Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 14:45:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:32:06
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 13:14:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
28 June 2025, 21:22:14
Nijmegen in h0 door Dave.......
28 June 2025, 21:04:44
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18381 keer)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #90 Gepost op: 12 April 2024, 20:12:53 »
Ja, schokkend  ;D
René

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4964
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #91 Gepost op: 12 April 2024, 20:20:00 »
Asbest mag niet meer toegepast worden. Een bestaande woning of  schuur met een dak van asbest mag je nog blijven gebruiken. Er is namelijk geen asbestdakenverbod (is wel overwogen, maar is gestrand in de Eerste Kamer). Die schuur mag je ook verkopen. Een nieuwe schuur bouwen met een dak van asbest, dat mag niet.

Ik heb het niet over daken, maar over consumentenartikelen, zoals een trafo ;); als je remvoeringen of pakkingen met asbest achterin het magazijn vindt, mag je die volgens mij echt niet meer verkopen...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #92 Gepost op: 13 April 2024, 05:35:27 »
Aangezien niemand echt uitsluitsel geeft, waar het verbod te vinden is en dit draadje nog eens goed doorgelezen hebbende, denk ik langzamerhand dat een daadwerkelijk verbod niet te vinden is.

Ik denk dan ook dat alleen verkoop nieuw niet meer is toegestaan na wijzigen van de richtlijnen/wetten/guidlines/recommendattions/directives of hoe je ze dan ook maar wilt noemen.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
    • Mijn levenswerk
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #93 Gepost op: 13 April 2024, 12:26:23 »
Hoi,

Op de eerste bladzijde wordt gesproken over het inzakken van de spanning tot 194 Volt.
Dit is erg gevaarlijk bij het gebruik van zekering automaten, deze schakelen namelijk onder de 190 Volt niet meer af, Hier kom je dan dicht in de buurt. Ik zou hier toch eens met netbeheerder Enexis over bellen. Kan een gevaar vormen.

Metalen trafo's rijden met lok's van 500 - 600 euro..... snap ik niks van.

De verkoop van asbest is sinds de 90 er jaren verboden. Ook voor particulieren.

trouwens, bij d NAM wordt glaswol al als asbest verwijdert. Dus als de asbest "op"is kunnen die bedrijven gewoon door met glaswol verwijderen.


Groet Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #94 Gepost op: 13 April 2024, 12:44:01 »
Dit is erg gevaarlijk bij het gebruik van zekering automaten, deze schakelen namelijk onder de 190 Volt niet meer af,
Zekeringautomaten reageren alleen op de stroom, de spanning heeft er niks mee te maken.
Bovendien is het onwaarschijnlijk dat de spanning zo ver daalt. Als dat zo is, dan gaan er wel meer dingen fout.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #95 Gepost op: 13 April 2024, 14:42:49 »
En normaal gesproken zal er slechts een hele kleine spanning over de automaat staan (nul doet eigenlijk niet mee, wordt hooguit afgeschakeld of zit helemaal niet op de automaat), alleen bij volledige kortsluiting staat er heel even de volledige voedingspanning op.
René

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #96 Gepost op: 13 April 2024, 18:25:26 »
Bovendien is het onwaarschijnlijk dat de spanning zo ver daalt. Als dat zo is, dan gaan er wel meer dingen fout.

Ik heb al vanaf mijn twaalfde een bril, maar ben nog niet toe aan een leesbril. Door de bril af te doen kan ik goed werken voor een beeldscherm, een boek lezen of een grafiek aflezen. De grafiek die ik van Enexis onder ogen kreeg ging van 194 tot 241V.
Het klopt dat er meer dingen fout gingen. Diverse huishoudelijk apparatuur legde het loodje: twee wasmachines, een LED-tv, een magnetron, een vaatwasser en gek genoeg ook de miniboiler onder de gootsteen. Daarom is de meting ook uitgevoerd gedurende 7 dagen.
En wij waren net naar ons huidig huis verhuist en dachten dat het transport mogelijk de oorzaak was. :-\
Het sneuvelen van de tweede was machine was de reden om aan de bel te trekken. Ze hebben daarna iets gewijzigd in het transformatorhuisje en daarna hebben we geen problemen meer gehad met defect spul.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #97 Gepost op: 13 April 2024, 19:22:31 »
Metalen trafo's rijden met lok's van 500 - 600 euro..... snap ik niks van.
Groet Jeroen

Dat snap ik dus ook niet, vandaar dus dit draadje.
Soms krijg ik de indruk dat men op de verkeerde dingen bezuinigd.
Daarom haalde ik in mijn openingspost al aan dat veel modelspoorders voor een behoorlijk vermogen op hun hobbykamer hebben staan, maar de randapparatuur moet dan zo goedkoop mogelijk zijn.
schiet mij maar lek...........

Ik zeg dit ook omdat ik ook controleer op brandveiligheid.
Zulke dingen moet ik dan ook afkeuren.
Net zoals meervoudige stekkerdozen met een schakelaar met een controlelampje onder de knop.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #98 Gepost op: 13 April 2024, 20:37:27 »
Veel mensen hebben zo'n trafo met blikken huis nog van vroeger. En als het ding goed functioneert, waarom zou je hem dan weg doen? Je moet je natuurlijk wel bewust zijn van de risico's.

Wat is er mis met stekkerblokken met schakelaar en controlelampje?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #99 Gepost op: 13 April 2024, 20:53:12 »
Die kunnen oververhitten.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #100 Gepost op: 13 April 2024, 21:18:08 »
Zou best kunnen. Hoeveel wasmachines en ovens wil je op één blok zetten?

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #101 Gepost op: 13 April 2024, 21:21:46 »

Ik vraag mij dan wel eens af hoe er bij die "bange" of "verstandige" mensen wordt omgegaan met haspels, stekkerblokken en gourmet stellen van 3000W.  ( of erger, door de buren)
Of bouw kachels, compleet met rokende stekkers.
Ik zou bij die lui met plezier een wcd open willen schroeven, om die rode en groene draden te zien.

controleren op brandveiligheid, las ik net....
Kom ik weer in een goedgekeurd huis, plafond nog met gips stucwerk op stro en dan bedrading los daar op, waar de isolatie van af brokkelt.

zo een oude brommende metalen trafo maak ik mij niet druk om. (y)


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #102 Gepost op: 13 April 2024, 21:26:05 »
Ik heb zo'n stekkerblok tegen de voorkant van mijn spoorbaan zitten. gebruik ik voor boormachine en soldeerbout. En soms voor de stofzuiger. Dat ding heb ik al minstens 30 jaar en nooit iets gemerkt van oververhitten. Je kunt ook overdrijven.

Wat ik ook intrigerend vind is je opmerking: "zulke dingen moet ik afkeuren". In welke hoedanigheid heb je de bevoegdheid om dingen af te keuren? En mag je dan bij mensen door het hele huis banjeren om zulke afkeurpunten te vinden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2049
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #103 Gepost op: 13 April 2024, 22:40:56 »

Metalen trafo's rijden met lok's van 500 - 600 euro..... snap ik niks van.


Ik snap dat wel hoor. Want de trein die bij die trafo gekocht is rijd ook nog altijd rond. Ja naast loks van een paar honderd euro. Maar die oude ook want die doet het ook nog altijd, en die trafo ook.

Roelco

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #104 Gepost op: 13 April 2024, 22:50:42 »
Hoi,

Op de eerste bladzijde wordt gesproken over het inzakken van de spanning tot 194 Volt.
Dit is erg gevaarlijk bij het gebruik van zekering automaten, deze schakelen namelijk onder de 190 Volt niet meer af, Hier kom je dan dicht in de buurt. Ik zou hier toch eens met netbeheerder Enexis over bellen. Kan een gevaar vormen.

Metalen trafo's rijden met lok's van 500 - 600 euro..... snap ik niks van.

De verkoop van asbest is sinds de 90 er jaren verboden. Ook voor particulieren.

trouwens, bij d NAM wordt glaswol al als asbest verwijdert. Dus als de asbest "op"is kunnen die bedrijven gewoon door met glaswol verwijderen.


Groet Jeroen
Automaten werken op basis van overstroom, ze hebben niet een bepaalde spanning nodig om te werken. Sommige aardlekschakelaars of aardlekautomaten hebben een bepaalde spanning nodig om te werken maar dat is enkele tientallen volts, bij >150V werken die nog gewoon. Dit soort automaten/ aardlekautomaten mag volgens mij ook niet meer toegepast worden. Dat automaten onder 190 volt niet uitschakelen is niet waar.

De waarde van modeltreinen heeft niets te maken met de voeding. Een transformator zal bij falen primair (netzijde) misschien kortsluiting maken maar zelfs als de galvanische scheiding, de scheiding tussen netspanning en extra lage spanning (de scheiding tussen wikkelingen), wegvalt hoeft er nog niets aan de hand te zijn. Het is onwaarschijnlijk dat de spanning tussen de spoorstaven hierdoor verandert. Er zou hooguit netspanning op beide spoorstaven kunnnen komen te staan, maar als dit op bied spoorstaven staat is het geen spanningsverschil meer tussen de spoorstaven. Modeltreinen merken dit dus niet.

...gourmet stellen van 3000W.
...
3kW? Dan ben je snel toe aan het toetje...

Dat snap ik dus ook niet, vandaar dus dit draadje.
Soms krijg ik de indruk dat men op de verkeerde dingen bezuinigd.
Daarom haalde ik in mijn openingspost al aan dat veel modelspoorders voor een behoorlijk vermogen op hun hobbykamer hebben staan, maar de randapparatuur moet dan zo goedkoop mogelijk zijn.
schiet mij maar lek...........

Ik zeg dit ook omdat ik ook controleer op brandveiligheid.
Zulke dingen moet ik dan ook afkeuren.
Net zoals meervoudige stekkerdozen met een schakelaar met een controlelampje onder de knop.


Jos.
Vind jij transformators (of andere apparaten met metalen behuizing) brandonveilig? Zou je dat willen toelichten? Er zit weinig brandbaars in volgens mij.