Ik vraag me wel af hoe ze het detecteren, het Z21 protocol is open en dus makkelijk te emuleren.
Misschien hebben ze een undocumented command toegevoegd om het te testen, al heeft de Z21 dan ook een firmware update nodig.
Met WireShark moet wel te achterhalen zijn wat er precies allemaal opgevraagd wordt.
In Traintastic heb ik ook Z21 emulatie voor WLanMaus en Z21app, die zal ook wel niet door de controle komen.
Hab gerade Antwort auf meine Anfrage zum Thema von Roco-Support bekommen:1. Welche Fremdzentralen wird die Nutzung offiziell unterstützt? Aktuell sind hierzu keinerlei Informationen (Positiv/Negativliste) zu finden, somit sind auch Selbstbauprojekte wie die z21pg nicht ausgenommen.• Antwort: Es werden derzeit ausnahmslos keine Fremdzentralen unterstützt. Wenn anhand der Identifizierung keine Zentrale der Z21-Produktfamilie erkannt wird, dann wird das angeschlossene Gerät als Fremdzentrale eingestuft und die uneingeschränkte Nutzung unser Z21 App ist gebührenpflichtig.2. Wie sehen die Supportwege aus?• Antwort: Es wird kein Support für Fremdprodukte gegeben, die mit unserer Z21 App betrieben werden. Unsere Z21 App wurde ausschließlich für unsere eigenen Produkte entwickelt.3. Wo kann man die konkreten Lizenzbedingungen zur Z21-App einsehen?• Antwort: Grundsätzlich gilt: Wer bei uns eine Zentrale der Z21-Produktfamilie erwirbt, der kann nach wie vor die Z21 App lizenz- und gebührenfrei uneingeschränkt verwenden.Wie das ganze juristisch zu bewerten ist (Kostenpflichtige Nutzung mit Fremdzentralen ohne das solche unterstützt werden -> Geld für eine Leistung die es offiziell gar nicht gibt, "Es werden derzeit ausnahmslos keine Fremdzentralen unterstützt") sollten mal Fachleute klären..
Ik heb zojuist antwoord gekregen van Roco support op mijn vraag over dit onderwerp:1. welke centrales van derden worden officieel ondersteund voor gebruik? Er is momenteel geen informatie over (positieve/negatieve lijst), dus zelfbouwprojecten zoals de z21pg zijn niet uitgesloten.- Antwoord: Momenteel worden er zonder uitzondering geen bedieningspanelen van derden ondersteund. Als er geen bedieningspaneel van de Z21 productfamilie wordt herkend door de identificatie, wordt het aangesloten apparaat geclassificeerd als een bedieningspaneel van derden en is het onbeperkte gebruik van onze Z21 app onderworpen aan een vergoeding.2. wat zijn de ondersteuningskanalen?- Antwoord: Er wordt geen ondersteuning geboden voor producten van derden die worden bediend met onze Z21 app. Onze Z21 app is uitsluitend ontwikkeld voor onze eigen producten.3. waar kan ik de specifieke licentievoorwaarden voor de Z21 app bekijken?- Antwoord: In principe kan iedereen die een controlepaneel van ons koopt uit de Z21 productfamilie de Z21 app gebruiken zonder licentiekosten en beperkingen.Hoe het geheel juridisch moet worden beoordeeld (betaald gebruik met controlepanelen van derden zonder dat deze worden ondersteund -> geld voor een dienst die officieel niet bestaat, "Er worden momenteel geen controlepanelen van derden ondersteund zonder uitzondering") moet door deskundigen worden opgehelderd.
... dat ding spoort helaas niet en ga hem niet updaten.Mvg,Bas