Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 23540 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #105 Gepost op: 01 February 2024, 15:48:02 »
Citaat
Diodes  ???  Ik dacht dat je iets op de wat gevorderde ABC methode zou enten.
Kun je dit toelichten? Wat is deze 'gevorderde ABC methode?' Ik hoor dit voor het eerst. Wat denk je wat die zwarte dingen precies zijn op een BM1?

Citaat
Ik zou niet weten waarom je de richting nodig hebt,
Jij begon er over, niet ik. Jij wilde dat een stationsspoor in 2 richtingen kan ABC'en. En ik dacht meteen ook aan een oplossing voor een bidirectioneel bloksysteem voor een stukje enkelspoor. Ik denk echter niet dat daar nou veel interesse in zou zijn.

Citaat
Een signaal naar beide kanten is echter wel noodzakelijk
Dit is alleen waar bij 2-richting verkeer. Bij 1 richting verkeer zie ik niet in waarom ik dit nodig zou hebben. Ook niet met groen, geel, rood.

Voor dubbelspoor zou ik opzich wel een dubbele kunnen maken. Maar ook daar moet ik over nadenken. Ik moet er bijvoorbeeld ook op letten dat ik uitkom met de servo kabels. Die wil je niet al te lang maken anders moet je moeilijk gaan doen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 01 February 2024, 16:33:52 »
Kun je dit toelichten? Wat is deze 'gevorderde ABC methode?' Ik hoor dit voor het eerst. Wat denk je wat die zwarte dingen precies zijn op een BM1?
Dat is een heel primitieve vorm van ABC.  Het veroorzaakt alleen een asymmetrisch signaal.  Verder doet het niets en kun je het alleen aan/uit zetten.  Heeft dus ook niets in zich voor welke sturing dan ook (bv. baanvakken), die moet geheel van buiten komen. Hebben ook niets in zich voor andere tracties dan de loc voorop, worden bovendien overbrugd door rijtuigen met verlichting.
Voor mij is dat te primitief.
Trek maar eens een BM3 of BM2 open, dan zie je het verschil.  En,  jij hebt toch ook niet voor niks een buffer-zone, wat ik het rijstuk noem ?
Maar als jij alles regelt in het apparaatje, dan zouden die diodes aan het eind misschien best wel werken. Want je hebt alles op een andere manier georganiseerd. Maar dat kan ik absoluut niet beoordelen.  Black box.

Jij begon er over, niet ik. Jij wilde dat een stationsspoor in 2 richtingen kan ABC'en. En ik dacht meteen ook aan een oplossing voor een bidirectioneel bloksysteem voor een stukje enkelspoor. Ik denk echter niet dat daar nou veel interesse in zou zijn.
Dit is alleen waar bij 2-richting verkeer. Bij 1 richting verkeer zie ik niet in waarom ik dit nodig zou hebben. Ook niet met groen, geel, rood.
Stel je voor ik kom aan richting een stationnetje. Ik heb het sein op groen, dus gewone max. snelheid.  Het volgende sein staat op geel, want ik moet over een afbuigend wissel het station in.  Daar gebruikt Lenz in zijn voorbeelden de BM2 voor.
Dan rij ik over de wissel en kom ik in het stationsblok.
Ongeacht de stand van het sein aan het eind rij ik nu op het rijstuk, dus:   gassen al wat kan, want ik weet niet beter.
Dan kom ik op het rem/stopstuk en ga doen wat het sein zegt.
Dus bij het binnenkomen is het van belang, dat het VOLGENDE baanvak iets weet, namelijk: langzaam blijven rijden.

Dan het uitrijden.  Omdat ik weer over een wissel in afgebogen stand de baan op rij, mag ik maar met beperkte snelheid de wissel over. Maar zo gauw ik in het volgende blok kom (ik neem aan ergens net achter de wissel) : gassen.  Dat vinden de passagiers echt leuk, met volle achtbaansnelheid door de wissel !
Dus ook hier moet het volgende blok op de hoogte zijn van het vorige blok. En het vorige blok van het volgende (bezet of niet), maar dat wisten we al.

Voor het rechtdoorgaande stationsspoor een kleine variant.  Binnenlopen om te stoppen: naar keuze snel of langzaam (langzaam lijkt me voor de hand liggend bij rood).  Goederentreinen vol door ?
Maar vertrekkend:  dat zou hier wel meteen gassen mogen betekenen.
Dan zie je ook het verschil tussen de 2.  Als er geen verschil is maakt het niet uit, bij verschil wel en is er nog een keuze bij de een (uitrijden met geel of groen voor het rechtdoorgaande spoor)

En bij 2 richting verkeer is het duidelijk.  Dus dan is de vraag of je er direct rekening mee wil gaan houden of dat je daarvoor andere dingen ontwikkelt die zowel 2 richtingen in "kijken" als mogelijk ook het afremmen tot middensnelheid bevatten.

Voor dubbelspoor zou ik opzich wel een dubbele kunnen maken. Maar ook daar moet ik over nadenken. Ik moet er bijvoorbeeld ook op letten dat ik uitkom met de servo kabels. Die wil je niet al te lang maken anders moet je moeilijk gaan doen.

Je zou alvast kunnen nadenken over een uitvoering die geen wissel/servo besturing bevat, want die is op de vrije baan of bij andere stations niet nodig. Waarschijnlijk betekent dat voor jou:  gewoon weglaten.  En daarmee zowel intern (nullen en enen) als extern (aansluitingen)  ruimte hebt geschapen  ???

Ik heb geen inzicht in ontwerpen, dus ik vind de eerste aandacht voor het gestelde probleem (schaduwstation) prima, maar ik zou het zonde vinden als daarna opnieuw begonnen moet worden of dat dat systeem niet meer te koppelen is. Dus ik zou geen eilandje scheppen; plaats het in een groter concept.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2024, 16:39:58 door MartinRT »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 01 February 2024, 18:56:23 »
Al teruglezende merk ik, dat met name ikzelf behoorlijk begin af te wijken van de ingezette lijn om de vraag in te vullen.
Daarom een heel korte samenvatting, met name ook voor Steve en Dirk.

Kan het gevraagde met het ABC systeem van Lenz ?  Ja.
Kan het gevraagde met het ABC systeem van Bas ? Ziet er zeer veelbelovend uit en kan absoluut meer en eenvoudiger dan met Lenz.  Moet alleen nog verder uitgewerkt worden, in eerste instantie specifiek voor het schaduwstation.
Mijn eigen voorkeur zou naar Bas uitgaan, omdat dat op een verdere ontwikkeling duidt, die je met Lenz maar lastig voor elkaar kunt krijgen. En waarschijnlijk stukken goedkoper is.

Andere opmerkingen, vooral mijnerzijds, hebben veel meer te maken met een algemenere ontwikkeling van ABC-NG  (nieuwe generatie).
Dus die kunnen vanaf nu beter in een apart item plaatsvinden. Denk ik  :D
Daarvoor zal ik dan een nieuw item openen.

« Laatst bewerkt op: 01 February 2024, 18:58:59 door MartinRT »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 01 February 2024, 19:19:11 »
Heel verstandig, je post inmiddels 1/3 van alle content in dit topic Martin. Het probleem is een beetje dat je niet invult wat gevraagd wordt maar vooral de discussie zoekt door veel te citeren wat anderen zeggen.  :D

Gr, Ben.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 01 February 2024, 19:54:16 »
Klopt, en daarom zeer beknopt de invulling. Maar die wordt eigenlijk al ingehaald door Bas.

Elk spoor van schaduwstation 1 (inkomend) en 2 (uitgaand) is ingedeeld in 3 blokken met elk een BM3.  Het uitgaande spoor (helix) bevat een bezetmelder (al dan niet BM3) voor blokkering uitgang en vrijgave knop bediening.

De ingang kent een laatste blok vóór het SchSt. 1 met een BM3, die weet of het blok vrij is, waar de trein in principe naar toe moet. Bezet = stop,  bediening en afwerking vertrek en doorschuif procedure = stop.

Aan de achterste BM3 's van SchSt.2 wordt de schakel- of signaallijn onderbroken door òf de wisselstanden (wissels staan verkeerd) òf door (nog) bezet zijn van het volgende baanvak (normale BM3 werking). het tussenliggende "wisselbaanvak" heeft bezetmelding en daarmee (extra) blokkering. Dit geldt ook voor het begin van het schaduwstation.  Bezet = al het andere ligt stil.

Wissels worden met name bediend door de vertrekknop (hele reeksen) en door aanmelding trein in het inkomende baanvak.

Tussentijdse beveiligingen bij doorschuiven zitten deels automatisch in het functioneren van de BM3 's of andere gedwongen blokkeringen, zonodig overdekt door een sausje van in te stellen vertragingen.

Zo zou het kunnen, maar zoals gezegd lijkt dit allemaal door Bas ingehaald te worden.  Waar ik met de bestaande eenheden op een lastige manier iets op kan/moet bouwen, lijkt met de door Bas tot nu toe gepresenteerde mogelijkheden dit veel eenvoudiger en waarschijnlijk ook beter te bereiken.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 01 February 2024, 21:07:08 »
Nu weet ik nog steeds niet hoe een BM3 of BM2 dat ABC opwekt. Hoe doet Lenz dat dan zonder diodes? Gebruiken ze een enkele dikke Zener diode ofzo?

Citaat
Trek maar eens een BM3 of BM2 open, dan zie je het verschil
Moet je wel zo'n ding hebben. Ik ben opzich wel benieuwd naar de binnenkant, maar het is me geen €60 waard. Kan jij er niet eentje open schroeven en wat foto's maken voor ons. Dat zou helpen.
Tijdens het tikken, had ik een brainfart: lets google something:

Een of andere Russische pagina ofzo... ik vond dus dit schema voor een BM2.

Opzich wel interessant om te zien. Het was niet helemaal wat ik verwacht had.

Citaat
worden bovendien overbrugd door rijtuigen met verlichting.
Dit kan je oplossen met CV instellingen (In een ESU althans). Dan kan je een soort anti-dender regeling instellen. ABC moet dan een x aantal seconde opgeheven zijn alvorens de decoder zijn normale ding doet. Als een rijtuig tijdelijk ABC overbrugt, heeft dan geen effect.

Citaat

Ik denk trouwens dat een gedetecteerde wisselstraat geen overbodige luxe is. Het kost heel weinig extra om dat toe te voegen.
Hoe gaat dat bij het inrijden eigenlijk goed met de wisselstraat met Lenz? Als er drie lege blokken klaar staan om een trein te ontvangen, hoe doet Lenz dat dan oplossen? En hoe voorkomen ze dat wissels onder een trein worden geschakeld? De beschrijvingen die je geeft, zijn tamelijk vaag. Heb je daar misschien een schema van ofzo?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 01 February 2024, 21:45:28 »
Dit gaat nog enigszins over het schaduwstation, de rest zal ik een nieuw item zetten:  ABC N(ieuwe) G(eneratie)

Ik zal foto 's maken, zet ik in het andere item.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110368.msg3222449602;topicseen#msg3222449602

Schema kan ik zelf niks mee, om te beginnen zie ik al geen DCC-in en geen DCC-out.

Esu is leuk, maar dus niet universeel.

Blok 1 is vrij, blok 2 is vrij, blok 3 is vrij.    Blok 0 komt een trein binnen, de BM3 ziet dat blok 1 vrij is, rijdt blok 1 in en ziet dat blok 2 vrij is, rijdt blok 2 in en ziet dat blok 3 vrij is, rijdt blok 3 in en ziet .....  niks, dus stopt.  Trein 2 idem, maar ziet in blok 2 dat 3 bezet is.  Etc.
Dat doen de BM3's.

Wissels niet schakelen ?  Blokkeren door relais, dat bijv. alle common van alle wissels onderbreekt. Gestuurd door ?  Dat vraagteken is deels beantwoord in het hele verhaal. Denk aan uitrij-instelling (drukknop), denk aan bezet zijn uitrij baanvak (helix), denk aan doorschuiven, denk aan bezet zijn van wissel"baanvak(ken)".

Bedenk wel, dat de BM3 als zodanig niets extra richting wissels doet.  Dat kun jij dus wel inbouwen
« Laatst bewerkt op: 01 February 2024, 22:00:48 door MartinRT. Reden: correctie »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 01 February 2024, 22:04:22 »
Citaat
Schema kan ik zelf niks mee, om te beginnen zie ik al geen DCC-in en geen DCC-out.
Dat heeft die ook niet  :P, hij heeft een T1 en T2 terminal zoals op je BM3 kastje ook staan. Daar gaat DCC in.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #113 Gepost op: 01 February 2024, 23:08:23 »
Ik volg dit topic al een paar dagen uit interesse en had net een brainwave, mocht het een slecht idee zijn vergeet het dan vooral snel 8)

Het systeem moet kunnen:
- Wissels schakelen met servo's
- Treinen detecteren
- ABC aan/uit zetten
- Drukknoppen inlezen

Nu dacht ik aan het volgende, als je dit alles aan een LocoNet bus hangt, dan heb je via LocoNet informatie over je blokken en kun je wissels/ABC schakelen.

Als je daarnaast nog een Adruino met LocoNet shield aansluit (evt. nog een display) kun je daar alle logica regelen met wat code, de Arduino kan luisteren naar de blokken, en op basis daarvan de wissels schakelen en ABC aan/uit zetten.
Drukknoppen kun je op een melder aansluiten of direct op de Arduino. Het programma voor de Arduino moet natuurlijk wel ff gemaakt (vindt Bas wel een leuk project ;)), maar in elk systeem zit wel iets van software.

Voordeel hiervan is dat je standaard hardware kan gebruiken, mocht je in de toekomst toch wel iets met de PC willen doen dan kan dat ook, je hoeft alleen de Arduino maar van LocoNet te halen en een PC aan te sluiten.

Ik heb even niet helemaal helder wat voor centrale je hebt, als dit een centrale is met LocoNet, dan kun de de wissels/ABC ook via DCC doen, de Arduino kan dan de wissel commando's naar de centrale sturen, die zet ze dan op DCC.

Het is maar een brainwave, als het niks is of lijkt snel vergeten :) Mocht het niet helemaal duidelijk zijn stel gerust vragen.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2024, 23:29:38 door reinderlf. Reden: typo »

panto

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 01 February 2024, 23:17:00 »
Citaat
Al teruglezende merk ik, dat met name ikzelf behoorlijk begin af te wijken van de ingezette lijn om de vraag in te vullen.
Daarom een heel korte samenvatting, met name ook voor Steve en Dirk.

Kan het gevraagde met het ABC systeem van Bas ? Ziet er zeer veelbelovend uit en kan absoluut meer en eenvoudiger dan met Lenz.  Moet alleen nog verder uitgewerkt worden, in eerste instantie specifiek voor het schaduwstation.
Mijn eigen voorkeur zou naar Bas uitgaan, omdat dat op een verdere ontwikkeling duidt, die je met Lenz maar lastig voor elkaar kunt krijgen. En waarschijnlijk stukken goedkoper is.

Hoi MartinRT, bedankt voor je input en het meedenken, ik stel dit zeker op prijs.
Maar om heel eerlijk te zijn bask185 zijn idee lijkt voor mijn probleem een ideale oplossing.

Citaat
worden bovendien overbrugd door rijtuigen met verlichting.
Dit kan je oplossen met CV instellingen (In een ESU althans). Dan kan je een soort anti-dender regeling instellen. ABC moet dan een x aantal seconde opgeheven zijn alvorens de decoder zijn normale ding doet. Als een rijtuig tijdelijk ABC overbrugt, heeft dan geen effect.

BasK dat is een probleem wat ik ook al tegen gekomen ben.
Ik heb enkel ESU V5 decoders maar de anti-dender regeling ken ik (nog) niet, weet je welke CV dit is ...

Mvg Steve

panto

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 01 February 2024, 23:22:49 »
Citaat
Ik heb even niet helemaal helder wat voor centrale je hebt,

Reinderlf, ik heb een ESU Ecos die ik in bruikleen heb, dus ik kan alle richtingen uit voor de centrale.

Mvg steve

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #116 Gepost op: 01 February 2024, 23:31:14 »
Voor de ECoS is wel een LocoNet module beschikbaar, dus mocht je bij ECoS blijven dan zou deze route kunnen (mocht je dat willen) :)

Je moet vooral kiezen wat jou het beste past :) Bas kan zeker wat moois voor je maken.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 02 February 2024, 06:31:19 »

BasK dat is een probleem wat ik ook al tegen gekomen ben.
Ik heb enkel ESU V5 decoders maar de anti-dender regeling ken ik (nog) niet, weet je welke CV dit is ...

Dat zal CV102 zijn? Zie 10.4.6. Bremsstreckenverzögerung

bask185

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 02 February 2024, 13:32:00 »
Hoe voer je de wisselstraten in in het systeem

Ik dacht aanvankelijk een systeem waarbij je diodes kan inprikken. Dan hoef je niet to solderen. Alleen.. er komen echt heel van die soldeer connectoren op en die zijn allemaal through-hole. Conclusie: no bueno  :-X

Backup plan, is om diodes te solderen. Dat ziet er zo uit:

Nu lijkt dat erger dan dat het is. Je hoeft namelijk een fractie van de diodes te solderen. Als je maar 4 wissels heb, die kunnen elk 2 kanten op. Dan hoef je slechts 8 diodes te solderen. Dat valt wel mee. Je moet ze alleen op de juiste plaatsen solderen en goed om. Daar zit natuurlijk een klein risico van 'user error' achter. Natuurlijk als je de diodes een beetje ruim er op soldeert, kan je ze er zonder veel moeite ook weer afhalen. Niet helemaal perfect maar opzich wel levensvatbaar. Ik schrijf hem nog niet af.

Ik bedacht me nog iets anders. En dat is simpelweg om een USB poort er op te zetten. Dan kan je hem aan je computer hangen (he, yuck  :'( ) en dan met een fancy GUI de wisselstraten regelen. Alleen wat dan een wel een payne is. Als je een fout maakt.. dan moet die weer aan je computer. En als je een desktop heb, die 4 meter ver weg staat. Is dat misschien niet altijd even handig.

En voort bouwend op het USB idee bedacht ik me om een SD kaart te gebruiken. Als je dan een fout maakt, trek je simpelweg de SD kaart er uit, je corrigeert de fout en je stopt de SD kaart weer terug. Ik denk zelf dat dat ook een goed idee is. Beter dan USB althans   ::).

Citaat
- Wissels schakelen met servo's
Nou nee, want dan dicteer je dus servo's. Als je nader kijkt naar eerder gepost schema dan zie je hier 'servo drivers met punstuk'. Ik had bedacht om ook een 'coil driver' te maken met een setje mosfets en zelfs zo'n conrad wisselmotor driver ding. Je schakelt simpelweg met 2 draadjes. Dat maakt ze ook handig voor.. toepassingen buiten dit schaduwstation om. En je kan elke aandrijving soort naar keuze gebruiken.

Seinen doen de modules zelf. Daarom had ik ook 2 servo connectoren bedacht om armseinen te kunnen bedienen. En dan hoop ik dat ik het merendeel toch wel blij kan krijgen met de keuzen tussen drie kleuren lichtseinen of een tweetal armseinen. (hier dicteer ik dus wel servo  :P)

Side note over die servo driver dingen:

[side note]
Ik had ook een nog niet gedeelde brainwave of brainfart zoals ik dat noem  :P over die dingen. Dat voedingsprintje, wilde ik stiekem ook van een optocoupler voorzien en een TTL lijntje doorvoeren door die connectoren. Naast de voeding worden de DCC lijnen ook doorgevoerd naar elke servo driver. Dit heb je nodig voor de puntstukken maar daarnaast komt er dan ook een DCC lijntje op TTL nivo voor de microprocessors. En die kan je allemaal een eigen adresje meegeven naar keuze.
[/side note]

Dus terug naar het schaduwstation. Worden mensen blijer van SD kaartjes of van een handje vol diodes solderen?

Over loconet/s88/BiDiB/Pb bus feedback.
Als je de lenz BM3 of BM2 handleiding doorleest dan kom je tegen dat die BM dingen een aansluiting hebben die je op hun bezetmelders kan aansluiten dat is de O en omgekeerde T terminal. Hoewel deze ABC modules autonoom werken, kan je ze indien gewenst ook nog koppelen aan een externe terugmelder. Dat kan ik natuurlijk ook toevoegen. Dan kan je met 1 terugmelder 16 ABC modules aansluiten aan loconet. En dat zou je dan kunnen koppelen aan iets.

Omtrent Schakelaars
De te ontwerpen uitrij module, die wilde ik direct schakelaars geven.  Maar je hebt wel een puntje. Wat als je die schakelaars ver weg wilt hebben? Ik kan die uitrijmodule zelf iets van loconet geven of een DCC ingang. Dan hebben we hier ook weer vrijheid blijheid  ;D

Mvg,

Bas

P.S.
Citaat
Arduino met LocoNet shield
Ja dat kan natuurlijk maar het kan iets makkelijker  ;)

Loconet terugmelders hoeven echt geen €90 te kosten  ;).
Train-Science.com
Train-Science github

Ben

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 02 February 2024, 13:38:13 »

Loconet terugmelders hoeven echt geen €90 te kosten  ;).

Dat hangt er van af wie ze maakt. Er is een verschil tussen een nette ondernemer die z'n research en ontwikkeling, service en btw afdracht er in moet stoppen of een hobbyist voor wie alleen de onderdeeltjes en een halve meter soldeertin tellen.....