Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:14:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:40
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 11:41:46
Oud model gangbaar maken door Torikoos
Vandaag om 11:29:41
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 10:21:56
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 87050 keer)

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #525 Gepost op: 03 November 2025, 09:00:40 »
Frits,
Met welke printer werk je.......sta op het punt er ook een te kopen......heb al een filament printer......

Gr Cees.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11535
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #526 Gepost op: 03 November 2025, 10:33:48 »
Cees,

John had eerder al de Elegoo Saturn 3 (Niet de Saturn 3 Ultra). Die ging stuk, maar dat bleek achteraf een losgeraakt draadje aan de aan/uit knop te zijn. Voordat we dat wisten hadden hij, en Edwin nu ook ik inmiddels eenzelfde gekocht.

Ik had een kleine Anycubic, maar daar past niet al teveel op de buildplate. De Elegoo heeft een buildplate van 13x22 cm.
Voor de MP moet ik dan toch nog 9x printen om alle onderdelen te printen, kleine en grote maar het gaat er prima mee.

Ik heb de machine gekocht bij Elegoo in Duitsland en had die in 3 dagen binnen.
https://eu.elegoo.com/collections/lcd-printers/products/elegoo-saturn-3-resin-3d-printer-12k

Door het bijgeleverd luchtfilter stinkt de machine nauwelijks.
De "fan" maakt een zacht zoemend geluid, maar met de deur dicht hoor je niks.
Er zit geen reserve FEP bij, maar een pakje van 10 kan je bij Elegoo mee bestellen. Een ongelukje is zo gebeurd.
De metalen spatel om onderdelen los te wrikken is vlijmscherp. 2x AU. Ik heb die afgeslepen aan de zijkanten.

Ik heb verder geen achtergrond en belangstelling om me in de technische zaken van het printen te verdiepen. Met deze machine kon ik snel overweg en het werkt. Ding staat afgelopen week al 150 uur probleemloos te printen voor diverse onderdelen. Vandaar dat ik nu niet 2 maar 3 Motorposten  (of misschien wel meer) ga maken.

We gebruiken ABS-like resin versie 2.0. Ook bij Elegoo te koop
NIET VS.3.0.
https://eu.elegoo.com/collections/resin/products/elegoo-abs-like-resin-v-2-0?_pos=7&_fid=957f2161f&_ss=c

Frits.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2025, 10:36:20 door FritsT »

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #527 Gepost op: 03 November 2025, 10:50:26 »
Frits
Bedankt voor de info....is voor mij ook gewoon het willen printen.....

Gr Cees.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #528 Gepost op: 03 November 2025, 12:16:54 »
Ga ik nu op bestelling Motorposten leveren? Nee, dat ligt niet in de bedoeling.
Dat is jammer....  :-[

Vandaar dat ik nu niet 2 maar 3 Motorposten  (of misschien wel meer) ga maken.
Maar opent dit nu toch perspectief?  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11535
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #529 Gepost op: 03 November 2025, 12:56:14 »
Dat is jammer....  :-[
Maar opent dit nu toch perspectief?  (y)

Ik onderzoek alleen een productieproces en als ik ga bouwen:
1. vitrine model in bruin
2. rijdend model in bruin
3. rijdend model in geel/rood
en dat is 3.

@Peter,
Wat zou je willen?
« Laatst bewerkt op: 03 November 2025, 12:58:08 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #530 Gepost op: 03 November 2025, 13:28:53 »
Ik heb de bruine versie bijna elke dag zien staan bij het Hoofd Postkantoor in Amsterdam als ik er 's-morgens met de trein naar het Amstelstation voorbij reed en moest dan altijd even extra kijken  ;D

Dus mijn voorkeur zou zijn 2: het rijdend model in bruin.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11535
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #531 Gepost op: 03 November 2025, 18:31:46 »
Ok, voorkeur: bruin rijdend. Ambieer ik ook
Heb je dan ook ambities om die te gaan bouwen?

Dan is het eerste wat er nodig is, een aandrijving zodat het draaistel aangepast kan worden. Nu zit er een optisch kloppende plastic motor in.
Ik heb nog 2 AMZ enkel-as aandrijvingen liggen die ik in een draaistel ga proberen te krijgen. Daarna ga ik pas de bodem aanpassen.
Voor de derde (rood/gele ?) MP moet ik nog bedenken wat er (te koop) is en kan. Ik kan er altijd weer die plastic motor in zetten.

Of een gemotoriseerde rode postwagen er achter. Schuifdeuren/Lamellen zijn al 3D getekend.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2025, 18:41:34 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #532 Gepost op: 03 November 2025, 21:46:31 »
Heb je dan ook ambities om die te gaan bouwen?

Tja, dat zal dan wel moeten, toch? Ofschoon ik nog 'voldoende' andere projecten heb liggen die gedaan moeten worden.

Zo'n aandrijf eenheid zit maar op een as, is dat voldoende om de Motorpost aan te drijven? Hij is weliswaar van kunststof, maar toch....
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11535
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #533 Gepost op: 03 November 2025, 23:28:44 »
Zo'n aandrijf eenheid zit maar op een as, is dat voldoende om de Motorpost aan te drijven? Hij is weliswaar van kunststof, maar toch....

Op die vraag kan ik geen antwoord geven. Zelf heb ik het nog niet gemaakt. Krijgt bij mij ook geen prioriteit. Vooralsnog maak ik voor die 3 MP's 6 vitrine draaistellen. Pas daarna ga ik kijken of ik draaistel nr.7 en nr.8 kan motoriseren. Schroefje los en schroefje vast. Meer zal het niet om het lijf hebben om draaistellen te verwisselen.
Mochten er meer motoren  nodig zijn, dan vrees ik voor veel sloopwerk aan de cabine.
Maar zoals gezegd, het kan nog wel maanden of jaren duren want nieuwe projecten dienen zich al aan en de MP was eigenlijk alleen een studieproject voor onszelf om te kijken hoe we met kunststof konden werken.

Frits.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7714
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #534 Gepost op: Vandaag om 07:09:45 »
2 AMZ aandrijvingen (1 compleet draaistel) is echt voldoende. Eentje waarschijnlijk ook al, maar dan gaat hij waarschijnlijk slippen
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7714
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #535 Gepost op: Vandaag om 08:56:39 »
En dan gaat het hierover:






Kortgezegd: een as met aangebouwde Faulhaber aandrijving. Klik klak klaar. Niet goedkoop, wel heel goed.

De oude heer Munz heeft zijn bedrijf een paar jaar terug overgedaan aan Matthias Hummel:

 https://mm-hummel.de/Leistungen/Produkte

Vreselijke website, maar ze zouden daar nog nieuw besteld kunnen worden door de bouwers

(Foto geleend van de site van Matthias Hummel die de lage resolutie fotos weer 1 op 1 heeft geplakt van de oude website van Munz, maar dat terzijde).
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:08:19 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11535
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #536 Gepost op: Vandaag om 11:38:00 »
Twee dingen om je te realiseren:
1. Klik-klak-klaar.....het draaistel is daar nog niet voor getekend, dus niks "klik".
2. Hr.Hummel is gestopt met zijn bedrijf.


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7714
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #537 Gepost op: Vandaag om 12:08:38 »
AI! Dat laatste is wel een dingetje. Dan blijft ABC gears nog over (zijn ook aan het afbouwen geloof ik) en Slaters.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11535
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #538 Gepost op: Vandaag om 12:14:47 »
Slaters heeft geen aandrijvingen in dit formaat.