Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 13:04:12
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:00:20
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
digitaal veranderd in 15 jaar door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:41:12
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 23597 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #75 Gepost op: 31 January 2024, 16:54:45 »
Dan liever 1 dag achter een scherm zitten om het in een bestaand programma in te vullen.
In één dag? Misschien lukt dat iemand die al doorkneed is in een besturingsprogramma. Maar iemand die vanaf nul begint heeft aan een dag niet eens genoeg om de handleiding te doorgronden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 31 January 2024, 16:57:37 »
Citaat
En daarom ga je een tijdje achter een computer zitten om een 'perfect' systeem te ontwerpen met een computer programma voor bij je treinbaan?:
En precies dit willen veel mensen dus niet....

Op de club hebben we vier iTrain banen. 1 van die banen heeft slechts 2 ovalen die niet meer dan 4 treinen tegelijk kan hebben. We hebben een dynamo baan die in de kortsluiting schiet als het misgaat. En de andere 2 banen... niet te vertrouwen. Ik heb gezien dat zo'n baan met 5 trein perfect rijdt voor 30 minuten. En dan opeens kop staart botsing. Alle melders werkte gewoon, maar ergens... in s88, in loconet, in iTrain, in DCC.. het gaat mis. De helft van de club vertikt het om materieel mee te nemen. Niemand vertrouwt die computers volledig. (+ ze kunnen ook de computer niet bedienen. Hebben we vier clubbanen en ruim de helft kan ze niet  eens opstarten) Ik ben zoveel buffers daar kwijt geraakt.

Verloren buffers terugzoeken in donkere tunnels op grote clubbanen.. dat is pas echt heel moeilijk.

Hoewel mijn ABC dingen ook software hebben, kan ik garanderen dat die wel fail-safe zijn. De kracht ligt hem in de simpelheid van die dingen. Dit soort modules hebben niet dat hele 'treintje' van bezetmelder -> loconet/s88 -> centrale -> PC -> centrale -> DCC -> trein. Met ABC 'praat' je module praktisch direct tegen de trein. Deze BloX wil ik ook zo slim maken dat ze treinen tegenhouden als de opvolgende module niet functioneert.

Citaat
Leuk van die uitrijwissels, maar die worden handmatig bediend (knop).
Nou dat is mooi, dat scheelt weer een printplaat. Dan kan je die knop ook meteen gebruiken om het bijbehorende ABC ding groen licht te geven.

Citaat
Ik heb eerder aangegeven dat vertrek vanaf 2 (dus wissels stellen) niet mogelijk is zolang de opvulprocedure nog niet afgerond is
Er zitten drie blokken achter elkaar en dat vijf sporen breed. Wat ik bedoel, is dat er gelijktijdig een trein veilig kan binnen komen en een trein veilig kan vertrekken aan de uitrij zijde.

Citaat
En waarom zou het een kortstondig signaal moeten zijn
Omdat ik met conventionele dubbelspoel wissels in mijn hoofd zit. Idealiter wil je die met een puls schakelen, vandaar mijn gedachte. Wisselmotoren kan ook, of nog goedkoper: servo's

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 31 January 2024, 17:22:01 »
De wissels worden allen met servo's bediend.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 31 January 2024, 17:40:22 »
Zitten daar al decoders achter?
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 31 January 2024, 19:20:51 »
Neen, de decoders zijn er nog niet, het zijn Peco wissels insulfrog. Heeft dat belang? Ikzelf heb de servo decoders van Wim Ros, maar die levert niet meer, wat het wordt weet ik niet.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 31 January 2024, 19:31:07 »
Is niet echt zinloosheid zolang we niet weten hoe de baan verder gaat. Bij mij kunnen de treinen bij het uitrijden van mijn schaduwstation kiezen uit 3 blokken. Dus, afhankelijk van de rest van de baan KAN er wel een tweede trein vertrekken.
Dat ik daar nou niet aan gedacht heb  :D
Reactie #3:  het spoor gaat door een opening naar een andere ruimte in een spiraal.
Reactie 37 van Steve zelf:  [waar] een helix van 75 cm. staat.
Wat is dat ?  Een helix van 75 cm. lengte ?  Lijkt me geen helix.   Een helix van 75 cm. doorsnee ?  2 x pi x r = 235 cm.  voor 1 rondje. Lijkt me een beetje kort voor de gewenste treinen en zou ik geen helix noemen, maar komt in de buurt van 1 baanvak. Een helix met een straal van 75 cm ? Is 470 cm. , prima voor een baanvak, maar zou ik nog steeds geen helix noemen.  Een helix met een totaal hoogteverschil van 75 cm. ?  Dat is een flinke echte helix.
Dus Steve, wat is het ?
Maar 1 ding is wel duidelijk:  bij jou KAN een tweede trein vertrekken en kiezen uit diverse mogelijkheden, bij Steve kan dat NIET. Zijn baan ziet er wat anders uit.

Je vraagt er om : een PC met een mooi besturing systeem, dat wil een mens nog meer :).
Maar wat is er mis met een PC (koploper) die ergens onder je baan onder je schaduwstation alles daar regelt? Na het instellen heb je er geen omkijken meer na. En als je wilt kun je altijd wat aanpassingen maken om het toch niet iets anders te laten verlopen.
Helemaal niks, behalve dat er al een paar keer op gewezen is, dat dat niet de bedoeling is.

En wat hierboven al opgemerkt wordt, je tweede, derde en volgende opdrachten voor vertrek worden netjes geregeld. De trein kun je laten vertrekken als daar ruimte voor is.
En ja, als je dat wilt kun je zelfs dat rode lampje laten aansturen met :"even wachten graag"
En ook dit kun je dan regelen, maar ook als er dus maar 2 andere sporen zijn met een lege achterkant, dan weet het programma dat, en regeld het voor je.
Dat doet dat programma dan uitstekend, waarschijnlijk veel beter en makkelijker dan de ABC (of andere hardware) oplossing. Maar ........... (wederom zelf invullen)
« Laatst bewerkt op: 31 January 2024, 20:31:56 door MartinRT. Reden: correctie »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 31 January 2024, 19:42:00 »
Neen, de decoders zijn er nog niet, het zijn Peco wissels insulfrog. Heeft dat belang?
Voor mij wel.  Want als je de wissels wil aansturen via decoders, meteen naar een programma sturing overstappen.
Want via een decoder betekent dus via een centrale betekent via een programma. Wat de Ecos hierin voor de wissels betekent weet ik niet, maar de sturing wordt dan wel erg moeilijk als ik de verschillende mogelijkheden bekijk.  Of je moet in de Ecos alles kunnen programmeren zoals gewenst is. Maar of je de Ecos wil programmeren ... ???

Wat Bas hiervan voor zijn systeem denkt weet ik niet, ga ik niet over.

Overigens:  er is in mijn ogen geen enkel bezwaar om de uitgangen van het SchSt.  (de knop bediening) wèl met een decoder te laten aansturen.  Een decoder is dan hetzelfde als een knop en kan makkelijk uit de centrale bediend worden, ik denk met de Ecos al helemaal.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 31 January 2024, 19:53:28 »
Geef het een kans, misschien lukt het ze en dan is het een mooi project. Drammen heeft geen zin Roelco, je hebt je punt allang gemaakt.

Gr, Ben.

Ik geef ze ook een kans, en ik dram niet, maar de reacties laten mij zien dat ze het niet begrijpen.

Hoewel mijn ABC dingen ook software hebben, kan ik garanderen dat die wel fail-safe zijn. De kracht ligt hem in de simpelheid van die dingen. Dit soort modules hebben niet dat hele 'treintje' van bezetmelder -> loconet/s88 -> centrale -> PC -> centrale -> DCC -> trein. Met ABC 'praat' je module praktisch direct tegen de trein.

Deze oplossing is ook een computer met software.
En mijn oplossing voor dit probleem is dus dat de PC/koploper ook niet dat hele 'treintje' van bezetmelder -> loconet/s88 -> centrale -> PC -> centrale -> DCC -> trein.
doet, maar een oplossing waarbij koploper niets weet van de treinen. Alleen van bezetmelders en centrale met wissel decoders..

Op de club hebben we vier iTrain banen. 1 van die banen heeft slechts 2 ovalen die niet meer dan 4 treinen tegelijk kan hebben. We hebben een dynamo baan die in de kortsluiting schiet als het misgaat. En de andere 2 banen... niet te vertrouwen. Ik heb gezien dat zo'n baan met 5 trein perfect rijdt voor 30 minuten. En dan opeens kop staart botsing. Alle melders werkte gewoon, maar ergens... in s88, in loconet, in iTrain, in DCC.. het gaat mis. De helft van de club vertikt het om materieel mee te nemen. Niemand vertrouwt die computers volledig. (+ ze kunnen ook de computer niet bedienen. Hebben we vier clubbanen en ruim de helft kan ze niet  eens opstarten)
Dit is dan een beetje of topic, want dit wil topic starter in elk geval niet, en is ook niet wat ik hem probeer aan te praten.
Echter, ik rij hier met een baan met meer dan 40 treinen, meer dan 80 bloken, meer dan 60 wissels. En dat kan hier rustig 2 uur achter elkaar rijden zonder dat de computer ooit de kluts kwijt is of dat er ergens iets mis gaat, waarbij 5 tegelijk rijdende treinen de standaard is, en hij regelmatig rond de 10 rijdende treinen aangeeft.

In één dag? Misschien lukt dat iemand die al doorkneed is in een besturingsprogramma. Maar iemand die vanaf nul begint heeft aan een dag niet eens genoeg om de handleiding te doorgronden.
Mijn zoon is niet doorkneed in een besturingsprogamma, en zal eens in de gaten houden hoe lang hij nodig heeft voor het rijd. PS, meeste van de handleiding heb ik ook nog nooit gelezen hoor dus geen idee hoe lang ik daar over zou doen.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 31 January 2024, 20:07:28 door rjr »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 31 January 2024, 19:55:33 »
Lees ik dat nou goed ?  Het staat er toch echt of ben ik blind ?  Een mooie hardware oplossing kun je NIET waarderen ?  Dan hoop ik, dat je dat uitsluitend voor jezelf zegt en niet voor iemand anders. Die, helaas voor jou, iets anders wil.
Een mooie hardware oplossing lijkt mij in ieder geval zeer te waarderen naast een mooie software oplossing. Die hoeven elkaar niet te bijten. Dan kan iemand zelf kiezen.

Sorry, foutje, zo had ik net niet bedoeld. Staat twee keer een niet, die zouden tegen elkaar weg moeten vallen.
Dus ja ik kan een mooie hardware oplosing zeker WEL waarderen.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 31 January 2024, 20:03:40 door rjr »

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 31 January 2024, 20:27:41 »
Toch leuk om te lezen dat ook hierin ieder zo zijn eigen voorkeuren heeft. Allemaal mooie oplossingen en mooi dat dit in dit land en met deze hobby ook allemaal mag.

Alleen jammer dat het mijn inziens weer aan het ontaarden is een potje ver pissen 🤔

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 31 January 2024, 20:29:09 »
Hallo Bas,
ik wordt van buitenaf ingeseind met de vraag, of je de voeding van je elementen ook galvanisch kunt scheiden van de 2 DCC leidingen.
Dat is voor deze persoon een probleem, omdat bij de Lenz modules de DCC (ringleiding) als voeding gebruikt wordt, die ook voor de baan gebruikt wordt.
Dus voeding voor de werking van het apparaat:  AC of DC of aparte DCC,   signaal wat gestuurd/gemodificeerd wordt met aparte DCC.
Achtergrond van deze vraag, voor zover ik dat in juiste bewoordingen kan weergeven:
een baan wordt met BiDiB (of een andere centrale) bestuurd.  Lenz ABC modules geven alleen een bezetmelding door via hun eigen systeem, dus dat is niet geschikt voor BiDiB.   Dan wordt een ABC module aangesloten op een baanvakuitgang van BiDiB.  Maar omdat de module zelf stroom verbruikt, staat deze dus altijd op BEZET.
Bij galvanische scheiding wordt de werking van de (jouw) module gevoed door een andere bron en zal de uitgang van de centrale niet op bezet staan, totdat er daadwerkelijk een stroomverbruiker in het baanvak aanwezig is.
Dit maakt een ABC module Lenz of de jouwe) veel universeler en niet merk-gebonden.
Kun je hier iets mee ?

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 31 January 2024, 20:30:55 »
Sorry, foutje, zo had ik net niet bedoeld. Staat twee keer een niet, die zouden tegen elkaar weg moeten vallen.
Dus ja ik kan een mooie hardware oplosing zeker WEL waarderen.

Roelco
Pak van mijn hart, ik schrok er nogal van.  (y) Pas mijn reactie meteen aan .
« Laatst bewerkt op: 31 January 2024, 20:33:42 door MartinRT »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 31 January 2024, 21:40:23 »
@Martin.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat jullie opzet nu precies is. Ik weet van BiDib dat je terugmelders en boosters van heb. En vast ook wel schakeldecoders.
Citaat
Dan wordt een ABC module aangesloten op een baanvakuitgang van BiDiB.  Maar omdat de module zelf stroom verbruikt, staat deze dus altijd op BEZET.
Dit is het stuk waar je me kwijtraakte. Volgens mij heb jij het over terugmelders van bidib met stroomdetectie? Dan snap ik wat je bedoelt.

Het hele idee van dit soort blok modules is juist dat je niet langer de bezetmeldstatus hoeft door te geven aan een centrale via een terugmelder. En dit is ook niet merk gebonden, dit is DCC gebonden. Deze ABC dingen die doen het ook prima op een mobile station 2 van marklin of een piko smart controller.

Met galvanische scheiding op de voeding, daar heb je niet veel aan. De microprocessor, relay, servo's en seinen tappen nu direct sap af van de DCC bus. Zoveel stroom is dat namelijk niet maar inderdaad wel genoeg om een stroomdetectie melder te laten trippen.

Maar als je perse een externe voeding wilt om deze ABC modules niet een melder te laten trippen wanneer er geen trein is. Dan kan dat en doe ik dat graag voor je.

Antwoord op het wisselvraagstuk
Citaat
Neen, de decoders zijn er nog niet... Heeft dat belang?
Belangrijk puntje. Zoals Martin al terecht opmerkte:
Citaat
Want via een decoder betekent dus via een centrale betekent via een programma.
Dit klopt dus. Als je je wissels al had aangesloten op DCC decoders. Dan zouden de ABC modules aan inrijkant, je centrale moeten vertellen welke wissels om moeten. Dat is mogelijk, dat kan technisch dan via loconet of XpressNet. Met BiDib kan dat, maar dat kan ik nog niet. Ik doe nog geen BiDiB.  Via loconet/Xnet/BiDiB kan je direct wissel instructies uitdelen. Sterker nog, ik heb daar al een DIY project daarvoor bedacht die precies dit doet. Het filmpje legt uit hoe het werkt. Kan je wisselstraten inleren en koppelen aan schakelaars (Of ABC printen  :P ) Je hebt er alleen dus wel loconet of Xpressnet voor nodig op je centrale...

Waar ik nu nog aan denk, is dat een apart stukje elektronica de bezetmeld status verwerkt en bijhoudt van die ABC modules en zelf direct alle servo's met relais aanstuurt. Maar ik moet daar wel even een nachtje over slapen, want ik moet wel informatie omtrent wisselstraten in dat systeem kunnen stoppen... Wel eigenlijk moeten de eindgebruikers dat juist kunnen, mij lukt dat wel  :P 

En met die magneet wissels waar ik dus stiekem op hoopte, dat los je dus met een diode matrix. Dan prik je de wisselstraat informatie in de vorm van diodes op een print. Heerlijk simpel  ;D.

Nu is het zo dat ik in een ver verleden ooit een losse servo driver had bedacht (en ook gemaakt... werkend ook nog  ;)). Die kon ik zijdelings doorsteken voor voeding en hij werkte met een schakelaar. In theorie, moeten deze ook kunnen werken met een diode matrix. Maar dat heb ik nooit getest.

Tevens kon je volledig optioneel een puntstuk relais (zo'n 30 cent blauw ding van aliexpress) er op prikken en dan had je punstukpolarisatie... of een afgeschakeld stuk spoor of een ABC sectie of een zelfdenkende wissel... laten we het er op houden dat ze veelzijdig zijn.

Dus ja, ik kan opzich wel ff een nieuwe uit m'n mouw schudden met DCC doorvoering (tbv je punstukjes) en ingebouwde relais en geschikt maken voor diode matrix.
Komt tzt wel. ABC module eerst maar. Mijn tijd is ook maar eindig  ::)

Citaat
het zijn Peco wissels insulfrog...wat het wordt weet ik niet.
Dit was een retorische vraag toch  ;)?

Ja leuk, een automatisch digitaal hufterproof schaduwstation bedenken  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

panto

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 31 January 2024, 23:53:59 »
Dag allemaal, sorry dat ik nog niet gereageerd heb maar ik heb een paar drukke dagen en dan geraak ik niet achter de pc ...

Man man wat een interessant draadje, leuk dat iedereen hier zo meedenkt  (y)

Citaat
Op de club hebben we vier iTrain banen. 1 van die banen heeft slechts 2 ovalen die niet meer dan 4 treinen tegelijk kan hebben. We hebben een dynamo baan die in de kortsluiting schiet als het misgaat. En de andere 2 banen... niet te vertrouwen. Ik heb gezien dat zo'n baan met 5 trein perfect rijdt voor 30 minuten. En dan opeens kop staart botsing. Alle melders werkte gewoon, maar ergens... in s88, in loconet, in iTrain, in DCC.. het gaat mis. De helft van de club vertikt het om materieel mee te nemen. Niemand vertrouwt die computers volledig. (+ ze kunnen ook de computer niet bedienen. Hebben we vier clubbanen en ruim de helft kan ze niet  eens opstarten)
In dit stukje kan ik me zeer goed vinden

Citaat
Citaat van: rjr op Vandaag om 16:44:25
Dan liever 1 dag achter een scherm zitten om het in een bestaand programma in te vullen.
Ja, kan ik me ook helemaal in vinden.

Citaat
Wat is dat ?  Een helix van 75 cm. lengte ?  Lijkt me geen helix.   Een helix van 75 cm. doorsnee ?  2 x pi x r = 235 cm.  voor 1 rondje. Lijkt me een beetje kort voor de gewenste treinen en zou ik geen helix noemen, maar komt in de buurt van 1 baanvak. Een helix met een straal van 75 cm ? Is 470 cm. , prima voor een baanvak, maar zou ik nog steeds geen helix noemen.  Een helix met een totaal hoogteverschil van 75 cm. ?  Dat is een flinke echte helix.
Dus Steve, wat is het ?
Oei ... blijkbaar het belangrijkste woordje vergeten " hoogteverschil" van 75 cm.

Citaat
Neen, de decoders zijn er nog niet, het zijn Peco wissels insulfrog.
Sorry Dirk hier moet je effe tegenspreken, al de wissels zijn peco electrofrog en ik ga ze met servo's aansturen.

Bask185 in uw gedachtegang kan ik me zeer goed vinden, man wat kan jij super coole dingen uitdenken.
Ik begon de hoop al een beetje op te geven en kreeg al schrik dat ik voor zo een schaduwstation achter de pc moest gaan kruipen.
Maar nu denk ik toch weer dat ABC een oplossing kan bieden  (y)

Dus ik volg, en als je een tester nodig hebt ...  ;D

Mvg Steve

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 01 February 2024, 09:33:22 »
Citaat
Sorry Dirk hier moet je effe tegenspreken, al de wissels zijn peco electrofrog en ik ga ze met servo's aansturen.

Sorry, is ook mijn baan niet, ik ben helaas de loodgieter.