Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:31:46
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Falkenberg
Vandaag
om 18:27:17
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:12:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Bert_Apd
Vandaag
om 17:50:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorzeven
Vandaag
om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
p-kokkie
Vandaag
om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema
door
Gerard
Vandaag
om 17:12:17
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:03:44
Line-up foto's van modellen
door
R1954
Vandaag
om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan
door
aad52
Vandaag
om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 16:49:05
Oud model gangbaar maken
door
Gerrit H
Vandaag
om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Luit
Vandaag
om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker
door
Ploeger
Vandaag
om 12:51:33
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rjr
Vandaag
om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar
door
bask185
Vandaag
om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:10:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Vorige
-
Volgende
-
1
...
33
34
[
35
]
36
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 86131 keer)
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #510 Gepost op:
25 October 2025, 20:56:41 »
Dik 11 uur printen en 2 uur spoelen, uitharden en ontbramen. Maar kop-2 staat er.
81506
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #511 Gepost op:
25 October 2025, 23:31:58 »
De printer maakt overuren, weer 11 uur maar alle zijkanten heb ik dus.
Nu (vannacht) staat het interieur en de vloer van de bestuurderscabine te printen.
81604
Gelogd
edwin1974
Offline
Berichten: 2040
Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #512 Gepost op:
26 October 2025, 08:34:12 »
FritsT
Dat ziet er goed uit
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #513 Gepost op:
26 October 2025, 12:10:25 »
Knippen plakken en de passing controleren.
Het verlijmen van de wanden moet zorgvuldig gebeuren. Bovenkant moet 100% recht aangelijnd zijn. De spietjes tussen de wanden laten enige verticale aanpassing toe. Onderkant van de wanden (supports) achteraf glad schuren
81961
Gelogd
Kees-Jan
Offline
Berichten: 327
BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #514 Gepost op:
26 October 2025, 17:16:32 »
Mooi hoor,
Waar plak je de wanden mee?
Met seconde lijm of Resin?
Mvg
KeesJan
Gelogd
Ik wist niet dat je modeltreinen had?
Heb ik ook niet.
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #515 Gepost op:
26 October 2025, 17:33:42 »
Araldite 2-componentenlijm
3-5 minuten verwerkbaar.
https://www.werkenmetmerken.nl/docs/Productinformatieblad_Araldite_Steel.pdf?_gl=1*1kyo8uf*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMI2tikn6rCkAMVtZRQBh2O7w8pEAQYECABEgK6QvD_BwE&gbraid=0AAAAAD-UNToQ8gxp3aBFs6vs1_VFw52Q_
«
Laatst bewerkt op: 26 October 2025, 17:59:21 door FritsT
»
Gelogd
Kees-Jan
Offline
Berichten: 327
BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #516 Gepost op:
26 October 2025, 17:43:02 »
Tip van Kees:
Resin gebruiken (je mag ook eigenwijs zijn en het niet doen
)
Is veel steviger
Is „zachter“ dus makkelijker te schuren
UV Lampje er bij en het zit echt vast
Mvg
KeesJan
Gelogd
Ik wist niet dat je modeltreinen had?
Heb ik ook niet.
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #517 Gepost op:
26 October 2025, 18:05:32 »
Zal ik op de andere zijwand gaan doen.
Gelogd
Kees-Jan
Offline
Berichten: 327
BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #518 Gepost op:
26 October 2025, 18:13:22 »
Citaat van: FritsT op 26 October 2025, 18:05:32
Zal ik op de andere zijwand gaan doen.
Gewoon aan de binnenkant kwasten! En je kunt er dan ook prima kleine oneffenheden mee repareren. Ik plak op die manier twee halve modellen aan elkaar…
Succes Frits
Mvg
KeesJan
Gelogd
Ik wist niet dat je modeltreinen had?
Heb ik ook niet.
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #519 Gepost op:
27 October 2025, 17:45:25 »
Langs (T:8x4) en dwars (2x2) messing profielen. 10-secondenlijm.
en nog een bak onderdelen uit de printer. Ook voor model-2
Dat lijmen met resin probeer ik uit op model-2.
82741
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #520 Gepost op:
27 October 2025, 22:04:19 »
Beetje bij beetje van
ieder
dakdeel wat wegvijlen en het gaat zuigend passen.
82871
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #521 Gepost op:
28 October 2025, 16:29:12 »
Nog 3 "grote" klussen.
1. Styreenplaat 1,5mm vanaf de bovenkant van de MP inbrengen en 1,0mm van onderen tussen de messing profielen. Verlijmen komt nog.
2. Staf 1,5mm verlijmen in het dak met 10-secondenlijm. Met dunne "doseer-pipet" op het flesje lijm. Je trekt in 1x de groef vol en legt de staf er in. Alles binnen "10-seconden". Gewichten er op zetten en klaar. Gaat probleemloos. Nog wel even overtollig lijm wegslijpen en met de nylon borstel het hele dak polijsten.
3. L-profiel 1,5x2 aanbrengen op de zijwanden (regengoot). Helaas...heb ik vergeten te bestellen. Inmiddels gedaan. (Conrad)
83353
«
Laatst bewerkt op: 28 October 2025, 16:32:11 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #522 Gepost op:
29 October 2025, 22:52:03 »
Om de snelheid in de bouw te handhaven heb ik de frontbalk en de vloer aangebracht.
De balk en kop zijn zo goed als mogelijk op maat gevijld, maar plamuren blijft toch net nodig.
De vloer van de wagen is van bovenaf ingebracht en met 10-secondenlijm op de messing profielen gelijmd.
Snel werken en gewichten er op.
De onderkant van de vloer, 1mm styreenplaat, is met MEK versmolten met de "bovenvloer".
Ook hier gewichten er op en geduld.
Nu is wachten op de levering van de profielen voor de regengoot die tegelijkertijd de zijwand recht gaan houden.
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #523 Gepost op:
02 November 2025, 11:20:44 »
Sinds enkele dagen ben ik bezig met een marathon-print-sessie waarbij niet het bouwen van de Motorpost centraal staat maar met de productie er van. Ik schreef al dat ik er 2 weken mee bezig zou zijn en dat is voorzichtig geschat. Sterker nog, ik ben nu bezig met 3 modellen tegelijk.
Printsessies duren circa 5-10 uur (en soms 16) zodat een goede dag/nacht planning een noodzaak is. Ook voldoende resin, spoelvloeistof en enkele reserve onderdelen voor de printer (in geval dat) op voorraad hebben is van belang. Die zaken zijn inmiddels geregeld.
Ordelijk overzicht van computerbestanden is ook zoiets.
Ga ik nu op bestelling Motorposten leveren? Nee, dat ligt niet in de bedoeling. Het is mijn nieuwsgierigheid naar zaken rond het produceren van modellen. Ik weet... hobby kost geld.
3 deels gevulde kratten (of zijn het OVP's ?) met onderdelen
85133
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2025, 11:23:46 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #524 Gepost op:
02 November 2025, 19:11:20 »
19 uur en 2 minuten, maar dan heb je de 2x5 daken voor MP nr.2 en nr.3.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Vorige
-
Volgende
-
1
...
33
34
[
35
]
36
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.