Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:42
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 54205 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11176
    • nulpunt
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Gepost op: 21 January 2024, 16:40:26 »
Moeilijk om een titel te kiezen voor een nieuw draadje, maar het moet zo maar.

De uitdaging voor een nieuw bouwproject begon bij het uiteinde van het dak van een Ovaalramer, een dubbel gekromd dakdeel. Dat geldt natuurlijk ook voor andere wagens en daken, maar na het vijlen uit een massief blok messing voor mijn model van een Ovaalramer dacht ik.... dat moet anders kunnen.
En dan begin je maar aan een Motorpost.





Eind december hebben we een fotoshoot in het Spoorwegmuseum gehouden. Vanuit alle hoeken en gaten, van buiten en van binnen .
Wat voorbeelden.
















Alle foto's zijn inmiddels in een database ingevoerd en van trefwoorden voorzien.

Vorige week zijn we begonnen met het 3D tekenen van de ronde vormen.
We zijn begonnen om ribben te tekenen en daaroverheen moet dus het 3D-plaatwerk komen. We verwachten veel Triall and Error, maar dat mag de pret niet drukken. Het gaat om het ontwerpen en eigenlijk niet om het model al zal dat er natuurlijk wel komen..









Uit onze eigen printer kwam vanmorgen dit testmodel, Schaal-0 1:43,5.






Bij Shapeways eens kijken wat zij er van vinden en wat het in diverse materialen doet en kost.


wordt vervolgd
« Laatst bewerkt op: 21 January 2024, 16:49:51 door FritsT »

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
    • DV modelspoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2024, 16:50:02 »
Ojee... die vindt ik heel leuk ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2024, 16:59:47 »
Ok volg je weer FritsT

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2024, 17:07:23 »
En dan begin je maar aan een Motorpost.

Jippieeee, een motorpost in schaal 0   (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Klaar voor vertrek
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2024, 17:14:27 »
Even een algemene vraag over het modelleren van de ingewikkelde vorm van zo’n neus. Beroepsmatig ben ik een beetje bekend met fotogrammetrie en LiDAR (3D-scanning). Er zijn al apps voor op je telefoon die dat kunnen. Dat lijkt me een stuk handiger als basis voor je uiteindelijke 3D-model.

Is daarmee al ervaring opgedaan?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11176
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2024, 17:22:27 »
Hoi Ferdinand,

Nee, met deze hele materie ben ik onbekend. Vandaar ook de uitdaging om eens aan iets compleet nieuws te beginnen. Ik verwacht dan ook dat we met de kennis van messingmodelbouw die we nu hebben 1 stap vooruit, 10 achteruit en 20 vooruit zullen gaan maken. Dus hoe meer commentaar en aanvullingen én hulp hier in dit draadje, hoe beter. Lijkt me leuk én leerzaam.

FritsT
« Laatst bewerkt op: 21 January 2024, 17:25:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11176
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2024, 17:29:22 »
Over dat scannen.... zou je dan op een ladder boven/voor/naast een object moeten gaan werken voor goed data? Dat zou weer een extra uitdaging zijn, maar dat kan natuurlijk geregeld worden, want waar een wil is, is een weg.
Dus mijn vraag....wat is minimaal en absoluut noodzakelijk voor zo'n scan?

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2024, 17:53:06 »
Ik had het er met een maatje nog over of er iemand een MPin 0 heeft gemaakt.

Nu is het begin er in ieder geval. Leuk.

Gr Arnout

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2024, 18:11:45 »
Hopelijk  komt hij ook in spoor 1 ;D

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2024, 18:27:21 »
Oh jee, een motorpost in schaal 0....dat wordt echt ingewikkeld om te negeren  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Klaar voor vertrek
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #10 Gepost op: 21 January 2024, 18:36:35 »
Helaas weet ik weinig van de techniek zelf, meer van de toepassing in de echte wereld, zoals bij het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN).

Als hobbyist bevind ik me nog op het niveau van oude treintjes opknappen met tang, schroevendraaier, soldeerbout en potjes verf. Terwijl ik zie op BNLS zie hoe collega’s met bijna professionele aanpak en spullen (software, 3D-printers, lasersnijders) aan de slag zijn. Dan zou het mij niet verbazen als iemand ook het 3D-scannen al gebruikt voor de hobby.

Het bekendste voorbeeld, op dit ogenblik, is misschien 3D-studio, die figuren (mensen, dieren, objecten) produceren voor de modelspoorbaan, door het voorbeeld te scannen met een handscanner. Al lezende krijg ik de indruk dat de neus van een treinstel ook moet kunnen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #11 Gepost op: 21 January 2024, 19:24:49 »
Voor een fotorealistische weergave is een 3D scan wel mooi, maar voor een 3D tekening moet elke afwijking en tolerantie weer bewerkt worden wat ook een boel werk is denk ik.

Een persoon of ander organisch object heeft geen strakke rechte lijnen en vlakken en is van nature altijd iets asymetrisch . Een trein is wat anders. Maar met de huidige ontwikkelingen in AI zijn er wellicht bruikbare dingen te maken.

Verder natuurlijk de vraag: is het ook naar 1:87 te schalen voor wie de Märklin/Hamo mP3000 te kort vindt?  ;D

Mvg,

Robert

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Klaar voor vertrek
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2024, 19:38:17 »
Zonder veel kennis van zaken: het lijkt er nu op dat Frits de vorm van de neus op het oog natekent in zijn software. Ik stel me zo voor dat hij diezelfde vorm kan tekenen langs een 3D-scan, die hij in het ontwerp geïmporteerd heeft. Daarmee worden de onregelmatigheden genegeerd*, want de getekende vorm kan nog altijd perfect symmetrisch gemaakt worden. Maar die vorm benadert dan wel beter (en sneller!) het origineel, lijkt me.

*Wil je een waarheidsgetrouw model dan valt er iets voor te zeggen om de butsen in zo’n gescande neus juist wél over te nemen ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2024, 19:42:22 »
Voor een fotorealistische weergave is een 3D scan wel mooi, maar voor een 3D tekening moet elke afwijking en tolerantie weer bewerkt worden wat ook een boel werk is denk ik.
Verder natuurijk de vraag: is het ook naar 1:87 te schalen voor wie de Märklin/Hamo mP3000 te kort vindt?  ;D

Mvg,

Robert

Verschalen van 1:43,5 naar 1:45 zou ik al heel blj mee zijn. Het lijkt Weinig, maar in de praktijk is dat schaalverschil geen gezicht.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2024, 19:50:33 »
Ik bedoelde meer de toleranties en onregelmatigheden van de nauwkeurigheid van zon 3D scan aan de hand van een aantal foto's. Ga je met een laserscanner aan de gang dan is het veel preciezer, maar dan nog wil je natuurlijk geen millimeter verschil. En juist met hulp van AI of andere tools kan je dan zeggen "Alexa, trek mijn 3D scan even strak en maak het bestand geschikt voor een 3D printer".

Maar als iedereen dat straks kan met zijn smartphone is het natuurlijk super knap dat iemand dit zomaar even ouderwetsch kan tekenen (y)

Mvg,

Robert