Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door Stefan88
Vandaag om 22:54:14
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 22:39:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:23:40
Station Roodeschool door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:22:47
Dat overkomt mij niet. door ruudns
Vandaag om 21:55:14
Baanplan Belkamp H0 door Carl
Vandaag om 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
Vandaag om 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 20:35:18
Nieuwe forumgebruiker door Twinkie
Vandaag om 20:35:08
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 20:27:16
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 20:11:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 19:38:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:33:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:16:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:11:20
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 18:42:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:40:01
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:31:40
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:26:13
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:23:11
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 17:55:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:47:12
Airtex foto behang als achtergrond door Eric v C
Vandaag om 17:19:02
Fleischmania Nostalgia door Carl
Vandaag om 16:57:11
Diorama Station Haarlem door Martijnstein
Vandaag om 16:40:47
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
  

Auteur Topic: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?  (gelezen 3896 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Gepost op: 19 November 2023, 11:15:18 »
Bij het rijden van een stoomloc beweegt de zuigerstang heen en weer in de cilinder en is een stoomstoot te horen (Engels: chuff).
Ik heb een stoomloc met binnen- en buitenliggende cilinders en via de aangedreven as is d.m.v. magneetjes en een HALL sensor de stoomstoot 4x per omwenteling te horen.

Maar bij welke stand van de zuigerstang is stoomstoot te horen?

Ik wil (gewoon voor de lol) proberen of ik de wielen zo kan monteren/afstellen dat het geluid overeenkomt met de stand van de zuigerstang net als in werkelijkheid.
Met vriendelijke groet,
Peter

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6114
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2023, 11:50:32 »
Deze moet volgens mij voor of achter in de cilinder staan.

Is de dame een 4 cilinder verbund of 4 cilinder full dampf, als het een 4 cilinder verbund is zal deze idd 4 hoorbare slagen maken.
Als de dame een 4 cilinder full dampf is, zullen het er 8 zijn.

Aangezien op dat moment de schuif open gaat voor het vrijlaten van de gebruikte stoom richting de schoorsteen.
Toch zal er iets vertraging zijn omdat de stoom eerst nog door de buis richting de schoorsteen moet gaan en dan
nog de schoorsteen moet gaan verlaten.

Dit zal dan ook nog bij verschillende locomotieven verschillend zijn, dit komt door de lengte van de pijp naar de schoorsteen en de afstelling
van de cilinder schuif.

Zo kan het zijn dat een Br 44 op gehoor on een parig loopt en het geluid van de uitslagen verschillend van toon zijn.
De middelste cilinder zit tenslotte dichter bij de schoorsteen dan de buitenste cilinders en dus is de uitstroom buis korter.

Of het menselijk gehoor dit waarneemt is dan ook weer de vraag ? ;)

Luister hier maar eens naar:

https://www.youtube.com/watch?v=cuNdtcOc6WE

Ik wens je veel succes met je project. (y)

Kees.

« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 12:12:54 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2023, 11:58:51 »
Bij een twee cilinder lok kloppen die 4 slagen, en wel vlak na beide uiterste standen, zijn nl dubbelwerkend. Bij een 3 cilinder vziw 6 slagen, dus dat lukt sowieso al niet. Hoe het met een 4 cilinder zit durf ik niet te zeggen.

grtz rob

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2023, 12:08:58 »
Tja, hangt van het type loc af . .

Een 4-Cylinder kent nl 2 uitvoeringen:
  • Een 4-Cylinder voldruk, in dat geval heb je 8 zg exhaust slagen, voorbeeld NS 3700
  • Een 4-Cylinder compound, waarbij de stoom eerst door de hogedruk cylinder wordt gebruikt en vervolgens in de lagedruk cylinder wordt geperst en pas dan naar buiten gaat, in welk geval je maar 4 exhaust slagen hebt, voorbeeld Bayerische S3/6

Bij een 3-Cylinder loc zoals de 01-10 heb je 6 slagen.

Wanneer:
Tja, het betreft het leegpersen van de cylinder en dat begint al zodra de zuiger door het dode punt is en eindigt vlak ervoor.
Want hoe eerder die stoom weg is, hoe beter ander zit die alleen maar in de weg.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 12:14:02 door R.C.Grootveld »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 12:16:30 door Jeronimos »
Jeroen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2023, 12:26:58 »
Maar bij welke stand van de zuigerstang is stoomstoot te horen?

Dat is ook afhankelijk van de afstand die je tot de loc hebt. Was vroeger bij de les Natuurkunde iets met het verschil tussen de snelheid van het licht en de snelheid van het geluid.
Dus als je op afstand van de loc staat zie je de zuigerstang op het moment van de stoomstoot in een andere (verdere) positie dan wanneer je er naast staat.
En om het nog een beetje ingewikkelder te maken: licht en geluid hebben in 1:87 dezelfde snelheid als in 1:1. Dus als je op 2 meter van je model staat, moet je de het verschil tussen de zichtbare stand van de zuigerstang en de hoorbare stoomstoot berekenen alsof de afstand 174 meter is.

Ik wil (gewoon voor de lol) proberen of ik de wielen zo kan monteren/afstellen dat het geluid overeenkomt met de stand van de zuigerstang net als in werkelijkheid.

Misschien kan je hier beter het woord "ongeveer" tussen plakken  ;D

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2023, 12:42:31 »
Bedankt voor de reacties zover.

Deze moet volgens mij voor of achter in de cilinder staan.
Ik had zelf zoiets ook al theoretisch 'berekend'. Het lijkt mij dat voor de ene kant het geluid bij slag 1 en 3 komt en voor de andere kant bij 2 en 4. Maar ja, dat ik (mijn) theorie, ik wilde het graag horen van praktijkmensen.
En of je het gaat zien en/of horen, zeker in model, is nog maar de vraag. Waarschijnlijk let niemand daarop, maar vond het wel grappig om het te weten.

Tja, hangt van het type loc af . .
De loc in kwestie is een Franse compound loc met 2 binnen- en 2 buitenliggende cilinders, de SNCF 241P.
En de site van de link ga ik eens rustig bestuderen.

Misschien kan je hier beter het woord "ongeveer" tussen plakken  ;D
Helaas, met de fenomenen licht en tijd ga ik geen rekening houden  :D, maar zoals ik al aangaf ik wilde het eigenlijk gewoon voor mezelf weten wanneer 'ongeveer' het geluid gemaakt wordt.
Met vriendelijke groet,
Peter

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2023, 13:23:37 »
Bij een 4-cylinder loc zijn meestal de binnen en buitencylinders aan elkaar gekoppeld door het schuifmechaniek. De 3700 zal dus tegelijk een binnen-en een buitencylinder openen naar de schoorsteen. Bij een 3-cylinder is dat verschillend. Bij een 4-cylinder compound wordt meestal de stoom van de hoge naar de lagedruk cylinder gestuurd, hij werkt dus als een 2-cylinder.
Afhankelijk van de uitvoering kan bij het optrekken van de compound locomotief vaak de hoge druk cylinder ook exhausten naar de schoorsteen, hangt van de uitvoering af.
Mvrgr

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2023, 14:42:53 »
Het geluid van de "exhaust (stoomstoot)" heeft meer te maken met de stand van de schuiven dan met de cilinders. natuurlijk lopen die synchroon, maar als je naar een bewegende lok kijkt kan je zien wanneer de schuif de exhaust-poort opent en dan zal de stoom met een harde puf naar buiten komen. Je moet dan wel weten wat voor een schuiven het zijn (binnen- of buitenladend; volgens mij bij de 241P binnenladend. 
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26891
    • Pagina van klaas
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2023, 14:53:15 »
Waarom zou er verschil zijn tussen binnen- of buitenladend?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1367
  • Klaar voor vertrek
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2023, 18:20:45 »
Vanochtend zat ik een mooi filmpje te kijken, gemaakt door Edde, van het 01Treff in Maarn. Daar vertrok net deze stomer uit de werkplaats:


(Klik op de afbeelding voor de video.)

Toen bedacht ik dat we het hier regelmatig hebben over “kwarteren”. Daarmee wordt bedoeld dat de stand van de wielen links en rechts een kwartslag verschilt, in plaats van een halve slag, wat je in eerste instantie zou denken. Want dan zouden beide cilinders tegelijk op een dood punt zitten.

Dat betekent dat ook de slag van de cilinders een kwartslag na elkaar komt. In muzikale termen van een vierkwartsmaat, hoor je dus niet:
  • Slag (links) - 2 - slag (rechts) - 4 - enz.

Maar
  • Slag (links) - slag (rechts) - 3 - 4 - enz.
(De cijfers staan voor een tel waarop je geen “muziek” hoort)

Moet dat dan niet ook aan de puf te horen zijn? Ik kan het me niet herinneren van het geluid van stoomlocomotieven in het ect en in video’s.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26891
    • Pagina van klaas
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2023, 18:37:59 »
De puffen van de cilinders komen wel een kwart slag na elkaar, maar elke cilinder puft 2 keer per omwenteling.
En daardoor wordt het toch puf-puf-puf-puf-puf, zonder pauzes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1367
  • Klaar voor vertrek
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2023, 21:57:39 »
Inderdaad, ik maak een denkfout. Als je de wielen niet zou kwarteren maar “halveren”, dan zouden beide cilinders tegelijk “puffen”.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2023, 22:21:31 »
Waarom zou er verschil zijn tussen binnen- of buitenladend?
Niemand die natuurlijk hierin verder geintereseerd is, maar toch:
Ter verduidelijking tekeningen uit Van Dort/Oegema:






VS = verse stoom (inlaat)
AS = afgewerkte stoom (uitlaat (die de puf geeft).

Je ziet dat de binnenladende schuif naar achteren moet bewegen en de buitenladende naar voren om de stoom aan de vóórkant van de cilinder te laten ontsnappen.

Groet
Fred

Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26891
    • Pagina van klaas
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2023, 22:49:52 »
Aha, ik snap het misverstand. Jij relateert het aan de beweging van de schuif. Ik ging uit van de beweging van de cilinder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.