Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:00:40
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bram S
27 June 2025, 22:38:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 June 2025, 22:27:55
Piko 2025 door prutser
27 June 2025, 22:09:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 June 2025, 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18366 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #120 Gepost op: 14 April 2024, 19:44:01 »
Om op die eerste post terug te komen, het gaat daar vooral om de extra opwarming door de hogere netspanning.
Maar hoe zit het dan met alle trafo's met kunststof behuizing die nog uit het 220V tijdperk stammen? Ik denk dat die groter in aantal zijn dan de metalen behuizingen. Die zouden dan ook overmatig opwarmen.

ik vind het nog steeds een non-probleem. Het echte probleem bij de metalen trafokasten is de aanraakveiligheid. Dat is dan ook de enige reden waarom die dingen ooit verboden werden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #121 Gepost op: 14 April 2024, 19:47:23 »
Verboden of niet meer nieuw te mogen verkopen wegens veranderende richtlijnen/wetten, enz.? Het zal wel het laatste zijn.  :angel:

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #122 Gepost op: 14 April 2024, 20:51:47 »
Ik zie ook nog steeds het probleem niet.

Er worden nog steeds elektrische apparaten met een metalen behuizing of anderszins, maar zonder aardaansluiting (bv geluidsapparatuur, schemerlampen, etc.) geproduceerd en verkocht.
In het geval van geluidsapparatuur zit daar ook vast wel een transformator in...

Het enige wat bij de oude trafo's, maar ook bij andere oude apparaten optreedt, is de verouderende isolatie die haar werk niet meer adequaat kan verrichten.
In de geval een nieuwe kabel eraan en hij doet het weer.

Voor zover mij bekend is een aarding normaal gesproken alleen zinvol in natte ruimtes, in droge ruimtes biedt de vloerbedekking meer dan voldoende isolatie tov de aarde.
Maar op de Märklin trafo's staat al sinds jaar en dag "Nur für trockende Räume"...

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #123 Gepost op: 14 April 2024, 21:08:24 »
Dat heb je helaas fout gezien.
Als er een isolatieprobleem is met een toestel, en het is geaard, zal de aardlekschakelaar uitschakelen ,vóór er een gevaarlijke toestand ontstaat, ( bvb, je raakt de radiator of een waterkraan,... aan en het defecte toestel, dan mag je nog op een tapijt staan, je zou een gevaarlijke schok krijgen, zonder die aarding )
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 21:11:52 door saskia. Reden: bijkomende info »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #124 Gepost op: 14 April 2024, 21:47:27 »
Er worden nog steeds elektrische apparaten met een metalen behuizing of anderszins, maar zonder aardaansluiting (bv geluidsapparatuur, schemerlampen, etc.) geproduceerd en verkocht.
In het geval van geluidsapparatuur zit daar ook vast wel een transformator in...
Schemerlampen zijn een geval apart. Die hebben isolatieklasse 0, dat wil zeggen enkelvoudige isolatie. Dat is nog steeds toegestaan. Kennelijk wordt bij schemerlampen de kans op een isolatiedefect klein geacht.

Versterkers zijn er in verschillende uitvoeringen. Er zijn er met een aardaansluiting, en sommige worden gevoed via een adapter.
Maar er zijn ook dubbel geïsoleerde. Dat kan ondanks een metalen kast. Dat hebben ze bereikt door rond de spanningvoerende delen een extra isolatie aan te brengen, waardoor bij een defect die spanningvoerende delen niet in contact kunnen komen met de metalen kast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #125 Gepost op: 14 April 2024, 21:57:16 »
Dan zijn we weer rond:
In het begin van deze draad werd al geconstateerd dat de oude trafo's met metalen behuizing dubbel geïsoleerd zijn (met dubbele rechthoeksymbool)...


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #126 Gepost op: 14 April 2024, 22:13:08 »
Sommige van die oude trafo's in een metalen behuizing zijn misschien dubbel geïsoleerd, maar dat is een uitzondering. Bij de meeste is dat niet zo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #127 Gepost op: 14 April 2024, 22:38:04 »
En wat is daar erger aan dan vroeger? Als het inwendige dusdanig "vervallen" is dat de behuizing onder stroom komt te staan zal waarschijnlijk eerst een aardlek of een zekering eruit vliegen.
Zelfs een vergane isolatie zal binnenin de trafo niks aanrichten. De kabels zitten statisch op hun plek.
Het is niet gevaarlijker dan een oud strijkijzer, lamp etc.

Ik heb een kunststof titan 108 en 109. Van deze verbrokkelen de behuizingen....

Bart
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 22:41:03 door Bahn-AG »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7463
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #128 Gepost op: 14 April 2024, 23:56:25 »
Ik vermoed dat in dit topic de klimspiraal inmiddels wel twee keer is bereden in beide richtingen  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #129 Gepost op: 15 April 2024, 07:41:06 »
Jos (TS) heeft vast buikkramp van het lachen.  ;D ;D 8)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #130 Gepost op: 15 April 2024, 13:41:51 »

  Spierkramp is   -toevallig-   te behandelen met elektro-stimulatie   ;D        Maar buikkramp ?    ;)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #131 Gepost op: 15 April 2024, 16:17:52 »
Even over het aarden van een apparaat als dit voldoende geisoleerd is;
Ik heb ooit begrepen dat het aanbrengen van extra aarding van apparaten waar het niet hoeft, extra risico kan opleveren als de aard-leiding onvoldoende afvoert.
Stel je wasmachine lekt naar de mantel (aarde) dan zou via de aardleiding de ommanteling van bijvoorbeeld de naaimachine of treintrafo ( die niet geaard hoeft te zijn maar dat wel is met een extra draadje) ook onder spanning kunnen komen staan, daarom zou onnodig aarden onverstandig zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2024, 16:20:28 door Robkop »
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #132 Gepost op: 15 April 2024, 16:28:55 »
Als een aardleiding onvoldoende afvoert, dan wordt het tijd om de aarding te verbeteren.
Als in een apparaat een defect optreedt waardoor er spanning op de behuizing komt, dan mag die spanning nooit hoger worden dan 50V. Bij een goed aardleidingstelsel zal de aardlekschakelaar of de zekering al lang zijn afgeschakeld voordat die situatie optreedt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #133 Gepost op: 15 April 2024, 16:33:04 »
Je aardlek staat lijkt mij los van goede of slechte aarding...? Of bedoelde je m niet zo?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #134 Gepost op: 15 April 2024, 16:39:08 »
Hoe beter de aarding, hoe sneller de aardlekschakelaar zal aanspreken. En hoe lager de restspanning op de behuizing zal zijn bij een defect.
Soms denken mensen dat de aarding er weinig meer toe doet als je een aardlekschakelaar hebt. Maar bij een matige aarding zal een deel van de lekstroom door je lichaam gaan lopen als je de behuizing aanraakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.