Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Aachenau West door wob
Vandaag om 12:31:59
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 62048 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11296
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #420 Gepost op: 04 August 2025, 12:26:30 »
Dit zou (wat ons betreft) moeten lukken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11296
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #421 Gepost op: 04 August 2025, 20:56:59 »
Fragiele onderdelen willen we eigenlijk in messing, maar we willen ook weten of ze echt wel zo fragiel zijn. Printen dus.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11296
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #422 Gepost op: 05 August 2025, 17:37:38 »
0,5mm precisie-acryl met beschermfolie.
wachttijd 2 werkdagen.
Kosten: 48 euro. Zelf opgehaald. Op de plaat zitten er 2x zoveel als we nodig hebben. Voor de zekerheid en eerste keer.


Snijbreedte: 0,3mm
Opgave Snijlab: 0,15-0,2










We zijn niet ontevreden, integendeel. :D En dat voor het eerst dat we het zo doen.
Nu de buigproeven voor de hoekramen

61415
« Laatst bewerkt op: 05 August 2025, 17:42:55 door FritsT »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #423 Gepost op: 05 August 2025, 18:17:28 »

Dat ziet er heel netjes uit!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #424 Gepost op: 05 August 2025, 18:43:46 »
T.a.v. de ramen: hoe doe je de raamrubbers?

Buigen van ramen is vrij simpel met een 3D geprinte mal van de ruit. Zo doe ik de frontramen en lampen glazen van de Vectrons ook.

KeesJan


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11296
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #425 Gepost op: 05 August 2025, 18:56:53 »
T.a.v. de ramen: hoe doe je de raamrubbers?

KeesJan

Dit lasersnijden wilde ik gewoon eens proberen naast het printen van ramen. Had ik nog nooit gedaan. "De weg naar het resultaat" is ook leuk en leerzaam. Ervaring opdoen.

Rubber: dat is de volgende uitdaging. ;D maar daar is hier op BNLS al over geschreven. Nog even nalezen wat de ervaringen/oplossingen waren.
Net zoals de metalen delen van het schuifraam in de sorteerafdeling.

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #426 Gepost op: 05 August 2025, 19:53:30 »
Rubber: dat is de volgende uitdaging. ;D maar daar is hier op BNLS al over geschreven. Nog even nalezen wat de ervaringen/oplossingen waren.

Heel eenvoudig. Doe dit al 14 jaar.

Ipv je ruit uitsnijden iets verder naar de midden een tweede lijn half in snijden.

Folie weghalen aan de rand en zwart spuiten.

Oh ja die ramen snij ik voor 24 euro……

KeesJan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11296
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #427 Gepost op: Vandaag om 09:52:39 »
De trap onder de bestuurderscabine. Plastic print tegen/onder de zijwand gelijmd.


De uitslagbegrenzer voor het draaistel die ik eerder had aangebracht is nog te ruim. Draaistel komt desondanks tegen de trap en dat mag niet.
Dus:
1. andere uitslagbegrenzer
2. messing exemplaar. MET breder hechtings-oppervlak en 2 pielekes voor de stevigheid)
3. combinatie van beiden



De stekkers zijn klein, erg klein. Pielekes om te bevestigen zijn breekbaar en flexibel. Niet ideaal. Ik heb er wel wat van gemonteerd waaruit ik de conclusie trek:
1. messing exemplaren MET pielekes
2. bredere bufferbalk (2,5 naar 4,0mm) om gaatjes te kunnen boren voor de pielekes en er zo ook een breder hechtings-oppelvlak (lijmen) ontstaat.





Voor beide aanpassingen is het dan ook weer noodzakelijk om de bodemplaat van de bestuurderscabine aan te passen.


Onvoorzien was dit dus niet. Tijd om verder te gaan met het ontwerpen van de messing exemplaren.

61962



« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:54:31 door FritsT »