Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
Zelf gebogen brug maken door Hasenwald
Vandaag om 14:41:55
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:59:07
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:41:53
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22

Auteur Topic: Kritische vragen aan Marklin  (gelezen 13960 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: Kritische vragen aan Marklin
« Reactie #45 Gepost op: 07 May 2008, 08:29:36 »
Toch blijft het merkwaardig dat er onder de Märklinisten (voor zover ik ervan op de hoogte ben) geen sympathie-actie gestart wordt of is.

De vraag is wat een sympathie actie teweeg zal brengen. Je zegt het zelf al: op z'n best "sympathie". Zij die denken dat de toenmalige "Red Roco actie" iets heeft bijgedragen aan een doorstart hebben het naar mijn mening mis en zijn naief. Wat niet wegneemt dat ik wel respect heb voor hen die daar aan mee gedaan hebben.

Märklin maakt bijvoorbeeld geen Class 66, 2400 of 1300. Ik vind meer dat alles elkaar aanvult. Net zo goed als Märklin ook het segment aanvult. Samen wordt het een geheel. Niet alleen Märklin.

Zo denk ik er ook over. Ik rij 3-rail door een ooit gemaakte keuze voor Marklin. Ben heden ten dage echter geen Marklinist. Zou ik de keus vandaag opnieuw kunnen maken ging ik voor 2-rail maar zeker wel met vooral ook Marklin (Trix) materieel om de eerder genoemde betrouwbaarheid.

Mvrgr., Ben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 07 May 2008, 08:57:15 »
Je kan zeggen wat je wilt, maar mijn vader heeft locs van bijna 45 jaar oud (zo oud ben ik nog lange niet, vandaar "mijn vader"), de groeven zitten in de wielen, maar ze lopen nog steeds. Wel annaloog natuurlijk, maar toch.
Als je eens zou weten wat ik allemaal met mijn marklinlokjes heb uitgespookt als klein jongetje. En maar 1 keer een buffertje afgebroken, voor de rest niets ;)
Slipbandjes en andere slijtageonderdelen, die moeten wel eens vervangen worden, maar voor de rest. Het blijft lopen, af en toe een een druppeltje olie.
Ze hebben een aantal jaar geleden een baan om een kerktoren in Luxemburg gelegd, en die een aantal weken (maanden misschien) op de spits laten staan. Kwaliteitstest. De locs hebben enkel wat olie gehad, en degene die het meest had afgelegd had een afstand van 2! keer de wereld rond gereden! ;) :o

40 jaar geleden waren alle modellen relatief grof met eenvoudige, vrijwel onverwoestbare techniek. Mijn Fleischmann en Lima 1200'en uit die tijd rijden nog net zo goed (of slecht) als de oude Märklin spullen die ik heb. Ik heb trouwens ook nog Roco modellen uit de jaren zeventig (2200, 1600) die probleemloos kunnen rondkarren. Kunnen, want persoonlijk heb ik liever beter rijdend materieel dat dan misschien wat meer onderhoudt behoeft.

Ik heb ook absoluut niet de indruk dat hedendaags Märklin spul zoveel betrouwbaarder is dat hetgeen Roco of Fleischmann maken en dat is ook nooit zo geweest. Er is wel sprake van accentverschillen. Märklin en Fleischmann kiezen nog altijd voor wat minder detail en wat robuustere modellen, lange tijd ook ten koste van de rijeigenschappen.
Maar goed, als een merk maar lang genoeg roept dat het de beste is gaan mensen het kennelijk geloven .....  maar het merk er uiteindelijk ook op afrekenen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 07 May 2008, 09:14:43 »
hmm, eenzelfde vergelijk is dat Roco cs modelspoormaterieel levert, en Märklin speelgoed.

Je durft wel met deze uitspraak. Een beetje een miskwalificatie aan al die modelspoorders die iets met of van Marklin hebben. Maar goed, alle meningen tellen.

Mvrgr., Ben.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 07 May 2008, 09:27:54 »
Nou nee Ben. Het is een reactie van Huibert op Lokpaint: "Met alle respect: hoe mooi gedetailleerd een roco lok ook is, hij voelt altijd gammel aan in vergelijking met een marklin."

Huibert vertaalt dat, en ik vertaal Huibert: blijkbaar is het materieel van Märklin gebouwd om stevig te zijn, zoals goed speelgoed betaamt. Het minder stevige maar meer gedetailleerde materieel van Roco c.s. voldoet dan minder aan de eisen om goed speelgoed te zijn maar meer aan de eisen om goed modelspoormaterieel te zijn.

Want bij "stevig" denk ik aan speelgoed, en bij gedetailleerd aan "model".

Maar waarom zou "speelgoed"  een mindere kwalificatie zijn dan "modelspoor"? Dat proef ik tenminste uit jouw woorden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 07 May 2008, 09:46:55 »
Zij die denken dat de toenmalige "Red Roco actie" iets heeft bijgedragen aan een doorstart hebben het naar mijn mening mis en zijn naief.

Dat heeft toch ook niemand beweerd? Dat heb ik een paar pagina's geleden al vrij uitgebreid beschreven. Maar ik durf wel te beweren dat de "Red Roco"-actie wel degelijk heeft bijgedragen aan de aandacht die Roco nu aan de Nederlandse markt besteedt.

En we zien nog steeds geen "Red Märklin"-actie. Heeft er dan niemand behoefte aan het kweken van goodwill? Of een paar exclusieve modellen, zoals de Hbis-sen dat zijn? Of denkt men dat het toch geen zin heeft?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #50 Gepost op: 07 May 2008, 09:48:20 »
Interessant hoe zo'n draadje zich kan ontwikkelen. Het ging oorspronkelijk over de vraag hoe Märklin zich opstelt inzake milieu, maatschappelijke betrokkenheid, arbeidsrecht, financiën, en dat soort zaken. Maar inmiddels is het weer lekker omgeslagen in een tegen elkaar opbieden van de Märklinofielen en de Märklinofoben. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #51 Gepost op: 07 May 2008, 09:52:35 »
"speelgoed" of "model" is een persoonlijke keuze. Als het enkel gaat om een trein rondjes te laten rijden op een stuk spaanplaat met rails erop zal het oude "speelgoed" goed voldoen, zeker als je verder geen eisen stelt aan natuurgetrouwe rijeigenschappen.
Wil je netjes (snelheid en acceleratie/deceleratie) rijden dan is er iets anders nodig dan een mixermotor met een aan/uit schakelaar. Wil je dan ook nog dat het model past bij het landschap, dan ben je min of meer veroordeeld tot een minder solide aanvoelend exemplaar. Niet veilig in de kinderhandjes en bestand tegen van de tafel vallen.

Het is wat kort door de bocht (ook dat past bij het speelgoed) maar het blijft een persoonlijke keuze.
Hiermee wil ik de M* modellen niet veroordelen. Ook andere fabrikanten hebben in het verleden kinderhandenveilige modellen gemaakt.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ben

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 07 May 2008, 09:52:45 »
Dirk,

Ik kan niet mee met de stelling van Huibert. Als je Roco cs "modelspoor" wilt noemen kun je niet aan Marklin de kwalificatie "speelgoed" geven.

Mijn bijdrage aan dit topic is begonnen met de min of meer teleurstellende ervaring die ik had met een net aangeschafte BR23 en BR93 van Roco, zie eerder. Die ervaring had ik tot op heden met Marklin niet. Waarbij ik nadrukkelijk ook mee ga in de stelling dat over het algemeen Roco cs gedetailleerdere modellen maakt dan Marklin. Niettemin wil ik het laatste  niet als "speelgoed" kwalificeren. Ook mijn Roco lok's (521/2200/2300/2400/6700) moet ik danig aanpassen b.v. de onrealistische seinen teneinde zo goed mogelijk het grootspoor te benaderen.

Als er al een onderscheid is tussen speelgoed en modelspoor ligt dat veel meer op het vlak van modellen kopen in de winkel van de diverse merken en het b.v. zelf maken van een plan U. Het laatste kan ik niet en begin er niet aan maar geniet van de bijdragen op dit forum van hen die het wel kunnen.

Mvrgr., Ben.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07 May 2008, 10:08:24 »
Ben, het is niet de stelling van Huibert!

Het is een vertaling van de stelling van Lokpaint ("Met alle respect: hoe mooi gedetailleerd een roco lok ook is, hij voelt altijd gammel aan in vergelijking met een marklin").

Als er al een onderscheid is tussen speelgoed en modelspoor ligt dat veel meer op het vlak van modellen kopen in de winkel van de diverse merken en het b.v. zelf maken van een plan U.

Dat is eerder het verschil tussen modelspoor en modelbouw.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2008, 10:10:05 door Dirk Timmer »

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #54 Gepost op: 07 May 2008, 10:43:08 »
Met alle respect: hoe mooi gedetailleerd een roco lok ook is, hij voelt altijd gammel aan in vergelijking met een marklin.

hmm, eenzelfde vergelijk is dat Roco cs modelspoormaterieel levert, en Märklin speelgoed.

Groet,

Huibert
Ik kan niet mee met de stelling van Huibert. Als je Roco cs "modelspoor" wilt noemen kun je niet aan Marklin de kwalificatie "speelgoed" geven.

Een Roco lok gammel noemen in vergelijk met een Märklin is inderdaad van eenzelfde kaliber.

Enne, Klaas, het ging ook over arrogantie, en de beste zijn, de verbeelding en de macht enzo. Dus nog steeds aardig on-topic, hoor.

Groet,

Huibert, geen fiel, geen foob.

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #55 Gepost op: 07 May 2008, 11:40:39 »
Ik weet er nog één, begint ook met een M:

Megalomaan....
Tbinnebarretije…

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 07 May 2008, 12:29:55 »
Mooi... magnifiek... machtig... meerwaarde...

Beginnen ook allemaal met een 'M'. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #57 Gepost op: 07 May 2008, 12:47:04 »
Kunnen de Roco is slecht/marklin is beter en omgejkeerd reacties even eruit gefilterd worden?

het gaat over een totaal ander onderwerp nl vragen aan Marklin over de Marklin bedrijfssituatie .
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #58 Gepost op: 07 May 2008, 13:25:34 »
Waarom? Zoals ik al eerder schreef: "het ging ook over arrogantie, en de beste zijn, de verbeelding en de macht enzo. Dus nog steeds aardig on-topic, hoor."

Groet,

Huibert, verder met het onderwerp