Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Aachenau West door Wim Vink
17 September 2025, 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
17 September 2025, 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 75401 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #300 Gepost op: 19 March 2025, 10:52:32 »
Voor ontwerpen maak ik gebruik van PureRef om foto's en andere info altijd op mijn scherm te hebben als referentie.
Misschien heb je er iets aan (zo kan je dus je foto op je scherm hebben terwijl je in blender werkt, zonder dat je elke keer heen en weer moet switchen om de foto te zien)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #301 Gepost op: 19 March 2025, 12:43:18 »
Hoi Mitchell,

Wij hebben als bouwgroep eerst een privé-databank gemaakt (inbreng van John) waar al onze foto's/tekeningen in staan. In die databank kunnen we o.a. zoeken op naam, onderdeel, positie !!!. Vooral laatste twee items gebruiken we heel veel. Mijn inbreng in het geheel is het vullen van die databank. Daarnaast maak ik van ieder te tekenen onderdeel eerst een apart dossier met foto's, tekeningen en vooral afmetingen wat naar de leden van de bouwgroep kan worden gestuurd als voorbereiding op de tekensessie. Iets terugvinden is dus appeltje-eitje. Dat is dus het voorbereidend werk.
Dan gaan we gezamenlijk via Zoomsessies 3D tekenen. Tekenen en alles ter plekke controleren op maatvoering door ieder afzonderlijk direct online.
Een ieder van ons heeft 2 beeldschermen dus alle beschikbare informatie is ook per direct in te zien bij het tekenen. Dus aflezende info en soms optisch als achtergrond bij het tekenen.

Het maken van de databank kostte ons circa 2 maanden maar daar hebben we nu heel veel profijt van.
Het inbrengen van de foto's/tekeningen is ook een klus (kan uren maar ook weken duren) maar ook dan hebben we er veel profijt van want ieder te zoeken item is kruislings te zoeken en te vergelijken.
Niet te vergeten.....koffie en overleg.
Kernwoord: samenwerken.


Zodra ik info vind, internet, mail, of hoe dan ook, ga ik die bewerken en in de databank zetten. Niets neerleggen en afwachten tot het een onoverzichtelijke bulk wordt. Minstens algemene dossiers per model maken van bv tekeningen, foto's 1-1, foto modellen, diverse info en alles met bronvermelding.
Voor de NCS-72 en de NS-1000 ben ik dus al druk bezig maar zal je voorlopig nog geen 3D tekening zien. En dat terwijl we de Motorpost nog geeneens af hebben.
Kernwoord: planning.

Klik op het plaatje voor een betere leesbaarheid.


36180
« Laatst bewerkt op: 19 March 2025, 12:57:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #302 Gepost op: 21 March 2025, 18:36:27 »
Nog dupliceren en uithollen aan de bovenkant, maar het eerste item dat onder de MP moet komen is er.

« Laatst bewerkt op: 21 March 2025, 19:03:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #303 Gepost op: 27 March 2025, 20:01:22 »
Hoe de centrale kast aan het model komt is nog een zorg van later, maar de kast zelf is getekend.









36927

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #304 Gepost op: 28 March 2025, 11:45:51 »
Het 2e apparaat dat we gaan tekenen is de compressor.

Een van de vele foto's die we er van gemaakt hebben.


Het ophangframe  "under construction".

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #305 Gepost op: 29 March 2025, 21:01:24 »
De voorkant,


Aan de achterkant wordt nog gewerkt.


37432

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #306 Gepost op: 31 March 2025, 20:56:58 »
Er is een start gemaakt met het test-printen van wat onderdelen van de onderkant en de rijweerstanden op het dak.

Chitubox op de printer van J.
Mijn 3D-printer is kleiner, dus ik moet in 2x printen.


Resulteerde in een handjevol geprinte onderdelen die vanavond stuk voor stuk zijn beoordeeld en aangepast waar nodig.


-Accubak heeft verstevigingen tegen het kromtrekken gekregen
-Rijweerstanden iets dikkere voetjes ivm afbreken bij het slijpen van de supports
-Compressor nu mechanisch te verbinden met het ophangrek.
-Ophangrek steviger gemaakt op onzichtbare plekken.





Morgen de rest printen.

37846

« Laatst bewerkt op: 31 March 2025, 20:58:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #307 Gepost op: 01 April 2025, 15:11:14 »
Er viel heel wat te bespreken vanmiddag.











38124

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
    • Dwangrail.nl
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #308 Gepost op: 01 April 2025, 15:18:32 »
Dat ziet er al heel mooi uit!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #309 Gepost op: 01 April 2025, 16:06:59 »
De printer heeft zojuist de centrale kast en 2 kleine electrakasten gemaakt. Die staan nu af te spoelen in het ultrasoonbad. Straks uitharden en dan kan het bouwen beginnen. Eerst de zijwanden, dan de koppen en als belangrijkste het maken en positioneren van de vloer/bodem. Daarover nadenken is tot dit moment niet nodig geweest, maar het is dan eindelijk zover.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #310 Gepost op: 01 April 2025, 16:16:55 »
Prachtig mooi!
Meer NS in spoor 1!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #311 Gepost op: 01 April 2025, 16:30:31 »
GAAF (y) (y)
Tbinnebarretije…

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #312 Gepost op: 01 April 2025, 18:53:28 »
Printrandjes en resten van supports kan je prima weghalen met deze borstel.
'

Dakdelen haaks vijlen.




Zijwanden laten zich goed plaatsen.


Ribbels in het dak opvullen met messing 1,5mm draad.


Mijn eerste indruk....... gaat lukken.
Maar nu even het werk neerleggen en in alle rust verder.

38290

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 283
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #313 Gepost op: 01 April 2025, 19:52:22 »
Het wordt weer een geweldig project. Ik ga het volgen.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #314 Gepost op: 02 April 2025, 08:27:49 »
Indrukwekkende bouwwerk, nu al  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel