Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?  (gelezen 9204 keer)

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Beste forumleden,

Vandaag op een beurs de  metalen schroefkoppeling van Rivarossi HC 8053 gezien.

Het zou geschikt zijn voor  de “ echtheid “  de looks zeg maar, maar niet om meerdere wagons  aan te koppelen.

In ieder geval tegenstrijdige informatie.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet Dr. Bob
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 00:34:35 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rivarossi
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2024, 19:31:35 »
Geen ervaring mee.

Maar in H0 met een schroefkoppeling daadwerkelijk gaan koppelen is vragen om problemen.
De "echtheid" die Rivarossi bedoeld is de uitstraling van de bufferbalken.
Door een metalen (sier)schroefkoppeling te gebruiken ziet de afwerking van de bufferbalk er veel realistischer uit.

Maar functioneel gebruiken om wagons of rijtuigen te koppelen in H0, dat raad ik echt af.

Dus nee, geen tegenstrijdige informatie.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rivarossi
« Reactie #2 Gepost op: 13 April 2024, 19:42:40 »
Dank je Jos,

Ik zag op een modelbaan diverse stammetjes met deze schroefkoppeling.

Zag er fraai uit.

Maar je opmerkingen zijn nuttig en het overwegen waard

Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22450
Re: Rivarossi
« Reactie #3 Gepost op: 13 April 2024, 19:43:00 »
Kan wel, maar alleen met flauwe bogen en verende buffers.
Maar ik zag in een ander draadje dat je vragen stelde over de rijeigenschappen van Lematec en andere messing modellen. Die zijn vaak toch al niet erg gesteld op de gebruikelijke standaardbogen en verende buffers zijn standaard. Schroefkoppelingen trouwens ook.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2024, 19:59:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rivarossi
« Reactie #4 Gepost op: 13 April 2024, 20:08:26 »
Dank je Henk,

Ik heb een  baan  van 6,5 x 4 met minimum radius 70 cm

Bob

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Rivarossi
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2024, 20:31:13 »
Bob, net als bij je vorige topic zegt de topictitel helemaal niets over het topic zelf. Behalve dan dat het waarschijnlijk over Rivarossi gaat. Waarom verander je het niet in: ervaring modelschroevkoppelingen Rivarossi?  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Mijn website
Re: Rivarossi
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2024, 22:12:46 »
Ik gebruik op deze RivaRossi loc ook schroefkoppelingen. Niks mis mee:

https://youtu.be/icITNrF9Dgs
<a href="https://www.youtube.com/v/icITNrF9Dgs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/icITNrF9Dgs</a>

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rivarossi
« Reactie #7 Gepost op: 13 April 2024, 22:52:48 »
Dat is dan wel spoor 0, en daar werkt het prima bij.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2024, 08:26:41 »
In spoor O werkt het inderdaad prima. Verende buffers en schroefkoppelingen zijn daar bijna standaard, maar de vraag ging over halfnul. Ik weet dat het in die schaal bestaat, maar ik heb er geen ervaring mee en het lijkt mij frustrerend gepriegel. Los van bedrijfszekerheid.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4922
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2024, 08:37:03 »
In 00 worden verende buffers ook gebruikt
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #10 Gepost op: 14 April 2024, 08:42:32 »
Verende buffers zijn er ook in H0. Maar de grootste uitdaging is de boogstraal. 70 cm lijkt voor modelspoorbegrippen tamelijk groot, maar omgerekend naar het grootbedrijf is het heel krap. Zelfs met verende buffers heb je niet genoeg veerruimte om buffer aan buffer te rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22450
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2024, 09:10:14 »
Fremo rijdt bij mijn weten met een soort werkende schroefkoppelingen.
Op tentoonstellingen heb ik verder wel vaker treinen gezien met werkende schroefkoppelingen. Het vergt wat van de bovenbouw. Proberen kan nooit kwaad lijkt me.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2024, 10:01:15 »
Als ik zo lees wat de TS eigenlijk wil: hoge kwaliteit, veel details, maar wel goede rijeigenschappen is een overstap naar schaal O misschien niet eens zo gek  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2024, 10:17:21 »
En in spoor 0 zit je dan ook al snel aan een radius van 250 cm. indien je met verende buffers buffer aan buffer wilt rijden met schroefkoppeling.
Er schijnt eens gezegd/geschreven te zijn dat de minimum radius 4x de lengte van je langste voertuig moet zijn, dus een rijtuig van 26400 mm. in werkelijkheid is in spoor 0 ca 600 mm. en dat is dan weer een radius van 2400 mm.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1442
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2024, 10:19:25 »
Met de Rivarossi schroefkoppelingen en verende buffers heb ik enige tijd geëxperimenteerd.

Mijn baan heeft ruime bogen met een straal van 1 meter, bijna al het materieel heeft wielstellen met RP25-profiel: de rails liggen daarom erg vloeiend.

Maar omdat ik met lange (lees zware) treinen rijdt, 'floepten' de schroefkoppelingen steeds uit de wagenbak.
Ook het kostenaspect speelde mee, per wagon twee schroefkoppelingen en vier verende buffers, zou een dure grap worden.

Daarom gebruik ik de Rivarossi schroefkoppelingen nu alleen maar aan de voorkant van locomotieven en op de laatste wagen van de trein. In combinatie met imitatie remslangen.
Ondanks dat ze te groot zijn (ik vermoed schaal OO), oogt het toch een stuk mooier dan een een lege bufferbalk.




Het oogt wel mooi, hier tussen twee wagens zonder verende buffers.

« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 10:50:53 door ES44C4 »