Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 7585 keer)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5828
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2024, 07:02:59 »

Kortom:  ik vind de opmerkingen nogal tendentieus en voor een deel niet ingaand op wat gevraagd wordt of buiten de orde.


Maar daar ga jij niet over beste Martin, bovendien richt ik me niet tot jou maar tot de vraagsteller. En hij neemt mijn suggesties mee ter overweging, dat is wat Dirk schrijft.


Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2024, 09:10:39 »
MartinRT

Kortom:  ik vind de opmerkingen nogal tendentieus en voor een deel niet ingaand op wat gevraagd wordt of buiten de orde.
Dat sturing met een programma bijna zeker veel meer kan, dat geloof ik graag.  Maar of dat gevraagd of nodig is ?
[/quote]

Zoals in de post al aangegeven wordt.  Hoe een schaduwstation automatiseren ?

Jos

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2024, 10:12:03 »
Zoals in de post al aangegeven wordt.  Hoe een schaduwstation automatiseren ?
Precies, en dat kan (grofweg) op 2 manieren:  met een programma op een computer   en zonder programma dmv hardware elementen.  De keuze is, na het zich op de hoogte stellen van mogelijkheden en onmogelijkheden, aan de vraagsteller.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21680
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2024, 10:25:37 »
Zo is dat, dus nog een vervolgvraag. Die drie meter per trein. Kan dat op de hoofdbaan niet langer of is het gewoon lengte opstelspoor gedeeld door drie? Indien dat laatste, dan is dat in ieder geval met Koploper niet nodig. Een lange trein kan meerdere blokken in beslag nemen. Daar zit een deel van de flexibiliteit van een programma. En kolentreinen of zoiets van een meter of vijf, vind ik best leuk.  :)

Ben sowieso wel benieuwd naar de hoofdbaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5828
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2024, 10:43:30 »

De keuze is, na het zich op de hoogte stellen van mogelijkheden en onmogelijkheden, aan de vraagsteller.


En dat is juist wat ik deed richting Dirk. Het geeft geen pas dat tendentieus of buiten de orde te noemen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2024, 10:53:52 »
Dat ben ik met je eens, Ben. Men vraagt om mogelijkheden en die worden benoemd.

Denk dat de keus voor een pc besturing minder geliefd is ligt in het feit dat er een leercurve aan dit soort programma's zit... Als je alleen bent met je modelbaan wil je ook graag dingen kunnen oplossen als er iets mis gaat zonder afhankelijk te zijn van een technisch mannetje. Automatisch rijden wil wel eens mis gaan en dan moet je wel weten wat te doen.


Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5828
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2024, 11:15:33 »

Denk dat de keus voor een pc besturing minder geliefd is ligt in het feit dat er een leercurve aan dit soort programma's zit...


Zeker Ronald. Maar wat dacht je van een dubbel schaduwstation goed voor 29 treinen met hardware automatiseren, nog los van een eventuele bovenbaan?

Wat hier gebeurt (en dat zeg ik met respect) is dat iemand iets wil zonder te weten van de hoed en de rand. Er wordt een schaduwcomplex gebouwd, het ligt al klaar en de vraag is hoe nu verder.  Het is algemeen gangbaar dat als je wilt gaan automatiseren dat je een proefbaantje maakt met hardware of computersturing. Een dubbel schaduwstation met 30 sporen is dat bepaald niet.

Gr, Ben.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2024, 11:30:19 »
In de jaren heb ik geleerd dat enige vorm van planning vooraf wel wenselijk is... niet dat het altijd lukt  ;D

Denk hier meer dat, toen het zover klaar was, het besef kwam dat je zoiets niet handmatig kunt besturen. Te complex.

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2024, 13:13:23 »
Ik zou ook adviseren om in ieder geval te onderzoeken of software toch een optie kan zijn.
Maar uitgaande van een hardware oplossing (waarbij je waarschijnlijk niet ontkomt aan het gebruik van arduino/microprocessoren of eeprom voor de logica), probeer eerst te bedenken welke logica je wilt gebruiken.

Afgezien van de kopsporen, zie je 5 routes met 6 blokken (vaste wisselstanden per route) of zie je 5 routes van 3 blokken en die weer overgaan in 5 routes van 3 blokken?
In het eerste geval gaat een trein van Geel, spoor 1 naar Blauw spoor 1 via de andere kleuren, maar wel elke keer via spoor 1. In het tweede geval kan Geel spoor 1 naar elke ander blauw spoor gaan. Maar de logica wordt dan weer wat moeilijker.

Wil je handmatig vertellen welke trein op het blauwe spoor de baan opgaat?, of random of op volgorde of op random tijd? Allemaal regels die je moet bedenken en die gevolgen hebben voor het design.

Daarna kan je je druk maken over melders/detectie, ABC, releais aansturing en hoe de logica in te bouwen. :-). Ik hoor graag wat het besluit gaat worden, het is een leuke opzet met veel mogelijkheden.

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

panto

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2024, 15:18:39 »
Dag allemaal,
Ik ben de maat van Dirk en wil toch wel effe een extra woordje uitleg geven.

Er zal gereden worden met een ECOS en ABC heeft een lichte voorkeur.
Wegens het niet nodig hebben van een software.
De bedoeling is dat de trein binnenkomt via wisselstraat in de gele secties. (1,2,3,4 of 5A).
Vervogens moet het schaduwstation automatisch gevuld worden tot in blauwe sectie ( 1,2,3,4 of 5B).
Als de 5 blauwe secties vol staan is het de bedoeling dat er manuweel kan gekozen worden welke trein mag vertrekken. (Drukknop ?) 
Als de trein dan zijn toertje heeft gedaan op de paradebaan zal hij terug in het schaduwstation geel 1,2,3,4 of 5A komen en het heel verhaal begint opnieuw...

Er bestaan modules van LENS ABC  > BM2 remmodule en BM3 blokroutemodule.
Kan dit een oplossing zijn voor het schaduwstation te automatiseren.

Bijgevoegd plan met nrs




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2024, 15:28:52 »
Je kunt inderdaad de modules van het ABC systeem gebruiken. Maar dan?
Er komt een trein binnen in het schaduwstation. Die rijdt door tot het einde van het opstelspoor.
De tweede trein komt binnen. Die moet je laten weten dat hij niet tot het einde mag, maar in de middelste sectie moet stoppen. Hoe ga je dat doen?
Als de derde trein binnen is, dan moet je zorgen dat de vierde trein op het volgende spoor binnenkomt.
Enzovoort.
ABC is dus niet genoeg, er komt ook nog DEFGH... aan te pas.

Ik zou het in hardware kunnen maken, maar ik weet nu al dat me dat maanden aan ontwikkeltijd gaat kosten. Daar ga ik dus niet aan beginnen.
Bijt maar door de zure appel heen en ga je verdiepen in Koploper of iTrain. dan wordt het al lastig genoeg.



Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5828
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #26 Gepost op: 28 januari 2024, 15:39:39 »
De BM3 modulen regelen het doorrijden mits volgend blok vrij is. De laatste 5 stopblokken hebben dan een BM2 en dan kun je een trein starten met een drukknop. Daarmee is het geregeld behalve het omzetten van het juiste wissel en daar zit 'm nou net de kneep.

panto

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #27 Gepost op: 28 januari 2024, 15:50:42 »
Stel dat ik voor ABC met BM2 en BM3 zou gaan dan zou ik wel voor wisselstraten in de ecos kunnen gaan.
Maw als je bv B1 laat vertrekken zal het toch altijd hetzelfde spoor, trein zijn die in het schaduwstation moet opschuiven.
En zodoende is het ook telkens dezelfde wisselstraat die gezet moet worden ...

 

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5828
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #28 Gepost op: 28 januari 2024, 16:09:52 »
Als je B1 laat vertrekken komt die trein ook weer een keer terug. En hoe weet je dan welke van de sporen 1A t/m 5A vrij is? En wie zet de wissels dan zodanig dat je naar dat vrije blok kan rijden?

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #29 Gepost op: 28 januari 2024, 17:01:31 »
Er bestaan modules van LENS ABC  > BM2 remmodule en BM3 blokroutemodule.
Kan dit een oplossing zijn voor het schaduwstation te automatiseren.
Ja.
Je kunt inderdaad de modules van het ABC systeem gebruiken. Maar dan?
Er komt een trein binnen in het schaduwstation. Die rijdt door tot het einde van het opstelspoor.
De tweede trein komt binnen. Die moet je laten weten dat hij niet tot het einde mag, maar in de middelste sectie moet stoppen. Hoe ga je dat doen?
BM3 -   BM3 -   BM3 of 2 (einde opstelspoor)

Als de derde trein binnen is, dan moet je zorgen dat de vierde trein op het volgende spoor binnenkomt.
Enzovoort.
ABC is dus niet genoeg, er komt ook nog DEFGH... aan te pas.
Afhankelijk van het wensenpakket denk ik dat "D " en mogelijk "E " volstaat.

Ik zou het in hardware kunnen maken, maar ik weet nu al dat me dat maanden aan ontwikkeltijd gaat kosten. Daar ga ik dus niet aan beginnen.
"D " bestaat al en heb ik hier in huis.   "E " lijkt mij, voor zover ik dit nu kan overzien,  een combinatie van een aantal "D's " met mogelijk losse relais.  Maar zoals gezegd, veel hangt af van het uiteindelijk gewenste resultaat.
[/quote]

Bijt maar door de zure appel heen en ga je verdiepen in Koploper of iTrain. dan wordt het al lastig genoeg.
Ik wil zeker niet beweren, dat het je verdiepen in ABC alleen maar een zoete appel is, en ook niet, dat dat niet lastig zou kunnen zijn. Dus misschien kiezen uit 2 smaken zuur. 
Maar voor mij heeft dat in ieder geval de moeite geloond, tot nu toe, want ik ben er nog steeds mee bezig om er meer (be)grip op te krijgen.  Dan bedoel ik met name de uitgebreidere mogelijkheden dan alleen met de BM3 of BM2.
In ieder geval zonder programma sturing.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2024, 17:03:15 door MartinRT. Reden: toevoeging »