Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Joz
Vandaag om 21:43:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
  

Auteur Topic: Westerdijk NL pendelbaan H0  (gelezen 24634 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #75 Gepost op: 22 August 2023, 14:24:33 »
Wachtend op een reactie van Ruben kunnen we gewoon door.

Er is bij de opzet van een module altijd wel een issue inzake de bekabeling en het eventueel later/achteraf aanbrengen van deze leidingen.

Echter:
het vaste schuim dat ik ervoor ga inzetten is 30 mm hoog. De rand van latwerk is 44 mm. Resteert 14 mm.
Vandaar dat ik latjes van 10 x10 heb aangebracht tegen de langste zijden van de module delen.
Deze latjes zijn met de onderkant 14 mm van de onderrand aangebracht.

De bodemplaat van 3 mm triplex komt op deze latjes te liggen.
In theorie is er 14 - 3 is ca 10 mm aan ruimte beschikaar voor de kabels.
Later aan te brengen kabels kunnen met het maken van een boorgat in het schuim
       en de onderplaat naar deze vrije onderruimte worden gebracht.
Dan kunnen ze geleid worden naar een locatie voor aansluiting (bv de voorzijde van de module delen)

De verbindingen die ik nu al heb ga ik niet via de onderruimte aanbrengen, dit om beschadiging tijdens transport te voorkomen.
De dekselring is intussen voorzien van een afdekplaat en zal, als de lijm droog is, met scharnieren aan de achterplaat worden bevestigd.

Verder nog iets....... ?
Nee, dus wordt vervolgd.

Ronald Visser
















« Laatst bewerkt op: 22 August 2023, 16:29:15 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #76 Gepost op: 22 August 2023, 21:14:01 »
Ruben
Ik heb de maten uitgezet van de doorgang en de locatie van hart van de sporen.

Je zet alles uit in mm. Dat is geen probleem.
Bijgevoegd een en ander op tekening rekening houdende met een achterplaat van 9 mm dikte.

Kijkende naar geadviseerd profiel van vrije ruimte van 48 mm (NEM) voldoet de maat van 22 maar net.......( = 24 mm).
Laten we dit zo of bv een 5 mm verwijden naar achteren tot 27?

Voorzijde dan ook opschuiven?
(de maat van 124 kan in theorie terug naar 27+64+27 = 118 mm)

Ronald Visser
9240



Ik moest het even 3x lezen na een lange dag, maar het kwartje viel! ;D
118mm is wat mij betreft prima, zonodig inderdaad het gat iets opschuiven zodat er ook treinen kunnen rijden. Wel erg prettig dat dit foutje ontdekt is, waarvoor mijn dank!

Verder ziet het er wederom weer erg goed uit. (y)
Ook vind ik het wel fijn dat er onderaan ruimte is voor wat kabels. Voor het dwergsein zal het bijvoorbeeld wel handig zijn denk ik zo.

Goed bezig Ronald!
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #77 Gepost op: 23 August 2023, 18:18:55 »
Op basis van de gewijzigde maten, na het elkaar informeren hierover, net de beide gaten in de wanden aangebracht.

Eerst de zaak uitgetekend aan de beide buitenzijden.
Met een houtboot 16 mm nabij één van de hoeken een opening aangebracht.
Daarna met een decoupeerzaag en een zaagblad met fijne tand vanuit het gat de zijden van de rechthoek bezaagd.....

Niet te veel sturen, maar wel proberen de rechte uitgetekende lijn te blijven volgen.
Schuurwerk bleek toch wel noodzakelijk nog.
Tegelijkertijd de scherpe kanten van een velling kantje voorzien.

Morgen de afronding: de verbindingen, stroomdoorvoer en het aanbrengen van het harde schuim.

Klaar! ,  maar nu nog even niet.

Ronald Visser

9730

« Laatst bewerkt op: 23 August 2023, 18:21:42 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #78 Gepost op: 23 August 2023, 18:55:30 »
Dat ziet er toch behoorlijk strak uit! (y)

Ben erg benieuwd naar het resultaat morgen. Binnenkort tijd voor een bakkie dan… of nouja eigenlijk twee. Een van hout en een om te drinken. ;D
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #79 Gepost op: 25 August 2023, 22:43:41 »
We zijn er bijna, we zijn er bijna...  ???

Tja, aangegeven volgende week de module te kunnen komen brengen. (y) (y)

Vandaag niets gedaan.....
Nou ja:  niets eraan gedaan. :angel:

Morgen op de beurs in Houten.....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #80 Gepost op: 26 August 2023, 14:32:49 »
Kan haast niet wachten. (y)

Gelijk nog maar even een vraag: Ik heb nog aardig wat stukken Rocoline zonder bedding liggen. Opzich prima rails, maar ze hebben wel allemaal een lengte van ongeveer 230mm. Is het niet beter om een paar lange stukken te kopen om zo min mogelijk railovergangen te hebben? En zo ja, welke merken die lange stukken in het assortiment hebben zijn mooi / realistisch voor een NL baan?
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #81 Gepost op: 26 August 2023, 17:57:19 »
Ik zou ze gewoon gebruiken.
Maar wellicht hebben anderen er een beter idee bij......

Ook peco wordt veel genoemd/geroemd

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #82 Gepost op: 30 August 2023, 14:33:20 »
Morgen avond is het zover.
Dan gaat de module naar Ruben.

Echter dan moet het geheel wel klaar zijn uiteraard.
En dat is zeker het geval.

We hebben drie delen van de module:
    een vitrine waar het centrale spel zich afspeelt
    en twee BB's. Voor tijdelijk stalling en uit het gezicht zetten van materieel.
Tevens zou Ruben ermee naar beurzen willen.

Om die redenen heb ik het idee opgevat de constructie zo te maken dat
   een en ander snel los te koppelen is,
   gemakkelijk te vervoeren is,
   en snel weer in elkaar te zetten is.

Daarvoor heb ik Richard benaderd (Nighttrain1) omdat hij bezig is met stroomdoorvoer bij wagons.
Het principe is vrij en daarom heb ik er gebruik van gemaakt. Maar dan weet hij ervan dat ik er mee bezig ben.

Koppelen:
de beide BB's en de vitrine zijn allemaal van sterke magneten voorzien (elk 3 kg trekkracht).
Op de onderste latten zijn daar, middels een houtboor 16 mm, verdiepingen voor aangebracht waar de magneten mooi in weggewerkt kunnen worden.
Door ze de juiste plaats te geven klikken de 3 bakken zich behoorlijk vast als ze in de buurt komt van deze "verbindingen".
Wegtrekken/schuin draaien en de zaak is weer los.
Kom je in de buurt?  KLIK  en ze zitten weer vast, maar ook op dezelfde plek als daarvoor.

Omdat Ruben niet veel/geen echte elektronica gaat opnemen in de BB's is stroomdoorvoer voor het spoor/rails voldoende.
Net als bij de stroomdoorvoerende koppeling zijn daar de al eerder getoonde zwarte koppelstukkken voor bedoeld.
Draad en magneten daarin aangebracht en geplaatst op de modules.

Gelijk met het vastklikken van de zij-kasten klikken ook deze koppelingen zich vast. Klaar is de stroomdoorvoer.
Geen gehannis met draden etc.

De ruimte van 1 cm onder de BB kasten kan gebruikt worden voor extra draadwerk mocht dat nodig zijn met magneet kopellingen eventueel.

Waar Ruben de stroom aanvoer wil gaan maken is aan hem. 
De zijkant van de middelste vitrinekast heeft daar nog wel wat plek voor.

Vanavond het schuim aanbrengen en nog enkele sluit magneten.

Ronald Visser

« Laatst bewerkt op: 30 August 2023, 22:16:53 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #83 Gepost op: 30 August 2023, 22:14:31 »
Ziet er top uit! Ben heel benieuwd morgen. (y)
Mooie uitvinding om op die manier te koppelen, scheelt een hoop in vergelijking met bouten en moeren bijvoorbeeld. ;D
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #84 Gepost op: 31 August 2023, 13:26:37 »
Nu de laatste plaatjes van mijn kant.

Gisteren het blauwe schuim gesneden en geplaatst.
De beide deksels en de voorzijden van de BB van een magneet slot voorzien. Ook hier dus klik en de zaak zit vast.
De stroomdraden kunnen door Ruben door het schuim geprikt worden op de plaats waar nodig.

Tevens het deksel met de scharnieren op de midden vitrine geplaatst en weer een laatste test.
Ik heb nog railbedding schuim over en deze er eventjes ingelegd om het resultaat te kunnen bekijken.

De overgang tussen vitrine en BB is meestel een cruciaal punt.
Ik stel voor het spoor op de vitrine vast te maken op de beide zijplaten en dat zo te houden.

De beide aansluitende sporen bij de overgang dan flexibel aanleggen.
Per spoor een "megabiels" met sleufgaatjes. Met schroeven vastzetten, waarbij het ballastschuim onder de megabiels aanwezig is.
Door de schroeven aan te draaien/los te draaien kan de hoogte ingesteld worden, overeenkomstig het spoor in de vitrine (vertikale beweging)
Door de sleufgaatjes kan het spoor in horizontaal vlak bijgesteld worden.

Vanavond de overdracht.

Ronald Visser






















« Laatst bewerkt op: 01 September 2023, 09:09:02 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #85 Gepost op: 31 August 2023, 18:41:27 »
Ziet er perfect uit, ben heel benieuwd zometeen! (y)
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #86 Gepost op: 31 August 2023, 22:23:02 »
En het baantje op zijn plek:


Nu kijken waar of wie mijn achtergrond kan printen. Tips zijn welkom! (y)

Verder kan de rails uiteraard wel vast gelegd worden. Binnenkort lange Rocoline zonder bedding aanschaffen om zo min mogelijk overgangen te krijgen en niet van die lelijke lipjes in het zicht tussen de railstukken.
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #87 Gepost op: 31 August 2023, 22:39:57 »
Ruben, het was een leuk klusje tussendoor.

Je kan de vitrine nu gemakkelijk losklikken en meenemen naar een werkplek.
Door de magneten en de stroomdoorvoerkoppeling kan je het midden deel ook weer eenvoudig terugzetten.
En is de module direct weer inzetbaar.

En dank voor de koffie.
Succes met de verdere aankleding. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #88 Gepost op: 01 September 2023, 08:57:21 »
Over printen achtergrond:

PeArd heeft zelf diverse achtergronden, maar kan wellicht ook printen.

Elke drukker/printer shop zou dat moeten kunnen doen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Westerdijk NL pendelbaan H0
« Reactie #89 Gepost op: 01 September 2023, 16:21:08 »



@Ronald,

Uitermate strak werk. 👍
Je opmerking over de megabielzen deel ik. Met dien verstande dat ik deze naar de normen van de BMB ModuleBaan nèt iets anders gebruik.

Bij ons worden de sporen op de BB halverwege de tracks gezekerd. Voorheen met een messing plaatje; tegenwoordig met een BNLS megabiels. Daar waar bij de BNLS ModuleBaan en die van ModuleBaan.nl gebruikt wordt gemaakt van “koude lassen” op de overgangen, gebruiken wij de zogenaamde schuiflas. Het voordeel is dat onze BB sporen een tolerantie kennen in de breedte en in de hoogte.

Zie hieronder:







Gr, Hans