Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:47:12
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 19463 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #135 Gepost op: 19 June 2025, 09:48:05 »
Dat van die verwarmingswagen is correct. Die zat er in de zomerdienstregeling niet in. Dat een loc altijd met de cabine naar buiten stond vanwege het zicht klopt echter niet. Vaak zal dat om die reden het geval zijn geweest, maar andersom, dus met de huif naar voren, komt beslist ook voor, getuige deze foto:


'Treinen Nederland Terug naar Toen'


Zonder tweede locs was de trein niet snel genoeg om de rijtijden te halen, de ombouw met stuurstroomkabels was anders ook overbodig geweest.
Ah, dank je. Ik wist niet wat de ombouw van Plan E voor de DE-dienst precies inhield.





In de VRM van 1974 staan voor de Twentelijn nog een aantal samenstellingen genoemd die bedoeld zijn om het materieel weer op de juiste plek te krijgen. Of die werden gereden mèt of zònder passagiers vertelt mijn documentatie niet. Een dienstregeling zou daar een mooi antwoord op hebben kunnen geven, maar die heb ik voor 1974 niet beschikbaar. Al beredenerend zou ik wel iets kunnen bedenken, maar laat ik me beperken tot de feiten.

Trein 71680 reed enkel op zondag.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Deze trein diende ervoor een stammetje Plan D met versterking in Amersfoort te krijgen. Daar werd het materieel als trein 7013 ingezet. Daarvan heb ik geen samenstelling, maar wel zie ik bij trein 1632 op maandag datzelfde treinnummer weer opduiken in Enschede als bron voor materieel.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #136 Gepost op: 19 June 2025, 10:23:43 »
Als er maar een kwartier zat tussen de vertrekkende trein naar D en de binnenkomende trein uit D, dan kan het haast niet anders dan dat de NS e-loc + RD die van de vertrekkende trein naar D gehaald zijn en naar de tuin van Hgl zijn gerangeerd (aan de D zijde), vanaf daar in dezelfde combinatie teruggeduwd werd naar de binnenkomende trein en nadat de e-loc de RD tegen de achterzijde van de trein had gezet, werd de combi Loc + RD pas ontkoppeld. Nadat de trein uit D dan vertrokken was, kon de achterop achtergebleven e-loc mooi naar de NL zijde van Hgl rangeren en werd hij de ‘verse’ loc voor de volgende trein.
En dat is precies de situatie zoals ik deze heb geconstrueerd a.h.v. foto's van derden. Aan de NS-loc die de trein uit Dld overnam werden wel eens extra NS-rijtuigen (Plan E of W) meegegeven. Of dat ter verhoging van de (toch al flinke) zitplaatscapaciteit was, dan wel dat het een opzending betrof, duf ik niet te zeggen.   

Dus vanwege compleet houden van een "stam"?
Exact, goed dat je stam tussen aanhalingstekens zet, want de begrippen stam en samenstelling worden vooral door modelspoorders nogal eens door elkaar gehaald. Wat de definitie van een stam is, kan in de vakliteratuur worden nagelezen. :angel:

De constante in de samenstellingen met Plan D's, zijn de vijf Plan D's (B+B+B+A+B), waar aan de NL-zijde een Stalen D werd geplaatst in het buurlandverkeer (tr. 2244/2247) en aan de andere kant een Plan E-RD*. Op het traject Asd-Hgl was dus de samenstelling loc+RD+B+B+B+A+B+D, Hgl-Bad Harzburg: loc+B+B+B+A+B+D. Trein Asd-Es: RD+B+B+B+A+B. Maar zoals de topicstarter al aan gaf, werden de treinen op het binnenlandse traject in de 1600 en 2200-serie nogal eens aangevuld. Op het Duitse tracject zelden, ik heb echter een foto van tr. 2247 met een extra DB Bm (groen): samenstelling: 220 077-2+B+B+B+B+A+B+D.

Wie geïnteresseerd is in de Plan D-treinen op de Twenteroute in de jaren zeventig moet Rail Magazine 309 er eens bij pakken. Zowel grootbedrijf als model (1:87) komen daarin uitgebreid aan bod. Dit nummer is nog gewoon te bestellen bij de uitgever.
 

*heb ook een opname gezien met Plan D-RD
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #137 Gepost op: 19 June 2025, 10:27:54 »
Die extra DB-Bm was naar/van Hengelo, Frank.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #138 Gepost op: 19 June 2025, 10:39:59 »
Dat kan kloppen, de foto is gemaakt in Hgl. (y)


Of die werden gereden mèt of zònder passagiers vertelt mijn documentatie niet. Een dienstregeling zou daar een mooi antwoord op hebben kunnen geven, maar die heb ik voor 1974 niet beschikbaar.

Leeg mat, dat tussen de stoptreinen 5887 en 5789 reed. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #139 Gepost op: 19 June 2025, 11:10:24 »
*heb ook een opname gezien met Plan D-RD

Is die foto ook ergens online te vinden?

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #140 Gepost op: 19 June 2025, 12:41:39 »
Poes heeft een fotoarchief tot zijn beschikking ter inzage onder embargo, dus publiceren mag hij de foto's niet. Je zult dus zelf even moeten zoeken ben ik bang.

Leeg mat, dat tussen de stoptreinen 5887 en 5789 reed. 

Dank! (y)





Trein 80521 en trein 80522 zijn beide leeg materieeltreinen.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Trein 80521 wordt hier zo goed als zeker verkeerd getoond. Ik volg met mijn plaatje en begeleidende tekst de VRM, die tot twee keer toe aangeeft "A8", dus een A Plan D, maar dat past geheel niet met de aansluitende treinen. Het moet zo goed als zeker een "A8b" zijn, een A Plan E dus. Trein 80522 lijkt me wèl correct. De Plan W reed op zaterdag vanaf Amsterdam mee als versterking in trein 2247 naar Bad Harzburg en werd in Hengelo afgerangeerd om de volgende dag naar Enschede te vertrekken. In de VRM worden geen vertrek- of aankomsttijden getoond voor beide treinen. Kennelijk reden ze ergens op de dag, naar eigen inzicht?



Nu trein 2247 toch hier ter sprake komt: in die trein reed op zaterdag aan Enschedese kant behalve de Plan W ook een RD Plan E mee. Die werd ook afgerangeerd, maar pas op zondag weer met trein 2244 meegegeven, aan de Amsterdamse kant. Dat is dan opeens heel logisch, toch? Aan de Enschedese kant laten aansluiten zou veel complexer zijn. Ik heb ook de VRM 1974 Buurlandverkeer, dus binnenkort komen beide treinen nog ter sprake.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #141 Gepost op: 19 June 2025, 12:59:14 »
Klopt, ik had 30 jaar geleden tijdelijk de beschikking over een doka. Van een goede bekende kreeg ik een map vol zwart-wit negatieven te leen uit de periode 1973-1977 van talloze opnames gemaakt in met name de omgeving van Hengelo. Ik heb toen vooral veel foto's van V200 afgedrukt, w.o. van bovengenoemde waarop trein 2247 met extra Bm. Voorwaarde was wel dat ik de opnames niet verder zou verspreiden en dat doe ik dan ook niet. :angel:

Is die foto ook ergens online te vinden?

Het was een filmopname van matige kwaliteit met een duur van ca. 10 minuten waarop de binnenkomst, locwisseling en vertrek van tr. 2247 (of 1523, afhankelijk van de mij niet bekende opnamedatum). De dienstdoende RD was dus een Plan D.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #142 Gepost op: 19 June 2025, 14:50:48 »
Dank voor de toelichting, mijn neef zei altijd: "wat je doet, moet je ook beloven"  (y) (y) ;D.

Ik had het antwoord over de plan D ook hier op het forum kunnen vinden:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60527.30

Nu heb ik een plan D RD zonder inzet. Misschien dan toch eens een stam plan D erbij?  :angel:

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #143 Gepost op: 19 June 2025, 16:27:58 »
Ik had het antwoord over de plan D ook hier op het forum kunnen vinden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60527.30

Hmm... Ik word met mijn eigen jeugdige onschuld om de oren geslagen ;D
Laat ik zeggen dat ik op dat draadje niet meer blind op zou varen. Veel van de treinen in dat oude draadje ga je ook hier tegenkomen, maar dan beter onderbouwd.

« Laatst bewerkt op: 19 June 2025, 16:53:25 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #144 Gepost op: 19 June 2025, 18:31:39 »
Trein 80523 is andermaal zo'n leeg materieeltrein.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op doordeweekse dagen rijdt deze trein met de versterkingsrijtuigen voor trein 2244 (Bad Harzburg - Amsterdam) naar Hengelo. Opmerkelijk is natuurlijk dat in de maandagse editie het Plan W-rijtuig zit dat nu juist op zondag van Hengelo naar Enschede was gegaan. Op zondag wordt een standaardstam Plan D met deze trein overgebracht naar Hengelo, alwaar een Stalen D werd bijgeplaatst, voor vertrek als trein 2247 naar Bad Harzburg. Daarover later meer.

Hiermee beëindig ik het overzicht voor VRM dl.IIb Binnenland. Mijn volgende bijdrage zal gaan over de VRM dl.IIc Buurland.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #145 Gepost op: Vandaag om 14:10:48 »
Ik beloofde in mijn vorige post om verder te gaan met buurlandtreinen, maar qua treinnummering lijkt het mij aardiger eerst een uitstapje naar de VRM 1974 dl.III te maken, internationale treinen (formeel: TEE-, D-, autoslaap- en forfaitaire treinen met daarin tevens opgenomen [...] de treinen 238, 239, [...]).

D2240 was de formele aanduiding voor de Harz Expres.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974/'75

De Harz Express die ik hier toon is de zomersamenstelling, dat past prima bij de zomersamenstelling uit 1974 voor het binnenlandse verkeer. De wintersamenstelling van D2240 toon ik op een later moment.
Wat opvalt natuurlijk is dat ik twee treinen toon. Het tweede rijtuig in beide samenstellingen maakt het verschil. Dat is een facultatief rijtuig. Het werd naar behoefte toegevoegd. In de BRD nam men een extra Silberling Bn op en in Nederland een B Plan D. Beide tegelijk kwam niet voor, maar geen van beide dus wel.
Het DB-deel van deze trein vertrok uit Bad Harzburg om 13.20u. Het DR-deel vertrok om 10.22u uit Berlijn als/met trein 344. Beide delen werden in Hannover samengevoegd, waarna de trein om 15.24u vertrok richting Hoek van Holland. Aankomst daar was om 21.37u.

Op mijn verzoek heeft onze forumgenoot Falkenberg een poosje geleden alweer de D2240 in wat meer detail uitgewerkt, omdat ik niet zeker was welke DR-rijtuigen in deze trein meereden, waarvoor nogmaals hartelijk dank:



Het volledige draadje van Falkenberg is natuurlijk nog steeds beschikbaar, hier.

Het CIWL WR42-rijtuig is helaas nog niet in model beschikbaar. Zowel LSM als ACME hebben de ingrediënten in handen om het model te maken, maar geen van beide fabrikanten heeft het nog aangekondigd.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:43:45 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #146 Gepost op: Vandaag om 15:56:45 »
D2241 vormt met D2240 een treinenpaar, kortom: dezelfde trein, maar dan in omgekeerde richting.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974/'75

Eigenlijk is er weinig verder over te vertellen. De trein bestaat uit exact dezelfde rijtuigen als D2240. Hij vertrok om 07.38u uit Hoek van Holland en reed via Utrecht (kopmaken) over Amersfoort en de Twentelijn via Bentheim naar Hannover. Daar werden de DR-rijtuigen opgenomen in trein 345 naar Berlijn, aankomst 18.57u. De rest van de samenstelling reed naar Bad Harzburg en arriveerde daar om 15.38u.
Wellicht nog even ten overvloede: welke NS eloc er voor de trein stond is bij mij onbekend. De Twentelijn werd gedomineerd door de 1100-serie, maar voor een internationale trein werd nogal eens een uitzondering gemaakt. Ik heb voor een persoonlijke favoriet gekozen om aan te geven aan welke kant de loc stond.