Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 18:27:17
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:12:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 86131 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #510 Gepost op: 25 October 2025, 20:56:41 »
Dik 11 uur printen en 2 uur spoelen, uitharden en ontbramen. Maar kop-2 staat er.



81506

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #511 Gepost op: 25 October 2025, 23:31:58 »
De printer maakt overuren, weer 11 uur maar alle zijkanten heb ik dus.


Nu (vannacht) staat het interieur en de vloer van de bestuurderscabine te printen.

81604

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #512 Gepost op: 26 October 2025, 08:34:12 »
FritsT

Dat ziet er goed uit  (y) (y)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #513 Gepost op: 26 October 2025, 12:10:25 »
Knippen plakken en de passing controleren.




Het verlijmen van de wanden moet zorgvuldig gebeuren. Bovenkant moet 100% recht aangelijnd zijn. De spietjes tussen de wanden laten enige verticale aanpassing toe. Onderkant van de wanden (supports) achteraf glad schuren

81961

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #514 Gepost op: 26 October 2025, 17:16:32 »
Mooi hoor,

Waar plak je de wanden mee?

Met seconde lijm of Resin?

Mvg

KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
« Laatst bewerkt op: 26 October 2025, 17:59:21 door FritsT »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #516 Gepost op: 26 October 2025, 17:43:02 »
Tip van Kees:

Resin gebruiken (je mag  ook eigenwijs zijn en het niet doen  :laugh:)

Is veel steviger
Is „zachter“ dus makkelijker te schuren
UV Lampje er bij en het zit echt vast

Mvg

KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #517 Gepost op: 26 October 2025, 18:05:32 »
Zal ik op de andere zijwand gaan doen.

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #518 Gepost op: 26 October 2025, 18:13:22 »
Zal ik op de andere zijwand gaan doen.

Gewoon aan de binnenkant kwasten! En je kunt er dan ook prima kleine oneffenheden mee repareren. Ik plak op die manier twee halve modellen aan elkaar…

Succes Frits

Mvg

KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #519 Gepost op: 27 October 2025, 17:45:25 »
Langs (T:8x4) en dwars (2x2) messing profielen. 10-secondenlijm.


en nog een bak onderdelen uit de printer. Ook voor model-2


Dat lijmen met resin probeer ik uit op model-2.

82741

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #520 Gepost op: 27 October 2025, 22:04:19 »
Beetje bij beetje van ieder dakdeel wat wegvijlen en het gaat zuigend passen.





82871

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #521 Gepost op: 28 October 2025, 16:29:12 »
Nog 3 "grote" klussen.

1. Styreenplaat 1,5mm vanaf de bovenkant van de MP inbrengen en 1,0mm van onderen tussen de messing profielen. Verlijmen komt nog.


2. Staf 1,5mm verlijmen in het dak met 10-secondenlijm. Met dunne "doseer-pipet" op het flesje lijm. Je trekt in 1x de groef vol en legt de staf er in. Alles binnen "10-seconden". Gewichten er op zetten en klaar. Gaat probleemloos. Nog wel even overtollig lijm wegslijpen en met de nylon borstel het hele dak polijsten.


3. L-profiel 1,5x2 aanbrengen op de zijwanden (regengoot). Helaas...heb ik vergeten te bestellen. Inmiddels gedaan. (Conrad)

83353
« Laatst bewerkt op: 28 October 2025, 16:32:11 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #522 Gepost op: 29 October 2025, 22:52:03 »
Om de snelheid in de bouw te handhaven heb ik de frontbalk en de vloer aangebracht.

De balk en kop zijn zo goed als mogelijk op maat gevijld, maar plamuren blijft toch net nodig.


De vloer van de wagen is van bovenaf ingebracht en met 10-secondenlijm op de messing profielen gelijmd.
Snel werken en gewichten er op.


De onderkant van de vloer, 1mm styreenplaat, is met MEK versmolten met de "bovenvloer".
Ook hier gewichten er op en geduld.


Nu is wachten op de levering van de profielen voor de regengoot die tegelijkertijd de zijwand recht gaan houden.


FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #523 Gepost op: 02 November 2025, 11:20:44 »
Sinds enkele dagen ben ik bezig met een marathon-print-sessie waarbij niet het bouwen van de Motorpost centraal staat maar met de productie er van. Ik schreef al dat ik er 2 weken mee bezig zou zijn en dat is voorzichtig geschat. Sterker nog, ik ben nu bezig met 3 modellen tegelijk.
Printsessies duren circa 5-10 uur (en soms 16) zodat een goede dag/nacht planning een noodzaak is. Ook voldoende resin, spoelvloeistof en enkele reserve onderdelen voor de printer (in geval dat) op voorraad hebben is van belang. Die zaken zijn inmiddels geregeld.
Ordelijk overzicht van computerbestanden is ook zoiets.

Ga ik nu op bestelling Motorposten leveren? Nee, dat ligt niet in de bedoeling. Het is mijn nieuwsgierigheid naar zaken rond het produceren van modellen. Ik weet... hobby kost geld.

3 deels gevulde kratten (of zijn het OVP's ?) met onderdelen


85133
« Laatst bewerkt op: 02 November 2025, 11:23:46 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #524 Gepost op: 02 November 2025, 19:11:20 »
19 uur en 2 minuten, maar dan heb je de 2x5 daken voor MP nr.2 en nr.3.