Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:18:42
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 19:00:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 18:49:15
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:59:17
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
  

Auteur Topic: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?  (gelezen 3360 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Gepost op: 19 November 2023, 11:15:18 »
Bij het rijden van een stoomloc beweegt de zuigerstang heen en weer in de cilinder en is een stoomstoot te horen (Engels: chuff).
Ik heb een stoomloc met binnen- en buitenliggende cilinders en via de aangedreven as is d.m.v. magneetjes en een HALL sensor de stoomstoot 4x per omwenteling te horen.

Maar bij welke stand van de zuigerstang is stoomstoot te horen?

Ik wil (gewoon voor de lol) proberen of ik de wielen zo kan monteren/afstellen dat het geluid overeenkomt met de stand van de zuigerstang net als in werkelijkheid.
Met vriendelijke groet,
Peter

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5724
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2023, 11:50:32 »
Deze moet volgens mij voor of achter in de cilinder staan.

Is de dame een 4 cilinder verbund of 4 cilinder full dampf, als het een 4 cilinder verbund is zal deze idd 4 hoorbare slagen maken.
Als de dame een 4 cilinder full dampf is, zullen het er 8 zijn.

Aangezien op dat moment de schuif open gaat voor het vrijlaten van de gebruikte stoom richting de schoorsteen.
Toch zal er iets vertraging zijn omdat de stoom eerst nog door de buis richting de schoorsteen moet gaan en dan
nog de schoorsteen moet gaan verlaten.

Dit zal dan ook nog bij verschillende locomotieven verschillend zijn, dit komt door de lengte van de pijp naar de schoorsteen en de afstelling
van de cilinder schuif.

Zo kan het zijn dat een Br 44 op gehoor on een parig loopt en het geluid van de uitslagen verschillend van toon zijn.
De middelste cilinder zit tenslotte dichter bij de schoorsteen dan de buitenste cilinders en dus is de uitstroom buis korter.

Of het menselijk gehoor dit waarneemt is dan ook weer de vraag ? ;)

Luister hier maar eens naar:

https://www.youtube.com/watch?v=cuNdtcOc6WE

Ik wens je veel succes met je project. (y)

Kees.

« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 12:12:54 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2023, 11:58:51 »
Bij een twee cilinder lok kloppen die 4 slagen, en wel vlak na beide uiterste standen, zijn nl dubbelwerkend. Bij een 3 cilinder vziw 6 slagen, dus dat lukt sowieso al niet. Hoe het met een 4 cilinder zit durf ik niet te zeggen.

grtz rob

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2023, 12:08:58 »
Tja, hangt van het type loc af . .

Een 4-Cylinder kent nl 2 uitvoeringen:
  • Een 4-Cylinder voldruk, in dat geval heb je 8 zg exhaust slagen, voorbeeld NS 3700
  • Een 4-Cylinder compound, waarbij de stoom eerst door de hogedruk cylinder wordt gebruikt en vervolgens in de lagedruk cylinder wordt geperst en pas dan naar buiten gaat, in welk geval je maar 4 exhaust slagen hebt, voorbeeld Bayerische S3/6

Bij een 3-Cylinder loc zoals de 01-10 heb je 6 slagen.

Wanneer:
Tja, het betreft het leegpersen van de cylinder en dat begint al zodra de zuiger door het dode punt is en eindigt vlak ervoor.
Want hoe eerder die stoom weg is, hoe beter ander zit die alleen maar in de weg.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 12:14:02 door R.C.Grootveld »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 12:16:30 door Jeronimos »
Jeroen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2580
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2023, 12:26:58 »
Maar bij welke stand van de zuigerstang is stoomstoot te horen?

Dat is ook afhankelijk van de afstand die je tot de loc hebt. Was vroeger bij de les Natuurkunde iets met het verschil tussen de snelheid van het licht en de snelheid van het geluid.
Dus als je op afstand van de loc staat zie je de zuigerstang op het moment van de stoomstoot in een andere (verdere) positie dan wanneer je er naast staat.
En om het nog een beetje ingewikkelder te maken: licht en geluid hebben in 1:87 dezelfde snelheid als in 1:1. Dus als je op 2 meter van je model staat, moet je de het verschil tussen de zichtbare stand van de zuigerstang en de hoorbare stoomstoot berekenen alsof de afstand 174 meter is.

Ik wil (gewoon voor de lol) proberen of ik de wielen zo kan monteren/afstellen dat het geluid overeenkomt met de stand van de zuigerstang net als in werkelijkheid.

Misschien kan je hier beter het woord "ongeveer" tussen plakken  ;D

Grtz, Ton

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2023, 12:42:31 »
Bedankt voor de reacties zover.

Deze moet volgens mij voor of achter in de cilinder staan.
Ik had zelf zoiets ook al theoretisch 'berekend'. Het lijkt mij dat voor de ene kant het geluid bij slag 1 en 3 komt en voor de andere kant bij 2 en 4. Maar ja, dat ik (mijn) theorie, ik wilde het graag horen van praktijkmensen.
En of je het gaat zien en/of horen, zeker in model, is nog maar de vraag. Waarschijnlijk let niemand daarop, maar vond het wel grappig om het te weten.

Tja, hangt van het type loc af . .
De loc in kwestie is een Franse compound loc met 2 binnen- en 2 buitenliggende cilinders, de SNCF 241P.
En de site van de link ga ik eens rustig bestuderen.

Misschien kan je hier beter het woord "ongeveer" tussen plakken  ;D
Helaas, met de fenomenen licht en tijd ga ik geen rekening houden  :D, maar zoals ik al aangaf ik wilde het eigenlijk gewoon voor mezelf weten wanneer 'ongeveer' het geluid gemaakt wordt.
Met vriendelijke groet,
Peter

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2023, 13:23:37 »
Bij een 4-cylinder loc zijn meestal de binnen en buitencylinders aan elkaar gekoppeld door het schuifmechaniek. De 3700 zal dus tegelijk een binnen-en een buitencylinder openen naar de schoorsteen. Bij een 3-cylinder is dat verschillend. Bij een 4-cylinder compound wordt meestal de stoom van de hoge naar de lagedruk cylinder gestuurd, hij werkt dus als een 2-cylinder.
Afhankelijk van de uitvoering kan bij het optrekken van de compound locomotief vaak de hoge druk cylinder ook exhausten naar de schoorsteen, hangt van de uitvoering af.
Mvrgr

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2023, 14:42:53 »
Het geluid van de "exhaust (stoomstoot)" heeft meer te maken met de stand van de schuiven dan met de cilinders. natuurlijk lopen die synchroon, maar als je naar een bewegende lok kijkt kan je zien wanneer de schuif de exhaust-poort opent en dan zal de stoom met een harde puf naar buiten komen. Je moet dan wel weten wat voor een schuiven het zijn (binnen- of buitenladend; volgens mij bij de 241P binnenladend. 
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26611
    • Pagina van klaas
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2023, 14:53:15 »
Waarom zou er verschil zijn tussen binnen- of buitenladend?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
  • Klaar voor vertrek
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2023, 18:20:45 »
Vanochtend zat ik een mooi filmpje te kijken, gemaakt door Edde, van het 01Treff in Maarn. Daar vertrok net deze stomer uit de werkplaats:


(Klik op de afbeelding voor de video.)

Toen bedacht ik dat we het hier regelmatig hebben over “kwarteren”. Daarmee wordt bedoeld dat de stand van de wielen links en rechts een kwartslag verschilt, in plaats van een halve slag, wat je in eerste instantie zou denken. Want dan zouden beide cilinders tegelijk op een dood punt zitten.

Dat betekent dat ook de slag van de cilinders een kwartslag na elkaar komt. In muzikale termen van een vierkwartsmaat, hoor je dus niet:
  • Slag (links) - 2 - slag (rechts) - 4 - enz.

Maar
  • Slag (links) - slag (rechts) - 3 - 4 - enz.
(De cijfers staan voor een tel waarop je geen “muziek” hoort)

Moet dat dan niet ook aan de puf te horen zijn? Ik kan het me niet herinneren van het geluid van stoomlocomotieven in het ect en in video’s.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26611
    • Pagina van klaas
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2023, 18:37:59 »
De puffen van de cilinders komen wel een kwart slag na elkaar, maar elke cilinder puft 2 keer per omwenteling.
En daardoor wordt het toch puf-puf-puf-puf-puf, zonder pauzes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
  • Klaar voor vertrek
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2023, 21:57:39 »
Inderdaad, ik maak een denkfout. Als je de wielen niet zou kwarteren maar “halveren”, dan zouden beide cilinders tegelijk “puffen”.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
    • Mijn website
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2023, 22:21:31 »
Waarom zou er verschil zijn tussen binnen- of buitenladend?
Niemand die natuurlijk hierin verder geintereseerd is, maar toch:
Ter verduidelijking tekeningen uit Van Dort/Oegema:






VS = verse stoom (inlaat)
AS = afgewerkte stoom (uitlaat (die de puf geeft).

Je ziet dat de binnenladende schuif naar achteren moet bewegen en de buitenladende naar voren om de stoom aan de vóórkant van de cilinder te laten ontsnappen.

Groet
Fred

Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26611
    • Pagina van klaas
Re: Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2023, 22:49:52 »
Aha, ik snap het misverstand. Jij relateert het aan de beweging van de schuif. Ik ging uit van de beweging van de cilinder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.