Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie issues. door henk
Vandaag om 12:13:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 12:02:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door R v/d Hoven
Vandaag om 11:55:40
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 11:52:29
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 11:20:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 11:11:18
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:03:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Paul1969
Vandaag om 10:52:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 10:25:17
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
  

Auteur Topic: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?  (gelezen 15490 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #15 Gepost op: 14 April 2024, 10:37:22 »
Ze zijn inderdaad te groot.
Praktisch heb je verende buffers nodig, een boogstraal >100cm, en engelengeduld.
Het kan zeker wel en het is een genot om die klompen plastic tussen wagens en rijtuigen kwijt te zijn.
Het uit de wagens trekken van de koppeling komt mij vreemd voor. De koppelingen die ik gebruikte, steek je door de bufferbalk. Achter de bufferbalk schuif je er een veer overheen. Vervolgens steek je achter de veer een stukje meesingdraad door een gaatje waarmee de veer wordt gezekerd. Dat kan simpelweg niet door de bufferbalk worden getrokken.
Op deze manier is de koppelverbinding ook nog s flexibel.

Puntje is wel dat de scharnierende delen van de koppeling echt soepel moeten zijn. Als niet, dan ontkoppelt de boel om de haverklap.
Engelengeduld dus.
De door mij gebruikte koppelingen waren van Bavaria.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 10:38:55 door Huup »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Mijn website
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2024, 10:39:48 »
In aanvulling op mijn spoor 0 reactie.

Bij spoor 1 is het aankoppelen van rijtuigen aan elkaar met een speciale koppel pincet nog wel te doen, maar bij spoor 0 is het al een gepriegel, vooral vanwege de balgen tussen de rijtuigen. Ik zou het in H0 (of kleiner) niet gaan proberen.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #17 Gepost op: 14 April 2024, 10:53:42 »
Het uit de wagens trekken van de koppeling komt mij vreemd voor. De koppelingen die ik gebruikte, steek je door de bufferbalk. Achter de bufferbalk schuif je er een veer overheen. Vervolgens steek je achter de veer een stukje meesingdraad door een gaatje waarmee de veer wordt gezekerd. Dat kan simpelweg niet door de bufferbalk worden getrokken.

Bij mij dus wel realiteit.
De Rivarossi schroefkoppelingen hebben weinig 'vlees' om te fixeren.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #18 Gepost op: 14 April 2024, 15:09:53 »
Hoi,

Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik.

Grootste probleem in modelspoor is dat de boogstraal van een boog vast staat en plots van recht stuk naar die vaste boogstraal gaat zonder vloeiende overgang, waardoor de buffers naast elkaar fliepen en dus in elkaar gaan haken. In het echt is de overgang van recht naar een boog niet zo abrupt waardoor de buffers niet veel van ten opzichte van elkaar verschuiven. Dit kan je nabootsen met flexrails, maar dan ben je de geometrie van je baanplan wel kwijt als je een gemummificeerd ingewikkeld spoorplan hebt.

De Rivarossi koppelingen hebben inderdaad niet de lange steel die door de bufferbalk steekt waar je een veertje aan kan bevestigen. De koppelhaak hoort, net als in het echt, te veren. Zodat er een balans is tussen de "duw veren" van de buffers en de "trek veren" van de haak. Misschienn is er wel een langere steel aan te breien?

Mvg,

Robert

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #19 Gepost op: 14 April 2024, 15:53:14 »
Ik werk al ruim 35 jaar niet meer met vaste railstukken, alleen met flexrail. Daardoor ontstaan (bijna) van zelf overgangsbogen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #20 Gepost op: 14 April 2024, 16:21:39 »
Goed advies , ik zal eraan denken

Bob

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #21 Gepost op: 14 April 2024, 16:32:06 »
Bij mij dus wel realiteit.
De Rivarossi schroefkoppelingen hebben weinig 'vlees' om te fixeren.
Dan zijn die meer voor de sier.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #22 Gepost op: 14 April 2024, 17:13:20 »
Sterker nog, ook wel eens gewerkt met twee flexibele wisels.  :laugh:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #23 Gepost op: 14 April 2024, 17:16:09 »
Die snap ik ff niet, Karel.....

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #24 Gepost op: 14 April 2024, 17:55:51 »
Huup,

Lees reactie 19 even ( ook van Karel ) Gaat over flexrails in plaats van vaste railstukken.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #25 Gepost op: 14 April 2024, 18:09:54 »
Ruud en Huup,
Ongeveer een jaar of 40-45 geleden leverde Shinohara flexibele wissels. Dit waren wissels die enigszins te buigen waren! Stel je er niet teveel van voor maar iets buigbaar waren ze! Heb er toen twee gekocht bij Philotrain.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #26 Gepost op: 14 April 2024, 18:56:26 »
Ruud, een citaat is dan wel handig  :angel:

Karel, ik snap nu je opmerking. Mooi spul was dat. Tillig levert met haar elite-railsysteem ook wissels die enigzins flexibel zijn.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12514
    • sleutelspoor
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #27 Gepost op: 14 April 2024, 21:08:45 »



Onderdelen (zonder verende buffers) van een werkende koppeling
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #28 Gepost op: 14 April 2024, 21:52:13 »
Heb je daar misschien een merknaam van? Of een adres waar die te verkrijgen zijn?
Met vriendelijke groet,
Sjoerd