Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:51:24
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 16758 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #90 Gepost op: 05 June 2025, 12:18:56 »
Leuk dat je AI erop hebt losgelaten. De suggestie die het geeft klinkt goed. Die komt natuurlijk ergens vandaan. Het is wel lastig de betrouwbaarheid daarvan in te schatten vind ik.

Weet je of hier ook wel eens een verdwaalde Benelux plan W tussen zat? Ik heb daar wel eens een mooie foto van gezien namelijk. Laat dat nu net de enige plan W zijn die ik heb  ;D

<a href="https://www.youtube.com/v/47QSpO3jtgk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/47QSpO3jtgk</a>
Bron: YT,  HCOverijssel

Kijk naar de trein die je op 09.35 tegemoet komt. Dit is de directe link naar dat moment:

https://youtu.be/47QSpO3jtgk?t=575

Samenstelling van die trein wijkt af van wat ik gevonden heb voor 1973, hetgeen aangeeft dat theorie en praktijk best kunnen afwijken. Dit filmpje is al vaker besproken op dit forum. Daarbij is uitgesproken dat er twijfels zijn over de datering van ten minste een deel van de film. Ook de samenstelling waarnaar ik nu refereer past even goed in 1974 als in 1973. Destijds zijn we hier op de volgende samenstelling uitgekomen voor de betreffende trein:

1100
A Plan D
B Plan W2
B Plan W1 (Benelux)
B Plan W2
B Plan W2
RD Plan E
A Plan E

Antwoord op je vraag is dus dat er zeker Plan W Benelux op de Twentelijn voorkwam èn dat je best een beetje creatief kunt zijn met je samenstelling als je niet precies de juiste rijtuigen hebt. Dat probleem was er kennelijk in werkelijkheid ook wel eens.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2025, 12:37:35 door 1200blauw »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Spoor N
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #91 Gepost op: 05 June 2025, 12:58:44 »
Ik dacht, ik stel de vraag maar eens via AI. Die kwam met de slimme opmerking dat de plan D RD rijtuigen al voorzien waren van een keuken en bagageafdeling, waardoor de verbouwing tot stuurstandrijtuig relatief beperkt kon blijven. Of het zo is weet ik niet, maar ik vind het wel een slimme suggestie.
AI heeft geen idee waar het over praat als je de verbouwing 'relatief beperkt' noemt, er is een hele cabine op/aan het rijtuig gezet.  In een stalen D zat sowieso niets voor de reizigers, dat had op nieuwbouw neergekomen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #92 Gepost op: 05 June 2025, 13:34:11 »
Je kunt AI alles vragen en je krijgt altijd antwoord. Ik heb net even de vraag gesteld hoe de NS gebruik heeft gemaakt van buitenaardse technologie bij de ontwikkeling van het SGM materieel in de jaren '70. Vooral de schokabsortie op basis van antimaterie vind ik plausibel klinken. Het reed echt heel soepel.....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #93 Gepost op: 05 June 2025, 14:55:54 »
Ik geloof dat het tijd wordt er weer een jaren '70 reizigerstrein tegenaan te gooien ;)




Trein 1632 Enschede - Amsterdam was weer zo'n alledaagse getrokken reizigerstrein die de zondagsrust niet verstoorde. Hij reed dus van maandag tot en met zaterdag en niet op zondag.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

De samenstelling bestond ditmaal uit een standaardstam Plan D met achter de loc een Stalen DIV en aan de Enschedese kant een RD Plan E. Op zaterdag werd met een extra Plan W versterkt. Eenmaal aangekomen in Amsterdam ging het materieel in zijn geheel retour richting oosten als buurlandtrein 2247 met eindbestemming Bad Harzburg.  Daarover later meer.

-- wordt vervolgd --
« Laatst bewerkt op: 05 June 2025, 16:26:24 door 1200blauw. Reden: Onderschrift bij het plaatje toegevoegd »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #94 Gepost op: 05 June 2025, 16:14:30 »
Trein 1633 vertrok uit Amsterdam naar Enschede. Standaardstam bestaat uit Plan W, aangevuld met A+RD Plan E. Deze trein reed op zondag niet, iig niet met getrokken materieel.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

De trein werd op maandag versterkt met twee Plan W's en op dinsdag t/m donderdag bovendien met een A Plan E. De versterking op vrijdag bestond uit één bescheiden Plan W. Op zaterdag reed de trein gelijk aan de samenstelling op maandag, dus met twee Plan W's versterking.

-- wordt vervolgd --
« Laatst bewerkt op: 05 June 2025, 16:26:02 door 1200blauw. Reden: Onderschrift bij het plaatje toegevoegd »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2510
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #95 Gepost op: 06 June 2025, 08:59:53 »
Kijk, nog een voorbeeld van een BNL plan W  (y). Ik gebruik hem als versterkingsrijtuig voor mijn plan E stam. Voor de Twentelijn zou meer plan W (maar dan Berlijns Blauw) welkom zijn..... maar ik weet weer genoeg  ;D.

Over AI, ik ben nog niet echt overtuigd, maar ik dacht ik moet het maar eens proberen. Relatief is natuurlijk een subjectief begin, maar een rijtuig wat internationaal is toegelaten, al wel een bagage en restauratieafdeling heeft en (mogelijk) niet helemaal meer nodig (?) is wel een beter startpunt dan niks  ;D.

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #96 Gepost op: 07 June 2025, 13:05:20 »
Trein 1636 is een dalurentrein. Dat blijkt vooral uit de doordeweekse samenstelling.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op maandag, woensdag en donderdag werd gereden met de minimale samenstelling, dus de gebruikelijke A+RD met twee Plan W's. Op dinsdag en zaterdag werd een stam Plan D ingezet, aangevuld met een RD Plan E aan de Amsterdamse zijde. Dat is voor een Plan D-stam ook de kleinst mogelijke samenstelling. Op vrijdag werd de standaardstam Plan W versterkt met twee rijtuigen, eveneens Plan W. Op zondag reed er geen getrokken trein in deze dienst.

-- wordt vervolgd --
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 18:57:05 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #97 Gepost op: 08 June 2025, 11:35:49 »
Op trein 1637 moest de meester zijn bammetjes waarschijnlijk op de bok opeten, want die reed precies tijdens de lunchpauze van Amsterdam naar Enschede.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op maandag reed deze trein met een stam Pan D die aan de Enschedese zijde was versterkt met een Plan W. Op de overige doordeweekse dagen reed de Plan W-stam, versterkt met twee Plan W-rijtuigen. Op vrijdag echter was de versterking slechts één Plan W. In de zaterdagdienst werd de maximale versterking van drie Plan W's aangehaakt.

-- wordt vervolgd --


Overigens is het mij telkens een raadsel welke lijnen van de tabellen zichtbaar zullen zijn. De wegen van de Microsoft Office-producten zijn ondoorgrondelijk, maar ik heb even niets anders.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 18:56:52 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #98 Gepost op: 08 June 2025, 18:53:52 »
Trein 1644 van Enschede naar Amsterdam is een bescheiden trein.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Daardoor is de samenstelling bijzonder eenvoudig. De standaardstam Plan W met A+RD Plan E wordt op maandag, vrijdag en zaterdag versterkt met een extra Plan W aan de Enschedese kant. Op andere dagen reed enkel de standaardstam. Op zondag reed de trein niet met getrokken materieel.


-- wordt vervolgd --

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #99 Gepost op: 08 June 2025, 19:53:13 »
Trein 1645 is de tegentrein van voorgaande, van Amsterdam naar Enschede.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Ook dit is een dalurentrein, maar om mij onbekende redenen is de trein op dinsdag toch behoorlijk langer dan op andere dagen, met twee plan W's als versterking. Op vrijdag en zaterdag wordt een stam Plan D ingezet, met de voor die stam gebruikelijke RD Plan E. Op zondag reed de trein niet met getrokken materieel.

-- wordt vervolgd --
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 19:54:51 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #100 Gepost op: 09 June 2025, 11:02:36 »
Trein 1648 rijdt in de middag van Enschede naar Amsterdam.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op maandag werd standaardstam Plan D met de RD Plan E ingezet. Op dinsdag t/m zaterdag was dat de standaardstam Plan W met A+RD Plan E, versterkt met een extra Plan W aan de Enschedese zijde. De gehele trein kwam voort uit trein 1637 Asd-Es, die om 13.06u was aangekomen in Enschede.


-- wordt vervolgd --

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #101 Gepost op: 09 June 2025, 14:23:16 »
Trein 1653 is de eerstvolgende getrokken trein Amsterdam - Enschede. Er heeft hoogstwaarschijnlijk wel tussenliggende intercity gereden, die logischerwijs trein 1649 zou moeten hebben geheten, maar die is waarschijnlijk gereden door stroomlijnmaterieel. Wellicht vind ik ooit de correcte documentatie daarover nog eens.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

De samenstelling bestaat uit een standaardstam Plan W met A+RD Plan E, op maandag, vrijdag en zaterdag aangevuld met één enkele Plan W aan de Enschedese zijde. Dat is precies de samenstelling zoals die als trein 1644 Amsterdam was binnengereden.

-- wordt vervolgd --
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 14:30:22 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #102 Gepost op: 09 June 2025, 17:45:39 »
Trein 1656 is weer een heuse spitstrein.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op maandag was deze trein het kortst, met slechts één Plan W als versterking voor de standaardstam Plan W met A+RD Plan E. Op dinsdag tot en met donderdag werd er versterkt met twee Plan W's. Op vrijdag was de trein het langst. De toch al langere standaardstam Plan D met RD aan de Amsterdamse kant werd versterkt met twee Plan W's en bovendien een A Plan D. In het weekend reed deze getrokken trein enkel op zaterdag, met een standaardstam Plan D met RD Plan E.


-- wordt vervolgd --

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #103 Gepost op: 09 June 2025, 21:13:03 »
Trein 1657 is de tegentrein van de voorgaande.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op maandag rijdt deze trein in de bekende samenstelling met een RD Plan E en de standaardstam Plan D. Op zondag reed de trein niet met getrokken materieel. Op alle andere dagen reed de standaardstam Plan W met RD+A Plan E, versterkt met een extra Plan W aan de Enschedese zijde. In alle gevallen vertrekt de trein uit Amsterdam precies in de samenstelling zoals hij uit Enschede gekomen is als trein 1648.


-- wordt vervolgd --
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 21:15:38 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #104 Gepost op: 11 June 2025, 18:18:26 »
Trein 1661 is een lekker lange spitstrein.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

De stam van deze samenstelling bestaat uit de bekende Plan D-rijtuigen. Omdat de meeste rijtuigen voor deze trein komen uit de buurlandtrein 2244 uit Bad Harzburg wordt op doordeweekse dagen de Stalen D meegegeven in de  binnenlandse trein. Daaraan is in Hengelo aan de Amsterdamse kant een RD Plan E toegevoegd. Bovendien werd daar aan de trein een versterking meegegeven, die per dag verschilde. Op maandag was dat 2x Plan W + A Plan E en op dinsdag t/m vrijdag Plan W, A Plan E en Plan W. Op zaterdag werd geen verdere versterking meegegeven en op zondag werd de Stalen D weggelaten. In Enschede overnachtte deze trein. De meeste rijtuigen gingen de volgende dag terug naar Amsterdam als trein 1632.


-- wordt vervolgd --