Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
  

Auteur Topic: Hattons stopt ermee  (gelezen 6590 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8340
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #15 Gepost op: 09 January 2024, 20:44:17 »
Absoluut
Daarbij is de kwaliteit (die over het algemeen lager ligt dan 'in Europa') doorgaans niet veranderd.
Je hebt hier nog steeds nieuwe modellen zonder kortkoppelingsschacht. Dat vind ik schokkend. Nieuwe technology wordt hier zeer traag geïntegreerd. Mensen houden niet van verandering, vinden het maar onnodig. In Nederland en Duitsland rijdt bijna iedereen digitaal, hier is het nog steeds heel veel analoog. Velen vinden draadjes maar eng. Jenny Kirk (die van Youtube) vroeg haar kijkers eens of zie liever een goedkoop basis model hadden ipv een duurder geavanceerd model en 3/4 koos voor goedkoop. Ik herken dat wel, dat is typisch hier. Prijs eerst, kwaliteit tweede.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #16 Gepost op: 09 January 2024, 22:14:45 »
Citaat
Velen vinden draadjes maar eng.
Dan hebben ze niet de memo gelezen dat je met digitaal minder draadjes heb omdat je niet meer je sporen hoef af te schakelen.

Citaat
liever een goedkoop basis model hadden ipv een duurder geavanceerd model
+1  (y)

Ik heb destijds mijn analoge hornby W4 pecketts gekocht in de aanbieding voor 80 pond. Ik baalde want de volgende week waren ze 70 pond  :o. Super gedetaileerde dingen zijn het.

Ik verbaas me nog altijd dat men nieuwe marklins koopt. Ik weet nog dat je 15j terug ofzo voor < €200,- nog wel een leuke niet-mFx-sound kon kopen. Nu stoppen ze het praktisch standaard in alles en is alles 3x zo duur. Geen M* traxxen meer voor €107,- die tijd is voorbij.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #17 Gepost op: 09 January 2024, 22:26:33 »
Redelijk bizar dat kkk in het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk niet de standaard is.
Wat kost zoiets nou feitelijk?

Terwijl ze prima kunnen innoveren ginder.
Neem nou Aston Martin.
Of de vliegtuigmotoren van Rolls Royce.
Wat dacht je van Bruichladdich distillery op Islay.
Of Ardnamurchan distillery.
Arran single malt whisky..

Maar ik dwaal af.

Dry january: a whole month wasted.
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 11 January 2024, 19:37:38 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #18 Gepost op: 09 January 2024, 22:36:32 »
Neem nou Aston Martin.

Kijk hier maar eens wie daar in feite aan de touwtjes trekken.


Dat kortkoppelingsschachten geen gemeengoed zijn in het VK is echt schokkend.  :o

Bor

ArjanB

  • Online Online
  • Berichten: 1637
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #19 Gepost op: 10 January 2024, 00:45:48 »

Tja het blijven rare jongens en meisjes die eilanders…

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #20 Gepost op: 10 January 2024, 01:13:38 »
Dry january: a whole month waisted.

Ik denk een tikfout te zien, maar als het opzettelijk is: leuke pun, kende ik nog niet.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

arthon

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #21 Gepost op: 10 January 2024, 10:50:44 »
Ik zit sinds 1980 in het MK met mijn zeer grote verzameling van Europese HO Fleischmann, Roco, Brawa, Lima, Rivarossi etc.  Mijn baan is al sinds 2015 afgebroken en ik had de intentie dit naar NL te brengen (Houten of Eurosppor o.i.d.  Door Brexit en de uitvoer/invoerrechten stelde uk dit uit, totdat ik in Oct. 2023 ik een aanbieding deed aan Hattons voor een klein deel van de modellen.  Na eerst een veel te laag offer kwamen zij terug met een 60% offer, welke ik accepteerde. Ik reed zelf van Noord Londen naar Widnes bij Liverpool om de boel af te leveren.  Binnen twee dagen had ik het bedrag in de bank. Wel blij met Hattons!!

 Ik had het plan om meerdere afleveringen te doen in het nieuwe jaar.  Aangezien ik nu 75 jr oud ben gaat alles langzamer en nu Hattons is weg.
Dus ga ik maar kijken of ‘Rails of Sheffield’ iets kan doen.   Groetenvaan jullie allen.    Arie


Arie

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17917
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #22 Gepost op: 10 January 2024, 11:05:25 »
In ieder geval een goed deal, Arie!! Ja, ze hadden soms mooie second hand deals, heb er ook wel mooi spul gekocht. Heel jammer dat deze fijne zaak nu weg gaat.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #23 Gepost op: 10 January 2024, 11:13:31 »
Wat gebruiken ze daar wel in plaats van kortkoppelingen? Nog steeds die giga buitenboordbeugels met haakje?  :D

An sich is het ook niet eerlijk om h0 met 00 te vergelijken. Het is een apart ecosysteem met een eigen doelgroep en ontwikkeling. Dat loopt maar beperkt parallel met die van h0
« Laatst bewerkt op: 10 January 2024, 11:17:00 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #24 Gepost op: 10 January 2024, 12:20:44 »
Yep dat dus. Volvo-bumpers.
Tegenwoordig meestal wel met NEM-schacht maar kortkoppellen doen ze nauwelijks aan, hoewel ik wel een EMU (elektrisch treinstel) heb waar dat op zit.
Engelse modelspoorwereld wijkt inderdaad wel af van het continent. Maar in het kader van de globalisering zie je wel wat ontwikkelingen parallel lopen, met name in de prijzen en detailniveau van de modellen. Accurascale maakt echt schitterende modellen vergelijkbaar met de Europese top.
Digital rijden is inderdaad stukken minder. Zie je bij ons op een beurs overal digitale controllers en roco-muizen hangen, vorige jaar in Engeland stond 80% met een ouderwetse trafo, met alle problemen van dien.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #25 Gepost op: 10 January 2024, 12:27:50 »
Ach, dat kan je vast ook omdraaien. Hier staat 80 procent met digitaal met alle problemen vandien.  ;D

Het valt mij wel op dat er in de UK veel geadverteerd wordt voor allerlei PWM besturingsapparaten
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #26 Gepost op: 10 January 2024, 12:39:19 »
Inderdaad, niks mis met een ouderwetse trafo. Met een nieuwerwetse ook niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #27 Gepost op: 10 January 2024, 13:07:05 »
Oude is wel leuk! Met een gloeilampje, chickenhead knop en een kekke plaatjes gelijkrichter (eigenlijk een condensator). Maar dat terzijde in dit draadje over Hattons  :laugh:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #28 Gepost op: 10 January 2024, 14:18:18 »
Eerlijk gezegd wordt hier door sommigen een wat negatief beeld geschetst van de Britse modelspoorwereld. Het klopt dat met name Hornby de traditionele modelbouwwereld daar bedient met gruwelijk verouderde wagentjes met Volvo-bumpers en locs die ooit in de 80-er jaren ontwikkelde zijn. Maar het gaat veel te ver om alles over één kam te scheren.

Zelfs Hornby heeft de laatste jaren ook modern nieuw spul ontwikkeld, inclusief digitale schakeling en kk-mechanismen. En al levert men het materieel standaard met tension koppelingen en NEM schachten, serieuze hobbyisten vervangen deze door Kadee en/of magneetkoppelingen.

Maar de grootste kwaliteitsslag zit hem in de nieuwe spelers. Denk aan Accurascale, Rapido Train, Rails of Sheffield/Dapol die samen met Heljan een bepaald hogere standaard wisten neer te zetten. Inderdaad stukken duurder en voor met name Hornby en in mindere mate Bachmann lastige concurrenten. Maar ook Hattons scoorde goed met haar P Class en niet vergeten de uiterst succesvolle Genesis coaches.

Gr, Hans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8340
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Hattons stopt ermee
« Reactie #29 Gepost op: 10 January 2024, 14:32:12 »
Wat gebruiken ze daar wel in plaats van kortkoppelingen?
Verende buffers bij OO is hier om een of andere reden het neusje van de zalm. Dat is totaal geen ding in de rest van de wereld. Misschien omdat Sam's Trains daar constant de aandacht voor heeft. Net als dat hij regelmatig producten als "rip offs" neer zet en alles moet goedkoop. Die kortzichtige stemmingsmakerij hebben de fabrikanten onder te leiden.

Het klopt wel dat er meer mooiere modellen komen. De Hornby TT line ziet er in het echt ook goed uit. Heljan zou ik echter niet onder kwaliteitsproducten rekenen. Die maken er regelmatig een zootje van, met slechte constructies en falende kwaliteitscontrole.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.