Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
  

Auteur Topic: Ook de Wesp een miskoop?  (gelezen 10423 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #60 Gepost op: 21 February 2024, 21:49:00 »
Zover ik weet zijn alle bakken even lang.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #61 Gepost op: 21 February 2024, 21:55:42 »
De vraagsteller leest wel mee en ziet dat de wissel is omgezet naar een geheel ander spoor.
En ook dat is een heel leuk stukje techniek en planning.
Welk systeem er ook wordt gekozen een big bang wordt het niet , het land zal een tijd met eiland bedrijfjes worden geconfronteerd . Noordholland boven Uitgeest en Zaandam ,alles boven Meppel  of Limburg vanaf Eindhoven en dan verder werkend richting Amersfoort en de Rest van de Randstad. Maar dat is de afdeling planning al kon je vroeger op Amersfoort zo van het ene naar het andere treinstel lopen zonder over trappen en dergelijke te moeten.
Voor het Wesp is er dus vooral een kwalitatieve klungelpartij geweest bij het lassen en konden software lieden niet thuis werken aan hun project. Al met al genoeg oponthoud om weer groot in de krant te zetten maar behalve de lasserij  veel verklaarbaar.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #62 Gepost op: 22 February 2024, 00:54:43 »
Voor de ombouw naar 25 kV zou ik persoonlijk in Noord Holland beginnen, juist omdat je dan vrij snel aansluiting kan vinden op de HSL, en dan zo snel mogelijk langs de kustlijn tot ca. Rotterdam, om af te sluiten met Limburg, Brabant en Gelderland. Vanuit Rotterdam weer omhoog met Utrecht - Amersfoort weer als grens, zodat je vanuit het Noorden nog met 1 overstap in Utrecht ver kan komen. Vervolgens ga je vanuit Amsterdam doorwerken richting Lelystad en Zwolle. Boven Zwolle zul je in 1x om moeten gooien, dus Leeuwarden, Groningen en Emmen. Vanuit Zwolle ga je doorzakken naar beneden, richting Arnhem, bij het bereiken van Deventer moet je zorgen dat Amersfoort - Deventer gereed is en zodra je Arnhem bereikt kan er weer een stuk Utrecht om. Utrecht, maar ook Arnhem, zijn in mijn ogen veel geschikter voor een knip dan bijvoorbeeld Nijmegen, zeker als je geen bicourant materieel kan krijgen/maken. Vervolgens ga je vanuit Rotterdam doorwerken naar Roosendaal, Breda en Den Bosch, waarna je de missing Link Arnhem - Den Bosch kan sluiten. Eigenlijk wil je daar in 1x naar Eindhoven toe, omdat Den Bosch - Tilburg en Den Bosch - Eindhoven met elkaar verstrengeld zijn.

Naar 3kV zou ik juist vanuit het Zuiden omhoog trekken. Immers, onze zuiderburen hebben al het nodige. Vrees wel dat je nu net te laat bent, er zijn een hoop klassieke locomotieven afgevoerd en ook de klassiekskes gaan in grote getale naar de sloop. Maargoed, als je nu nog moet gaan plannen zit je straks in de volgende batch Belgisch materieel dat naar de sloop gaat en eventueel voor nood naar Nederland gehaald zou kunnen worden. Voor 3kV zou je ofwel in Groningen ofwel in Noord Holland moeten eindigen, vanwege de mogelijkheden tot een werkplaats. Een Noord Hollands eilandbedrijf laat je eindigen te Haarlem en te Amsterdam, waarbij Zandvoort - Haarlem - Amsterdam wel om gaat.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1402
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #63 Gepost op: 22 February 2024, 06:55:30 »
Zover ik weet zijn alle bakken even lang.

Een V-IRM 4 is 1 meter langer dan een DD-IRM 4. Bij de ABv6 valt ook op dat de draaistellen verder van het wageneinde af staan, is ooit ook hier opgemerkt bij het Rivarossi-model:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60575.msg3221491063#msg3221491063

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #64 Gepost op: 22 February 2024, 16:13:08 »
Welk systeem er ook wordt gekozen een big bang wordt het niet , het land zal een tijd met eiland bedrijfjes worden geconfronteerd.

Dat is nu met de verschillende soorten beveiliging ook al het geval. Zo bijzonder is dat dus niet.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26763
    • Pagina van klaas
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #65 Gepost op: 22 February 2024, 16:16:20 »
Dat is wel zo, maar de meeste treinen kunnen toch probleemloos bijna overal komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #66 Gepost op: 22 February 2024, 18:14:08 »
25 kV gaat echt niet gebeuren, je moet alle viaducten (en misschien ook wel de tunnels!) verhogen omdat de rijdraad hoger moet hangen. Leuke dagdromerij maar volstrekt onbetaalbaar.
En als ICNG op 1500 V DC en op de AC-spanningen kan rijden dan is 3000 V ook niet zo ingewikkeld, zoals Jos al schreef. Verder, ja de aanloop gaat moeizaam, maar dat komt echt vaker voor. En het moet voor NS altijd weer specifiek zus en zo...

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #67 Gepost op: 22 February 2024, 19:24:27 »
Lang niet alle tunnels/bruggen, maar wel een flink aantal.
Dat is echter weer zo'n typisch kip/ei probleem wat we er in Nederland van maken.
Er wordt tientallen jaren over 25kV gesproken. Zo lang zelfs dat zo'n beetje elk kunstwerk in de tussentijd groot onderhoud heeft gehad en geschikt gemaakt had kunnen worden....

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #68 Gepost op: 22 February 2024, 20:59:01 »
Als je ook de bijlagen van het rapport leest, kom je meer te weten over ombouw van materieel en de migratiestrategie. Deze twee zijn nauw met elkaar verbonden, en NS was direct betrokken bij het rapport: IenW, ProRail en NS vormden samen een stuurgroep. Voor VIRM wordt geen ombouw naar bicourant 1500 V en 3000 V meer voorzien: de migratiestrategie gaat ervan uit dat dit tijdig vervangen is door nieuw materieel dat bicourant is. Zie de bijlage van ProRail over de MKBA en de second opinion van Horvath (bijlage 8).

Ombouw naar 25 kV is om meerdere redenen geen optie, niet alleen door lage bruggen, maar ook de kosten van vervanging van bovenleiding zijn enorm hoog. Ook kan 25 kV niet samen met de huidige treindetectie en treinbeveiliging. Aangezien het niet in de planning ligt om ERTMS landelijk uit te rollen, blijf je delen van het net houden waar de huidige treinbeveiliging ligt: dit ook nog moeten ombouwen maakt de businesscase voor 25 kV alleen maar negatiever.

Wat het inzetten van Belgisch materieel op Nederlands spoor betreft: alle treinen zouden dan in Nederland moeten worden toegelaten. Het is mogelijk dat dit voor sommige treinen betekent dat er alsnog ombouw of aanpassing aan het 3 kV materieel moet plaatsvinden.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2024, 21:00:47 door Duvel »
Met vriendelijke groeten, altijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26763
    • Pagina van klaas
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #69 Gepost op: 22 February 2024, 21:10:04 »
25 kV gaat echt niet gebeuren, je moet alle viaducten (en misschien ook wel de tunnels!) verhogen omdat de rijdraad hoger moet hangen.
De rijdraad moet niet hoger, de afstand tot geaarde objecten is meestal te klein voor 25kV.

Verhogen naar 3000V lijkt me de meest realistische optie. Daarvoor hoef je volgens mij de bovenleiding niet eens aan te passen. De isolatoren zijn geschikt voor 3000V. Ik heb eens naast de spanningssluis in Roosendaal gestaan en daar zag ik geen verschil tussen de isolatoren aan weerskanten van de scheiding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #70 Gepost op: 24 February 2024, 10:59:45 »
Ik denk dat Tim bedoeld dat de gehele rijdraadconstructie hoger word bij 25kV.

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #71 Gepost op: 24 February 2024, 11:45:25 »
In Dresden staan er nog een hoop , te wachten op ……

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #72 Gepost op: 24 February 2024, 12:00:02 »
Voorraad van Alstom, in afwachting na nawerk en aflevering.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #73 Gepost op: 26 February 2024, 08:19:36 »
De NS ziet de ICNG kennelijk niet als miskoop, er komen tien stellen geschikt voor Duitsland bij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #74 Gepost op: 26 February 2024, 10:08:25 »
De ICE3 die ze hebben kunnen harder rijden en kunnen ook tussen Keulen en Frankfurt rijden over de hogesnelheidslijn . Zouden deze dat ook mogen ? Ben benieuwd daarnaar . Of gaan ze rijden tussen Den Haag-Venlo-Keulen ?