Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Het opbouwen van meerdere niveaus  (gelezen 2290 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Het opbouwen van meerdere niveaus
« Gepost op: 07 February 2024, 18:42:12 »
Veel modelspoorders hebben een modelbaan met meerdere niveaus als je 10 cm tussen de niveaus hebt is dat mooi maar hoe bedraad je niveau 1 boven schaduwstation op niveau 0 met gereedschap wordt dat niet moeilijk werken?
Als je wisseldecoders moet monteren tussen niveau 1 en niveau 0 blijft er van die 10 cm tussenruimte minder over dan de minimale hoogte van 8 cm. Misschien zie ik erg zwart/wit
heeft iemand daar creatieve oplossingen voor gevonden?

Peter

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6335
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2024, 19:02:27 »
Ik vind die 10 cm wel erg krap…. Kom je inderdaad amper bij…
Ik heb zelf overigens alle bedrading van 2e laag naar zijkant van de baan gehaald en daar aangesloten op ringleiding die helemaal buitenom de baan loopt.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2024, 19:12:44 »
Blijf je toch met de wisseldecoders zitten ik lees in de encyclopedie dat er eigenlijk 240 mm nodig is tussen de niveaus maar bij mijn baanplan lukt het me niet om het niveau 1 boven niveau 0  240 mm uit elkaar te krijgen. Ik heb een ruimte van 3,1x2,1 meter tot mijn beschikking. Naar mijn idee kun je dan maar met 1 niveau werken.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2024, 19:13:10 »
Hallo Peter, om te beginnen, ik vind 10 cm tussenruimte veel te weinig. Hoe wil je een ontspoorde trein dan weer op de rails krijgen? Je krijgt je hand niet eens tussen de bovenkant van de trein en niveau 1, niet met h0 en zelfs niet met n.
Zelf heb ik 24 cm ruimte tussen niveau 0 en 1 en werk met een helix.
Begin met het schaduwstation en bedraadt de rails en zorg ervoor dat je de decoders redelijk binnen handbereik plaatst.
Bij niveau 1 heb ik een loze ruimte tussen het "plafond" van niveau 0 en de "bodem" van niveau 1. De rails liggen op een uitgezaagde rijweg en de decoders liggen op het plafond van 0. De decoders worden ook afgedekt met mdf. Bij calamiteiten hoeft ik alleen maar de huisjes er af te halen en de mdf-plaat.
Ik zal nog een paar foto's sturen.
Ik hoop dat ik je goed begrepen heb.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2024, 22:45:16 »
Zoals beloofd een paar foto's voor een mogelijke oplossing









Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #5 Gepost op: 08 February 2024, 07:16:59 »
Met een baanoppervlakte van 3,1 bij 2,1m is een tussenruimte van 24 cm leuk, maar een helix neemt wel veel ruimte in. Ik heb zelf 12,5cm tussenruimte. De bovenverdieping rust op balkjes die 27mm hoog zijn. Daardoor kunnen de treinen op de benedenverdieping met hun stroomafnemer omhoog er ruim onderdoor rijden. Ik drijf mijn wissels aan mett servo’s en ik heb als stelregel dat niets wat onder de bovenbaan hangt, lager mag zijn dan de dikte van de draagbalkjes. Servo’s hangen dus tussen de balkjes, net als de bedrading.

De onderbaan heb ik zo open mogelijk gemaakt, dus waar geen rails ligt, is er ook geen houten vloer. Bij ontsporing van een trein haal ik de ontspoorde bakken weg en plaats ze weer op de bovenbaan terug. Altijd ervoor zorgen dat je bij wisselstraten een open ruimte onder je baan hebt, want ontsporen doen ze meestal daar….

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #6 Gepost op: 08 February 2024, 08:37:23 »
Als ik een baan ontwerp is voor mij de vuistregel dat je voor elke 10cm diepte aan handreiking, ook 10 cm hoogte aan moet houden. Rekening houdend dat je de laag erboven 5 cm vrije ruimte moet houden voor elektronica.

Wet van Murphy zegt dat de wagon ontspoort, of een storing optreed op het verste spoor, wanneer de sporen ervoor gevuld zijn. Je wil dan met je hele hand, arm of eventueel bovenlijf erin kunnen. Dat laatste is vaak in het geval van een schaduwstation.

Daarnaast houden we ook rekening met bewerkbaarheid van installatie, door laag voor laag op te bouwen en af te werken, alvorens we met de volgende laag gaan beginnen.

Daarom werken we ook graag met klimspiralen naar schaduwlagen toe.

Maar nu is dit puur een vuistregel die ik hanteer, en in de praktijk niet altijd haalbaar of wenselijk. In geval van twijfel is er maar 1 oplossing: proefopstelling maken en uitproberen :)

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 08:40:06 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18131
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #7 Gepost op: 08 February 2024, 09:54:29 »
Aandrijvingen van wissels kun je ook naar de zijkant van een niveau halen, net als de bekabeling. Dus ik zie het probleem niet zo  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #8 Gepost op: 08 February 2024, 10:05:49 »
Zelf ben ik nooit aan gelaagd bouwen begonnen, vanwege alle problemen die je daarbij tegen kan komen.
Laag voor laag opbouwen klinkt logisch, maar roept bij mij ook een vraag op. Als je aan een volgende laag begint moet je ook aan de onderkant zijn. Maar hoe kom je daar bij als er al een laag onder zit en er is maar 25 cm tussen de lagen? Om maar helemaal niet te spreken als er maar 10 cm tussen zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18131
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2024, 10:26:17 »
....Wet van Murphy zegt dat de wagon ontspoort, of een storing optreed op het verste spoor, wanneer de sporen ervoor gevuld zijn. Je wil dan met je hele hand, arm of eventueel bovenlijf erin kunnen. Dat laatste is vaak in het geval van een schaduwstation.


....Daarom werken we ook graag met klimspiralen naar schaduwlagen toe.


Maar in een klimspiraal is er geen 25 cm ruimte... dat zal altijd rond de 10 cm liggen bij bv H0. En daar gaat je hele lijf niet in  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
  • Southern....de oude dan
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2024, 11:34:29 »
Aandrijvingen van wissels kun je ook naar de zijkant van een niveau halen, net als de bekabeling. Dus ik zie het probleem niet zo  :)

Als de decoders/wisselaandrijvingen het probleem zouden zijn; daarvoor zijn idd legio oplossingen op het niveau zelf.

Grtz Gerard

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2024, 11:54:19 »

In een ander draadje is dit onderwerp ook voorbij gekomen.
Zie hieronder hoe de situatie bij mij is. Ik kan met 12 cm overal voldoende bij:
- ik kan voor en achter mijn kompakte baantje komen;
- er zijn diverse uitneembare delen in het bovenste niveau;
- langs onder kan ik bij het schaduwstation.

Ter illustratie een plaatje van de voorzijde van mijn 'kompakanlage'. Het hoogteverschil is 12 cm.
Ik kan er via onderzijde en uitneembare middenpanelen redelijk bij.



Er is één lokatie op mijn baan waar het hoogteverschil ongeveer 7 cm is (weet exacte maat niet meer).
Daar heb ik aan de onderzijde van de bovenste plaat een geleiding voor de stroomafnemers voor de sporen op het onderste niveau gemaakt.
Goed, dat speelt bij jou niet.


Groet, Juroen

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2024, 12:18:07 »
Aandrijvingen van wissels kun je ook naar de zijkant van een niveau halen, net als de bekabeling. Dus ik zie het probleem niet zo  :)

Niet altijd en in een baanplan wil je de sporen ontwerpen en niet de installatie. Dat zien we daarna wel.

Maar in een klimspiraal is er geen 25 cm ruimte... dat zal altijd rond de 10 cm liggen bij bv H0. En daar gaat je hele lijf niet in  ;)

Nee daar is de reikwijdte van beide kanten ook maar 5 a 10 cm ver.

Zelf ben ik nooit aan gelaagd bouwen begonnen, vanwege alle problemen die je daarbij tegen kan komen.
Laag voor laag opbouwen klinkt logisch, maar roept bij mij ook een vraag op. Als je aan een volgende laag begint moet je ook aan de onderkant zijn. Maar hoe kom je daar bij als er al een laag onder zit en er is maar 25 cm tussen de lagen? Om maar helemaal niet te spreken als er maar 10 cm tussen zit.

Gelaagd werken geeft geen problemen, enkel uitdagingen. Vaak regeert de angst voor het onbekende.

Dit kan je oplossen door modulair te werken, al is de onderkant vaak beter te bereiken voor installatie dan de bovenkant als er treinen op staan.

Door genoeg ruimte te houden lossen de problemen zichzelf vaak wel op. En in situaties dat dit niet zo is , vind je altijd ook wel een oplossing voor. Denk aan haakse schroevendraaiers, bindruggen voor draden etcetera.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 12:19:38 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2024, 12:22:45 »
Bij een treintafel heb ik de onderste bladen met scharnieren bevestigd. Door aan een kant de pennen er uit te halen "klapt" deze naar onderen (afhankelijk van de diepte van het blad en de hoogte, blijft deze eventueel schuin staan). Op die manier kan je nog bij de onderkant van het bovenste blad.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2024, 12:24:22 »
Wie creatief is ziet geen problemen maar uitdagingen  (y)

Slim gedaan!
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?