Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 16:55:58
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:35:53
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 65565 keer)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #45 Gepost op: 14 August 2023, 11:56:59 »
De zaagboog kan niet altijd gespannen staan, en dus lekker met details aan het fröbelen geweest:




LED`s wil ik in heldere 2K-lijm op hun plek houden en zo ook het glas namaken.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #46 Gepost op: 14 August 2023, 13:06:05 »
Dit is helemaal in mijn straatje: een betaalbare NS locomotief. Mijn intresse heb je!

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #47 Gepost op: 14 August 2023, 17:55:07 »
Het is dat mij de tijd ontbreekt om ook te beginnen met  mijn plastic 2100.
Maar dit is wel mooi om te zien hoe iemand een eigenhandig gebouwde 2100 uit zijn handen tovert (y) Mooi om dit te volgen

Mocht ik aan die van mij beginnen wordt het hoofdzakelijk kunstof. De aandrijving uiteraard niet  ;D
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #48 Gepost op: 14 August 2023, 22:44:15 »
 Merci, vpeters! ;)
Hoewel dit ook wel 250-300€ zal worden ben ik inderdaad daarom ooit hiermee begonnen: wel de zin, niet de centen.
Heb nog een 7400 liggen op basis van de Zwarte Anna, misschien ga ik die ook nog wel eens oppakken.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #49 Gepost op: 14 August 2023, 22:46:20 »
Zeker doen die 7400! Ik ga je in de gaten houden! Ben zelf met een 5500 bezig op basis van spullen uit de rommeldoos en een 3D print kapje.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #50 Gepost op: 14 August 2023, 22:49:16 »
Het is dat mij de tijd ontbreekt om ook te beginnen met  mijn plastic 2100.
Maar dit is wel mooi om te zien hoe iemand een eigenhandig gebouwde 2100 uit zijn handen tovert (y) Mooi om dit te volgen

Mocht ik aan die van mij beginnen wordt het hoofdzakelijk kunstof. De aandrijving uiteraard niet  ;D
Merci klusser, styreen heeft wel het voordeel dat je geen sluiting krijgt, maar detailleren en stevigheid is mij wel tegengevallen.
Heb laatst een NS BC-rijtuig 7-ramer uit styreen gemaakt (nog niet af, het dak moet nog), en dat ging wel met die grote vlakken, maar hier viel het me toch tegen.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #51 Gepost op: 14 August 2023, 22:56:24 »
Dus vandaag door met mch #3 incl dak.
Zagen, vouwen, bijvijlen, rond maken en pas maken. Meteen maar de bout erbij en de boel in elkaar.


Opening voor de ketel komt hierna, dus het ziet er zo wat blote billen-achtig uit, maar dat wordt beter  :D


Wel irritant dat als die foto`s zo groot worden echt álles opvalt... Wordt vast beter na een spuitbeurt. Ooit.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #52 Gepost op: 14 August 2023, 22:58:07 »
Zeker doen die 7400! Ik ga je in de gaten houden! Ben zelf met een 5500 bezig op basis van spullen uit de rommeldoos en een 3D print kapje.
3d-printen, daar ben ik nou net teveel digibeet voor, heb al moeite met SketchUp  :angel:
Welke basis wil je gaan gebruiken voor die 5500 trouwens? Want ook die, met binnenliggende cilinders is niet zomaar te vinden?
« Laatst bewerkt op: 14 August 2023, 23:28:06 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #53 Gepost op: 15 August 2023, 10:17:24 »
Een 7400, mogelijk te redden van de schroothoop:

We gaan het zien, mag aan niet meer projecten starten dus eerst iets afmaken.

En een BC-7ramer die er bij mij 8 heeft vanwege het onderstel en die z`n passagiers nog niet droog kan vervoeren, nog opschriften krijgt en daarna een zijdeglans vernisje:


Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #54 Gepost op: 19 August 2023, 14:13:33 »
Ook maar eens een begin gemaakt met de tender.  Die is iets te lang, as afstand is iets te groot, diameter van de wielen ook. Ik heb besloten dat zo te laten en het onderstel te ver-2100-den en de kap iets te lang te maken.
Onderstel voor en na:

Wit is styreen.  Balans is iets te laag maar klopt zo wel met de ophanging van de andere veren.
Misschien nog iets aan de aspotten prutsen, maar misschien ook wel niet 🙂

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #55 Gepost op: 20 August 2023, 16:41:14 »
En rustig verder.
Mch geopend voor ketel en wielkasten en kunnen passen. Aspotten van de tender nog wat kaal gemaakt en de maten van de aangepaste tender berekend.
Als die voetplaat en de wielkasten nu eindelijk eens gaan doen wat ik wil...




Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #56 Gepost op: 22 August 2023, 23:04:58 »

Frame tender geheel aangepast, aspotten nog verder aangepast.  Eerste deel tenderopbouw gemaakt en geboord, motor heeft mooi de ruimte maar behoefte aan flink wat kolen. Dat gaat geregeld worden!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #57 Gepost op: 26 August 2023, 18:05:14 »
Houten was leuk, paar koekjes gedeeld met andere forumleden, weer eens iets anders dan in je eentje achter een werktafel zitten 🙂.

Maar verder:
Opbouw tenderbak helemaal pas gemaakt, deze valt nu keurig over de nokken die er origineel op zaten.


Ook aan de buitenzijde geen naden te zien en na het spuiten zal het nog strakker worden.





En voorlopige bonus: de originele massa blokjes zetten m klem!
Dat betekent dat de rest eventueel klemmend hier boven op zou kunnen.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2023, 18:21:01 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #58 Gepost op: 28 August 2023, 09:10:55 »
Inslagmoertjes M2 zijn onderweg voor de verbinding tussen de voetplaat en het originele frame, mogelijk dat die ook voor de tender kunnen worden gebruikt voor montage bovenbouw en de koppeling. Nog geen ervaring mee, ze zijn bedoeld voor het insmelten in plastic maar kunnen vast ook verlijmd worden (frame, zamac). Ik vertrouw het mezelf niet toe om M2 of M3 draad te tappen zonder kolom, draaibank en met mijn grote klauwen. Uitboren, opboren en netjes recht verlijmen des te meer.
Als de voetplaat/omloop gefixeerd is moet het mogelijk zijn om ondanks al dat goed geleidende messing er een kortsluitvrije opbouw op te krijgen.

Dus tot die tijd door aan de tender. Klopt het dat er van de gewone tender, niet de scheepstender, ook nog twee varianten waren? Ik meen te zien dat de kolenbak tot helemaal vooraan kon doorlopen of terugsprong en dat deze in twee breedtes bestond?

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #59 Gepost op: 28 August 2023, 12:24:41 »
Inslagmoertjes M2 zijn onderweg voor de verbinding tussen de voetplaat en het originele frame, mogelijk dat die ook voor de tender kunnen worden gebruikt voor montage bovenbouw en de koppeling. Nog geen ervaring mee, ze zijn bedoeld voor het insmelten in plastic maar kunnen vast ook verlijmd worden (frame, zamac). Ik vertrouw het mezelf niet toe om M2 of M3 draad te tappen zonder kolom, draaibank en met mijn grote klauwen. Uitboren, opboren en netjes recht verlijmen des te meer.
Als de voetplaat/omloop gefixeerd is moet het mogelijk zijn om ondanks al dat goed geleidende messing er een kortsluitvrije opbouw op te krijgen.

Dus tot die tijd door aan de tender. Klopt het dat er van de gewone tender, niet de scheepstender, ook nog twee varianten waren? Ik meen te zien dat de kolenbak tot helemaal vooraan kon doorlopen of terugsprong en dat deze in twee breedtes bestond?
Antwoord: de HSM 501-505 hadden idd een bredere, lage bak (3000mm ipv 3100mm),maar hoe zag die zijkant er uit? Vanaf de kist achterop tot helemaal vooraan? Ik vind er geen tekening of duidelijk foto van. En dat die tenders door elkaar gegooid zijn helpt ook niet...