Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Rondom Charlois door Alewijn
17 December 2025, 22:11:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 December 2025, 17:39:49
  

Auteur Topic: Nieuwste generatie keerlusmodules  (gelezen 4860 keer)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2024, 13:53:58 »
Juist, begrepen .  (y)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2024, 14:35:05 »
Juist Ben. En dan is het mogelijk op de "klassieke" manier te rijden in iTrain. En dat is heel fijn met lange blokken (met ook nog helling) en lange treinen. Zeer betrouwbare manier van rijden.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #17 Gepost op: 14 January 2024, 14:38:21 »
Ik gebruik tot volle tevredenheid de keerlusmodule van Etecmo. Werkt ook op stroomdetectie (dus kortsluitvrij) en heeft twee uitgangen voor terugmelding


Ga ik ook even bestuderen. Ik heb bij Etecmo al veel decoders en verlichting gekocht. Wist niet dat ze ook een keerlusmodule hebben. Dank voor de tip!
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #18 Gepost op: 14 January 2024, 16:46:59 »
Ervaring van een vriend van me: de Keerplus3 is een mooi product, maar de garantie afhandeling is naar zijn mening teleurstellend. Aangezien we hier geen winkeliers bespreken en de producent tevens winkelier is, kan ik hier niet meer zeggen dan dat.

Een andere goed werkende en betaalbare keerlusautomaat is de LDT KM-SG

Vreemd , ik kan me hier niets over herinneren. Meestal vervangen we een defecte module gewoon, er zijn er al meer dan 2000 in omloop en het aantal defecten is sinds we de productie hebben uitbesteed nihil. Kan misschien zijn dat die een oude eerst serie heeft?

Laat die vriend nog eens contact met mij opnemen als je wilt, dan duik ik daar even in wat daar foit is gegaan. Want dat moet netjes opgelost worden.

Groetjes
Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #19 Gepost op: 14 January 2024, 17:39:37 »
Mijn 1e (?) generatie KeerPlus3 werkt al een paar jaar probleemloos met drie terugmeldsecties in Rocrail.
Een prima en gunstig geprijsd product.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #20 Gepost op: 14 January 2024, 17:57:22 »
Is dit niet simpeler op te lossen?

Stel stroom van links, stroom van rechts. Het midden is schakelbaar, en gebruikt normaal stroom van links. Nu zet je ter hoogte van de overgang van midden naar rechts een IR-sensor. Als die afgaat klapt een relais om en krijgt het middenstuk stroom van rechts. Als de IR-sensor niks meer ziet dan klapt het relais weer terug en krijgt het midden weer stroom van links.

Praktisch gezien denk ik dat je twee sensors wilt hebben, met wat marge aan beide kanten van de overgang midden - rechts. (Met een OR zodat als één sensor iets zit het relais schakelt.) Dan heb je iets meer tijd om het relais te laten schakelen en ook minder kans op geratel tussen verschillende wagons.

spock

  • Online Online
  • Berichten: 772
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #21 Gepost op: 14 January 2024, 18:28:49 »
Het is simpeler, maar heeft dan ook beperkingen (die je waarschijnlijk niet wilt).

@Martin: Ik heb gisteren even mogen spelen met de KeerPlus3 in Rijswijk.
Ik kan in de documentatie niet vinden wat de maximale stroom mag zijn in de secties.
Kan je dit svp vertellen?

mvg spock

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #22 Gepost op: 14 January 2024, 19:02:03 »
De secties kan die KP3 tot 2000 mA belast worden. Hij is dus goed geschikt voor schalen tot H0 in ieder geval.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #23 Gepost op: 14 January 2024, 19:27:39 »
De oplossing die Iljitsch noemt heb ik vaker gelezen, waarschijnlijk hier op het forum.
Het probleem van ratelen tussen twee wagens kun je ondervangen door de lichtstraal niet haaks op het spoor te richten, maar schuin.

Ik ken nog een andere oplossing, die is wat ingewikkelder,  maar wel onzichtbaar. Dat is met een detectielus onder het spoor. Volgens hetzelfde principe als de detectielussen die je ziet bij verkeerslichten.
Je hebt in het spoor dan alleen maar een dubbele scheiding nodig aan begin en eind van de keersectie.
Aan beide einden ligt een lus onder de scheiding. En die lussen schakelen een bi-stabiel relais.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #24 Gepost op: 14 January 2024, 20:15:46 »
Citaat
Het probleem van ratelen tussen twee wagens kun je ondervangen door de lichtstraal niet haaks op het spoor te richten, maar schuin.
Vergeet niet om een simpel condensatortje toe te voegen om een afvalvertraging te maken voor het relais. Dat werkt ook als een trein goedwerkende keerlusmodule.

Ik heb er ooit een DIY printje voor bedacht. Ik denk met alle onderdelen dat je op de €6~€7 materiaalkosten zit. Ik geloof bij verreweg dat dit de simpelste, doeltreffendste en goedkoopste methode is voor het keerlus probleem.


En voor het gemak van aansluiten hebben we dit lichtsluisprintje. Die witte strepen komen overeen met je H0 spoorstaven. Ze staan onder 45 graden.

Ik dacht dat ik ook een smd versie had maar die kan ik ff niet vinden  :-X dus nvm dat.

Bas
« Laatst bewerkt op: 14 January 2024, 20:26:47 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #25 Gepost op: 01 February 2024, 00:19:03 »
Ik neig ook naar de DTS KeerPlus3. Een keerlus met detectie zonder steeds kortsluiting (hoe kort ook) lijkt me beter. De keerlus wordt lang genoeg, dus er kan makkelijk 20cm aan beide zijde af voor de detectie. Het middenstuk is dan nog altijd 4 meter lang, langer dan de langste trein. En bijkomend voordeel is dat ik ook eenvoudig de 3 secties op de bezet/terugmelder (BMD16N-SD van Huib Maaskant) kan aansluiten

En ik ben idd ook benieuwd naar KeerPlus3 ervaringen

Ik heb zeer goede ervaring met de DTS KeerlusPlus3: werkt perfect en nog belangrijker: bij vragen of problemen krijg je snel en vakkundig antwoord!

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #26 Gepost op: 01 February 2024, 00:34:42 »
Dankjewel joespoor. Bende gij un Bossche bol ofzo?

"Zo ge 't moakt, zo hedde't"
« Laatst bewerkt op: 01 February 2024, 00:48:48 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

C-rails

  • Gast
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #27 Gepost op: 01 February 2024, 10:45:17 »
Ik heb deze topic niet geheel doorgespit, maar werkt de keerlusmodule van DTS op basis van kortsluiting?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #28 Gepost op: 01 February 2024, 10:51:03 »
Misschien toch maar even doorspitten? Het topic is niet zo lang en het antwoord is makkelijk te vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #29 Gepost op: 01 February 2024, 18:04:37 »
Ik heb deze topic niet geheel doorgespit, maar werkt de keerlusmodule van DTS op basis van kortsluiting?


Ik maak het je makkelijk, je zou reactie #9 kunnen lezen
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus