

Ik ben op dit moment op zakenreis en pas over een week weer thuis, dus tot die tijd kan ik helaas niet veel meer betekenen.

Groeten,
Lolke  (die o.a. de tOm decoders in JMRI beheert).

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2024, 08:47:21 »

Echter: ik krijg met geen mogelijkheid het lampje aan. Ik bedoel, drie draadjes (zwart/rood en wit voor de verlichting) dat lukt me nog wel. Ik gebruik dus (zoals eigenlijk standaard als ik dit soort analoge roco stomers digitaliseer) een van de beide zwart/rood polen als massa.

Ik snap niet goed hoe je een en ander hebt aangesloten. Drie draadjes betekent eerder wit, geel en dan zwart of rood. In ieder geval niet naar zwart en rood, tenzij via diodes. Ik neem aan dat je in ieder geval een lampje tussen wit en zwart of rood hebt aangesloten.
Dan moet het standaard werken via f0. Wel rijrichtingafhankelijk natuurlijk. Hier staat wel een en ander. cv33 en cv34 moeten op 1 of 2 staan.
https://train-o-matic.com/kb-function-decoders.html

Zo niet, dan is de decoder niet in orde of is de boel toch niet goed aangesloten of heb je via JMRI dingen veranderd die niet helpen.  :)
Ik begrijp ook niet waarom je JMRI nodig hebt. Standaard zou je alleen het gewenste adres moeten veranderen.
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 08:59:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2024, 08:49:17 »
JMRI is totaal overbodig voor zoiets simpels maar het helpt als je laat weten welke decoder je hebt. De handleiding van de Basic vind je hier: https://train-o-matic.com/download/fd_basic_en_v00.00.02.pdf

Gr, Ben.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2024, 09:25:25 »
Citaat uit de handleiding:
"For FL and RL the common will be connected to V+. "

Laat dat nou net de door Duikeend reeds aangegeven blauwe draad zijn  :)

Of de decoder, althans de uitgangen, inmiddels nog in orde zijn is de vraag. Hopelijk wel.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2024, 09:59:19 »
Als je op pagina’s 11-13 kijkt, dan zie je ook versies waarbij nem651 is gevolgd en alleen wit, geel, rood en zwart zijn aangesloten. Kennelijk moet dat, overeenkomstig de norm, ook werken.
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 10:13:07 door henk »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2024, 11:31:17 »
Ik zie op die pagina's alleen maar een verklaring van de pads (of doorverbonden naar andere varianten).
Daar staat geen aansluiting bij. Op pagina 13 staat bij de uitvoering met draadjes juist wel de blauwe draad.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2024, 11:48:20 »
Ik zal vanavond eens uit de decoder proberen te halen wat ik nou precies voor versie heb, zeker omdat er twee versies lijken te zijn met verschillende handleidingen.

Qua aansluiting:

Tussen zwart en wit zat oorspronkelijk een diode in de analoge beginsituatie. Die heb ik er tussenuit gehaald. Voor zoiets simpels is de blauwe draad niet nodig. Andere loks heb ik ook op deze manier geregeld. Blauw zorgt voor een continue "plus", als je rood of zwart neemt is het de helft van de tijd "plus". Prima voor zo'n lampje :)

Dan zou F0 gewoon moeten werken na alleen het decoderadres aangepast te hebben, maar dat doet het dus niet. De info op https://train-o-matic.com/kb-function-decoders.html suggereert dat je toch wat in moet stellen aan cv33/34 om het aan de praat te krijgen. Ik heb met JMRI de waardes uitgelezen en met de handleiding vergeleken en dat lijkt goed. Maar kennelijk ligt het toch ingewikkelder.

Qua JMRI: wat anders? Ik heb een multimaus waarmee ik wel wat in kan stellen, maar niks uit kan lezen qua CV. De tweede decoder heb ik in "alleen NMRA standaard cv" stand gezet en gereset en verder niks gedaan, dat zou toch goed moeten gaan.

Alternatief kan ik ook weer een programmeerspoortje op een multimaus aansluiten en kijken of 'ie dan na een kale cv8 reset functioneert.

Reinout

Ben

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2024, 12:05:49 »
Kan het zijn dat bij het los solderen van de diode ook het draadje van het lampje los is geraakt, ik zie maar 1 dun lampdraadje.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2024, 12:09:13 »
Het lampje hangt aan de rode rail, dus als je hem analoog test moet de rode rail positief zijn t.o.v de zwarte rail. Anders schakelt de decoder min met min, geen voltage, dus geen licht. Liep ik bij Fleischmann locatie tegenaan. Helft van de verlichting doet het analoog niet.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2024, 12:52:44 »
Zou de decoder losmaken en even testen hoe het wel kan werken.
Gelijk lampje even proberen. Misschien is het stuk door de soldeerwerkzaamheden.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2024, 13:51:45 »
Ter volledigheid. Ik heb 1 zo'n decoder in mijn museum-edition Roco 01 gestopt, zodat ik geen extra draden tussen de lok en de tender hoefde te trekken. Schakelt slechts 1 LED, maar maak wel gebruik van de blauwe draad. Werkt prima bij mij.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #13 Gepost op: 06 May 2024, 13:58:49 »
Decoder heb ik een paar dagen geleden losgehaald en lampje met analoge trafo getest: doet het gewoon.

Het lampje hangt aan de rode rail, dus als je hem analoog test moet de rode rail positief zijn t.o.v de zwarte rail. Anders schakelt de decoder min met min, geen voltage, dus geen licht.

Dat is het hele idee van lokmassa ipv blauwe draad: digitaal is een blokgolf-achtig iets dat steeds tussen min en plus wisselt. Dus de ene helft van de tijd min met min, dus niks en de andere helft van de tijd plus met min, dus wel licht. Effectief krijgt het lampje dan 8V i.p.v. de zeg 16V.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #14 Gepost op: 06 May 2024, 14:13:52 »
Ter volledigheid. Ik heb 1 zo'n decoder in mijn museum-edition Roco 01 gestopt,

Oh, dit zinnetje viel me pas bij herlezen op :) "Zo'n decoder" is inderdaad een train-o-matic functiedecoder?
En: met blauw erbij was het verder plug/play?

Reinout