Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:33:15
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 17:24:22
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:04:17
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:48:59
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 16:42:12
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26
Tricolore trein door Wim Romijn
Vandaag om 15:01:09
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen? door raf
Vandaag om 14:34:40
Goede wensen voor 2026 door Karben
Vandaag om 13:24:27
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
Trix wielen vervangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 12:44:45
  

Auteur Topic: Het opbouwen van meerdere niveaus  (gelezen 2559 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2024, 12:48:57 »
Gelaagd werken geeft geen problemen, enkel uitdagingen. Vaak regeert de angst voor het onbekende.
Je weet het leuk te brengen. Ik ben niet bang, maar realistisch. Bij ons op de club zijn ze ook met een gelaagde baan bezig en ik zie wat daar gebeurt. En dat probeer ik bij mijn thuisbaan te vermijden. Ik heb geen zin om te werken tussen twee lagen waar mijn kop maar net tussen past. Als het om schaduwstations gaat dan geef ik de voorkeur aan een schaduwstation achter het zichtgedeelte in plaats van er onder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2024, 12:58:34 »
Ik breng het niet alleen leuk, maar breng dit ook al ruim 10 jaar in de praktijk. Met gemiddeld 3-4 modelbanen per jaar in diverse niveaus, lagen en hoogtes. Er zit een verschil tussen die twee vind ik.

Het is realistisch als je zou zeggen dat je uit angst voor het onbekende op basis wat anderen doen iets vermijd. Misschien hebben ze het bij de club wel helemaal verkeerd aangepakt, dat kan. Maar dat wil niet zeggen dat jij dat ook zo zou doen toch?

Kijk anders even op de DTS website bij projecten, of op de site van onze Duitse collega Miba. Daar vind je allerlei ontwerpen met niveaus en afbeeldingen van het eindresultaat.

Het is zo zonde als je op basis van wat een ander doet, jezelf beperkt in wat zou kunnen  (y)
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2024, 13:04:48 »
Martin, het is geen angst voor het onbekende, want het is voor mij heel bekend, en ik heb er geen angst voor. Maar ik heb er gewoon geen zin in. Of vind je dat ook een verkeerd motief? ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2024, 14:11:40 »
Het was geen aanval op jou zelf hoor, meer in het algemeen besproken. Sorry als dat wel zo overkwam (nadeel van enthosiasme).

Ergens geen zin in hebben is een keiharde vaste reden om iets niet te doen  ;D
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2024, 16:09:46 »
Bij een treintafel heb ik de onderste bladen met scharnieren bevestigd. Door aan een kant de pennen er uit te halen "klapt" deze naar onderen (afhankelijk van de diepte van het blad en de hoogte, blijft deze eventueel schuin staan). Op die manier kan je nog bij de onderkant van het bovenste blad.
Vergeet niet de trein eerst te verplaatsen  ;D
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2024, 17:31:42 »
Misschien beetje out of the box maar: een hele andere oplossing maar wellicht afneembare dakdelen (bekleed met scenery) van de baan. Gebeurd er wat, haal je even de bovenkant eraf en kun je erbij. Daarnaast zou je ook je baan op wielen kunnen zetten en zorgen dat de schaduwstations zich zoveel mogelijk bij de randen bevinden waar je nog bij kan. Uiteraard moet je baanplan zich wel voor beide oplossingen lenen.

Gr
Stefan


eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 504
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2024, 17:58:34 »
Wie creatief is ziet geen problemen maar uitdagingen  (y)

Over het algemeen wordt een probleem een uitdaging als de oplossing bedacht is  ;)
gr. Ed

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #22 Gepost op: 10 February 2024, 12:11:50 »
@Steef, met afneembare delen werk ik ook. De baan op wielen lijkt me niet zo'n goed plan. Afgezien van de oppervlakte van zo'n baan lijkt het me dat er altijd wel wat hobbelt tijdens het verplaatsen en dan moet je weer de "hersporingswagen" inzetten om het nodige weer op de rails te krijgen. 
Ik heb ook wel eens gewerkt met uitneembare delen waar je dan doorheen kon kruipen. Ik ben geen dertig meer, dus ik heb geen behoefte meer om me als een "bugs Bunny" met een wortel in mijn hand midden in de baan tevoorschijn te komen.  :)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6592
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #23 Gepost op: 10 February 2024, 13:40:57 »
Waarom niet op wielen? Heb mijn baan (7,2x1,4 meter) op wielen staan.
Werkt perfect. Staat normaal tegen de wand maar als ik er aan de achterzijde bij moet rol ik de boel even naar voren zodat ik er achter langs kan lopen.

Moet je natuurlijk wel een goed onderstel maken maar stevige fundatie is altijd eerste vereiste.
Gr Frank.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)