Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 23484 keer)

MartinRT

• Offline Offline
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2024, 17:16:56 »
De BM3 modulen regelen het doorrijden mits volgend blok vrij is. De laatste 5 stopblokken hebben dan een BM2 en dan kun je een trein starten met een drukknop. Daarmee is het geregeld behalve het omzetten van het juiste wissel en daar zit 'm nou net de kneep.
Dat hoeven niet perse BM2's te zijn, kan ook met BM3's.  Maar ook dat hangt weer af van de precieze bedoeling en de rest van de baan. 
En als je een spoor zou kiezen voor vertrek, dus niet automatisch (zoals ik eerder begrepen had, maar dankzij aanvullende info niet meer hoeft), door het drukken van een knop, dan kan diezelfde knop er toch eerst voor zorgen dat de wissels juist gesteld zijn ? Nog voordat vertrek vrijgegeven wordt ?
Het soortgelijke probleem zit tussen de 2 schaduwstations in, waar wel random en automatisch gewenst is (tot nu toe in ieder geval). En dan gaat het om zowel de uitrijwissels van SchSt1 als de inrijwissels van SchSt2.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 January 2024, 17:23:43 »
Als je B1 laat vertrekken komt die trein ook weer een keer terug. En hoe weet je dan welke van de sporen 1A t/m 5A vrij is? En wie zet de wissels dan zodanig dat je naar dat vrije blok kan rijden?
Er is 1 trein vertrokken uit ëén van de sporen.  Laten we even zeggen spoor 4A.  Dat is dus een gegeven:  na enige tijd zal er een trein binnen mogen komen op het begin van spoor 4A.  Die "enige tijd" is de tijd nodig voor het doorschuiven van de 2 opvolgende treinen, zodat het begin vrij komt.
Aangezien er geen andere treinbewegingen plaats kunnen vinden dan binnenlopen op spoor 4A, kunnen de ingangswissels voor spoor 4A tegelijkertijd gezet worden met het stellen van de wissels voor het uitrijden van spoor 4A.
Dit is voor alle sporen geldig.

Dit geldt overigens ook voor het doorschuiven van SchSt A  naar  SchSt B:  er is maar 1 spoor vrij en de wissels zijn gezet afhankelijk van welk spoor een trein vertrokken is.
« Laatst bewerkt op: 28 January 2024, 17:29:35 door MartinRT. Reden: correctie »

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2024, 17:34:20 »
Zo, net terug van bij het probleemstation.. Eerst en vooral allen al bedankt voor het mee denken. Het is wel duidelijk dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt, de vraag is simpel, de oplossing nog een raadsel. Heeft er iemand een idee hoe deze BM2's en BM3's werken? zit daar software in  gebakken? We hebben gezocht, maar nergens een schema gevonden. We hebben nog zitten doorbomen over de mogelijkheid van een software pakket, maar de hele baan in blokken verdelen en terugmelden ziet hij niet zitten, ook zoals in iTrain nodig is om alles op te meten, als je ooit zijn verzameling ziet , je zou voor minder passen. Software is meer en meer een No Go. Voorlopig heeft ABC voor hem de voorkeur, of iemand moest met een andere hardware oplossing komen.
Nogmaals bedankt voor alle input en wordt vervolgd.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 28 January 2024, 17:36:12 »
Vraagje aan panto, de vraagsteller:

zou je iets kunnen en willen vertellen over de rest van de baan ?  Het enige wat mij tot nu toe bekend is, is dat het gaat om een "parade baanvak" en dat er maar 2 treinen tegelijk op dat stuk rijden.  Als ik dat vertaal, dan hebben we het over alleen maar een lange lus beginnend en eindigend bij het schaduwstation en bestaande uit 2 (of meer) baanvakken.  Klopt dat ?

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 28 January 2024, 17:42:32 »
Heeft er iemand een idee hoe deze BM2's en BM3's werken? zit daar software in  gebakken? We hebben gezocht, maar nergens een schema gevonden.
Ja, maar alleen de buitenkant, dus wat ze doen (en niet doen).
Er zit denk ik wel software in gebakken, maar daar kun je niks mee.  Hoef je dus ook niks mee, valt niks aan te "programmeren" of in te stellen. Geen adres, helemaal niks.
Schema ook nergens gevonden en, aansluitend op het vorige, als er een processor inzit zit er software in, maar het kan ook pure logica zijn. Overigens kun je de kastjes zo opentrekken, dus een kenner zou daar mogelijk wel een schema van kunnen brouwen.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 28 January 2024, 17:47:52 »
of iemand moest met een andere hardware oplossing komen.
Ik heb hier op BNLS ook de merknaam LAUER voorbij zien komen met een sturing voor een schaduwstation.  Mogelijk geeft dit (deels) een oplossing.

Ben

• Online Online
« Reactie #36 Gepost op: 28 January 2024, 19:09:15 »

We hebben nog zitten doorbomen over de mogelijkheid van een software pakket, maar de hele baan in blokken verdelen en terugmelden ziet hij niet zitten, ook zoals in iTrain nodig is om alles op te meten, als je ooit zijn verzameling ziet , je zou voor minder passen. Software is meer en meer een No Go.

Ik denk dat je het nog niet helemaal doorgrond. Nou is het niet zo dat ik je persé aan de computer wil praten maar je hebt een verkeerd beeld er van.

Volgens mij heb je 30 secties (blokken) al gemaakt toch met in elk blok een 33cm geïsoleerde sectie? Als je aan die geïsoleerde sectie een bezetmelder hangt ben je al klaar. Je kunt prima rijden op slechts een stopmelder per blok mits je de snelheid een beetje in toom houdt en het kost je slechts twee modulen van pak 'm beet 6 tientjes per stuk. Je wissels zijn al digitaal toch dus die kosten heb je al gemaakt.

En alles opmeten in iTrain is een fabeltje, als je langste trein in het kortste blok past is er nooit een probleem. Sowieso moet je niet aan iTrain beginnen wat dat kost geld en wat jij (je maat panto) er mee wilt is eigenlijk te summier om dat te rechtvaardigen.

De "knop" die je in gedachten hebt om een enkele trein te laten vertrekken is niet zo raar, die kun je er gewoon in opnemen. Feitelijk zorgt die er voor dat er random een trein ( één van de vijf) gaat rijden en de rest doet de computer.

Tot zo ver mijn bijdrage, het is niet de bedoeling je richting computer te praten. Keuze maak je zelf en als je er geen goed gevoel bij hebt niet aan beginnen.

Gr, Ben.

panto

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 28 January 2024, 19:43:11 »
Citaat
Vraagje aan panto, de vraagsteller:

zou je iets kunnen en willen vertellen over de rest van de baan ?  Het enige wat mij tot nu toe bekend is, is dat het gaat om een "parade baanvak" en dat er maar 2 treinen tegelijk op dat stuk rijden.  Als ik dat vertaal, dan hebben we het over alleen maar een lange lus beginnend en eindigend bij het schaduwstation en bestaande uit 2 (of meer) baanvakken.  Klopt dat ?

Hoi Martin, na dit schaduwstation kom je in een andere kamer waar een helix van 75 cm staat.
Deze geeft toegang tot de baan ( die nog gemaakt moet worden) en nog maar alleen in mijn hoofd bestaat, maar eigenlijk een groot hondenbot is...

Citaat
Er is 1 trein vertrokken uit ëén van de sporen.  Laten we even zeggen spoor 4A.  Dat is dus een gegeven:  na enige tijd zal er een trein binnen mogen komen op het begin van spoor 4A.  Die "enige tijd" is de tijd nodig voor het doorschuiven van de 2 opvolgende treinen, zodat het begin vrij komt.
Aangezien er geen andere treinbewegingen plaats kunnen vinden dan binnenlopen op spoor 4A, kunnen de ingangswissels voor spoor 4A tegelijkertijd gezet worden met het stellen van de wissels voor het uitrijden van spoor 4A.
Dit is voor alle sporen geldig.

Dit geldt overigens ook voor het doorschuiven van SchSt A  naar  SchSt B:  er is maar 1 spoor vrij en de wissels zijn gezet afhankelijk van welk spoor een trein vertrokken is.

Idd, in die richting was ik ook aan het denken met wisselstraten.
Eigenlijk zou je voor elke vertrek dat je doet een wisselstraat selecteren zodat de al de wissels juist liggen voor het doorschuiven maar ook voor het binnenrijden van het schaduwstation.

Citaat
Bijt maar door de zure appel heen en ga je verdiepen in Koploper of iTrain. dan wordt het al lastig genoeg.

Ik heb ooit een baan van de club bediend met koploper.
Mooi maar je hebt niets te doen ... enkel kijken en als het misloopt zoeken waarom.
ik wil rijden en op knopjes drukken en er hoeven geen 5 treinen gelijk te rijden 1 max 2 treinen is meer dan genoeg.
En als ik deze moe gezien ben stuur ik hem naar onder via de helix en kies ik 1 van de 5 andere treinen die klaar staan...
Enfin zo zie ik het

Mvg Steve

panto

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 28 January 2024, 19:48:30 »
Citaat
Volgens mij heb je 30 secties (blokken) al gemaakt toch met in elk blok een 33cm geïsoleerde sectie? Als je aan die geïsoleerde sectie een bezetmelder hangt ben je al klaar. Je kunt prima rijden op slechts een stopmelder per blok mits je de snelheid een beetje in toom houdt en het kost je slechts twee modulen van pak 'm beet 6 tientjes per stuk. Je wissels zijn al digitaal toch dus die kosten heb je al gemaakt.

Hoi Ben, ik ben bezig met de sporen te leggen, van de 110m ligt ongeveer een 50 m, Ik weet eigenlijk niet vanwaar de 33cm is gekomen...
Ik heb nog enkel maar blokken van 3 meter gemaakt, maar er moeten nog draden aan gemaakt worden voor de voeding en de lengte van de stopsectie (?) moet nog bepaald worden.

Mvg steve 

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 28 January 2024, 20:02:15 »
Ik weet eigenlijk niet vanwaar de 33cm is gekomen...
Ik heb nog enkel maar blokken van 3 meter gemaakt, maar er moeten nog draden aan gemaakt worden voor de voeding en de lengte van de stopsectie (?) moet nog bepaald worden.
Dan ben ik bang dat er iets fout gaat lopen. En dat maakt denk ik niet uit voor wat je kiest.
Een baanvak bestaat (summier) uit een rijdeel en een stopdeel/sectie.  Met eventueel nog andere detecties, dus secties.

Dus, en dan praat ik weer alleen over ABC, dient een baanvak van 3 meter (maximale treinlengte) gevolgd te worden door een stopsectie.   Je hebt 10 meter voor 3 baanvakken.  Dat is dus 1 meter : 3 = 33 cm. voor een stopsectie.  Die 33 cm. komt dan van mij af, maar volgt uit de logica hiervoor beschreven.

Dan hoop ik, dat je tot nu toe van elk spoor alleen het eerste baanvak/wachtplaats van 3 meter hebt aangelegd, want daar hoort dus een stuk van 33 cm. te volgen.  Idem voor het 2e baanvak.  Dus GEEN 3 meter en dan weer 3  meter, dan de laatste 3 meter en nog een stuk (waarvoor) van 1 meter.
Graag info over wat je nu feitelijk hebt gedaan.  Anders wordt een baanvak 3 meter inclusief stopstuk, dus dan wordt de maximale treinlengte verminderd.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2024, 10:43:36 door MartinRT »

panto

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 28 January 2024, 20:50:00 »
Ik ben nog niet helemaal mee in het verhaal denk ik ...
Ik heb al wat testen gedaan met ABC en met ESU V5 decoder kan je met CV 254 de remlengte regelen.
En de max remweg was ongeveer 150 cm, vandaar dat ik dacht 3 m blok, en in die blok een remweg van max 150 cm te maken (nog te bepalen)

Ik heb dus volgende blokken al liggen, geel, blauw,oranje en paars...
Allemaal blokken van 3 meter ... als dit verkeerd is > geen probleem dan zal de max treinlengte +- 270cm zijn ipv +-300.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 28 January 2024, 23:33:42 »
En de max remweg was ongeveer 150 cm, vandaar dat ik dacht 3 m blok, en in die blok een remweg van max 150 cm te maken (nog te bepalen)
Als je in een blok van 300 cm. een rem/stopsectie maakt van 150 cm., dan heb je een maximale treinlengte van 150 cm.  De gehele trein moet (in principe, zonder extra schakelingen) geheel in het rijgedeelte van het blok passen.  Dat staat duidelijk aangegeven in de handleidingen van Lenz.

Allemaal blokken van 3 meter ... als dit verkeerd is > geen probleem dan zal de max treinlengte +- 270cm zijn ipv +-300.
Als dat geen probleem is, waar ligt je grens dan ?  Je hebt toch van begin af aan aangegeven een maximale lengte van 300 cm. ? En waarom leg je dan blokken aan van 10 meter voor 3 treinen ?  Waar is die extra meter (x 10) dan voor nodig ?

rjr

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 29 January 2024, 09:34:24 »
Dit is de situatie, een maat is bezig om een baan te bouwen met een vrij groot schaduwstation. Het station bestaat uit 10 sporen van elk ongeveer 10 meter, 5 sporen heen (geel oranje groen) en 5 sporen terug (blauw lila paars) er wordt links gereden. Nu is het de bedoeling om op elk spoor 3 treinen achtereen te plaatsen van 3 meter en het schaduwstation te automatiseren. Dus er zijn telkens 2 secties vrij, op de tekening 1 gele sectie en 1 blauwe sectie en dat er telkens als er een trein vertrekt de hele bundel opschuift. Het resultaat zou zijn dat er telkens een andere trein van het volle station vertrekt. Op de baan zouden maximaal 2 treinen mogen rijden. Mijn maat heeft het liefst geen afhankelijkheid van een scherm, dus liever geen software, maar de mogelijkheid van Koploper of iTrain wordt niet uitgesloten. Echter was hij aan het denken aan een hardware oplossing in de trant van ABC of iets dergelijks. Al zijn locs zijn uitgerust met decoders. De treinen zijn maximaal 300 cm, dus 3 treinen op elk spoor achtereen. Er zou wel een random functie moet inzitten zodat er telkens een verrassing inzit welke trein op de eigenlijke baan voorbij komt. Bijgevoegd een tekening van het schaduwstation.

Met het risico dat ik zaken zeg die al gezegd zijn ( nog niet alle pagina's doorgelezen )
Maar ik heb deels hetzelfde systeem. Heb 12 sporen, die vanuit 1 richting bereden wordt. De meeste sporen zijn bij mij opgedeeld in 4 blokken.
120cm -- 60cm -- 60cm -- 120 cm

Ik stuur dan wel aan via computer, in mijn geval koploper.
En dat is zo ingeregeld dat er 3 treinen van 120 op die sporen kunnen staan, maar ook 2 van 180 of 1 van 240 en 1n van 120. Of zelfs 1 van 360.

Koploper kiest waar de trein binnen komt, afhankelijk van zijn lengte op een manier zodat er zo min mogelijk verlies is. Door zelf wat extra instellingen geef ik voorkeur aan bepaalde sporen voor bepaalde lengtes waardoor ze bij elkaar komen te staan, en dus optimale bezetting.

Koploper kiest welke trein er vooraan vertrekt, daar zit een variable wachttijd in afhankelijk van de treintypes. En als de voorste in een lijn vertrekt schijft de rest op waarna de dan voorste trein zijn variable wachttijd weer in gaat.

De verschillende blokken hebben allemaal hun eigen stopsectie waardoor de treinen allemaal netjes op hetzelfde punt stoppen. Dat leert koploper zelf ( dus in het begin rijd een trein wel eens iets te ver door, maar koploper heeft dat redelijk snel onder controlle.)
Die stopsectie is voor deze blokken ook de enige melder. Bij vertrek uit vorige blok komt hij dus gelijk in nieuwe blok aan. Had eerst elk blok met een dubbele melder, maar dat waren toch wel wat veel melders die ik dan nodig had, dus daar heb ik toch maar op bespaard.

Werkt prima en heb ik verder geen omkijken na.
Je besteed dan dus wel het "denk/regelwerk" uit aan een computer. En deze moet dan wel weten hoe lang alle treinen zijn ( al is dat niet nodig als je alle blokken evenlang hebt en alle treinen ook binnen die lente vallen )
Prima natuurlijk als je de rest van de baan ook computergestuurd wil hebben. Maar anders kan dat wel wat beperkingen geven.
Aanpassingen aan het geheel is binnen bepaalde beperkingen wel eenvoudig omdat veel in de software geregeld wordt.

Mijn oplossing die nu volledig door koploper bestuurd wordt is heel eenvoudig aan te passen. Op moment rij ik handmatig in de stations, en regelt koploper dit deel.
Maar voor elk spoor 1 drukknopje op een bedieningspaneel en het is zo aan te passen dat koploper de trein van dat spoor wegstuurd op moment dat je het knopje in drukt.
Het binnen komen regeld koploper dan zodat die de sporen netjes opvult.
Ik heb zelf 1 doorrijspoor. Als alle sporen vol zijn rijd een volgende trein gewoon door. Maar je zou dat ook zo kunnen regelen dat die dan de trigger wordt om zelf 1 willekeurige trein weg te sturen zodat er ruimte voor hem komt. Voor het geval je zelf eens te druk bent om op tijd op een knopje te klikken.

Dus ja, met de computer kun je lekker achterover gaan zitten genieten van wat er rijd. Of tijd besteden aan praten met mensen die komen kijken, zonder dat je iets in de gaten moet houden, maar je kunt het ook zo zetten dan met 1 schakelaar koploper alle controlle weer bij jouw neer legt, en alleen daarop reageerd of een combinatie.

Groet,
Roelco

Ben

• Online Online
« Reactie #43 Gepost op: 29 January 2024, 10:05:59 »

( nog niet alle pagina's doorgelezen )

Misschien toch even doen, het zijn er maar drie. Wat je schrijft is namelijk al gezegd maar Steve wil het niet.  ;)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 29 January 2024, 12:58:33 »
Had wel een deel gelezen, en gezien dat hij er geen voorstander van was, maar dit b.v.:

Ik heb ooit een baan van de club bediend met koploper.
Mooi maar je hebt niets te doen ... enkel kijken en als het misloopt zoeken waarom.
ik wil rijden en op knopjes drukken en er hoeven geen 5 treinen gelijk te rijden 1 max 2 treinen is meer dan genoeg.
En als ik deze moe gezien ben stuur ik hem naar onder via de helix en kies ik 1 van de 5 andere treinen die klaar staan...
Enfin zo zie ik het

Mvg Steve

Is dus niet zo zwart wit als het hier gesteld wordt.
Ja je kunt het zo doen, programma doet alles en je doet zelf niets dan kijken en problemen oplossen.
Maar je kunt ook prima doen wat hij hier wil, waarbij je het schaduwstation (en of andere delen van de baan) dan laat controleren door een programma, koploper, of een ander. Waarbij je dan zelf kunt keizen welke je vervolgens naar boven wilt hebben. Wat hij wil is redelijk gelijk aan wat ik wil, vandaar toch de uitleg zonder eerst alles gelezen te hebben, maar wel een deel.

Maar het is natuurlijk aan hem zelf om te kijken wat uiteindelijk beste bij hem past.

Roelco