Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICM 4011 klaar voor de toekomst door Edwin2121992
Vandaag om 09:39:56
Brawa E42 : de behuizing van de loc zit los op het onderstel door Quinzeedied
Vandaag om 09:32:16
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 09:17:14
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door Peter Kleton
Vandaag om 09:13:26
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:57:11
decal, transfer, sticker door Falkenberg
Vandaag om 08:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 08:30:47
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 08:02:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:50:44
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 00:40:35
EifelBurgenBahn door bask185
Vandaag om 00:32:27
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 00:27:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:09:42
Van APC naar EXXON Mobil in Model door hervé
26 mei 2024, 23:38:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
26 mei 2024, 23:38:02
Leopold Halling modeltrams stopt. door Smalspoorfan
26 mei 2024, 23:28:44
Bf Kibronn door Priegelman
26 mei 2024, 23:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
26 mei 2024, 23:14:55
Sneeuwruiming op de Dampbahn Furka Bergstrecke 2024 door BrightonBelle
26 mei 2024, 23:02:18
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Husky
26 mei 2024, 22:22:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 mei 2024, 20:57:16
Piko Br 78 door willem2
26 mei 2024, 19:52:07
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
26 mei 2024, 18:47:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
26 mei 2024, 18:20:50
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
26 mei 2024, 18:19:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
26 mei 2024, 17:51:18
Ik loop vast met baanplan rijwegen door Ronnor
26 mei 2024, 17:48:32
Meedhuizen in H0 door einte
26 mei 2024, 16:58:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 mei 2024, 16:28:23
  

Auteur Topic: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)  (gelezen 6756 keer)

fleischmann1

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #60 Gepost op: 28 maart 2024, 13:13:26 »
.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4127
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #61 Gepost op: 28 maart 2024, 13:47:15 »
Ik zie dat dat nog niet goed op de website staat uitgelegd, my bad  :-X. Ik zet hem in de todo lijst.

Voor nu. Klik op file (of bestand als ie op NL staat) en dan preferences (of voorkeuren). En dan moet je het boxje kunnen zien.




'use external editor'


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

fleischmann1

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #62 Gepost op: 28 maart 2024, 14:05:55 »
Hallo Bas,
Ik heb gedaan zoals je uitlegt en ik ook het blad maar ik mis de volgende keuzemogelijkheden"enable code folding"  "use external editor" en " save when verifying or uploading".
Deze staan wel op jou voorbeeld.
Heb ik wel de goede arduino? Ik heb Arduino IDE 2.3.2

Groeten
Gerard

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4127
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #63 Gepost op: 28 maart 2024, 14:12:48 »
ehm volgens arduino forum over IDE 2.x.x

Citaat
Arduino IDE 2.x uses a more standard and intuitive approach to this. Just open the sketch up in an external editor and edit away. The changes will immediately appear in the IDE's editor.

Als je dus op program drukt, moet je je aanpassingen live aangepast zien worden in de IDE. Ik heb per toeval ook IDE 2 op deze computer en het lijkt inderdaad te werken. Als ik program druk, zie ik een instant wijziging.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

fleischmann1

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #64 Gepost op: 28 maart 2024, 16:18:39 »
hoi Bas,
Ik heb nog steeds geen knop "use externe editor" in het blad preference.
Ik ben het spoor een beetje kwijt, wat kan ik nog doen
Groeten
Gerard

Rsd1000

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
    • Fotostop
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #65 Gepost op: 28 maart 2024, 17:07:59 »
In de map [FunctionBloX] en dan [arduinoProgram] het INO- bestand arduinoProgram openen. Lukt dat? Dat is het juiste bestand. Dan werkt het bij mij. Ik kan "use external editor" ook niet aanklikken. Maar op deze manier zie ik de wijzigingen die ik maak.

Top dit Bas! Bedankt voor je werk.  (y)

Vriendelijke groeten,

Arno
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2024, 17:12:41 door Rsd1000 »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3350
    • Mijn van-alles website
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #66 Gepost op: 28 maart 2024, 20:58:29 »
Let op: ik ken dit programma niet, maar ik vermoed dat dit het punt is:
Ik gok dat je de die external editor nog in moet stellen: steeds meer programma's hebben tegenwoordig een optie om iets specifieks buiten het betreffende programma te regelen, gekoppeld of niet. Uit een dropdown menu volgt dan 'Edit in external editor'. Maar wát die external editor dan is, moet je het programma wel eerst vertellen. Ergens moet je dus de locatie opgeven van welk extern programma je wil gebruiken. Geef je niets op, dan kun je dat vaak ook niet kiezen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4127
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #67 Gepost op: 28 maart 2024, 22:51:58 »
Citaat
Heb ik wel de goede arduino? Ik heb Arduino IDE 2.3.2
Bij arduino IDE 2.3.x bestaat die optie ook meer, omdat die niet meer nodig is. Als je met FunctionBloX op program drukt, dan maakt hij een nieuw .ino bestand en dan zie je dat live geupdate worden in de Arduino IDE. Maar als je dan net met je ogen knippert, dan zie je het niet verder gebeuren. Dus als je op program druk, doe dan gewoon je programma uploaden met de IDE en bekijk je wijziging.

Citaat
Ik gok dat je de die external editor nog in moet stellen:
Nee, vroeger bij Arduino 1.8.x moest je dat boxje aanvinken omdat je anders externe input niet automatisch werd geupdate. Dat was eigenlijk een groot nadeel. Als je external editor aanvinkt, dan word je IDE grijs en kan je niet meer code tikken in de IDE zelf. Als je dan je bestand aanpaste in een ander programma en op save drukte, werd de IDE live geupdate.

Dat gedrag is nu standaard geworden in IDE 2.x.x daarom is dat boxje verdwenen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4127
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #68 Gepost op: 06 mei 2024, 10:52:18 »
Citaat
Ik weet nog niet wanneer de release plaats zal vinden. All in good time]Ik weet nog niet wanneer de release plaats zal vinden. All in good time
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104404.msg3222459168#msg3222459168

Die good time is nu. Ik heb een release gedaan voor FunctionBloX V2.



  • Je kan nu een Arduino programmeren zonder de IDE te hoeven gebruiken.
     Ik heb daartoe een knop toegevoegd genaamd: 'Upload program'. Het programma kan ook originele arduino's en die kopieën met CH340 usb chippie vinden op de USB poort. En zo kan FunctionBloX zelf het juiste COM poort voor jou selecteren. Je moet alleen nog zelf aanvinken of je een Arduino Mega, Nano, Nano met oude bootloader of UNO wilt programmeren.
    (als je andere arduino-achtige boards wilt programmeren, dat kan maar dan moet je gewoon de oude wijze blijven gebruiken)
  • Kleurtjes.
    Tijdens het maken van voorbeeld programma's was ik me continu rot aan het zoeken naar al die blokjes.... en dan heb je het zelf gemaakt  ::). Dus om een beetje onderscheid te maken, heb ik bepaalde dingen gegroepeerd en een willekeurig kleurtje gegeven.
  • Voorbeeld programma's.
    Je moet ergens beginnen. En handige methode om iets te leren, is om bestaande dingen aan te passen. Dus heb ik demo programma's om een AHOB en verscheidene soorten DCC decoders te maken.
  • panning (=rond bewegen van je scherm).
    Ik kon al een tijdje in en uitzoomen. Dat was niet zo lastig. Je had er alleen weinig aan omdat je scherm niet kon verplaatsen. En straks kan dat wel. Ik ben er nog steeds mee bezig. Je ziet ook in bovenstaande plaatje dat de rechter elementen niet staan waar ze horen te staan. Dat was 1 van de kleine bugjes. Na niet twee maar drie pogingen, heb ik eindelijk een werkende oplossing. Je kan nu inzoomen naar andere gebieden. En je kan nu dus in alle vier de windrichtingen je scherm bewegen tot.. best ver. Zo kan je grotere programma's kwijt en dingen verder uit elkaar zetten enzo.
  • Teksten.
    Je kan met een druk op 't' toets. Een tekst toevoegen. Hij verschijnt onder je cursor maar je kan hem plaatsen waar je wilt en invullen wat je wilt. Zo kan je voor jezelf wat geheugensteuntjes en commentaar toevoegen. De teksten worden ook opgeslagen in de csv bestandjes.

Ik heb tevens de website aangepast.

N.B. ik heb getest op een tweetal andere computers. Het blijkt dat bij sommige PCs de resolutie een beetje verrampineerd is. Dit kan je tijdelijk oplossen door de terminal te gebruiken totdat ik een permanente oplossing heb. Het staat uitgelegd op m'n website


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)