Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?  (gelezen 11131 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #15 Gepost op: 14 April 2024, 10:37:22 »
Ze zijn inderdaad te groot.
Praktisch heb je verende buffers nodig, een boogstraal >100cm, en engelengeduld.
Het kan zeker wel en het is een genot om die klompen plastic tussen wagens en rijtuigen kwijt te zijn.
Het uit de wagens trekken van de koppeling komt mij vreemd voor. De koppelingen die ik gebruikte, steek je door de bufferbalk. Achter de bufferbalk schuif je er een veer overheen. Vervolgens steek je achter de veer een stukje meesingdraad door een gaatje waarmee de veer wordt gezekerd. Dat kan simpelweg niet door de bufferbalk worden getrokken.
Op deze manier is de koppelverbinding ook nog s flexibel.

Puntje is wel dat de scharnierende delen van de koppeling echt soepel moeten zijn. Als niet, dan ontkoppelt de boel om de haverklap.
Engelengeduld dus.
De door mij gebruikte koppelingen waren van Bavaria.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 10:38:55 door Huup »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
    • Mijn website
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2024, 10:39:48 »
In aanvulling op mijn spoor 0 reactie.

Bij spoor 1 is het aankoppelen van rijtuigen aan elkaar met een speciale koppel pincet nog wel te doen, maar bij spoor 0 is het al een gepriegel, vooral vanwege de balgen tussen de rijtuigen. Ik zou het in H0 (of kleiner) niet gaan proberen.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #17 Gepost op: 14 April 2024, 10:53:42 »
Het uit de wagens trekken van de koppeling komt mij vreemd voor. De koppelingen die ik gebruikte, steek je door de bufferbalk. Achter de bufferbalk schuif je er een veer overheen. Vervolgens steek je achter de veer een stukje meesingdraad door een gaatje waarmee de veer wordt gezekerd. Dat kan simpelweg niet door de bufferbalk worden getrokken.

Bij mij dus wel realiteit.
De Rivarossi schroefkoppelingen hebben weinig 'vlees' om te fixeren.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #18 Gepost op: 14 April 2024, 15:09:53 »
Hoi,

Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik.

Grootste probleem in modelspoor is dat de boogstraal van een boog vast staat en plots van recht stuk naar die vaste boogstraal gaat zonder vloeiende overgang, waardoor de buffers naast elkaar fliepen en dus in elkaar gaan haken. In het echt is de overgang van recht naar een boog niet zo abrupt waardoor de buffers niet veel van ten opzichte van elkaar verschuiven. Dit kan je nabootsen met flexrails, maar dan ben je de geometrie van je baanplan wel kwijt als je een gemummificeerd ingewikkeld spoorplan hebt.

De Rivarossi koppelingen hebben inderdaad niet de lange steel die door de bufferbalk steekt waar je een veertje aan kan bevestigen. De koppelhaak hoort, net als in het echt, te veren. Zodat er een balans is tussen de "duw veren" van de buffers en de "trek veren" van de haak. Misschienn is er wel een langere steel aan te breien?

Mvg,

Robert

Karben

  • Online Online
  • Berichten: 1400
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #19 Gepost op: 14 April 2024, 15:53:14 »
Ik werk al ruim 35 jaar niet meer met vaste railstukken, alleen met flexrail. Daardoor ontstaan (bijna) van zelf overgangsbogen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #20 Gepost op: 14 April 2024, 16:21:39 »
Goed advies , ik zal eraan denken

Bob

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #21 Gepost op: 14 April 2024, 16:32:06 »
Bij mij dus wel realiteit.
De Rivarossi schroefkoppelingen hebben weinig 'vlees' om te fixeren.
Dan zijn die meer voor de sier.

Karben

  • Online Online
  • Berichten: 1400
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #22 Gepost op: 14 April 2024, 17:13:20 »
Sterker nog, ook wel eens gewerkt met twee flexibele wisels.  :laugh:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #23 Gepost op: 14 April 2024, 17:16:09 »
Die snap ik ff niet, Karel.....

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #24 Gepost op: 14 April 2024, 17:55:51 »
Huup,

Lees reactie 19 even ( ook van Karel ) Gaat over flexrails in plaats van vaste railstukken.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Karben

  • Online Online
  • Berichten: 1400
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #25 Gepost op: 14 April 2024, 18:09:54 »
Ruud en Huup,
Ongeveer een jaar of 40-45 geleden leverde Shinohara flexibele wissels. Dit waren wissels die enigszins te buigen waren! Stel je er niet teveel van voor maar iets buigbaar waren ze! Heb er toen twee gekocht bij Philotrain.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #26 Gepost op: 14 April 2024, 18:56:26 »
Ruud, een citaat is dan wel handig  :angel:

Karel, ik snap nu je opmerking. Mooi spul was dat. Tillig levert met haar elite-railsysteem ook wissels die enigzins flexibel zijn.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #27 Gepost op: 14 April 2024, 21:08:45 »



Onderdelen (zonder verende buffers) van een werkende koppeling
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #28 Gepost op: 14 April 2024, 21:52:13 »
Heb je daar misschien een merknaam van? Of een adres waar die te verkrijgen zijn?
Met vriendelijke groet,
Sjoerd