Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door TonM
Vandaag om 20:57:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door W. Dagevos
Vandaag om 20:45:46
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:36:28
Configureren van YD8116 via web browser door Ronald Halma
Vandaag om 20:13:21
verlichting inbouwen voor beginners door Michaël dB
Vandaag om 20:04:48
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:17:38
Raadplaatje door roco
Vandaag om 18:58:00
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
  

Auteur Topic: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?  (gelezen 15544 keer)

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Beste forumleden,

Vandaag op een beurs de  metalen schroefkoppeling van Rivarossi HC 8053 gezien.

Het zou geschikt zijn voor  de “ echtheid “  de looks zeg maar, maar niet om meerdere wagons  aan te koppelen.

In ieder geval tegenstrijdige informatie.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet Dr. Bob
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 00:34:35 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rivarossi
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2024, 19:31:35 »
Geen ervaring mee.

Maar in H0 met een schroefkoppeling daadwerkelijk gaan koppelen is vragen om problemen.
De "echtheid" die Rivarossi bedoeld is de uitstraling van de bufferbalken.
Door een metalen (sier)schroefkoppeling te gebruiken ziet de afwerking van de bufferbalk er veel realistischer uit.

Maar functioneel gebruiken om wagons of rijtuigen te koppelen in H0, dat raad ik echt af.

Dus nee, geen tegenstrijdige informatie.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rivarossi
« Reactie #2 Gepost op: 13 April 2024, 19:42:40 »
Dank je Jos,

Ik zag op een modelbaan diverse stammetjes met deze schroefkoppeling.

Zag er fraai uit.

Maar je opmerkingen zijn nuttig en het overwegen waard

Bob

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22621
Re: Rivarossi
« Reactie #3 Gepost op: 13 April 2024, 19:43:00 »
Kan wel, maar alleen met flauwe bogen en verende buffers.
Maar ik zag in een ander draadje dat je vragen stelde over de rijeigenschappen van Lematec en andere messing modellen. Die zijn vaak toch al niet erg gesteld op de gebruikelijke standaardbogen en verende buffers zijn standaard. Schroefkoppelingen trouwens ook.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2024, 19:59:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rivarossi
« Reactie #4 Gepost op: 13 April 2024, 20:08:26 »
Dank je Henk,

Ik heb een  baan  van 6,5 x 4 met minimum radius 70 cm

Bob

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
Re: Rivarossi
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2024, 20:31:13 »
Bob, net als bij je vorige topic zegt de topictitel helemaal niets over het topic zelf. Behalve dan dat het waarschijnlijk over Rivarossi gaat. Waarom verander je het niet in: ervaring modelschroevkoppelingen Rivarossi?  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Mijn website
Re: Rivarossi
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2024, 22:12:46 »
Ik gebruik op deze RivaRossi loc ook schroefkoppelingen. Niks mis mee:

https://youtu.be/icITNrF9Dgs
<a href="https://www.youtube.com/v/icITNrF9Dgs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/icITNrF9Dgs</a>

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rivarossi
« Reactie #7 Gepost op: 13 April 2024, 22:52:48 »
Dat is dan wel spoor 0, en daar werkt het prima bij.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2024, 08:26:41 »
In spoor O werkt het inderdaad prima. Verende buffers en schroefkoppelingen zijn daar bijna standaard, maar de vraag ging over halfnul. Ik weet dat het in die schaal bestaat, maar ik heb er geen ervaring mee en het lijkt mij frustrerend gepriegel. Los van bedrijfszekerheid.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5093
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2024, 08:37:03 »
In 00 worden verende buffers ook gebruikt
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #10 Gepost op: 14 April 2024, 08:42:32 »
Verende buffers zijn er ook in H0. Maar de grootste uitdaging is de boogstraal. 70 cm lijkt voor modelspoorbegrippen tamelijk groot, maar omgerekend naar het grootbedrijf is het heel krap. Zelfs met verende buffers heb je niet genoeg veerruimte om buffer aan buffer te rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22621
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2024, 09:10:14 »
Fremo rijdt bij mijn weten met een soort werkende schroefkoppelingen.
Op tentoonstellingen heb ik verder wel vaker treinen gezien met werkende schroefkoppelingen. Het vergt wat van de bovenbouw. Proberen kan nooit kwaad lijkt me.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2024, 10:01:15 »
Als ik zo lees wat de TS eigenlijk wil: hoge kwaliteit, veel details, maar wel goede rijeigenschappen is een overstap naar schaal O misschien niet eens zo gek  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2024, 10:17:21 »
En in spoor 0 zit je dan ook al snel aan een radius van 250 cm. indien je met verende buffers buffer aan buffer wilt rijden met schroefkoppeling.
Er schijnt eens gezegd/geschreven te zijn dat de minimum radius 4x de lengte van je langste voertuig moet zijn, dus een rijtuig van 26400 mm. in werkelijkheid is in spoor 0 ca 600 mm. en dat is dan weer een radius van 2400 mm.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2024, 10:19:25 »
Met de Rivarossi schroefkoppelingen en verende buffers heb ik enige tijd geëxperimenteerd.

Mijn baan heeft ruime bogen met een straal van 1 meter, bijna al het materieel heeft wielstellen met RP25-profiel: de rails liggen daarom erg vloeiend.

Maar omdat ik met lange (lees zware) treinen rijdt, 'floepten' de schroefkoppelingen steeds uit de wagenbak.
Ook het kostenaspect speelde mee, per wagon twee schroefkoppelingen en vier verende buffers, zou een dure grap worden.

Daarom gebruik ik de Rivarossi schroefkoppelingen nu alleen maar aan de voorkant van locomotieven en op de laatste wagen van de trein. In combinatie met imitatie remslangen.
Ondanks dat ze te groot zijn (ik vermoed schaal OO), oogt het toch een stuk mooier dan een een lege bufferbalk.




Het oogt wel mooi, hier tussen twee wagens zonder verende buffers.

« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 10:50:53 door ES44C4 »