Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:14:12
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 16:12:33
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Sandopie
Vandaag om 15:59:31
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Montanbahn
Vandaag om 15:43:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 14:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:07:18
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 18993 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #135 Gepost op: 19 June 2025, 09:48:05 »
Dat van die verwarmingswagen is correct. Die zat er in de zomerdienstregeling niet in. Dat een loc altijd met de cabine naar buiten stond vanwege het zicht klopt echter niet. Vaak zal dat om die reden het geval zijn geweest, maar andersom, dus met de huif naar voren, komt beslist ook voor, getuige deze foto:


'Treinen Nederland Terug naar Toen'


Zonder tweede locs was de trein niet snel genoeg om de rijtijden te halen, de ombouw met stuurstroomkabels was anders ook overbodig geweest.
Ah, dank je. Ik wist niet wat de ombouw van Plan E voor de DE-dienst precies inhield.





In de VRM van 1974 staan voor de Twentelijn nog een aantal samenstellingen genoemd die bedoeld zijn om het materieel weer op de juiste plek te krijgen. Of die werden gereden mèt of zònder passagiers vertelt mijn documentatie niet. Een dienstregeling zou daar een mooi antwoord op hebben kunnen geven, maar die heb ik voor 1974 niet beschikbaar. Al beredenerend zou ik wel iets kunnen bedenken, maar laat ik me beperken tot de feiten.

Trein 71680 reed enkel op zondag.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Deze trein diende ervoor een stammetje Plan D met versterking in Amersfoort te krijgen. Daar werd het materieel als trein 7013 ingezet. Daarvan heb ik geen samenstelling, maar wel zie ik bij trein 1632 op maandag datzelfde treinnummer weer opduiken in Enschede als bron voor materieel.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #136 Gepost op: 19 June 2025, 10:23:43 »
Als er maar een kwartier zat tussen de vertrekkende trein naar D en de binnenkomende trein uit D, dan kan het haast niet anders dan dat de NS e-loc + RD die van de vertrekkende trein naar D gehaald zijn en naar de tuin van Hgl zijn gerangeerd (aan de D zijde), vanaf daar in dezelfde combinatie teruggeduwd werd naar de binnenkomende trein en nadat de e-loc de RD tegen de achterzijde van de trein had gezet, werd de combi Loc + RD pas ontkoppeld. Nadat de trein uit D dan vertrokken was, kon de achterop achtergebleven e-loc mooi naar de NL zijde van Hgl rangeren en werd hij de ‘verse’ loc voor de volgende trein.
En dat is precies de situatie zoals ik deze heb geconstrueerd a.h.v. foto's van derden. Aan de NS-loc die de trein uit Dld overnam werden wel eens extra NS-rijtuigen (Plan E of W) meegegeven. Of dat ter verhoging van de (toch al flinke) zitplaatscapaciteit was, dan wel dat het een opzending betrof, duf ik niet te zeggen.   

Dus vanwege compleet houden van een "stam"?
Exact, goed dat je stam tussen aanhalingstekens zet, want de begrippen stam en samenstelling worden vooral door modelspoorders nogal eens door elkaar gehaald. Wat de definitie van een stam is, kan in de vakliteratuur worden nagelezen. :angel:

De constante in de samenstellingen met Plan D's, zijn de vijf Plan D's (B+B+B+A+B), waar aan de NL-zijde een Stalen D werd geplaatst in het buurlandverkeer (tr. 2244/2247) en aan de andere kant een Plan E-RD*. Op het traject Asd-Hgl was dus de samenstelling loc+RD+B+B+B+A+B+D, Hgl-Bad Harzburg: loc+B+B+B+A+B+D. Trein Asd-Es: RD+B+B+B+A+B. Maar zoals de topicstarter al aan gaf, werden de treinen op het binnenlandse traject in de 1600 en 2200-serie nogal eens aangevuld. Op het Duitse tracject zelden, ik heb echter een foto van tr. 2247 met een extra DB Bm (groen): samenstelling: 220 077-2+B+B+B+B+A+B+D.

Wie geïnteresseerd is in de Plan D-treinen op de Twenteroute in de jaren zeventig moet Rail Magazine 309 er eens bij pakken. Zowel grootbedrijf als model (1:87) komen daarin uitgebreid aan bod. Dit nummer is nog gewoon te bestellen bij de uitgever.
 

*heb ook een opname gezien met Plan D-RD
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #137 Gepost op: 19 June 2025, 10:27:54 »
Die extra DB-Bm was naar/van Hengelo, Frank.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #138 Gepost op: 19 June 2025, 10:39:59 »
Dat kan kloppen, de foto is gemaakt in Hgl. (y)


Of die werden gereden mèt of zònder passagiers vertelt mijn documentatie niet. Een dienstregeling zou daar een mooi antwoord op hebben kunnen geven, maar die heb ik voor 1974 niet beschikbaar.

Leeg mat, dat tussen de stoptreinen 5887 en 5789 reed. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #139 Gepost op: 19 June 2025, 11:10:24 »
*heb ook een opname gezien met Plan D-RD

Is die foto ook ergens online te vinden?

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #140 Gepost op: 19 June 2025, 12:41:39 »
Poes heeft een fotoarchief tot zijn beschikking ter inzage onder embargo, dus publiceren mag hij de foto's niet. Je zult dus zelf even moeten zoeken ben ik bang.

Leeg mat, dat tussen de stoptreinen 5887 en 5789 reed. 

Dank! (y)





Trein 80521 en trein 80522 zijn beide leeg materieeltreinen.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Trein 80521 wordt hier zo goed als zeker verkeerd getoond. Ik volg met mijn plaatje en begeleidende tekst de VRM, die tot twee keer toe aangeeft "A8", dus een A Plan D, maar dat past geheel niet met de aansluitende treinen. Het moet zo goed als zeker een "A8b" zijn, een A Plan E dus. Trein 80522 lijkt me wèl correct. De Plan W reed op zaterdag vanaf Amsterdam mee als versterking in trein 2247 naar Bad Harzburg en werd in Hengelo afgerangeerd om de volgende dag naar Enschede te vertrekken. In de VRM worden geen vertrek- of aankomsttijden getoond voor beide treinen. Kennelijk reden ze ergens op de dag, naar eigen inzicht?



Nu trein 2247 toch hier ter sprake komt: in die trein reed op zaterdag aan Enschedese kant behalve de Plan W ook een RD Plan E mee. Die werd ook afgerangeerd, maar pas op zondag weer met trein 2244 meegegeven, aan de Amsterdamse kant. Dat is dan opeens heel logisch, toch? Aan de Enschedese kant laten aansluiten zou veel complexer zijn. Ik heb ook de VRM 1974 Buurlandverkeer, dus binnenkort komen beide treinen nog ter sprake.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #141 Gepost op: 19 June 2025, 12:59:14 »
Klopt, ik had 30 jaar geleden tijdelijk de beschikking over een doka. Van een goede bekende kreeg ik een map vol zwart-wit negatieven te leen uit de periode 1973-1977 van talloze opnames gemaakt in met name de omgeving van Hengelo. Ik heb toen vooral veel foto's van V200 afgedrukt, w.o. van bovengenoemde waarop trein 2247 met extra Bm. Voorwaarde was wel dat ik de opnames niet verder zou verspreiden en dat doe ik dan ook niet. :angel:

Is die foto ook ergens online te vinden?

Het was een filmopname van matige kwaliteit met een duur van ca. 10 minuten waarop de binnenkomst, locwisseling en vertrek van tr. 2247 (of 1523, afhankelijk van de mij niet bekende opnamedatum). De dienstdoende RD was dus een Plan D.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #142 Gepost op: 19 June 2025, 14:50:48 »
Dank voor de toelichting, mijn neef zei altijd: "wat je doet, moet je ook beloven"  (y) (y) ;D.

Ik had het antwoord over de plan D ook hier op het forum kunnen vinden:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60527.30

Nu heb ik een plan D RD zonder inzet. Misschien dan toch eens een stam plan D erbij?  :angel:

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #143 Gepost op: 19 June 2025, 16:27:58 »
Ik had het antwoord over de plan D ook hier op het forum kunnen vinden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60527.30

Hmm... Ik word met mijn eigen jeugdige onschuld om de oren geslagen ;D
Laat ik zeggen dat ik op dat draadje niet meer blind op zou varen. Veel van de treinen in dat oude draadje ga je ook hier tegenkomen, maar dan beter onderbouwd.

« Laatst bewerkt op: 19 June 2025, 16:53:25 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #144 Gepost op: 19 June 2025, 18:31:39 »
Trein 80523 is andermaal zo'n leeg materieeltrein.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op doordeweekse dagen rijdt deze trein met de versterkingsrijtuigen voor trein 2244 (Bad Harzburg - Amsterdam) naar Hengelo. Opmerkelijk is natuurlijk dat in de maandagse editie het Plan W-rijtuig zit dat nu juist op zondag van Hengelo naar Enschede was gegaan. Op zondag wordt een standaardstam Plan D met deze trein overgebracht naar Hengelo, alwaar een Stalen D werd bijgeplaatst, voor vertrek als trein 2247 naar Bad Harzburg. Daarover later meer.

Hiermee beëindig ik het overzicht voor VRM dl.IIb Binnenland. Mijn volgende bijdrage zal gaan over de VRM dl.IIc Buurland.