Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp bij update Mobile Station 2 door Remunj
Vandaag om 10:22:35
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:12
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 08:38:21
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:30:49
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:09:08
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 16741 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #60 Gepost op: 23 October 2024, 10:47:48 »
Er was in zomer 1973 één stam Plan E die in een trekduwcombinatie eenmaal per werkdag tussen Zwolle en Enschede maakte en daarbij tussen Wierden en Enschede over de Twentelijn reed. Opgemerkt bij onderstaande: de stam bestaat uit drie Plan E's, een AB en 2x B. Er is een B Plan E aan toegevoegd, maar dat is een andere omloop.

1973 Treinpaar 7947/7966

Trein 7947 Zwolle - Enschede zomer 1973 ma v.15.05 a 16.18 (stoptrein)
4540 Zl
B9bB9bA2B7B9b
Es 7966
223 (DE)|53 (DE)

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE)




Trein 7966 Enschede - Zwolle zomer 1973 ma v.17.15 a 18.27 (stoptrein)
7947 Es
B9b1)B9bA2B7B9b
3.8024
223 (DE)|53 (DE)

1) = Laatste balcon ger. voor PTT

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE) + loc

Deze samenstelling heb ik als voorbeeld op maandag laten zien, maar hij reed op alle werkdagen en niet in het weekend. Op dinsdag werd hij niet afgerangeerd als trein 3.8024, maar werd er onderhoud gepleegd in Zwolle. Het is in 1973 de enige trekduwdienst die in de VRM wordt genoemd tussen Zwolle en Enschede vv, waaruit de conclusie mag worden getrokken dat het ook de enige is voor dienstregeling Zomer 1973. De overige diensten op dit traject werden afgehandeld door DE-treinstellen of motorwagens. Trekduwtreinen zijn in 1973 dus een uitzondering op deze verbinding.

Overigens schijnen de meeste 2200's in die tijd bruin te zijn geweest heb ik horen vertellen, dus de getoonde samenstelling zou zelfs inclusief locs wel eens helemaal correct kunnen zijn.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #61 Gepost op: 23 October 2024, 12:11:33 »
Je hebt hier behoorlijk wat uren onderzoek in zitten. Respect! (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #62 Gepost op: 23 October 2024, 13:27:42 »
Pffff, wat een werk maar een mooi beeld van treinen in de tijd en genoeg inspiratie voor de modelbouwer  (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #63 Gepost op: 24 October 2024, 10:52:05 »
1973 D238/D239 Noordzee Expres



In Hengelo werd de Noordzee Expres aangevuld met een Plan E restauratierijtuig voor gebruik op Nederlands grondgebied. Dat kwam uit trein 421. Bron is de VRM 1973 Binnenland en Welt der Modelleisenbahn. Dat geeft alleen de samenstelling in Duitsland (Hamburg Altona / Braunschweig - Bad Bentheim), dus de positie van de Plan E RD direct na de loc niet 100% zeker. Ik heb echter sinds kort paar pagina's van een VRM 1974 Internationaal, waaruit blijkt dat de positie voor dat jaar (1974) klopt voor de Twentelijn (na kopmaken in Utrecht is de situatie natuurlijk anders). Daaruit leid ik af dat het voor 1973 niet anders zal zijn. De trein reed zes dagen per week. Ik toon de trein zoals die reed op ma-do, dus zonder de extra DB Büm op vrijdag en in het weekend. In de beschrijving geef ik aan waar dat rijtuig zich bevond als het wèl meereed.

1973 D238 Noordzee Express Hamburg Altona / Braunschweig - Rotterdam v. 6.44 a. 13.07, maandag - zaterdag

loc + RD (Plan E) + Büm (vr za, DB) + ABüm (DB) + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB)

1973 D239 Noordzee Express Rotterdam - Hamburg Altona / Braunschweig v. 17.01 a. 22.49, zondag - vrijdag

RD (Plan E) + Büm (vr zo, DB) + ABüm (DB) + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB) + loc

De DB UIC-X rijtuigen kunnen hierbij zowel Gruppe 53 (ABüm 223/Büm 232) als Gruppe 61 (ABüm 225/Büm 234) zijn.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2024, 15:56:28 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #64 Gepost op: 24 October 2024, 12:06:15 »

1973 D238 Noordzee Express Hamburg Altona - Hoek van Holland v. 6.44 Rtd a. 13.07,

1973 D239 Noordzee Express Hoek van Holland - Hamburg Altona v. 17.01 a. 22.49,


De Noordzee Expres had in 1973 en 1974 Rotterdam CS als begin- en eindpunt in NL, niet Hoek van Holland. Al zou de naam anders doen vermoeden...

Later (begin jaren '80) werd dat Amsterdam CS, maar nog steeds niet naar de Noordzee met de Noordzee Expres, wel naar het (begin van) Noordzeekanaal...
« Laatst bewerkt op: 24 October 2024, 13:48:42 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #65 Gepost op: 24 October 2024, 12:44:44 »
Dat is dan weer de overeenkomst tussen Rotterdam en Amsterdam en Hamburg: een stukje rivier/kanaal en je bent op de Noordzee. Creatievelingen, die jongens van de dienstregeling ;D
« Laatst bewerkt op: 24 October 2024, 12:52:06 door spoorzeven »
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #66 Gepost op: 24 October 2024, 12:48:54 »
Misschien is dat wel de aanleiding geweest om deze trein de Noordzee Expres te noemen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #67 Gepost op: 24 October 2024, 13:45:17 »
De Noordzee Expres had in 1973 en 1974 Rotterdam CS als begin- en eindpunt in NL, niet Hoek van Holland. Al zou de naam anders doen vermoeden...

Later (begin jaren '80) werd dat Amsterdam CS, maar nog steeds niet naar de Noordzee met de Noordzee Expres, wel naar het (begin van) Noordzeekanaal...

Dank je! Ik heb denk ik verkeerd gekeken, want ik meende HvH te zien. Ik heb het aangepast. Overigens was Rotterdam al vanaf 1963 het begin- / eindstation zie ik nu.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #68 Gepost op: 24 October 2024, 13:47:09 »
En dan nog iets: een deel (drie rijtuigen) kwam uit de richting Hannover, te Osnabrück werden de delen uit Hannover en Hamburg gecombineerd en v.v.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #69 Gepost op: 24 October 2024, 13:55:28 »
1973 D238 Noordzee Express Rotterdam - Hoek van Holland v. 6.44 a. 13.07, maandag - zaterdag

Nu heb je er een binnenlandse trein van gemaakt... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #70 Gepost op: 24 October 2024, 13:59:26 »
Dat is wel slordig. Ik heb het aangepast, dank! (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #71 Gepost op: 24 October 2024, 14:09:52 »
En nu nog het Hannoverse deel...

Overigens & overigens: in de zomerdienst van 1975 wel naar/van Hoek van Holland...



Eens kijken wat het gewone spoorboekje '75-'76 zegt...



Spoorboekje says no yes...

Alle mensen! 2x kopmaken op een afstand van nog geen 85 kilometer...






« Laatst bewerkt op: 24 October 2024, 14:19:37 door Mispoes. Reden: spoorboekje says... »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #72 Gepost op: 24 October 2024, 14:19:00 »
Misschien is dat wel de aanleiding geweest om deze trein de Noordzee Expres te noemen.
Ze deden het expres?
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #73 Gepost op: 24 October 2024, 15:06:01 »
Expres Expres niet  :angel:

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #74 Gepost op: 24 October 2024, 15:16:41 »
Alle mensen! 2x kopmaken op een afstand van nog geen 85 kilometer...
Terwijl ze, speciaal om een keer kopmaken te voorkomen, Rotterdam West aan Schiedam geplakt hadden. Over logica gesproken...
Groet, Frank