Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Met welke tang knip je verenstaal?
door
FritsT
Vandaag
om 17:29:51
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
NS2408
Vandaag
om 16:54:01
't Boemeltje
door
bask185
Vandaag
om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
Göhrener Viaduct
door
aad52
Vandaag
om 15:19:20
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? (gelezen 11096 keer)
Dr. Bob
Offline
Berichten: 48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
«
Gepost op:
13 April 2024, 19:26:36 »
Beste forumleden,
Vandaag op een beurs de metalen schroefkoppeling van Rivarossi HC 8053 gezien.
Het zou geschikt zijn voor de “ echtheid “ de looks zeg maar, maar niet om meerdere wagons aan te koppelen.
In ieder geval tegenstrijdige informatie.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet Dr. Bob
«
Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 00:34:35 door Duikeend. Reden: titel aangepast
»
Gelogd
Jos B.
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6440
Zal 't gaan, ja!
Re: Rivarossi
«
Reactie #1 Gepost op:
13 April 2024, 19:31:35 »
Geen ervaring mee.
Maar in H0 met een schroefkoppeling daadwerkelijk gaan koppelen is vragen om problemen.
De "echtheid" die Rivarossi bedoeld is de uitstraling van de bufferbalken.
Door een metalen (sier)schroefkoppeling te gebruiken ziet de afwerking van de bufferbalk er veel realistischer uit.
Maar functioneel gebruiken om wagons of rijtuigen te koppelen in H0, dat raad ik echt af.
Dus nee, geen tegenstrijdige informatie.
Jos.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)
Dr. Bob
Offline
Berichten: 48
Re: Rivarossi
«
Reactie #2 Gepost op:
13 April 2024, 19:42:40 »
Dank je Jos,
Ik zag op een modelbaan diverse stammetjes met deze schroefkoppeling.
Zag er fraai uit.
Maar je opmerkingen zijn nuttig en het overwegen waard
Bob
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22519
Re: Rivarossi
«
Reactie #3 Gepost op:
13 April 2024, 19:43:00 »
Kan wel, maar alleen met flauwe bogen en verende buffers.
Maar ik zag in een ander draadje dat je vragen stelde over de rijeigenschappen van Lematec en andere messing modellen. Die zijn vaak toch al niet erg gesteld op de gebruikelijke standaardbogen en verende buffers zijn standaard. Schroefkoppelingen trouwens ook.
«
Laatst bewerkt op: 13 April 2024, 19:59:31 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Dr. Bob
Offline
Berichten: 48
Re: Rivarossi
«
Reactie #4 Gepost op:
13 April 2024, 20:08:26 »
Dank je Henk,
Ik heb een baan van 6,5 x 4 met minimum radius 70 cm
Bob
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7485
Re: Rivarossi
«
Reactie #5 Gepost op:
13 April 2024, 20:31:13 »
Bob, net als bij je vorige topic zegt de topictitel helemaal niets over het topic zelf. Behalve dan dat het waarschijnlijk over Rivarossi gaat. Waarom verander je het niet in: ervaring modelschroevkoppelingen Rivarossi?
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
sncf231e
Offline
Berichten: 1913
Re: Rivarossi
«
Reactie #6 Gepost op:
13 April 2024, 22:12:46 »
Ik gebruik op deze RivaRossi loc ook schroefkoppelingen. Niks mis mee:
https://youtu.be/icITNrF9Dgs
https://www.youtube.com/v/icITNrF9Dgs
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
Jos B.
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6440
Zal 't gaan, ja!
Re: Rivarossi
«
Reactie #7 Gepost op:
13 April 2024, 22:52:48 »
Dat is dan wel spoor 0, en daar werkt het prima bij.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)
Pauldg
Offline
Berichten: 7485
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
«
Reactie #8 Gepost op:
14 April 2024, 08:26:41 »
In spoor O werkt het inderdaad prima. Verende buffers en schroefkoppelingen zijn daar bijna standaard, maar de vraag ging over halfnul. Ik weet dat het in die schaal bestaat, maar ik heb er geen ervaring mee en het lijkt mij frustrerend gepriegel. Los van bedrijfszekerheid.
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
bask185
Offline
Berichten: 5007
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
«
Reactie #9 Gepost op:
14 April 2024, 08:37:03 »
In 00 worden verende buffers ook gebruikt
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26683
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
«
Reactie #10 Gepost op:
14 April 2024, 08:42:32 »
Verende buffers zijn er ook in H0. Maar de grootste uitdaging is de boogstraal. 70 cm lijkt voor modelspoorbegrippen tamelijk groot, maar omgerekend naar het grootbedrijf is het heel krap. Zelfs met verende buffers heb je niet genoeg veerruimte om buffer aan buffer te rijden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22519
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
«
Reactie #11 Gepost op:
14 April 2024, 09:10:14 »
Fremo rijdt bij mijn weten met een soort werkende schroefkoppelingen.
Op tentoonstellingen heb ik verder wel vaker treinen gezien met werkende schroefkoppelingen. Het vergt wat van de bovenbouw. Proberen kan nooit kwaad lijkt me.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Pauldg
Offline
Berichten: 7485
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
«
Reactie #12 Gepost op:
14 April 2024, 10:01:15 »
Als ik zo lees wat de TS eigenlijk wil: hoge kwaliteit, veel details, maar wel goede rijeigenschappen is een overstap naar schaal O misschien niet eens zo gek
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Karben
Offline
Berichten: 1398
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
«
Reactie #13 Gepost op:
14 April 2024, 10:17:21 »
En in spoor 0 zit je dan ook al snel aan een radius van 250 cm. indien je met verende buffers buffer aan buffer wilt rijden met schroefkoppeling.
Er schijnt eens gezegd/geschreven te zijn dat de minimum radius 4x de lengte van je langste voertuig moet zijn, dus een rijtuig van 26400 mm. in werkelijkheid is in spoor 0 ca 600 mm. en dat is dan weer een radius van 2400 mm.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
ES44C4
Offline
Berichten: 1484
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
«
Reactie #14 Gepost op:
14 April 2024, 10:19:25 »
Met de Rivarossi schroefkoppelingen en verende buffers heb ik enige tijd geëxperimenteerd.
Mijn baan heeft ruime bogen met een straal van 1 meter, bijna al het materieel heeft wielstellen met RP25-profiel: de rails liggen daarom erg vloeiend.
Maar omdat ik met lange (lees zware) treinen rijdt, 'floepten' de schroefkoppelingen steeds uit de wagenbak.
Ook het kostenaspect speelde mee, per wagon twee schroefkoppelingen en vier verende buffers, zou een dure grap worden.
Daarom gebruik ik de Rivarossi schroefkoppelingen nu alleen maar aan de voorkant van locomotieven en op de laatste wagen van de trein. In combinatie met imitatie remslangen.
Ondanks dat ze te groot zijn (ik vermoed schaal OO), oogt het toch een stuk mooier dan een een lege bufferbalk.
Het oogt wel mooi, hier tussen twee wagens zonder verende buffers.
«
Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 10:50:53 door ES44C4
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?