Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
18 July 2025, 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 23524 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #120 Gepost op: 02 February 2024, 22:23:49 »
Gui is wellicht overkill. Een simpel text bestandje volstaat ook wel, het zou geen grote tabel zijn.

Anyways... diodematrix dus. Ik vind dat nog steeds wel een leuk idee en het uitwerken waard.

Wellicht ook leuk om te zien. Ik moet 8 x 16 = veel diodes met de hand plaatsen in het PCB programma. Dat zuigt dus dan gebruiken we de 'replicate layout' plugin in Kicad.

Als eerst maak je in het schema 1 sheet met alle diodes. Dan kopieer dat sheet 7x totdat je er acht heb. Met een beetje handigheidjes in knippen plakken, doe je de lijntjes tekenen erg snel.

Leuk ook zo'n schema wat 3x groter is dan de beoogde ruimte  ::)

Dan ga je naar het board, ram je op 'update' zo dat alle componenten geladen worden. Dan begin ik met het routen van 1 groepje diodes.

Dan gebruik je het beste lapje software wat een mens ooit heeft geklopt. De 'replicate layout' plugin.

En binnen no-time staan je diodes en connectors keurig.

Wat uitleg over je nu ziet.

De kant van de 2P connectoren, dat zijn de bezetmeld lijntjes van de ABC modules. Je kan dit ding dus gebruiken voor een (schaduw) station tot maximaal 8 sporen breed. (ik moet ergens een lijn trekken...)

Aan de andere zijde heb je de aansluitingen naar de wissel printjes. Voor nu zijn dat servo dingen met puntstuk relais, maar nogmaals.. denk ook aan spoelaandrijvingen of wisselmotoren printjes.

De ABC 'rijen' en de wissel 'kolommen' zijn gemarkeerd. Zo zou iemand zonder al te veel problemen zijn diodes goed moeten kunnen zetten. Wissel standen heb ik hier maar in A en B uitgedrukt voor recht en krom respectievelijk (of omgekeerd)

In dit voorbeeld, doet ABC module #7 wissel 7 krom(B) zetten en wissel 8 ook krom(B). ABC #8 zet wissel 7 recht(A) en wissel 8 krom(B). En zo kan je dus zelf je wisselstraten 'programmeren'  ;)

Ik wil nu nog de overige dingen er op zetten. Een microprocessor die dan treinbewegingen (+ voeding) en bezetmelding in de gaten houdt zodat deze veilig wissels kan stellen.
Ik wil bezetmelding doorvoeren naar een eventuele ABC module die voor de wisselstraat ligt. En dan moet ik nog bedenken of ik dan aan alles gedacht heb. Als de ABC's nou zo aardig zijn dat ze rapporteren wanneer de trein de rem melder bereikt heeft, dan weet dit grote printje dat de wisselstraat veilig is.

Mits goed aangesloten en diodes goed gesoldeerd, zou je er geen omkijken meer aan hebben. Geen schakelaars nodig, geen computer nodig. 100% zelf regulerend.

Mvg,

Bas

P.S.
Het alternatief, de SD kaart, dat zou dan zoiets kunnen zijn. Een tekst bestandje met alleen maar dit:
1, 5A, 6B, 7A, 8B
2, 5B, 6B, 7A
3, 5B, 6B, 7B
...
7, 7B, 8B
8, 7A, 8B
(Ik heb volgens mij een wissel teveel.. Als je 8 modules, dus 8 sporen, zal je volgens mij nooit meer dan 7 wissels hebben toch?)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

panto

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 02 February 2024, 23:59:29 »
Hoi Bas

Ik probeer te volgen wat je allemaal uitlegt.
Als ik goed kan volgen zou het voor mijn schaduwstation zo gaan uitzien ...

GMA70

• Offline Offline
    • Lydo.nl
« Reactie #122 Gepost op: 03 February 2024, 08:53:11 »
Hoi Bas,

Even meegeven, een oplossing via usb met simpele settings (daar hoef echt geen GUI voor gemaakt worden, wel een handleiding) afwijzen omdat de desktop wat verder staat als er een fout is. Is dat in verhouding tot een diode matrix (lijkt mij moeilijker ‘leesbaar’) waarbij je voor een verandering weer een soldeerbout nodig hebt?

En probeer je modules niet te generiek op te zetten. Op de schaal die loopt van ‘een module kan alles’ tot ‘per functionaliteit een aparte module’ zit een gulden middenweg.

Persoonlijk zou ik met een microcontroller/arduino en specifieke IO extensies het hele stuk laten regelen (als PC geen optie was). Dan heb je ook al je ‘business’ rules in eigen hand en voldoe je met een minimalistisch design.
Maar als dat niet je hobby is of interesse of kennis daarvan hebt, dan is deze module opzet prima..

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 03 February 2024, 12:16:01 »
Als je de lenz BM3 of BM2 handleiding doorleest dan kom je tegen dat die BM dingen een aansluiting hebben die je op hun bezetmelders kan aansluiten dat is de O en omgekeerde T terminal.
Puur als "lekenopmerking":  hou er rekening mee, dat deze uitgang via een optocoupler loopt, dus uit zichzelf niets doet.
En als je deze wil gebruiken voor een hardware uitgang, dat het signaal wat op de optocoupler staat een vorm van DCC signaal is, dus een geblokte wisselspanning (als ik het zo goed verwoord).  Dit stelt speciale eisen (heb ik begrepen) aan de versterking om tot een relais sturing te komen. Zoals in het apparaatje wat ik "D" noem als reactie op een opmerking van Klaas Zondervan.

Maar ik neem aan, dat als je alles digitaal verwerkt, je daar beter mee overweg kunt of geen last van hebt.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 03 February 2024, 23:12:09 »
@Martin Wat je laatste post betreft. Ik heb echt in de verte geen enkel benul wat je nou allemaal bedoelt te zeggen ???. Ik kan er geen kaas van maken, sorry.

Citaat
usb ... afwijzen omdat de desktop wat verder staat als er een fout is
Dat was dus ook mijn ook mijn gedachte.
Citaat
Als je een fout maakt.. dan moet die weer aan je computer. En als je een desktop heb, die 4 meter ver weg staat. Is dat misschien niet altijd even handig.
FUBAR  :police:

Citaat
Persoonlijk zou ik met een microcontroller/arduino en specifieke IO extensies het hele stuk laten regelen
Waarom? Je moet nog steeds printplaten hebben met de terugmelders en de ABC verzorging. Ik zie er geen voordeel in om dat via een centrale processor te regelen. Ik zie daar eigenlijk alleen maar complexiteit en daarmee nadelen in. Als de ene ABC direct met de andere ABC kan communiceren, waarom zou je dat niet doen? Je sluit een kant en klaar product aan conform de handleiding. En dan werkt het.

Als je geen kaas heb gegeten van programmeren.. of zelf abc printen in elkaar solderen... Ik ga niet voor iemand even een arduino programmeren die zijn complete schaduwstation aan kan sturen. Als zijn layout/wensen veranderen, wie gaat de wijziging doorvoeren? Maar met dit soort kant en klare modules kan iemand elke layout realiseren zonder dat er software wijzigingen bij komen kijken.

Alleen dit is dan wel een dingetje. Je moet wat diodes (de)solderen.  Maar als je dit maar 1x hoeft te doen per 5 jaar...  Misschien in de toekomst dat er nog een SD kaart versie komt.
Citaat
waarbij je voor een verandering weer een soldeerbout nodig hebt?

Citaat
En probeer je modules niet te generiek op te zetten. Op de schaal die loopt van ‘een module kan alles’ tot ‘per functionaliteit een aparte module’ zit een gulden middenweg.
Wat vind jij dan de gulden middenweg? Tot op heden, hebben de ABC's hun basis blok systeem werking en ze kunnen direct 2 armseinen of lichtseinen aansturen.

De inrij print zelf doet eigenlijk niet zo veel. Die monitor slechts wat bezetmeldingen en stuurt een paar wissels aan. Als die diodes eenmaal goed zitten, heb je er geen omkijken meer naar.

@panto
Bijna, maar je vergeet die 8 wissels in de lus links onderin. Die maken dingen ingewikkeld. Het is wel oplosbaar.
Die abc modules van spoor 1 en spoor 2 etc die doen allemaal het zelfde werk namelijk trein doorschuiven. En dit doen de sporen zonder elkaar te beinvloeden. Dat betekent dat module 1C een trein naar 1D kan sturen op het zelfde moment dat module 2C een trein naar 2D wilt sturen. En die treinen ontmoeten elkaar dan ergens in de lus -> no bueno :-X

Wat de oplossing (in context) zou zijn, is de 'uitrijmodule'. Die doet hetzelfde als de inrijmodule maar dan andersom. Hij monitort van de aangesloten ABC secties wie treinen heeft en kan een signaal geven aan 1 van die modules om een trein te laten vertrekken. Indien nodig, kan ook die module alle uitrijwissels schakelen.

De uitrij en inrij module hang je dan ook met daartoe bestemde bezetmeld lijn aan elkaar. De inrijmodule kan signaleren naar de uitrij module dat het spoor bezet is. En dan houdt de uitrij module alle treinen tegen totdat de inrijmodule een plekje heeft voor je.

Als alternatief, kan je hier ook schakelaars gebruiken. De uitrijmodule kan je dan wegdenken. Maar dan kunnen alle C blokken niet meer automatisch treinen laten vertrekken.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

GMA70

• Offline Offline
    • Lydo.nl
« Reactie #125 Gepost op: 04 February 2024, 09:17:02 »
Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde dus dat een diode matrix, in mijn ogen, een overkill is voor de verkeerde redenen.  De redenatie dat software moeilijk aan te passen is met een desktop op 4 meter, terwijl er laptops zijn en dat een diode matrix in een keer goed gaat en pas over 5 jaar misschien een aanpassing nodig heeft, is verkeerd.

Ik bedoelde ook niet dat jij alles moest programeren en opzetten als er gebruik zou worden gemaakt van een processor. Dat zou dan aan de eigenaar van de baan zijn. Maar als die dat niet kan of wil, dan is het prima om per blok te gaan.

Als ik nu kijk naar het ontwerp zie ik 30 blok modules, 2 diode matrices, 1 interface stukje. De servo aansturingen zal je zowiezo nodig hebben. Dat is 500 tot 660 euro totaal bij 15 a 20 euro per stuk.
Als het zou lukken om voor die prijs 5 blokken op een pcb te krijgen (zijn de seinen nodig in het opstelspoor?) en twee generieke modules (voor de wisselstraat logica en aansturing en voor de doorstroom en output logica), dan zijn dat behoorlijk minder kosten.

En nogmaals, het is niet aan mij om te bepalen wat goed is en zeker niet wat fout is. Ik zie een alternatief of zie dat iemand een kant kant uitloopt waar er al snel geen weg terug is. Dan is het aan die persoon om na te denken of hij/zij door wil lopen of toch nog even op de kaart wil kijken of het de goede richting is.

Wat het ook zal worden, ik hoop dat er een mooie oplossing komt waar men blij van wordt.
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

panto

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 04 February 2024, 23:18:05 »
Hoi Bas

Bedankt voor een oplossing te bedenken voor mijn probleem.
Voor mij lijkt de beste oplossing zoals jij getekend hebt, dat alles automatisch opschuift ( ook van c naar D )
Ik weet dat ik dan enkel kan kiezen tussen de 5 treinen die klaar staan in de F blokken.
Maar laat dat nu net zijn wat ik wil.  (y)

Hoe gaat dit nu verder ...

Mvg steve

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 05 February 2024, 09:24:56 »
Als ik nu kijk naar het ontwerp zie ik 30 blok modules, 2 diode matrices, 1 interface stukje.

(zijn de seinen nodig in het opstelspoor?)
Denk nog even over een blokmodule aan de ingang en de uitgang, nodig of makkelijk of juist niet  ???

Seinen zijn nergens nodig in mijn ogen, zichtbare bezetmelding voor een overzicht op een paneeltje misschien wel handig.  Maar dat is "normale" bezetmelding.
Uitrijsein (rood licht bij bedieningsknop) is eigenlijk al in voorzien, neem ik aan.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 05 February 2024, 09:28:55 »
@Martin Wat je laatste post betreft. Ik heb echt in de verte geen enkel benul wat je nou allemaal bedoelt te zeggen ???. Ik kan er geen kaas van maken, sorry.
Sorry geheel van mijn kant.  Ik bedoel te zeggen, dat er wat meer bij komt kijken dan alleen maar 2 draadjes aansluiten. Het is geen spanning voerende uitgang.  Maar hier niet meer van belang, want dat gaat over de BM2 en 3.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 05 February 2024, 11:15:39 »
Citaat
Denk nog even over een blokmodule aan de ingang en de uitgang, nodig of makkelijk of juist niet
Totaal niet nodig. Er is toch geen volledig bloksysteem aanwezig. Een trein die binnenkomt kan meteen naar een beschikbaar spoor toe, en vanaf dat moment doet het systeem de rest. Het is nergens voor nodig om dat ding eerst te parkeren voor de wisselstraat. Het is aan 'trein dienstleider' de taak om niet te snel treinen achter elkaar het schaduwstation op te sturen.

Aan de uitgang hoeft het ook niet. Ik dacht eerst wel makkelijk maar met 1 enkel bezetmelder die op 1 treinlengte achter de wisselstraat zit, ben je ook veilig. Bovendien is dit gedeelte toch handwerk, dus zelfs die terugmelder voegt weinig toe. Het zou enkel bescherming zijn.. voor jezelf  :P

Also
Citaat
Ik bedoel te zeggen,  dat er wat meer bij komt kijken dan alleen maar 2 draadjes aansluiten.
Met alle respect. Don't do this. Je hebt mijn schema's nog niet eens gezien, je hebt geen benul van het circuit wat ik wil gebruiken om te koppelen aan bezetmelders maar je probeert mij wel uit te leggen hoe dat moet en waar ik op moet letten? Dus thanks, but no thanks.

Citaat
De redenatie dat software moeilijk aan te passen is met een desktop op 4 meter, terwijl er laptops zijn en dat een diode matrix in een keer goed gaat en pas over 5 jaar misschien een aanpassing nodig heeft, is verkeerd.
Vind jij. Ik ontwerp printenplaten, ik maak printenplaten en ik programmeer printplaten en zelfs ik heb niet eens laptop. Dit hele draadje bestaat hier omdat een computer al ongewenst is. Ik vind daarom: 'er zijn laptops' een beetje een drogreden. Ik zat te kijken naar waar ooit mijn baan lag tov de desktop. En ik moest er niet aan denken om daar even 3 USB verlengkabels te leggen. Nogmaals USB -> no bueno. SD kaartje daarentegen, maybe.

Ik zal tzt in de te schrijven handleiding een duidelijke disclaimer plaatsen dat je goed de handleiding moet bekijken om de diodes te solderen (en het zijn er maar tien voor dit sporen plan, dus is dat overkill?) Over het algemeen snappen mensen wel het idee van een diodematrix. Toen ik 15 was ofzo had ik er op een strokenprint ook ff zelf 1 in elkaar gesoldeerd. Ik had die blauwe marklin kastjes en kwam snel tot de conclusie dat losse wissels schakelen op een slecht te bereiken schaduwstation een erg erg slecht idee was.

Citaat
Als het zou lukken om voor die prijs 5 blokken op een pcb te krijgen (zijn de seinen nodig in het opstelspoor?) en twee generieke modules (voor de wisselstraat logica en aansturing en voor de doorstroom en output logica), dan zijn dat behoorlijk minder kosten.
Dat valt echt vies tegen. Ik kan wel met 1 atmega en wat schuifregisters, 5 ABC blokken op een print zetten, ik bespaar dan wel wat kosten van 4 atmega's en wat kroonstenen. Dus ja het levert wel wat op, maar minder dan je denkt. En wat die componenten van de seinen betreft. Kost ook niet zo veel. Ik kan die kroonsteen connector sws wel weglaten bij het bestellen.

Ik vind drie laat staan vijf modules op een print een slecht ontwerp keuze om een aantal redenen. Om te beginnen, denk ik ook buiten het schaduwstation om dat ze ook als 'normale' blokprinten moeten werken. Dat is wat ze 'universeel' maakt en daarmee wil ik realiseren dat ze handig zijn voor iedereen met een DCC baan. Dat betekent ook een waarschijnlijke wens naar sein aansturing. In geval van arm seintjes, is het wenselijk dat die printen fysiek dicht bij het spoor zitten (anders moet je moeilijk doen met je servo kabels) Als je blokken hebben van twee of drie meter... is het niet handig dat er drie modules op 1 print zitten. Daarbij moet je met losse modules minder koper trekken naar de sporen toe.

Ik kan wel specifiek voor dit schaduwstation wel een andere iets goedkopers uitwerken, maar dat is dan zo specifiek gericht op deze toepassing dat de printen zelf totaal niet handig zijn voor... de rest van de wereld. Dus waarschijnlijk verkoopt dat totaal niet. En ik wil ook niet teveel versies en varianten hebben. Daar snijd ik mezelf ook mee.

Citaat
Dat is 500 tot 660 euro totaal bij 15 a 20 euro per stuk.
Moet je deze nog een keer berekenen maar dan met de prijzen van originele Lenz modules  :P

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 05 February 2024, 11:46:45 »
Hoi Bas,
totaal niet nodig ?  Des te beter, was maar een vraag.

AlsoMet alle respect. Don't do this. Je hebt mijn schema's nog niet eens gezien, je hebt geen benul van het circuit wat ik wil gebruiken om te koppelen aan bezetmelders maar je probeert mij wel uit te leggen hoe dat moet en waar ik op moet letten? Dus thanks, but no thanks.

Bas, wees gerust, ging alleen over de BM2 en BM3, niet over jouw ontwikkeling waarin ik aanneem dat dat allemaal niet nodig is  :D
Bij de Lenz modules is het juist een probleem om de bezetmelding te kunnen gebruiken voor andere zaken. Dat maakt mijn potentiële oplossing van het gestelde probleem ook zo lastig.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2024, 11:49:12 door MartinRT. Reden: toevoeging »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 05 February 2024, 22:46:07 »
Ik heb een kleine toevoeging voor die externe bezetmelding.

Ik heb 2 optocouplers anti parallel staan. Het idee is dat van een van de DCC signalen (ring right) via die 3k3 weerstand naar een externe current sense terugmelder gaan. Die toInput label die gaat naar de input van die bezetmelder. De common dien je dan aan te sluiten op ringLeft in dit geval. En dan is het kringetje gesloten.

Ik ga deze eens testen op een breadboardje. Weer eens leuk om te doen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 20 February 2024, 22:20:45 »
Ik denk dat de eerste ABC's klaar zijn voor een prototype batch. Ik had vanwege de uitrij module nog iets aangepast. 

Aanvankelijk had ik om bezetmelding door te geven van de een naar de ander een optocoupler zitten. Dat werkt natuurlijk, maar dat is maar 1 richting op. De uitrijmodule die beslist welke ABC groen licht krijgt en wie niet. Om dat te kunnen moet de uitrij print weten welke ABCs bezet zijn. Ofwel de ABC moeten ook naar voren kunnen communiceren. En dat kunnen ze, want ik heb laatste keer een circuit daar voor toegevoegd. Maar dan wordt A de bedrading omslachtiger, en B er zouden aanzienlijk meer dingen op de uitrijprint moeten komen. Dat is natuurlijk ongewenst.

Dus ik dacht, ja weetje.. weg met die optocouplers. Gewoon een los IO lijntje trekken. Dat werkt in de praktijk net zo goed. Het voordeel is dat een ABC nu een puls of signaal kan geven naar voren. Over dat ene lijntje kan dan 2 richting communicatie plaatsvinden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

panto

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 22 February 2024, 00:14:02 »
ik volg nog altijd Bas. ik ben benieuwd  (y)

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 22 February 2024, 11:11:42 »
Over dat ene lijntje kan dan 2 richting communicatie plaatsvinden.

(y)  ik ben héél benieuwd !  Dit is precies wat ik mis op de bestaande modules.