Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25

Auteur Topic: Hattons stopt ermee  (gelezen 6598 keer)

Rico [momfer]

• Offline Offline
Hattons stopt ermee
« Gepost op: 08 January 2024, 19:22:02 »
ter info:

De website lijkt (op moment van posten) momenteel overbelast.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 21:32:14 door momfer »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

henk

• Online Online
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2024, 19:33:08 »
Kon daarnet de website weer bereiken.
https://www.hattons.co.uk/closure
Inderdaad, een instituut verdwijnt.  :'(
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2024, 19:44:03 »
Slechte ontwikkelingen voor de hobby
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

hervé

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2024, 19:45:50 »
Goeienavond,

Hattons, leverancier sedert decennia van Peco-Streamline code 75 en aanverwante.
Potverdorienogeensaantoezeg.

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2024, 20:05:08 »
De grootste en meest bekende retailer in het VK stopt ermee. En ik kan niet eens zeggen dat ik verrast ben.

De binnenlandse markt gaat gebukt onder enorme prijsstijgingen waarbij veel twee tot vier keer zo duur is geworden in de laatste tien jaar, zonder dat de kwaliteit echt veel beter is geworden.
Hattons had een grote internationale klantenkring en heeft deze proberen te behouden door het inklaring gedoe sinds Brexit zelf te regelen. Echter, ook in combinatie met bovenstaande maar in het algemeen daalt het aantal internationale klanten dat in de VK koopt. Ik kan erover meepraten. Niet alles kan bij Hattons gekocht worden en actief Brits verzamelen is veel te duur geworden. Je betaalt al meer voor de modellen, en je betaalt extra voor gebakken lucht waar niet op gevraagd is.
Hattons heeft bovendien de afgelopen jaren wat problemen gehad met grote fabrikanten
Alles bij elkaar is dit niet verrassend, sneu voor de medewerkers, de klanten kunnen wel elders terecht.

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2024, 22:43:04 »
Ik vind de prijs stijgingen nog wel mee vallen! Maar naar mij idee is alles terug te leiden naar beleid van de overheid!
Dat heeft geleid tot enorme kosten stijgingen, die grotendeels hadden kunnen worden voorkomen door op tijd te reageren!
Mvg Mark

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2024, 23:03:45 »
Oh wat jammer! Niet dat ik daar kind aan huis was, maar het is wel een instituut. Ik heb daar mijn Dapol Class 08 gekocht. Goede en prettige communicatie, dat weet ik nog.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2024, 23:36:35 »
Ik sluit me aan bij Sicco Hattons heeft ca 10 jaar terug een nieuwe locatie gekregen buiten Liverpool op een industrie terrein ,Men heeft geprobeerd zelf modellen te produceren ten koste van Hornby en Bachmann dat zijn de 2 grootste spelers op de markt in de UK deze projecten faalde door kwaliteits issues en daarnaast starte men een A4 project in 0 deze heeft geen succes gehad(kwaliteits issues enz)..Door de slechte verhouding met Hornby en Bachmann hadden ze van deze merken bijna geen producten meer in stock...dan mis je een groot stuk van de markt tel daarbij de Brexit op en je hebt als een grote naam een groot probleem zeker als je veel export customers hebt.Iemand op een FB pagina gaf ook al aan dat Hattons deels de reden is dat de markt kapot ging voor veel zelfstandige shops door het dozen schuiven in het verleden...
British Rail diesel Fan

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2024, 23:50:54 »
Oh, maar dan zit het toch wat anders dan Brexit, Covidcrisis en inflatie als oorzaak. Als dat klopt wat je zegt dan heeft Hattons een aantal risicovolle beleidskeuzes gemaakt die slecht hebben uitgepakt. Ook dat is jammer want het pleit wel van durf. Tja als je als winkel Hormby gaat beconcurreren in plaats van het te verkopen kan dat inderdaad heel erg verkeerd gaan.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2024, 07:08:45 »
Zolang we geen inzicht hebben in de cijfers en trends blijft het gissen.
Het gedoe met Bachmann en Hornby zal inderdaad zo zijn effecten hebben gehad op de omzet. De trend dat treintjes in het VK veel duurder zijn geworden speelt al langer en je ziet ze nu op Europees niveau belanden. Jammer voor ons, maar vooral wennen voor de Britse consument die toch al minder gretig de portemonnee trekt dan de gemiddelde Europeaan. Als ik het vanaf mijn driezitsbank inschat is het een flinke optelsom aan factoren waardoor ze de stekker eruit trekken.
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2024, 08:54:43 »
Ik lees dat ze MB Klein in Amerika hebben overgenomen en dat de eigenaar van Hattons daar nu heen gaat.... Wat is waar en wat niet? :

https://www.rmweb.co.uk/forums/topic/182474-hattons-buys-mb-klein-in-the-us/

Ik weet het niet, jammer is het wel. Heb daar enkele keren besteld en dat was altijd prima. Ook hun telefonische service was prima dus zeker jammer dat di bedrijf stopt.

Slechte ontwikkelingen voor de hobby

Hoezo dan? We kopen bij heel veel meer zaken dan Hattons! Er zijn de afgelopen jaren wel meer bedrijven failliet gegaan of gestopt binnen onze hobby en soms sprong er dan iemand anders in en soms niet. De hobby an sich lijdt hier niks aan hoor  ;)

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2024, 09:57:37 »
De vraag is wat oorzaak en gevolg is. De anglicaanse ondernemersgeest een beetje kennende kan het iets zijn als: wat ik wil levert thuis niet genoeg meer op, in de VS zie ik meer mogelijkheden. In hoeverre de (door Hattons) genoemde problemen in het thuisland ofwel de aantrekking van de VS de doorslag geeft staat in de sterren geschreven. Vermoedelijk een beetje van beide.

Een beslissing als deze, een niet failliet bedrijf gewoon opdoeken (en een groep mensen daardoor werkloos maken), kan in het VK wat makkelijker dan bij ons.

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2024, 09:59:52 »
Zolang we geen inzicht hebben in de cijfers en trends blijft het gissen.
Het gedoe met Bachmann en Hornby zal inderdaad zo zijn effecten hebben gehad op de omzet. De trend dat treintjes in het VK veel duurder zijn geworden speelt al langer en je ziet ze nu op Europees niveau belanden. Jammer voor ons, maar vooral wennen voor de Britse consument die toch al minder gretig de portemonnee trekt dan de gemiddelde Europeaan. Als ik het vanaf mijn driezitsbank inschat is het een flinke optelsom aan factoren waardoor ze de stekker eruit trekken.

Absoluut
De prijsstijgingen daar zijn veel plotselinger en relatief heviger dan bij ons. Daarbij is de kwaliteit (die over het algemeen lager ligt dan 'in Europa') doorgaans niet veranderd.

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2024, 11:12:26 »
Hoezo dan? We kopen bij heel veel meer zaken dan Hattons! Er zijn de afgelopen jaren wel meer bedrijven failliet gegaan of gestopt binnen onze hobby en soms sprong er dan iemand anders in en soms niet. De hobby an sich lijdt hier niks aan hoor  ;)
De een z'n dood, de ander z'n brood.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2024, 20:37:50 »
Ik vind de prijs stijgingen nog wel mee vallen! Maar naar mij idee is alles terug te leiden naar beleid van de overheid!
Dat heeft geleid tot enorme kosten stijgingen, die grotendeels hadden kunnen worden voorkomen door op tijd te reageren!
Dan volg jij het niet echt. Nog niet zo lang geleden (10 jaar?) waren de duurste locomotieven rond de £100-120. Heljan is er mee begonnen de prijzen hoger te leggen, toen realiseerden de andere fabrikanten dat ze dat zonder kleerscheuren ook konden doen. De prijzen waren jarenlang gewoon te laag gebleven. En de overheid is een hoop te verwijten (de armoede en ongelijkheid in het land is er een), maar niet dat Hattons er mee moet stoppen. Er zijn andere winkeliers die wel goed draaien en zelf uitbreiden. Er is een hoop armoede hier (vooral in het noorden), maar er zijn genoeg mensen die wel geld hebben.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.