Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
Zelf gebogen brug maken door Hasenwald
Vandaag om 14:41:55
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:59:07
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:41:53
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22

Auteur Topic: Kritische vragen aan Marklin  (gelezen 13958 keer)

Lokpaint

• Gast
Re: Kritische vragen aan Marklin
« Reactie #30 Gepost op: 06 May 2008, 01:10:55 »
\
Maar ondertussen geven ze steeds de boodschap af: "Wij zijn de beste. 'het Märklin-gevoel' datgene dat ze nu de das omdoet.

- Peter

Met alle respect: hoe mooi gedetailleerd een roco lok ook is, hij voelt altijd gammel aan in vergelijking met een marklin.

Overigens.. hoe komt men erbij dat het slecht gaat met marklin. Ze zijn gewoon bezig met een omstructurering. Dit betekend de produktie naar lage loonlanden verplaatsen en de zaak in 2009 weer overdragen aan een andere gegadigde.

En ja, ze zijn het beste, innovatiefste etc.
De andere zijn nog altijd slaafse volgers. Roco schreeuwt van de daken dat ze een beweegbare pantograaf op hun E10 hebben en een draadloze muis. Sorry hoor, dit had M 20 jaar geleden al.

Laat ze bij al die andere merken nu eerst eens eens een treintje produceren dat het na pakweg een jaartje of 70 nog steeds doet, en laat je er dan ook nog steeds onderdelen voor krijgen, dan praten we nog eens verder (mits ik dan nog leef ;D)

En wat betreft detaillering: ik heb liever een lok die ik gewoon kan vastpakken, als een waar de meest onmogelijke tierelantijntjes opzitten die ik op een halve meter afstand toch niet zie.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 06 May 2008, 01:22:36 »
Overigens.. hoe komt men erbij dat het slecht gaat met marklin.

Eh, eens kijken... misschien omdat men al een paar jaar miljoenen verlies maakt op een omzet van rond de 120 miljoen? Om maar wat te noemen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Lokpaint

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 06 May 2008, 01:48:24 »
Nou en ?, dit zegt helemaal niks.

Zolang een durfinvesteerder er hoop op heeft dat het wel goed komt?

Ze steken er niet voor niks nog eens een paar miljoen in...

Bart

Ben

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 06 May 2008, 08:25:09 »
Met alle respect: hoe mooi gedetailleerd een roco lok ook is, hij voelt altijd gammel aan in vergelijking met een marklin.

Wellicht een beetje erg off-topic maar met bovenstaand citaat heb ik ook wel iets: afgelopen maand maar eens Roco stoomloks aangeschaft (3-rail) naast mijn 12 Marklin stoomloks. Een BR23 (euro 175) en een BR93 (euro 189), hagelnieuw in de winkel. Zien er schitterend uit met alle details, een lust voor het oog.

Het rijden ermee is toch een teleurstelling: de BR23 heeft moeite met 5 Umbauwagens op een helling van krap 3% vanuit m'n schaduwstation, de BR93 heeft last van matige massa stroomafname en vindt stotterend zijn weg. Binnen een uur had ik de kap er al af om de nodige massa aanpassingen te doen hetgeen uiteindelijk matig is gelukt.

Mijn Electrotren 1300 vertoont na 2 jaar ernstige slijtage verschijnselen aan de stroomafname en moet in "revisie". Mijn Marklin 1200's daarintegen rijden al vanaf 1973 hun rondjes (inderdaad, te hoog op de poten en met oude technologie, maar toch....).

Wil je naar treintjes kijken: koop vooral andere merken naast of in plaats van Marklin. Wil je met treintjes rijden dan weet ik het nog niet zo.....

Terug naar het onderwerp: wie er achter de schermen bij Marklin aan de financiele knoppen draaien boeit me voor geen meter. Als de zaak op de fles gaat weet ik zeker dat anderen erin zullen springen omdat er altijd een markt zal blijven voor liefhebbers zoals ik die puko's en mindere details voor lief nemen.

Mvrgr., Ben.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 06 May 2008, 08:30:56 »
Nou en ?, dit zegt helemaal niks.

Zolang een durfinvesteerder er hoop op heeft dat het wel goed komt?

Niemand beweert ook dat er geen hoop meer is, maar als je als bedrijf jaar op jaar met verlies draait is er wel degelijk iets aan de hand. In de laatste jaren van de jaren '90 heerste er een geloof dat je als bedrijf helemaal geen winst hoefde te maken, de zogenaamde 'new economy'. Dat is na een paar jaar al grote onzin gebleken.

Dus als Märklin jaar op jaar met verlies draait, hebben ze een probleem. Of dat probleem tijdelijk is en of er een oplossing gevonden gaat worden staat daar verder los van, maar als je min of meer beweert dat er niets aan de hand is, heb je toch een heel aparte kijk op financiële aangelegenheden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ijsengel

• Offline Offline
  • Boem! zegt'ie...
« Reactie #35 Gepost op: 06 May 2008, 09:05:28 »
Hola,
Arrogantie past helemaal niemand. Zelfverzekerdheid daarentegen is een kwaliteit. En kwaliteit mag wat kosten. Roepen dat je de beste bent is helemaal niet erg, zolang je dat dan ook maar bent. En dat laatste kan Maerklin (helaas) niet meer waar maken. Als je dan toch krampachtig blijft volhouden dat het wel zo is, terwijl kwaliteit, levertijd, service en communicatie al jaren ernstig in gebreke blijven, moet je niet vreemd opkijken dat de finale consument zich van je afwendt en dat je vroeg of laat onvermijdelijk op je smoel gaat.
Hoogmoed komt voor de val.
Hasta la Pasta
Fred

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 06 May 2008, 19:14:42 »
Ben, dat is waar. Ik heb de DVD's van de nieuwe modellen wel eens gezien en daar wordt inderdaad wel eens beweerd dat die modellen de beste zijn. Maar toch vind ik arrogantie geen goed woord. Maar dat komt ook omdat ik toch een zwak heb voor Märklin.

Off topic:
Mijn Electrotren 1300 vertoont na 2 jaar ernstige slijtage verschijnselen aan de stroomafname en moet in "revisie". Mijn Marklin 1200's daarintegen rijden al vanaf 1973 hun rondjes (inderdaad, te hoog op de poten en met oude technologie, maar toch....).
Dat zijn dus de oude 1200'en. De nieuwe 1200 vinden vele mensen ook te hoog op de poten staan. Zie bijvoorbeeld Rail Magazine, maar als ik nu op de site van het Groterdam Project lees wordt het juist een vrije doorkijk genoemd, dus niet te hoog. Het is dus maar net je mening. En voor de rest zien die locs er gewoon schitterend uit. Dat ze te hoog op de poten staan zie je nuawelijks wat van. Als je een modelbaan hebt bekijk je de loc toch meestal van bovenaf. De Class 66 staat ook iets te hoog op de benen maar dat zie je toch ook nauwelijks? Zo vind ik het bij de 1200 net zo.
Dan direct naar de oude motoren en trekkracht. Zet je loc voor een testtrein van 3 meter en laat die loc hem trekken. Dan zie je vanzelf of deze het kan of niet. Ten tweede als je trekkracht op heuvels wil bepalen. Zet je locs voor een testtrein en kijk welke die de heuvel op kunnen trekken. Simpel toch? En snel resultaat.

En over oude motoren. Wist Märklin destijds dat toen ze dit type motor introduceerde dat deze zo lang meeging? In dat geval waren ze dus innovatief en kunnen ze dat nog zijn. Want die motoren gaan immers lang mee, dat is bewezen. Dat zou dus een reden kunnen zijn waarom Märklin zich aan de oude motoren vasthoudt, gewoon vanwege de betrouwbaarheid. En dat ze dan wat herrie maken, nou en? Ik bedoel, zet je loc met oude motor voor een lange trein en het geluid valt teniet aan het contactgeluid tussen al die wielen. Nou ben ik een die harder, dus ik hou van lange treinen.
Back on Topic.

Märklin heeft misschien een ordinaire houding maar daar komen ze vanzelf wel eens achter en ik denk nu al. Dus als ze daar nou eens wat aan zouden veranderen zou dat al wat schelen. Ten tweede, ze produceren nog steeds waardevolle modellen en of ze duur zijn is misschien wel een probleem, maar ik ben best bereid het te betalen.
Er is wel eens beweerd dat je betaalt voor het merk. Bij Märklin gaat dat in zekere zin dus op. Als Märklin het allemaal iets minder deftig en strak inricht zou dat ook al wat kunnen schelen.
Mvgr Jan Wiebrand

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #37 Gepost op: 06 May 2008, 20:46:40 »
Toch blijft het merkwaardig dat er onder de Märklinisten (voor zover ik ervan op de hoogte ben) geen sympathie-actie gestart wordt of is. En dat terwijl ik juist onder die groep merk dat ze zo heel erg trouw zijn aan het merk. Deze trouw wordt misschien een beetje in de hand gewerkt doordat M* de indruk wekt dat alleen hun producten geschikt zijn terwijl er voldoende en goedkopere alternatieven zijn.
Dit steekt toch af tegen de tweerailrijders waar de merkentrouw naar mijn idee toch minder is ook al is er een zekere voorkeur.
Dan komt bij mij de vraag op: zijn de Märklinisten dan meer consumenten en minder echt betrokken, of zijn ze ervan overtuigd dat het toch wel goed komt? 
Het blijft vreemd voor een naam die zoveel verfante aanhangers heeft.
Wie weet gaat er toch nog iets gebeuren en staat er iemand op die tot actie overgaat.
Nu schiet mij iets te binnen maar dat hou ik mooi voor mijzelf.  :-X Het zou iet netjes zijn dit te uiten.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 06 May 2008, 21:18:53 »
Dat zou kunnen, maar dan hebben die fans ook geen heel vooruitziende blik. Märklin maakt bijvoorbeeld geen Class 66, 2400 of 1300. Ik vind meer dat alles elkaar aanvult. Net zo goed als Märklin ook het segment aanvult. Samen wordt het een geheel. Niet alleen Märklin. Het gaat er wel om hoe groot je assortiment is, Märklin is wel één van de grotere fabrikanten denk ik.
Mvgr Jan Wiebrand

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #39 Gepost op: 06 May 2008, 22:46:32 »
Toch blijft het merkwaardig dat er onder de Märklinisten (voor zover ik ervan op de hoogte ben) geen sympathie-actie gestart wordt of is. En dat terwijl ik juist onder die groep merk dat ze zo heel erg trouw zijn aan het merk.

Ik denk dat de Roco actie gestart is om Roco voor de Nederlandse markt te behouden, d.w.z. als producent van Nederlandse modellen. Ik heb het gevoel dat er bij Marklin minder behoefte is aan een actie voor behoud van Nederlandse modellen, en dat er in verhouding meer Duitse en Zwitserse modellen gekocht worden.

Bovendien geeft Marklin zelf toe dat een heel groot deel van hun omzet bij verzamelaars, en niet bij "rijders", vandaan komt. Hier ligt ook een verschil.

Wil je naar treintjes kijken: koop vooral andere merken naast of in plaats van Marklin. Wil je met treintjes rijden dan weet ik het nog niet zo.....

Toch wel jammer, dat die Marklin loks die nauwelijks slijten vooral populair zijn bij verzamelaars (kijkers), en die andere die blijkbaar meer slijten juist door de "veelrijders" gekocht worden. Om een reclamekreet te citeren...Kan dat nou niet anders?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #40 Gepost op: 06 May 2008, 22:58:31 »
Jawel.

Ik wil daar RailzMiniworld voor inschakelen.
Daar rijden treinen van alle merken 5 dagen per week, 8 uur per dag.

Mooie testcase zou ik zeggen.
Plannetje loopt, moet nog worden uitgewerkt.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #41 Gepost op: 06 May 2008, 22:59:40 »
Toch wel jammer, dat die Marklin loks die nauwelijks slijten vooral populair zijn bij verzamelaars (kijkers), en die andere die blijkbaar meer slijten juist door de "veelrijders" gekocht worden. Om een reclamekreet te citeren...Kan dat nou niet anders?

Ik zou denken dat het juist andersom ligt. Door het rijden slijten ze en van verzamelen niet.  ;D
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Tom

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 06 May 2008, 23:02:28 »
Hallo René,

Ik zat me ook al zoiets te bedenken: Ik gok dat verzamelaars veel minder aanspraak op de fabrieksgarantie maken dan de rijders.
(Lijkt me toch ook een aardige besparing in de kosten).

Met vriendelijke groet,

Tom

HuibertDeVerschrikkelijke

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 06 May 2008, 23:04:40 »

hmm, eenzelfde vergelijk is dat Roco cs modelspoormaterieel levert, en Märklin speelgoed.

Groet,

Huibert

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #44 Gepost op: 06 May 2008, 23:05:24 »
Ik zou denken dat het juist andersom ligt. Door het rijden slijten ze en van verzamelen niet.  ;D

Je kan zeggen wat je wilt, maar mijn vader heeft locs van bijna 45 jaar oud (zo oud ben ik nog lange niet, vandaar "mijn vader"), de groeven zitten in de wielen, maar ze lopen nog steeds. Wel annaloog natuurlijk, maar toch.
Als je eens zou weten wat ik allemaal met mijn marklinlokjes heb uitgespookt als klein jongetje. En maar 1 keer een buffertje afgebroken, voor de rest niets ;)
Slipbandjes en andere slijtageonderdelen, die moeten wel eens vervangen worden, maar voor de rest. Het blijft lopen, af en toe een een druppeltje olie.
Ze hebben een aantal jaar geleden een baan om een kerktoren in Luxemburg gelegd, en die een aantal weken (maanden misschien) op de spits laten staan. Kwaliteitstest. De locs hebben enkel wat olie gehad, en degene die het meest had afgelegd had een afstand van 2! keer de wereld rond gereden! ;) :o
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de