Zonder tweede locs was de trein niet snel genoeg om de rijtijden te halen, de ombouw met stuurstroomkabels was anders ook overbodig geweest.
Als er maar een kwartier zat tussen de vertrekkende trein naar D en de binnenkomende trein uit D, dan kan het haast niet anders dan dat de NS e-loc + RD die van de vertrekkende trein naar D gehaald zijn en naar de tuin van Hgl zijn gerangeerd (aan de D zijde), vanaf daar in dezelfde combinatie teruggeduwd werd naar de binnenkomende trein en nadat de e-loc de RD tegen de achterzijde van de trein had gezet, werd de combi Loc + RD pas ontkoppeld. Nadat de trein uit D dan vertrokken was, kon de achterop achtergebleven e-loc mooi naar de NL zijde van Hgl rangeren en werd hij de ‘verse’ loc voor de volgende trein.
Dus vanwege compleet houden van een "stam"?
Of die werden gereden mèt of zònder passagiers vertelt mijn documentatie niet. Een dienstregeling zou daar een mooi antwoord op hebben kunnen geven, maar die heb ik voor 1974 niet beschikbaar.
*heb ook een opname gezien met Plan D-RD
Leeg mat, dat tussen de stoptreinen 5887 en 5789 reed.
Is die foto ook ergens online te vinden?
Ik had het antwoord over de plan D ook hier op het forum kunnen vinden:https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60527.30