Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 12:44:10
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 12:28:04
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
  

Auteur Topic: Hattons stopt ermee  (gelezen 6900 keer)

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 8362
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #15 Gepost op: 09 January 2024, 20:44:17 »
Absoluut
Daarbij is de kwaliteit (die over het algemeen lager ligt dan 'in Europa') doorgaans niet veranderd.
Je hebt hier nog steeds nieuwe modellen zonder kortkoppelingsschacht. Dat vind ik schokkend. Nieuwe technology wordt hier zeer traag geïntegreerd. Mensen houden niet van verandering, vinden het maar onnodig. In Nederland en Duitsland rijdt bijna iedereen digitaal, hier is het nog steeds heel veel analoog. Velen vinden draadjes maar eng. Jenny Kirk (die van Youtube) vroeg haar kijkers eens of zie liever een goedkoop basis model hadden ipv een duurder geavanceerd model en 3/4 koos voor goedkoop. Ik herken dat wel, dat is typisch hier. Prijs eerst, kwaliteit tweede.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5067
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #16 Gepost op: 09 January 2024, 22:14:45 »
Citaat
Velen vinden draadjes maar eng.
Dan hebben ze niet de memo gelezen dat je met digitaal minder draadjes heb omdat je niet meer je sporen hoef af te schakelen.

Citaat
liever een goedkoop basis model hadden ipv een duurder geavanceerd model
+1  (y)

Ik heb destijds mijn analoge hornby W4 pecketts gekocht in de aanbieding voor 80 pond. Ik baalde want de volgende week waren ze 70 pond  :o. Super gedetaileerde dingen zijn het.

Ik verbaas me nog altijd dat men nieuwe marklins koopt. Ik weet nog dat je 15j terug ofzo voor < €200,- nog wel een leuke niet-mFx-sound kon kopen. Nu stoppen ze het praktisch standaard in alles en is alles 3x zo duur. Geen M* traxxen meer voor €107,- die tijd is voorbij.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #17 Gepost op: 09 January 2024, 22:26:33 »
Redelijk bizar dat kkk in het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk niet de standaard is.
Wat kost zoiets nou feitelijk?

Terwijl ze prima kunnen innoveren ginder.
Neem nou Aston Martin.
Of de vliegtuigmotoren van Rolls Royce.
Wat dacht je van Bruichladdich distillery op Islay.
Of Ardnamurchan distillery.
Arran single malt whisky..

Maar ik dwaal af.

Dry january: a whole month wasted.
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 11 January 2024, 19:37:38 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 905
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #18 Gepost op: 09 January 2024, 22:36:32 »
Neem nou Aston Martin.

Kijk hier maar eens wie daar in feite aan de touwtjes trekken.


Dat kortkoppelingsschachten geen gemeengoed zijn in het VK is echt schokkend.  :o

Bor

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1641
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #19 Gepost op: 10 January 2024, 00:45:48 »

Tja het blijven rare jongens en meisjes die eilanders…

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #20 Gepost op: 10 January 2024, 01:13:38 »
Dry january: a whole month waisted.

Ik denk een tikfout te zien, maar als het opzettelijk is: leuke pun, kende ik nog niet.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

arthon

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #21 Gepost op: 10 January 2024, 10:50:44 »
Ik zit sinds 1980 in het MK met mijn zeer grote verzameling van Europese HO Fleischmann, Roco, Brawa, Lima, Rivarossi etc.  Mijn baan is al sinds 2015 afgebroken en ik had de intentie dit naar NL te brengen (Houten of Eurosppor o.i.d.  Door Brexit en de uitvoer/invoerrechten stelde uk dit uit, totdat ik in Oct. 2023 ik een aanbieding deed aan Hattons voor een klein deel van de modellen.  Na eerst een veel te laag offer kwamen zij terug met een 60% offer, welke ik accepteerde. Ik reed zelf van Noord Londen naar Widnes bij Liverpool om de boel af te leveren.  Binnen twee dagen had ik het bedrag in de bank. Wel blij met Hattons!!

 Ik had het plan om meerdere afleveringen te doen in het nieuwe jaar.  Aangezien ik nu 75 jr oud ben gaat alles langzamer en nu Hattons is weg.
Dus ga ik maar kijken of ‘Rails of Sheffield’ iets kan doen.   Groetenvaan jullie allen.    Arie


Arie

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18135
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #22 Gepost op: 10 January 2024, 11:05:25 »
In ieder geval een goed deal, Arie!! Ja, ze hadden soms mooie second hand deals, heb er ook wel mooi spul gekocht. Heel jammer dat deze fijne zaak nu weg gaat.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7579
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #23 Gepost op: 10 January 2024, 11:13:31 »
Wat gebruiken ze daar wel in plaats van kortkoppelingen? Nog steeds die giga buitenboordbeugels met haakje?  :D

An sich is het ook niet eerlijk om h0 met 00 te vergelijken. Het is een apart ecosysteem met een eigen doelgroep en ontwikkeling. Dat loopt maar beperkt parallel met die van h0
« Laatst bewerkt op: 10 January 2024, 11:17:00 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #24 Gepost op: 10 January 2024, 12:20:44 »
Yep dat dus. Volvo-bumpers.
Tegenwoordig meestal wel met NEM-schacht maar kortkoppellen doen ze nauwelijks aan, hoewel ik wel een EMU (elektrisch treinstel) heb waar dat op zit.
Engelse modelspoorwereld wijkt inderdaad wel af van het continent. Maar in het kader van de globalisering zie je wel wat ontwikkelingen parallel lopen, met name in de prijzen en detailniveau van de modellen. Accurascale maakt echt schitterende modellen vergelijkbaar met de Europese top.
Digital rijden is inderdaad stukken minder. Zie je bij ons op een beurs overal digitale controllers en roco-muizen hangen, vorige jaar in Engeland stond 80% met een ouderwetse trafo, met alle problemen van dien.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7579
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #25 Gepost op: 10 January 2024, 12:27:50 »
Ach, dat kan je vast ook omdraaien. Hier staat 80 procent met digitaal met alle problemen vandien.  ;D

Het valt mij wel op dat er in de UK veel geadverteerd wordt voor allerlei PWM besturingsapparaten
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #26 Gepost op: 10 January 2024, 12:39:19 »
Inderdaad, niks mis met een ouderwetse trafo. Met een nieuwerwetse ook niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7579
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #27 Gepost op: 10 January 2024, 13:07:05 »
Oude is wel leuk! Met een gloeilampje, chickenhead knop en een kekke plaatjes gelijkrichter (eigenlijk een condensator). Maar dat terzijde in dit draadje over Hattons  :laugh:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #28 Gepost op: 10 January 2024, 14:18:18 »
Eerlijk gezegd wordt hier door sommigen een wat negatief beeld geschetst van de Britse modelspoorwereld. Het klopt dat met name Hornby de traditionele modelbouwwereld daar bedient met gruwelijk verouderde wagentjes met Volvo-bumpers en locs die ooit in de 80-er jaren ontwikkelde zijn. Maar het gaat veel te ver om alles over één kam te scheren.

Zelfs Hornby heeft de laatste jaren ook modern nieuw spul ontwikkeld, inclusief digitale schakeling en kk-mechanismen. En al levert men het materieel standaard met tension koppelingen en NEM schachten, serieuze hobbyisten vervangen deze door Kadee en/of magneetkoppelingen.

Maar de grootste kwaliteitsslag zit hem in de nieuwe spelers. Denk aan Accurascale, Rapido Train, Rails of Sheffield/Dapol die samen met Heljan een bepaald hogere standaard wisten neer te zetten. Inderdaad stukken duurder en voor met name Hornby en in mindere mate Bachmann lastige concurrenten. Maar ook Hattons scoorde goed met haar P Class en niet vergeten de uiterst succesvolle Genesis coaches.

Gr, Hans

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 8362
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #29 Gepost op: 10 January 2024, 14:32:12 »
Wat gebruiken ze daar wel in plaats van kortkoppelingen?
Verende buffers bij OO is hier om een of andere reden het neusje van de zalm. Dat is totaal geen ding in de rest van de wereld. Misschien omdat Sam's Trains daar constant de aandacht voor heeft. Net als dat hij regelmatig producten als "rip offs" neer zet en alles moet goedkoop. Die kortzichtige stemmingsmakerij hebben de fabrikanten onder te leiden.

Het klopt wel dat er meer mooiere modellen komen. De Hornby TT line ziet er in het echt ook goed uit. Heljan zou ik echter niet onder kwaliteitsproducten rekenen. Die maken er regelmatig een zootje van, met slechte constructies en falende kwaliteitscontrole.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.