Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 18:06:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 63679 keer)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #45 Gepost op: 14 August 2023, 11:56:59 »
De zaagboog kan niet altijd gespannen staan, en dus lekker met details aan het fröbelen geweest:




LED`s wil ik in heldere 2K-lijm op hun plek houden en zo ook het glas namaken.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #46 Gepost op: 14 August 2023, 13:06:05 »
Dit is helemaal in mijn straatje: een betaalbare NS locomotief. Mijn intresse heb je!

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #47 Gepost op: 14 August 2023, 17:55:07 »
Het is dat mij de tijd ontbreekt om ook te beginnen met  mijn plastic 2100.
Maar dit is wel mooi om te zien hoe iemand een eigenhandig gebouwde 2100 uit zijn handen tovert (y) Mooi om dit te volgen

Mocht ik aan die van mij beginnen wordt het hoofdzakelijk kunstof. De aandrijving uiteraard niet  ;D
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #48 Gepost op: 14 August 2023, 22:44:15 »
 Merci, vpeters! ;)
Hoewel dit ook wel 250-300€ zal worden ben ik inderdaad daarom ooit hiermee begonnen: wel de zin, niet de centen.
Heb nog een 7400 liggen op basis van de Zwarte Anna, misschien ga ik die ook nog wel eens oppakken.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #49 Gepost op: 14 August 2023, 22:46:20 »
Zeker doen die 7400! Ik ga je in de gaten houden! Ben zelf met een 5500 bezig op basis van spullen uit de rommeldoos en een 3D print kapje.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #50 Gepost op: 14 August 2023, 22:49:16 »
Het is dat mij de tijd ontbreekt om ook te beginnen met  mijn plastic 2100.
Maar dit is wel mooi om te zien hoe iemand een eigenhandig gebouwde 2100 uit zijn handen tovert (y) Mooi om dit te volgen

Mocht ik aan die van mij beginnen wordt het hoofdzakelijk kunstof. De aandrijving uiteraard niet  ;D
Merci klusser, styreen heeft wel het voordeel dat je geen sluiting krijgt, maar detailleren en stevigheid is mij wel tegengevallen.
Heb laatst een NS BC-rijtuig 7-ramer uit styreen gemaakt (nog niet af, het dak moet nog), en dat ging wel met die grote vlakken, maar hier viel het me toch tegen.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #51 Gepost op: 14 August 2023, 22:56:24 »
Dus vandaag door met mch #3 incl dak.
Zagen, vouwen, bijvijlen, rond maken en pas maken. Meteen maar de bout erbij en de boel in elkaar.


Opening voor de ketel komt hierna, dus het ziet er zo wat blote billen-achtig uit, maar dat wordt beter  :D


Wel irritant dat als die foto`s zo groot worden echt álles opvalt... Wordt vast beter na een spuitbeurt. Ooit.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #52 Gepost op: 14 August 2023, 22:58:07 »
Zeker doen die 7400! Ik ga je in de gaten houden! Ben zelf met een 5500 bezig op basis van spullen uit de rommeldoos en een 3D print kapje.
3d-printen, daar ben ik nou net teveel digibeet voor, heb al moeite met SketchUp  :angel:
Welke basis wil je gaan gebruiken voor die 5500 trouwens? Want ook die, met binnenliggende cilinders is niet zomaar te vinden?
« Laatst bewerkt op: 14 August 2023, 23:28:06 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #53 Gepost op: 15 August 2023, 10:17:24 »
Een 7400, mogelijk te redden van de schroothoop:

We gaan het zien, mag aan niet meer projecten starten dus eerst iets afmaken.

En een BC-7ramer die er bij mij 8 heeft vanwege het onderstel en die z`n passagiers nog niet droog kan vervoeren, nog opschriften krijgt en daarna een zijdeglans vernisje:


Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #54 Gepost op: 19 August 2023, 14:13:33 »
Ook maar eens een begin gemaakt met de tender.  Die is iets te lang, as afstand is iets te groot, diameter van de wielen ook. Ik heb besloten dat zo te laten en het onderstel te ver-2100-den en de kap iets te lang te maken.
Onderstel voor en na:

Wit is styreen.  Balans is iets te laag maar klopt zo wel met de ophanging van de andere veren.
Misschien nog iets aan de aspotten prutsen, maar misschien ook wel niet 🙂

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #55 Gepost op: 20 August 2023, 16:41:14 »
En rustig verder.
Mch geopend voor ketel en wielkasten en kunnen passen. Aspotten van de tender nog wat kaal gemaakt en de maten van de aangepaste tender berekend.
Als die voetplaat en de wielkasten nu eindelijk eens gaan doen wat ik wil...




Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #56 Gepost op: 22 August 2023, 23:04:58 »

Frame tender geheel aangepast, aspotten nog verder aangepast.  Eerste deel tenderopbouw gemaakt en geboord, motor heeft mooi de ruimte maar behoefte aan flink wat kolen. Dat gaat geregeld worden!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #57 Gepost op: 26 August 2023, 18:05:14 »
Houten was leuk, paar koekjes gedeeld met andere forumleden, weer eens iets anders dan in je eentje achter een werktafel zitten 🙂.

Maar verder:
Opbouw tenderbak helemaal pas gemaakt, deze valt nu keurig over de nokken die er origineel op zaten.


Ook aan de buitenzijde geen naden te zien en na het spuiten zal het nog strakker worden.





En voorlopige bonus: de originele massa blokjes zetten m klem!
Dat betekent dat de rest eventueel klemmend hier boven op zou kunnen.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2023, 18:21:01 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #58 Gepost op: 28 August 2023, 09:10:55 »
Inslagmoertjes M2 zijn onderweg voor de verbinding tussen de voetplaat en het originele frame, mogelijk dat die ook voor de tender kunnen worden gebruikt voor montage bovenbouw en de koppeling. Nog geen ervaring mee, ze zijn bedoeld voor het insmelten in plastic maar kunnen vast ook verlijmd worden (frame, zamac). Ik vertrouw het mezelf niet toe om M2 of M3 draad te tappen zonder kolom, draaibank en met mijn grote klauwen. Uitboren, opboren en netjes recht verlijmen des te meer.
Als de voetplaat/omloop gefixeerd is moet het mogelijk zijn om ondanks al dat goed geleidende messing er een kortsluitvrije opbouw op te krijgen.

Dus tot die tijd door aan de tender. Klopt het dat er van de gewone tender, niet de scheepstender, ook nog twee varianten waren? Ik meen te zien dat de kolenbak tot helemaal vooraan kon doorlopen of terugsprong en dat deze in twee breedtes bestond?

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #59 Gepost op: 28 August 2023, 12:24:41 »
Inslagmoertjes M2 zijn onderweg voor de verbinding tussen de voetplaat en het originele frame, mogelijk dat die ook voor de tender kunnen worden gebruikt voor montage bovenbouw en de koppeling. Nog geen ervaring mee, ze zijn bedoeld voor het insmelten in plastic maar kunnen vast ook verlijmd worden (frame, zamac). Ik vertrouw het mezelf niet toe om M2 of M3 draad te tappen zonder kolom, draaibank en met mijn grote klauwen. Uitboren, opboren en netjes recht verlijmen des te meer.
Als de voetplaat/omloop gefixeerd is moet het mogelijk zijn om ondanks al dat goed geleidende messing er een kortsluitvrije opbouw op te krijgen.

Dus tot die tijd door aan de tender. Klopt het dat er van de gewone tender, niet de scheepstender, ook nog twee varianten waren? Ik meen te zien dat de kolenbak tot helemaal vooraan kon doorlopen of terugsprong en dat deze in twee breedtes bestond?
Antwoord: de HSM 501-505 hadden idd een bredere, lage bak (3000mm ipv 3100mm),maar hoe zag die zijkant er uit? Vanaf de kist achterop tot helemaal vooraan? Ik vind er geen tekening of duidelijk foto van. En dat die tenders door elkaar gegooid zijn helpt ook niet...