Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 22:15:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.  (gelezen 3122 keer)


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2023, 13:55:16 »
Na de aanvragen van Arriva en Q-Buzz om treinen naar Parijs (en Berlijn) te mogen rijden heeft ook het nieuwe bedrijf Heurotrain een aanvraag gedaan voor diensten op Parijs en Londen.

Met de al aanwezige Thalys kan je zowat een halfuursdienst Amsterdam - Parijs creëren, het aantal treinen naar Londen is nog onduidelijk maar ook daar is een uurdienst gepland. Ik ben benieuwd wat er terecht komt van deze plannen en hoeveel er uiteindelijk gereden kan worden en door welke maatschappij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1379
  • Southern....de oude dan
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2023, 18:33:29 »
........En verder ben ik zoals je weet dol op meer concurrentie op het traject Rotterdam-Antwerpen-Brussel ;D

Grtz Gerard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2023, 19:38:24 »
Heurotrain zal de concessie wel duur verkopen eer hun treinen zijn afgeleverd.
H€train.
Groet,
      Ronald

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2023, 14:59:24 »
Zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109210.msg3222430280;topicseen#msg3222430280
En na de UK-ban van Virgintrains (in samenwerking met Stagecoach) enkele jaren terug, bekijkt ook Sir Richard Branson om ook treinen door de "konijnenpijp" te gaan laten rijden. Die rijpaden door de Chunnel gaan een pak duurder worden.
Want die zitten nu al tjokvol. Zo kreeg men geen toestemming om 'local' HST's door de Chunnel te sturen die op alle haltes in Noord-Frankrijk en Kent gingen stoppen (Lille - Calais Frétun - Asford - Ebsfleet - Staffort -
Londen services)
Het is nog wennen maar Thalys = nu Eurostar
https://www.railjournal.com/passenger/high-speed/heuro-plans-high-speed-services-from-amsterdam-to-brussels-paris-and-london/
https://www.railtech.com/all/2023/11/13/virgin-tunnel-richard-branson-could-challenge-eurostar-monopoly/?gdpr=accept
Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 16 November 2023, 15:21:38 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2023, 17:30:51 »
beide topics over dit onderwerp samen gevoegd.

Ferenc als moderator
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2023, 12:05:14 »
Het houdt niet op, niet vanzelf: ook Flywise Travel wil een dagelijkse dienst Amsterdam - Parijs beginnen, naast een dagelijkse trein naar Berlijn en driemaal per week naar Basel. In tegensteling tot de andere plannen is deze trein met loc met rijtuigen en niet over de HSL gepland. De verwachte reistijd vind ik niet erg concurrerend met de andere aanbieders maar er zal over nagedacht zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2023, 12:57:42 »
ik denk dat we hier in BelgIë i.p.v. 4 sporen , er 10 moeten gaan leggen , om al die treinen van Nederland naar Parijs en Londen te leten passeren, en ons eigen openbaar vervoer maar amoeten afschaffen ( zijn ze nu toch al mee bezig ).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #9 Gepost op: 02 April 2024, 13:33:45 »
De treinen naar Berlijn en Parijs van Flywise zijn uitgesteld, ook komen er verbindingen met Kopenhagen en Basel. De laatste is gelijk een alternatieve optie nu de ICE-verbinding stopt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #10 Gepost op: 02 April 2024, 14:34:20 »
Naar/van Basel: De DB heeft al veel eerder gepoogd deze rechtstreeks verbinding te knippen. Zitplaatsen per machinist is het credo: ICE naar/van NL = max 400 (1 + 2e klasse) zitplaatsen. Oude ICE 1 = 650+ zitplaatsen. Nieuwere ICE-stellen kunnen in Duitsland ook nog eens gekoppeld rijden, naar/van Nederland niet. Bovendien rijdt je de hele dag met een stel wat geschikt is voor NL maar die mogelijkheid maar op een klein deel van het traject echt gebruikt. Reizigersaantallen ten zuiden van Frankfurt zijn veel hoger dan een ICE-3M aan kan. Een strakke 2-uursdienst Amsterdam - Frankfurt v.v. is veel makkelijker te rijden dan die vleugeltreinen "omdat er dan een aantal niet hoeven over te stappen". Het was leuk zolang het duurde, maar ook de DB wil efficiënt met materieel en personeel werken.

Als je op de foto in het artikel van Treinreiziger kijkt, ziet dat die 30 minuten overstatijd in Basel al in Utrecht op zijn. En het is niet zelden, dat de ICE al in Utrecht te laat is. Na 35 kilometer. En dan moeten er nog 100-en volgen... Zo vaak is dat 'ding' al niet onderweg opgeheven om weer op tijd terug te kunnen zijn. Meegemaakt: kopmaken te Offenburg en zelfs al in Mannheim.

Groet, Raymond van den Hoven (wil graag rechtstreeks maar snapt de DB)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #11 Gepost op: 02 April 2024, 15:28:55 »
Zitplaatsen per machinist is het credo: ICE naar/van NL = max 400 (1 + 2e klasse) zitplaatsen. Oude ICE 1 = 650+ zitplaatsen. Nieuwere ICE-stellen kunnen in Duitsland ook nog eens gekoppeld rijden, naar/van Nederland niet.
Ook in Nederland mogen de ICE gekoppeld rijden, dat geeft ruim 800 zitplaatsen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #12 Gepost op: 02 April 2024, 22:19:21 »
De treinen naar Berlijn en Parijs van Flywise zijn uitgesteld, ook komen er verbindingen met Kopenhagen en Basel. De laatste is gelijk een alternatieve optie nu de ICE-verbinding stopt.

Ik mag hopen dat dit een 1 april grap is.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #13 Gepost op: 02 April 2024, 23:25:47 »
Ook in Nederland mogen de ICE gekoppeld rijden, dat geeft ruim 800 zitplaatsen.
Klopt, maar het gaat om de capaciteit ten zuiden van Frankfurt. Dan ga je dus twee grens-geschikte stellen nog minder nuttiger gebruiken. DB wil na Frankfurt eigen ICE-varianten en niet die grens-geschikte. Ze zijn onbetrouwbaar (Airco problemen vergeten?) en de relatie DB - SBB is al broos vanwege de vertraagde treinen die de SBB moet "slikken" en inpassen in hun klokvaste systeem. Rechtstreeks vanuit NL naar Zwitserland op deze manier gaat verdwijnen. En dat ze het dan op 'werkzaamheden' en dergelijke gooien, da's nou net de kwaliteit (....) van de persvoorlichters.

Een taak voor de "privaten', mogelijk met gepimpte ICR's dan maar?

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Met de trein naar Parijs? Pas op voor keuzestress.
« Reactie #14 Gepost op: 02 April 2024, 23:45:42 »
DB . . . praat me er niet van . .
jul 22: ICE Basel: 4 uur vertraging . . . in Arnhem al . . . uiteindelijk 'halverwege' gestopt
mrt 23: EC Dusseldorf-Basel: Geannuleerd
jan 24 ICE > Frankfurt: Geannuleerd
jan 24 ICE > München > NL: Geannuleerd (Staking)
aug 24: Karlsruhe - Baden Baden een volle week dicht . . . midden in de zomer een slagader in het NZ verkeer dicht . . . hoe verzinnen ze het

Ik kan me in de afgelopen 25 jaar maar 1 rit herinneren die op tijd op zijn bestemming kwam: Dat was met de oude EC 105 in 2000 rechtstreeks van Amsterdam naar Interlaken

De internationale trein . . . de beste reclame voor de luchtvaart  ;D