Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door KNed
13 June 2025, 23:17:28
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
13 June 2025, 14:01:00
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 16289 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #30 Gepost op: 09 July 2024, 19:59:25 »
[vervolg]

De trein overnacht in Enschede en begint de dienst weer op de volgende dag, donderdag, als trein 432. De versterkingsrijtuigen zijn dan afgerangeerd en de RDz (Plan E) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam do v09.26 a 11.34 (intercity)
461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)



Trein 441 Amsterdam - Hengelo do v11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + loc



De trein vertrekt nu met een Duitse Br220 over de grens naar Hannover en verder, als trein 1523. NS eloc en RDz blijven achter in Hengelo. Reizigers naar Enschede nemen weer plaats in stoptrein 2941. De volgende dag, vrijdag, verschijnt het stammetje weer in Hengelo als trein 1528. Na plaatsing van de NS eloc en de nodige versterking in de vorm van 2x Plan K en 2x Plan D gaat de binnenlandse reis verder als trein 452.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam vr v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl441 Hgl1528 Hgl
A3B5A3B5B9B9RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
118|117|195|193|145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + AB (Plan K)  + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede vr v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5A3B5B9B9RDzDB9A8B9B9B9
Es 420 ma|Es 99552|Es 424|Es 432|Es 432
118117195|193|145|625|67


Mijn interpretatie:

AB (Plan K)  + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



De trein overnacht in Enschede en begint de dienst weer op de volgende dag, zaterdag, als trein 432. De versterkingsrijtuigen zijn dan afgerangeerd, de RDz (Plan E) en de Plan D uit omloop 193 (die is op vrijdag ook met deze trein meegekomen) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam za v09.26 a 11.34 (intercity)
461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDzB9
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145|193


Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + B (Plan D)



Trein 441 Amsterdam - Hengelo za v11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd
DB9A8B9B9B9RDzB9
Hgl 1523|Hgl 452|Hgl 99528 (zo)
625|66|145|193


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + loc



Inmiddels is het ritueel in Hengelo wel bekend. De NS eloc, de RDz en de bijgeplaatste Plan D worden afgerangeerd. De DB Br220 wordt voor de trein geplaatst en zo verdwijnt ons stammetje richting Hannover als trein 1523. Een dag later komt het weer terug in Hengelo als trein 1528. Het is dan zondag. We begonnen onze berichtgeving over dit stammetje in omloop 66/67/68 ermee dat trein 1523 op zondag niet voortkwam uit een binnenlandse trein, omdat die niet reed op zondag. Voor tegentrein 1528 ligt dat kennelijk anders: ons stammetje gaat verder als trein 452 naar Amsterdam.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam zo v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl1528 Hgl
RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede zo v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9
|Es 472
|145|625|67


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



Opmerkelijk is nu dat waar normaal gesproken de dienst voor de dag eindigt met trein 462 om 19.06u, er voor de dienst op zondag een uitzondering wordt gemaakt met een extra slag naar Amsterdam vv.

Trein 472 Enschede - Amsterdam zo v19.26 a 21.34 (intercity)
461 Hgl|437 Es
RDzDB9A8B9B9B9B9
Asd 481
145|625|67|192


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 481 Amsterdam - Enschede ma v21.58 a 00.06 (intercity)
452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9B9
|Es 472|Es 420
|145|625|67|192


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc




1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #31 Gepost op: 09 July 2024, 19:59:52 »
[vervolg]

Op de maandag start het stammetje in Enschede als trein 424.

Trein 424 Enschede - Amsterdam ma v7.26 a 9.34 (intercity)
481 Es|457 vr Es|433 zat Es
RDzB9A8B9B9B9A3B5A3B5
Asd 433
147|68|115|116


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + AB (Plan K)



Trein 433 Amsterdam - Enschede ma v9.58 a 12.06 (intercity)
424 Asd
RDzB9A8B9B9B9A3B5A3B5
|Es 448|Es 99523|Es 468
147|68|115|116


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + AB (Plan K) +  AB (Plan K) + loc



Trein 448 Enschede - Amsterdam ma v13.26 a 15.34 (intercity)
433 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 433
147|68


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 457 Amsterdam - Enschede ma v15.58 a 18.06 (intercity)
424 Asd
RDzB9A8B9B9B9
|Es 448
147|68


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



Trein 468 Enschede - Amsterdam ma v18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
RDzB9A8B9B9B9A3B5
Asd 99569|
147|68|116

Hier houdt de omloop van ons stammetje op met een leeg materieeltrein waarvan ik niet kan zien wat de samenstelling is en waar die naartoe gaat. Waarschijnlijk is dat Dijkgracht.


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2504
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #32 Gepost op: 10 July 2024, 09:38:52 »
Wat een werk om dit allemaal uit te zoeken, maar wel interessant  (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8967
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #33 Gepost op: 10 July 2024, 10:11:12 »
Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)

Ik denk dat de RD vaker aan de andere kant zat: dus niet op de plek (westelijke kant) waar de Stalen D in de 2244/2249 zat, maar aan de oostkant. Foto's uit die tijd, o.a. van Hans Wiskerke, lijken dat te bevestigen. Zou ook logisch zijn, want op deze manier was het wijzigen van een buurlandsamenstelling in een binnenlandse het eenvoudigst zijn. De RD zat immers ook tot Hengelo aan de oostelijke kant in de trein naar Bad Harzburg.


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #34 Gepost op: 10 July 2024, 13:05:00 »
Dat klopt. In veel gevallen zat de RDz aan de oostelijke kant van de trein zoals je in mijn berichten ook kunt zien, maar kennelijk in een aantal gevallen niet. Ik geef een letterlijke weergave van de NS VRM uit 1973. Dichter bij de bron is feitelijk niet mogelijk, dus veel lucht zit daar denk ik niet tussen. Om die reden geef ik ook letterlijk weer wat er in de VRM staat aangegeven en zoek er de plaatjes bij. Ik kan hooguit een foutje maken bij het overnemen uit de VRM of het zoeken van de juiste plaatjes (en beide komt voor is gebleken - kennelijk ben zelfs ik niet perfect ;)).
« Laatst bewerkt op: 10 July 2024, 13:13:54 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8967
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #35 Gepost op: 10 July 2024, 13:48:44 »
Ik geef zelf meer om beeldmateriaal dan om de voorschriften. Ik heb zelf ook zo'n pak papier in huis, maar kom tot de conclusie dat de praktijk wel erg vaak afwijkt. Je loopt natuurlijk het risico dat je een trein nabootst o.b.v. een incident, als je één foto gebruikt. Daar staat dan tegen over dat het Echt Waar Gebeurd is. :laugh:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #36 Gepost op: 10 July 2024, 13:58:26 »
Goed argument  (y)
Uitgaande van foto's kun je wel (meer) interpretatiefouten maken, bijvoorbeeld doordat je een rijtuig verkeerd identificeert. Dat zou mij gemakkelijk kunnen overkomen. Daarom ben ik wel blij met het "pak papier" zoals jij dat noemt. Heb je die ook in de voor mij interessante jaren (1968-'80)?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8967
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #37 Gepost op: 10 July 2024, 14:07:58 »
Citaat
bijvoorbeeld doordat je een rijtuig verkeerd identificeert.
Dat vind ik eerder een pluspunt, dan dat ik daar last van zou hebben, onder het motto "wat niet weet, wat niet deert". ;D
Dit illustreert goed het verschil tussen ons: jij wil exacte nabootsing, terwijl de benadering of soms zelfs de sfeer voldoende voor mij is.

Citaat
Heb je die ook in de voor mij interessante jaren (1968-'80)?
1974 geloof ik...
 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #38 Gepost op: 16 July 2024, 11:08:59 »
Even twee stukjes uit dit draadje aan elkaar koppelen.

Ik geef in bericht #19 aan dat trein 421 op zondag een Stalen D in opzending meeneemt tbv trein 1523 richting de BRD. Dat is correct. Echter bestaat die trein natuurlijk niet uit de Silberlinge uit trein 421 zoals ik daar roep, want die gaan zoals elke dag met trein 1519 de grens over. Trein 1523 bestaat uit rijtuigen Plan D, zoals blijkt uit bericht #29, en wordt aangevuld met de Stalen D uit trein 421, de Silberline-stam. De herkomst van de stam Plan D tbv trein 1523 is me overigens nog niet duidelijk. Mijn vermoeden is een leeg materieeltrein uit Enschede, maar dat heb ik nog niet scherp.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #39 Gepost op: 23 October 2024, 10:19:55 »
Ik ben inmiddels een laagje dieper gegaan waardoor er nog meer informatie uit de VRM naar boven is gekomen. Ik begin dus even opnieuw. Dan heb ik een aantal doublures, maar dan is het wèl volledig en sluit het verhaal beter op elkaar aan.

Na andermaal behoorlijk wat tijd aan puzzelen in de binnenlandse VRM van 1973 te hebben besteed, kom ik tot de conclusie dat in het binnenlandse getrokken reizigersmaterieel op de Twentelijn in de zomer va 1973 de volgende stammen actief moeten zijn geweest:

6 stammen Plan W (voor dit overzicht door mij genummerd W1-W6)
3 stammen Plan D (D1-D3)
1 stam Silberlinge (S1)

De sequentie of cyclus (geen idee of daar een officiële naam voor is; "omloop" is dekt de lading niet en is verwarrend) moet een doorloop hebben gehad van drie weken. Anders is het materieel, met name de omloop Plan D, niet passend te krijgen. Dat zag er als volgt uit, waarbij aangetekend dat:
- ik enkel getrokken treinen richting westen toon, dat is overzichtelijker;
- trein 440 werd gereden met stroomlijnmaterieel en eigenlijk niet in het overzicht hoort.

wk1wk2wk3
trein + vertrekmadiwodovrzazomadiwodovrzazomadiwodovrzazo
418 Amf 6.59W1W2W3W4D3--W1W2W3W4D1--W1W2W3W4D2--
420 Es 6.22W5W1W2W3W4--W5W1W2W3W4--W5W1W2W3W4--
424 Es 7.26D3W6W5W1W2W4-D1W6W5W1W2W4-D2W6W5W1W2W4-
428 Es 8.26W6W5W1W2W3D3-W6W5W1W2W3D1-W6W5W1W2W3D2-
432 Es 9.26D2D1D2D1D2D1-D3D2D3D2D3D2-D1D3D1D3D1D2-
436 Es 10.26W1W2W3W4D3W5-W1W2W3W4D1W5-W1W2W3W4D2W5-
440 Es 11.26---------------------
444 Es 12.26W5W1W2W3W4W3-W5W1W2W3W4W3-W5W1W2W3W4W3-
448 Es 13.26D3W6W5W1W2W4-D1W6W5W1W2W4-D2W6W5W1W2W4-
452 Hgl 14.34D1D2D1D2D1D2D1D2D3D2D3D2D3D2D3D1D3D1D3D1D3
456 Es 15.26W6W5W1W2W3D3-W6W5W1W2W3D1-W6W5W1W2W3D2-
460 Es 16.26W1W2W3W4D3W5W3W1W2W3W4D1W5W3W1W2W3W4D2W5W3
464 Es 17.26W5W1W2W3W4W3D3W5W1W2W3W4W3D1W5W1W2W3W4W3D2
468 Es 18.26D3W6W5W1W2W4W6D1W6W5W1W2W4W6D2W6W5W1W2W4W6
472 Es 19.26------D1------D2------D3
476 Hgl 20.34S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1S1
480 Es 21.26------W3------W3------W3
484 Es 22.25------D3------D1------D2

Van al deze stammen, dus D1-D3, W1-W6 en S1, ga ik per dienst uitleggen hoe die eruit zagen. Er is altijd sprake van een stam, dus een vaste samenstelling rijtuigen die in principe nooit wijzigt, planmatig aangevuld met versterkingsrijtuigen al naar gelang het reizigersaanbod dat verwacht werd.

Zoals al aangegeven waren er drie soorten stammen actief op de Twentelijn.

Plan W (NS, enkel binnenlands)

B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)
← Amsterdam - Hengelo / Enschede →

Plan D (NS, binnenlands en buurland)

B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)
← Amsterdam - Hengelo / Enschede →

Silberlinge (DB, buurland, maar ingezet binnen de binnenlandse intercitydienst)

Bn (Silberling DB) + ABn (Silberling DB) + ABn (Silberling DB) + Bn (Silberling DB)
← Amsterdam - Hengelo / Enschede →

Noot: Aan de stam Silberlinge werd op drukke dagen in de zomerperiode tussen de beide ABn-rijtuigen een extra Bn toegevoegd.



Het moge duidelijk zijn dat in de praktijk van deze hele theoretische verhandeling nogal eens werd afgeweken. Er zullen daarom best foto's bestaan die mijn research lijken tegen te spreken. Ik ben benieuwd naar dat beeldmateriaal, want dat is natuurlijk een prima aanvulling. Ook foto's die mijn verhaal bevestigen zijn natuurlijk welkom.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #40 Gepost op: 23 October 2024, 10:20:33 »
Ik zal met de inzet van de Silberlinge beginnen, omloop 69, of stam "S1" in mijn overzicht. Zoals op zal vallen vallen de versterkingsrijtuigen logischerwijs telkens in een andere omloop. Omloop 69 sluit aan op treinenpaar 1519/1530, van en naar Hannover. Dat is voor zover ik nu kan zien. Volgens Mispoes ging de trein daarna door naar Braunschweig en dat is goed mogelijk. De aanwezigheid van een Plan E/L postrijtuig is wel opmerkelijk. De stam Silberlinge kwam als buurlandtrein bij Oldenzaal de grens over en reed vanaf Hengelo mee in het Nederlandse intercitypatroon van en naar Amsterdam, met een NS eloc ervoor. Hoe dat boekhoudkundig allemaal geregeld was weet ik niet.



Ik zal proberen de VRM hier zo uitgebreid mogelijk weer te geven, zodat de lezer zo dicht mogelijk bij de bron blijft. Even korte uitleg:

- koptekst treinnummer, van, naar, dienstregeling, dag, vertrektijd, aankomsttijd, (treintype);
- regel 1 Voorgaande trein;
- regel 2 Opsomming rijtuigen in volgorde west naar oost;
- regel 3 Volgende trein;
- regel 4 Omloopnummer.

In de VRM wordt onderstreept welke rijtuigen gegroepeerd zijn voor bijvoorbeeld een vorige of volgende trein. Ik heb dat hier vertaald door een pipe | te plaatsen. De RDz is dus een andere omloop dan de overige rijtuigen in onderstaande eerste trein. De locomloop voor 1973 heb ik niet, dus de afbeelding daarvan is indicatief, om aan te geven welke kant de trein op gaat.




Trein 421 Amsterdam - Hengelo ma v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 238|Hgl 1519
148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel, doorgaans een Br.220 naar ik aanneem, meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58).

Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel (Br.220), als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam ma v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnABnBn
Asd 30.476
148|69

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dagen (dinsdag t/m donderdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo di-do v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen. De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is andermaal Hannover (a 11.58).

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam di-do v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
148|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt dus dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (vrijdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo vr v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. De RDz wordt andermaal in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58).

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam vr v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
146|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11). Ditmaal is het omloopnummer 146.

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt weer dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zaterdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo za v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PBnABnABnBn
Hgl 762443|Hgl 1519
307|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Er is geen RDz aanwezig. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58).

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede). Beide waren op vrijdag als versterking van trein 461 aangekomen en in Enschede achtergebleven.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zondag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo zo v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
BnABnABnBn(o) D
Hgl 1519|Hgl 1523
69|624

Het postrijtuig is ditmaal afwezig, evenals de RDz. Wel is er een Stalen D aanwezig in deze trein, in opzending, ten behoeve van trein 1523 naar Bad Harzburg. Normaal gesproken ontstaat trein 1523 uit binnenlandse trein 441, maar die staat voor zondag niet in de VRM. Trein 1523 staat wèl in de internationale dienstregeling vanaf Hengelo voor zondag, dus neem ik aan dat trein 1523 op zondag om 14.11u vertrok vanuit Hengelo, met Duits materieel en de Stalen D uit onze trein 421.
De Silberlinge uit trein 421 worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. In 1972 schijnt treinenpaar 1519/1530 gereden te hebben met Plan D en startpunt Hengelo, maar anno 1973 is dus dit Duitse materieel ingezet. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58).

Mijn interpretatie:

B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + Stalen DIV + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Stalen D, Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede).

Trein 476 Hengelo - Amsterdam zo v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
D(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
626|117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Deze sequentie is na een week rond, dus de dienst op maandag begint weer zoals bovenaan in dit bericht. In mijn schema heb ik die voor drie weken uitgeschreven, maar dat is telkens precies hetzelfde.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #41 Gepost op: 23 October 2024, 10:22:01 »
De drie stammen Plan D, door mij "D1"," D2" en "D3" genoemd in het overzicht, doorlopen elk een sequentie van drie weken. "D1" start die in de eerste week, "D2" in de tweede en "D3" in de derde, etc. Ze doorlopen dus alle drie dezelfde cyclus, maar een week na elkaar. Het volstaat dus één zo'n cyclus te laten zien. Daarmee dek je ze alledrie.

Die inzet van zo'n stam Plan D begon op zondag in Hengelo, als trein 1523 naar Hannover en verder. Normaal gesproken startte deze stam als binnenlandse trein 441 uit Amsterdam, maar niet op zondag.
De trein komt op maandag weer terug in Hengelo onder nummer 1528 en neemt dan als trein 452 deel aan de binnenlandse dienst. In Hengelo worden een Plan D, Plan K en Plan E RDz aangekoppeld als versterking.

1973 Oploop 66/67/68
Week 1

Trein 452 Hengelo - Amsterdam ma v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl441 Hgl1528 Hgl
B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
|Asd 461
193|115|145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede ma v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Es 424|Es 420|Es 432
193|115|145|625|67


Mijn interpretatie:

B (Plan D)  + AB (Plan K)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



De trein overnacht in Enschede en vertrekt de dinsdag naar Amsterdam. Daarbij worden de versterkingsrijtuigen Plan D en Plan K achtergelaten en de RDz (Plan E) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam di v09.26 a 11.34 (intercity)
461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)



Trein 441 Amsterdam - Hengelo di v11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + loc



In Hengelo werd de loc vervangen door een Br220 van de DB en de RDz (Plan E) ging er ook af. Reizigers naar Enschede moesten in Hengelo overstappen op stoptrein 2941. Dat was destijds een rechtstreekse verbinding zonder tussenstops, omdat Enschede Kennispark nog niet bestond. Terwijl ons stammetje naar Duitsland vertrok als trein 1523 werd de afgerangeerde RDz bijgeplaatst in de binnenlandse tegentrein 452 die als 1528 in Hengelo aan was gekomen uit Duitsland.
Na de trip bij onze oosterburen kwam ons stammetje een dag later, woensdag dus, weer in Hengelo aan, als trein 1528. Ook hier werd het kunstje met de RDz weer uitgehaald: die kwam direct uit tegentrein 441. Er werd versterking bijgeplaatst in de vorm van twee Plan K's en een Plan D. De binnenlandse reis ging verder onder treinnummer 452.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam wo v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl441 Hgl1528 Hgl
A3B5B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
115|193|117|145|di+do:625,wo:626|67


Mijn interpretatie:

loc + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede wo v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5B9A3B5*RDzDB9A8B9B9B9
di+wo:Es 420|di+wo:Es 424|Es 432|Es 432
do:Es 456|do:Es99523||
115193|117|145|di+do:626,wo:625|67

* Gedeclasseerd


Mijn interpretatie:

AB (Plan K)  + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc




1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #42 Gepost op: 23 October 2024, 10:22:49 »
(vervolg)

De trein overnacht in Enschede en begint de dienst weer op de volgende dag, donderdag, als trein 432. De versterkingsrijtuigen zijn dan afgerangeerd en de RDz (Plan E) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam do v09.26 a 11.34 (intercity)
461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)



Trein 441 Amsterdam - Hengelo do v11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + loc



De trein vertrekt nu met een Duitse Br220 over de grens naar Hannover en verder, als trein 1523. NS eloc en RDz blijven achter in Hengelo. Reizigers naar Enschede nemen weer plaats in stoptrein 2941. De volgende dag, vrijdag, verschijnt het stammetje weer in Hengelo als trein 1528. Na plaatsing van de NS eloc en de nodige versterking in de vorm van 2x Plan K en 2x Plan D gaat de binnenlandse reis verder als trein 452.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam vr v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl441 Hgl1528 Hgl
A3B5A3B5B9B9RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
118|117|195|193|145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + AB (Plan K)  + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede vr v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5A3B5B9B9RDzDB9A8B9B9B9
Es 420 ma|Es 99552|Es 424|Es 432|Es 432
118117195|193|145|625|67


Mijn interpretatie:

AB (Plan K)  + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



De trein overnacht in Enschede en begint de dienst weer op de volgende dag, zaterdag, als trein 432. De versterkingsrijtuigen zijn dan afgerangeerd, de RDz (Plan E) en de Plan D uit omloop 193 (die is op vrijdag ook met deze trein meegekomen) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam za v09.26 a 11.34 (intercity)
461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDzB9
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145|193


Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + B (Plan D)



Trein 441 Amsterdam - Hengelo za v11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd
DB9A8B9B9B9RDzB9
Hgl 1523|Hgl 452|Hgl 99528 (zo)
625|66|145|193


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + loc



Inmiddels is het ritueel in Hengelo wel bekend. De NS eloc, de RDz en de bijgeplaatste Plan D worden afgerangeerd. De DB Br220 wordt voor de trein geplaatst en zo verdwijnt ons stammetje richting Hannover als trein 1523. Een dag later komt het weer terug in Hengelo als trein 1528. Het is dan zondag. Eerder meldden we over dit stammetje in omloop 66/67/68 dat trein 1523 op zondag niet voortkwam uit een binnenlandse trein, omdat die niet reed op zondag. Voor tegentrein 1528 ligt dat anders: ons stammetje gaat verder als trein 452 naar Amsterdam.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam zo v14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl1528 Hgl
RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 461 Amsterdam - Enschede zo v16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9
|Es 472
|145|625|67


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



Opmerkelijk is nu dat waar normaal gesproken de dienst voor de dag eindigt met trein 462 om 19.06u, er voor de dienst op zondag een uitzondering wordt gemaakt met een extra slag Amsterdam vv.

Trein 472 Enschede - Amsterdam zo v19.26 a 21.34 (intercity)
461 Hgl|437 Es
RDzDB9A8B9B9B9B9
Asd 481
145|625|67|192


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 481 Amsterdam - Enschede zo v21.58 a 00.06 (intercity)
452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9B9
|Es 472|Es 420
|145|625|67|192


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #43 Gepost op: 23 October 2024, 10:23:36 »
(vervolg)

Week 2

Op de maandag start het stammetje in Enschede als trein 424.

Trein 424 Enschede - Amsterdam ma v7.26 a 9.34 (intercity)
481 Es|457 vr Es|433 zat Es
RDzB9A8B9B9B9A3B5A3B5
Asd 433
147|68|115|116


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + AB (Plan K)



Trein 433 Amsterdam - Enschede ma v9.58 a 12.06 (intercity)
424 Asd
RDzB9A8B9B9B9A3B5A3B5
|Es 448|Es 99523|Es 468
147|68|115|116


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + AB (Plan K) +  AB (Plan K) + loc



Trein 448 Enschede - Amsterdam ma v13.26 a 15.34 (intercity)
433 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 433
147|68


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)



Trein 457 Amsterdam - Enschede ma v15.58 a 18.06 (intercity)
424 Asd
RDzB9A8B9B9B9
|Es 448
147|68


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc



Trein 468 Enschede - Amsterdam ma v18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
RDzB9A8B9B9B9A3B5
Asd 99569|
147|68|116


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)

Ons stammetje wordt als leeg materieeltrein afgerangeerd, naar men mag aannemen naar Dijksgracht. Op de Rails uit 1973 meldt dat er op dinsdag en woensdag een stammetje wordt ingezet tussen Amsterdam en Brussel. Donderdag wordt gebruikt voor regulier onderhoud. Aangezien er juist op die dagen een gat valt in mijn tabel voor elke stam, past dat precies met elkaar.




1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #44 Gepost op: 23 October 2024, 10:24:55 »
(vervolg)

Op vrijdag wordt de stam weer ingezet op de verbinding Amsterdam - Hengelo / Enschede.




Trein 418 Amersfoort – Amsterdam zomer 1973 vr v.6.59 a 7.34 (intercity)
99514 Amf
RDzB9A8B9B9B9
Asd 425
146|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)



Trein 425 Amsterdam - Enschede zomer 1973 vr v.7.58 a 10.06 (intercity)
418 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 436
148|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc




Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.10.26 a 12.34 (intercity)
425 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 445
148|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)



Trein 445 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.12.58 a 15.06 (intercity)
436 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 460
148|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc



Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.16.26  a 18.34 (intercity)
762443do Es|762443 Es|445 Es|762443wo
A3B5*A3B5*RDzB9A8B9B9B9B9
Asd 469
113|116|148|68|192
*Gedeclasseerd

Trein 762443 is een leeg materieeltrein die dagelijks reed tussen Hengelo en Enschede. Hoe die dagelijks was samengesteld heb ik ook, maar dat is voor later.

Mijn vertaling:

Plan K + Plan K + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc



Trein 469 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.18.58  a 21.06 (intercity)
460 Asd
A3B5A3B5RDzB9A8B9B9B9B9
Es 99552zo|Es 428ma|Es 428
113|116|148|68|192

Trein 99552 is een nummer voor het afrangeren. Wat er daarna met dit materieel gebeurde weet ik niet, omdat ik daar geen VRM van heb. De trein overnachtte in Enschede.

Mijn vertaling:

Plan K + Plan K + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc



Trein 428 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.8.26 a 10.34 (intercity)
469 Es|485 Es
RDzB9A8B9B9B9B9B9
Asd 437
148|68|192|194

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)



Trein 437 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.10.58 a 13.06 (intercity)
428 Asd|485 Es
RDzB9A8B9B9B9B9B9
Es 456|Es 472zo|Es 99552?
148|68|192|194

Over het nummer van de afrangeertrein ben ik niet zeker, vanwege mijn onduidelijke kopie op dit punt.

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc



Trein 456 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.15.26  a 17.34 (intercity)
437 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 465
146|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)


Trein 465 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.17.58 a 20.06 (intercity)
456 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 464
146|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc