Doel:€250.00
Donaties:€142.00

Per saldo:€-108.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Noordernet
Vandaag om 06:58:27
Papier op hout H0 NS rijtuigen door henk
Vandaag om 06:25:36
Diorama “oefen projectje” door Duikeend
Vandaag om 01:20:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:58:39
18 mei modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 00:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:32
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door roadster36
18 mei 2024, 23:55:07
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door baltus
18 mei 2024, 22:55:42
Raadplaatje door GerardvV
18 mei 2024, 22:54:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
18 mei 2024, 22:16:50
Kurkschors door Te 2/2
18 mei 2024, 22:07:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
18 mei 2024, 21:17:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door class 37
18 mei 2024, 21:09:10
z21 start update door 008200
18 mei 2024, 20:43:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
18 mei 2024, 20:19:21
De Stripwinkel door Pauldg
18 mei 2024, 19:54:00
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 mei 2024, 18:47:46
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door Pauldg
18 mei 2024, 18:32:37
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor zaterdag 25 mei 2024 door Suchet
18 mei 2024, 17:25:02
US diorama in H0 door Wim Vink
18 mei 2024, 16:19:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
18 mei 2024, 16:02:37
brug over troebelt water door HuubvG
18 mei 2024, 15:23:49
Vraag over Fleischmann Engels wissels 6164 en 6165 door Jeroen Water
18 mei 2024, 14:47:33
La Fabrique des petit reseaux (1:87, 0,16m2) door tothebeach
18 mei 2024, 14:40:21
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 mei 2024, 14:30:18
NTM Postwagen, Spoor-1 door FritsT
18 mei 2024, 13:14:14
Onshape cursus door Hans van de Burgt
18 mei 2024, 12:41:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 mei 2024, 11:45:04
Goederentreinen door Jeronimos
18 mei 2024, 11:38:53
Wat betekent geel rond teken op talbot zelflosser NS? door sneek
18 mei 2024, 11:36:40
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 11318 keer)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2023, 07:51:26 »
Werps is nieuw voor mij.
Dank voor de tip, ziet er goed uit!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #16 Gepost op: 22 mei 2023, 09:13:15 »
Vooral passen en meten geweest.
Ketel verlaagd door het gewicht in te korten, is nu goed maar loopt tegen de drijfwielen aan.
Machinistenhuis loopt ook aan, als gezegd geen zin in kortsluiting.
De vuurkist zal er omheen gewerkt moeten gaan worden, misschien in het mcn doorlopend in de kappen over de wielen?
Leuke maar ook tijdrovende van dit soort scratch-rebuilding: je moet t zelf uitvinden.
Dus de nu even geen snelheid  :D
En als t me te lang duurt kan ik altijd alvast aan de tender beginnen.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #17 Gepost op: 04 juni 2023, 22:36:22 »
Praatje zonder plaatjes.
Mch aangepast zodat er ruimte is voor die enorme drijfwielen en dicht gesoldeerd.  Ik ben wat bevreesd voor kortsluiting, en met al dat messing voorzie ik problemen.
Achterkant vuurkist gesloopt van de donor en verlijmd met de ketel. Misschien uit een knutsel etsplaat van Artitec nog wat verder aankleden, in ieder geval te verbeteren met een kwastje verf hier en daar. 
Tweede voetplaat uit messing gezaagd. Cirkels gemaakt ten behoeve van de wielkasten, uit styreen, weer vanwege het voorkomen van kortsluiting.
Nummerplaten besteld bij Werps en rest van de delen bij Phildie. (Die hebben het wel zwaar, geloof ik, want 't gaat nog even duren.)
Maar goed, veel haast heb ik ook niet.




Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #18 Gepost op: 10 juni 2023, 23:42:24 »
Wielkasten gemaakt.
Weer uit styreen maar de twijfel slaat hier toe: wel erg kwetsbaar.


Hier komt wel een puntje tevoorschijn: de achterste wielkast komt verder uit het mch dan in het echie. Tsja.

Misschien toch uit messing? Gaat dan wel hard richting vitrine model.


Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2023, 23:14:58 »
Nog eens een nachtje over geslapen, en bedacht dat je de styreen kappen ook in een messing kap als isolatie kunnen. Ik weet niet hoe de messing bouwers zoals Prutser dat doen, mijn toleranties zijn vast niet zó, dat de wielen zouden vrijlopen.
Dus aftekenen, zagen, 8 halve maantjes en méters 4mm brede strip, die worden op de voetplaat gesoldeerd,  extra ruimte houden voor de smeerpotten op de koppelstangen etc etc, en dan bekleden met de 3mm styreen hoesjes.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2023, 07:13:46 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2023, 10:12:27 »
Dit topic nog eens zitten uitpluizen, wat een schat aan informatie!
Moet een aantal zaken nog eens goed nakijken, en de tekening van de NVM laat dan ook wel te wensen over, maar goed lezen is ook een kunst.
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29837.0
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2023, 20:36:08 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2023, 19:16:15 »
Begonnen met de opbouw van de voetplaat.
Wielkappen gemaakt uit messing plaat.



Voetplaat verder op maat gemaakt en nog een aanpassing aan het frame: nog meer weggehaald.



De wielkappen waren bewust te groot, ik vind het lastig inmeten en doe dat beter op het model zelf.



Test passing.
Het machinistenhuis voldoet niet en gaat opnieuw gemaakt worden.
De hele kap begint meer en meer scratchbuilding te worden, alleen de rookkast en de vuurkist zijn nog origineel 🌝


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6527
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2023, 20:51:36 »
Ja zo gaat dat. Ik heb ooit een Dapol class 08 verbouwd naar een 500/600. Uiteindelijk was ik waarschijnlijk minder tijd kwijt geweest met een volledige scratchbuild  ;)
Boomshanka!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2023, 21:47:52 »
 :) :) Inderdaad
Alleen heb ik geen draaibank of frees, dus een onderstel maken is dan wat lastig.
En als dit wat wordt, heb ik een (redelijk lijkende) 2100 voor €200 en een hoop lol. Heb nog een DJH liggen, dat wordt vast saai  :P

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6527
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2023, 23:51:23 »
Ik heb een aantal rijdende onderstellen gemaakt met alleen een figuurzaag, een boormachine, een stel vijlen en een soldeerbout. Als je een strakke tekening van de delen kan maken, gewoon 2D CAD, en die overbrengt op messing plaat kan je daar een heel behoorlijk resultaat mee behalen.

Oke, dat was 1:45, dus net iets minder gepriegel. Ik ga het binnenkort eens in h0 proberen. Ben benieuwd.
Boomshanka!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2023, 13:24:17 »
Succes!
Ergens een draadje te vinden van je bouwsels?
Ik schrik terug van aandrijving en lagering van assen, vind het dan toch handiger om met idd niet meer dan een figuurzaag, vijltjes, soldeerbout en een centerpons voor de klinknagels alleen de kap te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2023, 13:26:07 door Henk, of Erwin »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6527
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2023, 13:34:21 »
Een H0 wiel moet wel gewoon in 1mm messing gelagerd kunnen worden zonder verdere plichtplegingen. Die centerpons komt dan ook aardig van pas voor het tikken van het deukje waar je in gaat boren.

Ik zoek mijn Sik in schaal 0 draadje even op. Oud, maar daar staat de aandrijving mooi op!

Jij ook succes! Sowieso ben je met een gaaf project bezig en uiteindelijk staat die 2100 er gewoon!

mvg, Paul
Boomshanka!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #27 Gepost op: 27 juni 2023, 08:01:47 »

Het tweede machinistenhuis kan naar de plaatmakers.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6527
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #28 Gepost op: 27 juni 2023, 09:08:10 »
Cool! Tip die ik ooit kreeg: stift het messing even zwart met een watervaste Edding stift of zo en zet dan kraslijnen. Steken ze lekker scherp af!  :)
Boomshanka!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #29 Gepost op: 27 juni 2023, 09:26:34 »
 (y) zit idd meer dan eens met lichtinval te rotzooien om nog te zien waar ik was gebleven  ;D