Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Frank 123
Vandaag om 17:59:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:46:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 17:35:16
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 17:25:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren door phdirk
Vandaag om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 111795 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #420 Gepost op: 04 August 2025, 12:26:30 »
Dit zou (wat ons betreft) moeten lukken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #421 Gepost op: 04 August 2025, 20:56:59 »
Fragiele onderdelen willen we eigenlijk in messing, maar we willen ook weten of ze echt wel zo fragiel zijn. Printen dus.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #422 Gepost op: 05 August 2025, 17:37:38 »
0,5mm precisie-acryl met beschermfolie.
wachttijd 2 werkdagen.
Kosten: 48 euro. Zelf opgehaald. Op de plaat zitten er 2x zoveel als we nodig hebben. Voor de zekerheid en eerste keer.


Snijbreedte: 0,3mm
Opgave Snijlab: 0,15-0,2










We zijn niet ontevreden, integendeel. :D En dat voor het eerst dat we het zo doen.
Nu de buigproeven voor de hoekramen

61415
« Laatst bewerkt op: 05 August 2025, 17:42:55 door FritsT »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #423 Gepost op: 05 August 2025, 18:17:28 »

Dat ziet er heel netjes uit!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #424 Gepost op: 05 August 2025, 18:43:46 »
T.a.v. de ramen: hoe doe je de raamrubbers?

Buigen van ramen is vrij simpel met een 3D geprinte mal van de ruit. Zo doe ik de frontramen en lampen glazen van de Vectrons ook.

KeesJan

Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #425 Gepost op: 05 August 2025, 18:56:53 »
T.a.v. de ramen: hoe doe je de raamrubbers?

KeesJan

Dit lasersnijden wilde ik gewoon eens proberen naast het printen van ramen. Had ik nog nooit gedaan. "De weg naar het resultaat" is ook leuk en leerzaam. Ervaring opdoen.

Rubber: dat is de volgende uitdaging. ;D maar daar is hier op BNLS al over geschreven. Nog even nalezen wat de ervaringen/oplossingen waren.
Net zoals de metalen delen van het schuifraam in de sorteerafdeling.

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #426 Gepost op: 05 August 2025, 19:53:30 »
Rubber: dat is de volgende uitdaging. ;D maar daar is hier op BNLS al over geschreven. Nog even nalezen wat de ervaringen/oplossingen waren.

Heel eenvoudig. Doe dit al 14 jaar.

Ipv je ruit uitsnijden iets verder naar de midden een tweede lijn half in snijden.

Folie weghalen aan de rand en zwart spuiten.

Oh ja die ramen snij ik voor 24 euro……

KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #427 Gepost op: 06 August 2025, 09:52:39 »
De trap onder de bestuurderscabine. Plastic print tegen/onder de zijwand gelijmd.


De uitslagbegrenzer voor het draaistel die ik eerder had aangebracht is nog te ruim. Draaistel komt desondanks tegen de trap en dat mag niet.
Dus:
1. andere uitslagbegrenzer
2. messing exemplaar. MET breder hechtings-oppervlak en 2 pielekes voor de stevigheid)
3. combinatie van beiden



De stekkers zijn klein, erg klein. Pielekes om te bevestigen zijn breekbaar en flexibel. Niet ideaal. Ik heb er wel wat van gemonteerd waaruit ik de conclusie trek:
1. messing exemplaren MET pielekes
2. bredere bufferbalk (2,5 naar 4,0mm) om gaatjes te kunnen boren voor de pielekes en er zo ook een breder hechtings-oppelvlak (lijmen) ontstaat.





Voor beide aanpassingen is het dan ook weer noodzakelijk om de bodemplaat van de bestuurderscabine aan te passen.


Onvoorzien was dit dus niet. Tijd om verder te gaan met het ontwerpen van de messing exemplaren.

61962



« Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 09:54:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #428 Gepost op: 13 August 2025, 11:47:01 »
Ik ben nog niet tevreden over de ramen. Het is miniem, maar er zit nog ruimte tussen zijwand en het glas en de vorm ervan is variabel. Dat los je met ingraveren en zwart spuiten niet op. Ik dacht eerder aan gelaserd folie. Dat kan bij Snijlab mischien net, maar ze stonden van de dunne lijntjes niet te trappelen van plezier. Maar op zoek naar iets heel anders vind ik in mijn voorraad messing "dingen"....raamlijsten dus. Die waren natuurlijk anders van formaat en de dikte iets aan de dikke kant, maar het idee was er.

Daarbij komt ook dat de rubber randen bij 1:1 buiten de zijwand en het glas steken.


De messing "rubbers"


Dit exemplaar is 0,5mm dik...te dik.


Ik wil dus gaan testen met geëtste messing/rubber exemplaren van 0,2 en 0,3mm dik en 0,8mm breed. Net overstekend over de zijwand en iets meer over het glas. Chemisch zwarten. Lijmen op het glas en dan het geheel in de zijwand plaatsen.
Het zal veel geduld en een lange sessie worden om alles perfect aan te brengen maar niet geschoten is altijd mis. En ik heb geen haast.

Kees-Jan: heb jij daar ervaring mee?

62661
« Laatst bewerkt op: 13 August 2025, 11:58:57 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #429 Gepost op: 13 August 2025, 13:03:33 »
Handgrepen, staaldraad 0,6 met gefreesde eindplaten van Paul Petau (laatste nog niet op foto):



Die in hoogte verstelbare laboratoriumtafel is toch wel erg handig.






« Laatst bewerkt op: 13 August 2025, 14:09:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #430 Gepost op: 14 August 2025, 20:22:24 »
We hadden al deurkrukken voor een ander project, maar net niet helermaal die op de Motorpost zouden moeten. Gaat iemand het verschil zien?......
Dan toch de uitdaging om tot aan het randje te gaan....... "op" het randje dus. We zijn benieuwd.


Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #431 Gepost op: 15 August 2025, 08:40:21 »
Hallo Frits,

Mooie oplossing voor je raam en raamrubbers.

Lijmen van dit soort dingen doe ik sinds een tijdje met deze lijm (zie foto).
Droogt langzaam maar zit heel goed vast (er worden ramen van RC vliegtuigen en helicopters mee gelijmd).



Het zwartmaken kan met een permanent marker (voor het monteren, zou ik doen).

Mvg
Kees-Jan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #432 Gepost op: 15 August 2025, 21:55:03 »
Vanmiddag een ruim assortiment Valejo en Ammo-Mig uitgeplozen in Modelbouwcentrum Amersfoort. Geen enkel potje bevat de teint rood/bruin die ik wil. Toch een aantal potjes meegenomen om  te gaan mengen, je moet wat.



De Philo is duidelijk bruin en dat is de MP in Utrecht duidelijk niet. Toch zit die kleur "tussen de oren" maar gaat het niet worden. Maar ook die kleur komt niet overeen met de inhoud van welk potje dan ook. Overigens is de (verschoten) kleur van de MP in Utrecht roder dan die op de foto. Als ik de 76.012 (rood) er naast zou houden zal je waarschijnlijk zeggen..die is het. Maar ik wil die verschoten rode kleur niet. Er moet bruin bij.


Van de 8 verfstalen vallen en direct 6 af. Iets tussen Vallejo 76.012 (te rood) en Valejo 70.985 (te bruin) moet het worden, maar in welke mengverhouding?

dit is mengverhouding 1:1 op de grijze print. Te rood lijkt me. (5 druppels + 5 druppels)


Volgende testen worden:
9 druppels bruin en 1 druppel rood.
8 druppels bruin en 2 druppels rood
« Laatst bewerkt op: 15 August 2025, 22:01:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #433 Gepost op: 16 August 2025, 10:18:17 »
Na opdrogen ziet het er toch eigenlijk weer anders uit dan ik dacht. Misschien zelfs wel iets te bruin. Druppie zwart erbij is misschien ook geen slecht idee.

Straks maar eens proberen
8 delen rood
2 delen bruin
zwart of blauw erbij testen op strookjes

Zo is het nu opgedroogd.



« Laatst bewerkt op: 16 August 2025, 10:32:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #434 Gepost op: 17 August 2025, 09:54:45 »
Los van elkaar zie je niet veel verschil. Naast elkaar bepaald de eerste indruk het best. Ook op deze foto is de lichtval ........
De middelste variant zou (op mijn model) de voorkeur hebben.
Echt, van dat bruin (tussen de oren) moet je afstappen. Het is/moet bruin met een rode gloed en niet rood-bruin of bruin-rood


63995
« Laatst bewerkt op: 17 August 2025, 10:25:28 door FritsT »