Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door Ronald69
Vandaag om 14:07:19
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
  

Auteur Topic: Ook de Wesp een miskoop?  (gelezen 10162 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #45 Gepost op: 21 February 2024, 12:08:06 »
Ik trek geeneens een conclusie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Klaar voor vertrek
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #46 Gepost op: 21 February 2024, 12:22:24 »
Ik trek geeneens een conclusie.

Wat bedoel je dan met “en 3kV is het ook niet”?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #47 Gepost op: 21 February 2024, 12:45:17 »
Je kunt thuis je huidige waterkoker ook niet zomaar ineens in een stopcontact drukken waar 460 volt op staat natuurlijk.
Zolang de steker past geen enkel probleem.
Maar of je waterkoker het fijn vindt is een ander verhaal  ;D ;D
Gr.
Eric

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #48 Gepost op: 21 February 2024, 12:55:57 »
Wat bedoel je dan met “en 3kV is het ook niet”?
Het is een constatering dat de oplossing die we in Nederland bekijken in andere landen juist als niet toereikend wordt gezien (over België wordt in dit verband gek genoeg niet gesproken). Mijn conclusie zou zijn dat een ombouw naar 3000V in Nederland het beste is, 15 en 25 kV zijn te duur en te onhandig. In dat licht gezien is de ICNG een miskoop, deze is niet geschikt voor 3000V.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #49 Gepost op: 21 February 2024, 13:47:58 »
Dat laatste lijkt me bezijden de waarheid. Tegenwoordig wordt door die piepende electronica een draaistroom aangemaakt waarmee de moderne draaistroommotoren worden gevoed.
Alleen die electronica omruilen maakt de ICNG geschikt voor 3000 Volt DC.
De eerdere opmerking over 400 Volt en een waterkoker klopt ook niet, tussen de 400 volt fases staat 230 volt!
Mvrgr

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #50 Gepost op: 21 February 2024, 13:58:04 »
Zou wel jammer zijn van het museummaterieel, maar overgaan op 3000 volt levert toch bijna een verdubbeling van de capaciteit op. Modern materieel kun je idd vrij eenvoudig aanpassen lijkt me.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #51 Gepost op: 21 February 2024, 18:00:32 »
En dan nog steeds zal je het gefaseerd moeten doen. De flirt krijg je wel omgebouwd, die is in verschillende configuraties leverbaar. Wellicht zal je oudere hardware opnieuw moeten laten produceren, maar voor 50 stuks is dat een business case is acceptabel te maken is. VIRM heeft ook ruimte voor een transformator voor 25 kV, die gaat ook wel mee verwacht ik, alhoewel dat ook afhangt van de noodzaak tot materieel. ICM gaat direct naar de schroothoop, dat is gewoon klaar. SNG is jong genoeg om er een acceptabele business case van te maken. ICNG laat zich ook wel ombouwen, al dan niet gedeeltelijk naar tricourant. SLT is jonger dan VIRM, maar bij mijn weten is er geen rekening met ombouw gehouden. Ligt dus aan de termijn en hoe dringend materieel nodig is.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26602
    • Pagina van klaas
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #52 Gepost op: 21 February 2024, 19:15:54 »
...tussen de 400 volt fases staat 230 volt!
Iets preciezer: tussen elke fase en de nul staat 230V, tussen de fasen onderling 400V
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #53 Gepost op: 21 February 2024, 19:33:42 »
Leuk stukkie op NVBS over electrificatie.

https://www.nvbs.com/elektrificatie-nederlandse-spoorwegen/

Maar het gaat niet echt meer over de ICNG (Wesp).
« Laatst bewerkt op: 21 February 2024, 19:53:29 door Jeronimos »
Jeroen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #54 Gepost op: 21 February 2024, 19:46:14 »
Nou ja, de vraagsteller reageert verder ook niet, dus zo druk hoef je je niet te maken dat het wat off topic gaat.

Daarover gesproken: je bedoelt waarschijnlijk elektrificatie ipv rectificatie. ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #55 Gepost op: 21 February 2024, 19:52:26 »
Yep. Verbeterd.

Dank Arjan.
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #56 Gepost op: 21 February 2024, 20:12:46 »
SNG is jong genoeg om er een acceptabele business case van te maken....SLT is jonger dan VIRM, maar bij mijn weten is er geen rekening met ombouw gehouden.
SNG is voorbereid op een ombouw naar 3000V, volgens Railwiki is SLT voorbereid op een ombouw naar 25 kV maar daar heb ik verder nooit iets van gehoord.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4356
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #57 Gepost op: 21 February 2024, 20:36:54 »
De VIRM na de laatste vernieuwing ook niet meer.
Je kon het zien, een 1e klas bak stond wat hoger.
Deze zou op dezelfde hoogte komen met de 25kv installatie.

Maar nu gaat dat niet meer gebeuren.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #58 Gepost op: 21 February 2024, 20:51:31 »
De voorbereiding was toch ook dat de ABv6-bak een meter langer is dan de andere tussenbakken, juist om ooit ruimte te hebben voor een transformator. Die bak is ook nu nog steeds een meter langer, dus in die zin in het stel nog steeds "ruimtelijk" voorbereid. Alleen heb je bij 3kV gelijkstroom dan weer geen transformator nodig, dus de ombouw van een treinstel kan dan vast ook een stuk compacter...

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #59 Gepost op: 21 February 2024, 21:17:18 »
Met 3000 v lopen we gelijk mooi in de pas met onze zuiderburen... :)
********