Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 23:27:04
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door KNed
Vandaag om 23:17:28
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
Vandaag om 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
Vandaag om 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 23:00:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Stefan88
Vandaag om 22:50:15
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
Vandaag om 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
Vandaag om 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
Vandaag om 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
Vandaag om 19:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 19:02:01
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
Vandaag om 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
Vandaag om 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
Vandaag om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 16273 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Gepost op: 09 April 2024, 21:49:19 »
Ik heb me de laatste tijd vooral beziggehouden met het vinden van een aantal treinsamenstellingen die ik graag met jullie deel. Mijn bron is een VRM (Voorschrift Reizigers Materieel) voor getrokken reizigerstreinen binnenlands uit 1973, gecombineerd met de dienstregeling Amersfoort-Enschede uit datzelfde jaar. Die werden me ter inzage aangeboden door een forumgenoot, waarvoor hartelijk dank. Uiteraard heb ik me geconcentreerd op de Twentelijn. Ik heb een stammetje Plan D uitputtend gevolgd door het hele boekje heen, omloop 66/67/68. Ik zal proberen de VRM hier zo uitgebreid mogelijk weer te geven, zodat de lezer zo dicht mogelijk bij de bron blijft. Even korte uitleg:

- koptekst treinnummer, van, naar, dienstregeling, dag, vertrektijd, aankomsttijd, (treintype);
- regel 1 Voorgaande trein;
- regel 2 Opsomming rijtuigen in volgorde west naar oost;
- regel 3 Volgende trein;
- regel 4 Omloopnummer.

In de VRM wordt onderstreept welke rijtuigen gegroepeerd zijn voor bijvoorbeeld een vorige of volgende trein. Dat is op dit forum technisch niet mogelijk. Ik heb dat hier geprobeerd duidelijk te maken door een pipe | te plaatsen als scheidingsteken. De RDz is dus een andere omloop dan de overige rijtuigen in onderstaande eerste trein. De locomloop voor dat jaar heb ik niet, dus ik heb "willekeurig" een een loctype gekozen.
Uiteraard is onderstaande veel kopieerwerk, maar voor de geïnteresseerde zitten er wel leuke verrassingen tussen.


Trein 416 Amersfoort – Amsterdam zomer 1973 vr v.6.59 a 7.34 (intercity)
99514 Amf
RDzB9A8B9B9B9
Asd 425
146|68

Aanleverende trein 99514 is een trein die het materieel op de juiste plaats zet, zonder reizigers dus, en vaak vanaf een rangeerterrein.

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 425 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.7.58 a 10.06 (intercity)
418 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 436
148|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.9.26 a 11.34 (intercity)
425 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 445
148|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 445 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.12.58 a 15.06 (intercity)
436 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 460
148|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.16.26  a 18.34 (intercity)
762443do Es|762443 Es|445 Es|762443wo
A3B5*A3B5*RDzB9A8B9B9B9B9
Asd 469
113|116|148|68|192
*Gedeclasseerd

Trein 762443 is een leeg materieeltrein die dagelijks reed tussen Hengelo en Enschede. Hoe die dagelijks was samengesteld heb ik ook, dus mochten er liefhebbers voor zijn...

Mijn vertaling:

Plan K + Plan K + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. Plan K is er van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 469 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.18.58  a 21.06 (intercity)
460 Asd
A3B5A3B5RDzB9A8B9B9B9B9
Es 99552zo|Es 428ma|Es 428
113|116|148|68|192

Trein 99552 is een nummer voor het afrangeren. Wat er daarna met dit materieel gebeurde weet ik niet, omdat ik daar geen VRM van heb. De trein overnachtte in Enschede.

Mijn vertaling:

Plan K + Plan K + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. Plan K is er van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 428 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.8.26 a 10.34 (intercity)
469 Es|485 Es
RDzB9A8B9B9B9B9B9
Asd 437
148|68|192|194

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 437 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.10.58 a 13.06 (intercity)
428 Asd|485 Es
RDzB9A8B9B9B9B9B9
Es 456|Es 472zo|Es 99552?
148|68|192|194

Over het nummer van de afrangeertrein ben ik niet zeker, vanwege mijn onduidelijke kopie op dit punt.

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 456 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.15.26  a 17.34 (intercity)
437 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 465
146|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 465 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.17.58 a 20.06 (intercity)
456 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 464
146|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Aangezien het bericht de 20.000 karakters overschrijdt, gaat het verder in mijn volgende bericht.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2025, 12:22:29 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #1 Gepost op: 09 April 2024, 21:49:54 »
En hier dus het vervolg van de omloop van ons stammetje Plan D :D



De trein overnacht op Enschede en blijft er ook een groot deel van de zondag op het emplacement staan. De RDz wordt aan het andere einde van de trein geplaatst. In die formatie is er pas aan het einde van de dag weer werk aan de winkel.

Trein 464 Enschede – Amsterdam zomer 1973 zo v.17.26  a 19.34 (intercity)
465 Es|465 Es
B9A8B9B9B9RDz
Asd 473
68|148

Mijn vertaling:

loc + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 zo v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd|465 Es
WL (fac)BmABmB9A8B9B9B9RDz
Hgl D 237|Es 484
DB|68|148

Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam.

Mijn vertaling:

loc + WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is vrijwel volledig in model samen te stellen. Ik weet niet van welk type de WL is, dus ook niet welke ingezet kan worden, maar weglaten kan ook. Dat 'ie van DSB/CIWL is blijkt uit de gegevens op Welt der Modelleisenbahn. De beide DB-rijtuigen zijn er van Roco, Piko, LS Models, etc., uitvoering met computernummers en groen van kleur, Bm232 en ABm223 zijn kijkend naar foto's uit die tijd correct. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 484 Enschede – Amersfoort zomer 1973 zo v.22.25 a 23.53 (intercity)
473 Es|465 Es
B9A8B9B9B9RDz
Amf 2913
68|148

Mijn vertaling:

loc + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Na overnachten in Amersfoort begint de maandag als stoptrein naar Enschede.

Trein 2913 Amersfoort – Enschede zomer 1973 ma v.6.24 a 8.02 (stoptrein)
291|465 Es
B9A8B9B9B9RDz
Es 432
66|145

Hoewel het waarschijnlijk wèl hetzelfde stammetje Plan D betreft is inmiddels het omloopnummer veranderd, ook van de RDz. Dat gaat vanaf nu regelmatiger gebeuren.

Mijn vertaling:

B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 432 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.9.26 a 11.34 (intercity)
481 Es|2913 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
626|66|145

Mijn vertaling:

loc + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 441 Amsterdam – Hengelo zomer 1973 ma v.11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd|465 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
626|66|145

Trein 1523 is de inmiddels welbekende verbinding met Bad Harzburg, dus zo rolt ons al een aantal dagen in de binnenlandse dienst ingezette stammetje opeens de grens over. De trein wordt overgenomen door een Br.220 van DB die de trein de grens mee over neemt, met achterlating van de RD in Hengelo. Passagiers naar Enschede worden geacht over te stappen op trein 2941 (Hengelo-Enschede).


Mijn vertaling:

Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



De volgende dag komt trein 1528 Om 14.24u Hengelo binnen, naar ik aanneem (...) met ons stammetje Plan D's. Dat sluit mooi aan op wat wèl in de VRM wordt vermeld (de omloop nummers verschillen nu wel weer):

Trein 452 Hengelo – Amsterdam zomer 1973 di v.14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl|441 Hgl|1528 Hgl
A3B5B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
|115|193|117|145|626|67

Er werden twee Plan K's en een Plan D B bijgeplaatst in Hengelo. Getuige het treinnummer hebben die gewacht op het emplacement van Hengelo. Uit welke trein ze afkomstig zijn is een hiaat in mijn onderzoek. Uiteraard is de RDz ook weer van de partij. Die komt uit trein 441 van die dag. Dat is de trein die vanaf Hengelo als trein 1523 naar Bad Harzburg rijdt en even daarvoor, om 14.11u uit Hengelo vertrokken is.

Mijn vertaling:

loc + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 461 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.16.58  a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5B9A3B5*RDzDB9A8B9B9B9
Es 420|Es 424|Es 432|Es 432
|115|193|117|145|626|67
* Gedeclasseerd

Mijn vertaling:

AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + RD (Plan D of E) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Andermaal is het maximaal aantal tekens overschreden, dus tijd voor een volgend bericht :D

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2024, 21:50:29 »
En daar gaan we weer ;)



De trein heeft in Enschede de nacht doorgebracht en vertrekt op woensdagochtend na de ochtendspits weer richting het westen.

Trein 432 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.9.26 a 11.34 (intercity)
|461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
626|66|145

De RDz is weer verplaatst naar de andere kant van het stammetje, naar ik aanneem om de bereikbaarheid te vergroten van het restauratiegedeelte en de bagagecapaciteit te spreiden.

Mijn vertaling:

loc + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 441 Amsterdam – Hengelo zomer 1973 wo v.11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd|465 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
626|66|145

Trein 1523 is andermaal de verbinding met Bad Harzburg, dus alweer gaat ons stammetje op pad, de grens over. De trein wordt overgenomen door een Br.220 van DB die de trein de grens mee over neemt, met achterlating van de RD in Hengelo. Passagiers naar Enschede worden geacht over te stappen op trein 2941 (Hengelo-Enschede).

Mijn vertaling:

Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



De volgende dag komt trein 1528 Om 14.24u Hengelo binnen. Andermaal de aanname dat dit hetzelfde stammetje is dat op woensdag naar de Bondsrepubliek is vertrokken. Dit zou dan de aansluitende trein moeten zijn (het omloopnummer verschilt weer):

Trein 452 Hengelo – Amsterdam zomer 1973 do v.14.34  a 16.34 (intercity)
99523 Hgl|441 Hgl|1528 Hgl
A3B5B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
|115|193|117|145|626|67

Dezelfde routine als op de dinsdag is weer van toepassing: er werden twee Plan K's en een Plan D B bijgeplaatst in Hengelo, evenals de Rdz uit de tegentrein.

Mijn vertaling:

loc + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 461 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5B9A3B5*RDzDB9A8B9B9B9
Es 456|Es 99523|Es 432|Es 432
|115|193|117|145|626|67
* Gedeclasseerd

Mijn vertaling:

AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + RD (Plan D of E) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Na andermaal een overnachting in Enschede strekt ons stammetje de wieltjes op vrijdagochtend weer richting Amsterdam.

Trein 432 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.9.26 a 11.34 (intercity)
|461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
626|66|145

De RDz is weer verplaatst naar de andere kant van de trein.

Mijn vertaling:

loc + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 441 Amsterdam – Hengelo zomer 1973 vr v.11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd|465 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
626|66|145

Trein 1523 is andermaal de verbinding met Bad Harzburg, dus alweer gaat ons stammetje op pad, de grens over. De trein wordt overgenomen door een Br.220 van DB die de trein de grens mee over neemt, met achterlating van de RD in Hengelo. Passagiers naar Enschede worden geacht over te stappen op trein 2941 (Hengelo-Enschede).

Mijn vertaling:

Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



De volgende dag komt trein 1528 Om 14.24u Hengelo binnen. Andermaal de aanname dat dit hetzelfde stammetje is dat op woensdag naar de Bondsrepubliek is vertrokken. Dit zou dan de aansluitende trein moeten zijn (het omloopnummer verschilt weer):

Trein 452 Hengelo – Amsterdam zomer 1973 za v.14.34  a 16.34 (intercity)
|441 Hgl|1528 Hgl
RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
|145|626|67

Ditmaal blijft de versterking met Plan K's en Plan D achterwege. De Rdz uit de tegentrein wordt wèl geplaatst en staat nu direct achter de loc, vòòr de Stalen D.

Mijn vertaling:

loc + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 461 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9
|Es 99523|Es 99552|Es 99523
|145|626|67

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Met het afrangeren op zaterdag als trein 99523 in Enschede is voor mij het spoor van ons stammetje ten einde.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2024, 22:09:49 door 1200blauw »

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2024, 22:04:52 »
Interessant, leuik dat je deze dingen naar boven haalt. Het vreemde is dat ik me alleen maar herinner dat vooral Plan E van Enschede naar Amsterdam vv reed. Kennelijk toch niet goed opgelet of te ver weggestopt in het vergeetboek.  :) Of was plan E alleen mee een 1100.
Overigens, een 1300 zag je ook wel eens maar dat was wel een zeldaamheid.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2024, 22:06:37 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2024, 22:40:24 »
Geweldig, dank je wel!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #5 Gepost op: 10 April 2024, 09:22:44 »
Mooi werk!  (y) (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #6 Gepost op: 10 April 2024, 20:04:34 »
1200 blauw,
Mooi werk man, mijn complimenten. Ik draai het uit en doe het in het VRM. Zond je zoeven nog OdR's van de drgl'en 72-73 en 73-74. Daar staat het nodige in qua WRD's plan D (niet in gebruik naar Es maar wel één in Hoek-Hannover v.v.).
« Laatst bewerkt op: 10 April 2024, 21:46:53 door odaoda »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2024, 21:43:55 »
Dank voor de complimenten en de documentatieve ondersteuning. Dat wordt gewaardeerd. Binnenkort nog een omloop alhier.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Modelspoor is emotie...
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2024, 22:59:10 »
Dat is een beste klus geweest. Geweldig (y) (y)

Rob
Tbinnebarretije…

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2024, 08:14:32 »
Nog eentje doen dan? Deze is misschien wat minder spectaculair, maar wel met een leuke verrassing hier en daar. Omloop 21/22/23/24 bestaat uit drie Plan W's. In de praktijk werden die altijd vergezeld van een A en een RD, beide Plan E. Die combinatie is logisch, omdat de A- en RD-rijtuigen Plan E in tegenstelling tot de B-rijtuigen Plan E waren voorzien van automatische deuren. De nieuwere Plan W was ook uitgerust met automatische deuren.



Trein 416 Amersfoort – Amsterdam zomer 1973 ma v.6.59 a 7.34 (intercity)
30.416 Amf
A8bRDzB11B11B11
Asd 425
201|141|21

De trein wordt vanaf het rangeerterrein klaargezet door trein 30.416 te Amersfoort.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet. 



Trein 425 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.7.58 a 10.06 (intercity)
416 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 436
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.10.26 a 12.34 (intercity)
425 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 445
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 445 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.12.58 a 15.06 (intercity)
436 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 460
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.16.26 a 18.34 (intercity)
445 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 469
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 469 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.18.58 a 21.06 (intercity)
460 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 420
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Na overnachten in Enschede gaat de trein op dinsdag weer richting westen. De omloopnummers zijn alle met 1 opgehoogd.

Trein 420 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.6.22 a 8.34 (intercity)
469 Es|461 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5
Asd 429
202|142|22|114

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. Plan K is beschikbaar van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 429 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.8.58 a 11.06 (intercity)
420 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5
Es 444|Es 456
202|142|22|114

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. Plan K is beschikbaar van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 444 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.12.26 a 14.34 (intercity)
469 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 453
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 455 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.14.58 a 17.06 (intercity)
444 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 464
202|142|22

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 464 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di-don v.17.26 a 19.34 (intercity)
453 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 473
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd
WL (fac)BmABmB9B9A8bRDzB11B11B11
Hgl D 237|Es 460 vr|Es 99523 vr|Es 428
DB|192|195|202|142|22

In plaats van "B9" staat er twee keer "Bg" in deze samenstelling. Ik heb niet kunnen vinden wat daarvan de betekenis zou kunnen zijn. Aangezien in trein 460 op vrijdag een B9 wordt bijgeplaatst, heb ik aangenomen dat het een typfout is geweest voor B9.

Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam. De beide Bg/B9's gingen mee naar Enschede en vervolgden hun reis pas op vrijdag weer.

Mijn interpretatie:

WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + B (Plan D) + B (Plan D) + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. De WL kan worden weggelaten (wellicht beschikbaar van LS Models). Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Ik overschrijd andermaal de 20.000 karakters, dus verder in een volgend bericht.






1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2024, 08:14:52 »
Vervolg.



De stam heeft overnacht in Enschede en vertrekt de volgende ochtend weer richting westen.

Trein 428 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.8.26 a 10.34 (intercity)
473 Es|437 Es
A8bRDzB11B11B11B9
Asd 437
203|143|23|194

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan D B van Roco. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 437 Amsterdam – Enschede zomer 1973 wo v.10.58 a 13.06 (intercity)
428 Asd
A8bRDzB11B11B11B9
Es 456|Es 428
203|143|23|194

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan D B van Roco. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 456 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.15.26 a 17.34 (intercity)
437 Es|429 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5
Asd 465
203|143|23|114

De Plan D is vervangen door een Plan K. Kennelijk was er behoefte aan meer eerste klasse in de avondspits en meer tweede klasse overdag - studenten?

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 465 Amsterdam – Enschede zomer 1973 wo v.17.58 a 20.06 (intercity)
456 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5
Es 424
203|143|23|114

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



De trein overnachtte weer in Enschede en begon op donderdag weer aan een dienst richting westen.

Trein 424 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.7.26 a 9.34 (intercity)
115541 Es|465 Es|461 Es|429 Es
(o)mPA8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 114811|Asd 433
|204|144|24|115|193|117

De mP ging in opzending mee naar Amsterdam, vandaar de "(o)" voor de aanduiding.

Mijn interpretatie:

loc + mP3000 + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K)

De trein is "volledig" in model samen te stellen. Een goede mP3000 is er eigenlijk niet, wel een wat minder goede van Märklin. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec, Plan D van Roco en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet. De mP3000 is bruin.



Trein 433 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.9.58 a 12.06 (intercity)
424 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 448
204|144|24|115|193|117

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec, Plan D van Roco en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 448 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.13.26 a 15.34 (intercity)
433 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 457
204|144|24

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 457 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.15.58 a 18.06 (intercity)
448 Asd
A8bRDzB11B11B11
Asd 468
204|144|24

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 468 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 99568
204|144|24

Na aankomst in Amsterdam wordt de trein afgerangeerd dmv trein 99568 en ben ik het spoor kwijt.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Tot zover weer.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8967
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #11 Gepost op: 11 April 2024, 09:49:11 »
Zou dit:

Citaat
omdat de A- en RD-rijtuigen Plan E in tegenstelling tot de B-rijtuigen Plan E waren voorzien van automatische deuren.

de aanleiding zijn geweest voor dit:

Citaat
De nieuwere Plan W was ook uitgerust met automatische deuren.

?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #12 Gepost op: 11 April 2024, 09:52:52 »
Ik denk inderdaad dat de Plan E RD en A zijn aangepast voor gebruik met de nieuwe Plan W's. Dat bedoel je toch ook?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #13 Gepost op: 11 April 2024, 11:12:45 »
Ff iets heel anders. Die pixelplaatjes zijn echt iconies..... 🙃
Die zou ik in een bestandje willen. Kan dat?

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #14 Gepost op: 11 April 2024, 11:37:51 »
Ik hotlink naar Seinarm.nl (overigens met toestemming), dus even aan Gerard vragen zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2024, 14:15:45 door 1200blauw »