Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: Ook de Wesp een miskoop?  (gelezen 11250 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8636
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #45 Gepost op: 21 February 2024, 12:08:06 »
Ik trek geeneens een conclusie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1440
  • Klaar voor vertrek
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #46 Gepost op: 21 February 2024, 12:22:24 »
Ik trek geeneens een conclusie.

Wat bedoel je dan met “en 3kV is het ook niet”?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8095
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #47 Gepost op: 21 February 2024, 12:45:17 »
Je kunt thuis je huidige waterkoker ook niet zomaar ineens in een stopcontact drukken waar 460 volt op staat natuurlijk.
Zolang de steker past geen enkel probleem.
Maar of je waterkoker het fijn vindt is een ander verhaal  ;D ;D
Gr.
Eric

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8636
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #48 Gepost op: 21 February 2024, 12:55:57 »
Wat bedoel je dan met “en 3kV is het ook niet”?
Het is een constatering dat de oplossing die we in Nederland bekijken in andere landen juist als niet toereikend wordt gezien (over België wordt in dit verband gek genoeg niet gesproken). Mijn conclusie zou zijn dat een ombouw naar 3000V in Nederland het beste is, 15 en 25 kV zijn te duur en te onhandig. In dat licht gezien is de ICNG een miskoop, deze is niet geschikt voor 3000V.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #49 Gepost op: 21 February 2024, 13:47:58 »
Dat laatste lijkt me bezijden de waarheid. Tegenwoordig wordt door die piepende electronica een draaistroom aangemaakt waarmee de moderne draaistroommotoren worden gevoed.
Alleen die electronica omruilen maakt de ICNG geschikt voor 3000 Volt DC.
De eerdere opmerking over 400 Volt en een waterkoker klopt ook niet, tussen de 400 volt fases staat 230 volt!
Mvrgr

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #50 Gepost op: 21 February 2024, 13:58:04 »
Zou wel jammer zijn van het museummaterieel, maar overgaan op 3000 volt levert toch bijna een verdubbeling van de capaciteit op. Modern materieel kun je idd vrij eenvoudig aanpassen lijkt me.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #51 Gepost op: 21 February 2024, 18:00:32 »
En dan nog steeds zal je het gefaseerd moeten doen. De flirt krijg je wel omgebouwd, die is in verschillende configuraties leverbaar. Wellicht zal je oudere hardware opnieuw moeten laten produceren, maar voor 50 stuks is dat een business case is acceptabel te maken is. VIRM heeft ook ruimte voor een transformator voor 25 kV, die gaat ook wel mee verwacht ik, alhoewel dat ook afhangt van de noodzaak tot materieel. ICM gaat direct naar de schroothoop, dat is gewoon klaar. SNG is jong genoeg om er een acceptabele business case van te maken. ICNG laat zich ook wel ombouwen, al dan niet gedeeltelijk naar tricourant. SLT is jonger dan VIRM, maar bij mijn weten is er geen rekening met ombouw gehouden. Ligt dus aan de termijn en hoe dringend materieel nodig is.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #52 Gepost op: 21 February 2024, 19:15:54 »
...tussen de 400 volt fases staat 230 volt!
Iets preciezer: tussen elke fase en de nul staat 230V, tussen de fasen onderling 400V
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #53 Gepost op: 21 February 2024, 19:33:42 »
Leuk stukkie op NVBS over electrificatie.

https://www.nvbs.com/elektrificatie-nederlandse-spoorwegen/

Maar het gaat niet echt meer over de ICNG (Wesp).
« Laatst bewerkt op: 21 February 2024, 19:53:29 door Jeronimos »
Jeroen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4860
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #54 Gepost op: 21 February 2024, 19:46:14 »
Nou ja, de vraagsteller reageert verder ook niet, dus zo druk hoef je je niet te maken dat het wat off topic gaat.

Daarover gesproken: je bedoelt waarschijnlijk elektrificatie ipv rectificatie. ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #55 Gepost op: 21 February 2024, 19:52:26 »
Yep. Verbeterd.

Dank Arjan.
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8636
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #56 Gepost op: 21 February 2024, 20:12:46 »
SNG is jong genoeg om er een acceptabele business case van te maken....SLT is jonger dan VIRM, maar bij mijn weten is er geen rekening met ombouw gehouden.
SNG is voorbereid op een ombouw naar 3000V, volgens Railwiki is SLT voorbereid op een ombouw naar 25 kV maar daar heb ik verder nooit iets van gehoord.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4489
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #57 Gepost op: 21 February 2024, 20:36:54 »
De VIRM na de laatste vernieuwing ook niet meer.
Je kon het zien, een 1e klas bak stond wat hoger.
Deze zou op dezelfde hoogte komen met de 25kv installatie.

Maar nu gaat dat niet meer gebeuren.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #58 Gepost op: 21 February 2024, 20:51:31 »
De voorbereiding was toch ook dat de ABv6-bak een meter langer is dan de andere tussenbakken, juist om ooit ruimte te hebben voor een transformator. Die bak is ook nu nog steeds een meter langer, dus in die zin in het stel nog steeds "ruimtelijk" voorbereid. Alleen heb je bij 3kV gelijkstroom dan weer geen transformator nodig, dus de ombouw van een treinstel kan dan vast ook een stuk compacter...

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #59 Gepost op: 21 February 2024, 21:17:18 »
Met 3000 v lopen we gelijk mooi in de pas met onze zuiderburen... :)
********