Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 259334 keer)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #795 Gepost op: 08 November 2012, 08:54:48 »
Hoi Martin,

Het ziet er goed uit zoals je bezig bent.
Een tip voor het netjs maken van de helling. Ik zie dat je de blokjes waar de weg op rust nu gewoon haaks heb afgezaagd. Zaag de bovenkant schuin af, met de hellingshoek die je wilt hebben, dan kun je de helling veel regelmatiger en netter maken.
Het is handig als je hiervoor een goede (verstelbare) verstekbak koopt. Zo eentje die je per graad kunt verstellen.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #796 Gepost op: 10 November 2012, 13:55:09 »
Ik snap wat je bedoelt Wim, maar een verstelbare verstekbak kopen voor twee stijgende wegdelen zal me thuis niet in dank worden afgenomen. Ik had ze beter een beetje schuin kunnen schuren, maar straks zie je er toch niets meer van.

Net terug uit Houten. Ik had niet veel tijd, maar moest in elk geval één knikketelwagen ophalen. Ik heb gezocht naar bierdrinkende figuurtjes. In het boek van Noch - op de beurs ging iemand even in het grote boek voor me kijken - komen ze niet voor. Maar een biergarten of bierfesten zonder bierdrinkers is niet mogelijk. Wie weet welke fabrikant dit dan wel kan leveren?

Dan de buit:

De tweede knikketelwagen. Uitbreiding is wenselijk. Dit is overigens de eerste, maar de tweede wijkt verder niet af.

Arbeiders voor in de stad:

Verkeerspolitie:

Zittende figuren met een bankje erbij:

En tot slot stoere motorrijders en een biker chick:

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #797 Gepost op: 10 November 2012, 13:58:04 »
Hoi Martin,

Voor alleen die twee wegdelen is zo'n versttekbak idd geen goede aanschaf.
Leuke aanwinsten weer  (y)

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #798 Gepost op: 10 November 2012, 16:00:36 »
Martin,

Heb je de catalogus van Preiser al doorgenomen? Misschien kun je in deze pdf wat bierdrinkende figuren vinden.

Groet,
Bas

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #799 Gepost op: 14 November 2012, 17:16:30 »
Bedankt voor de link Bas. Helaas niet geslaagd,  >:(

Ondanks alle drukte, die zeker na het weekend in alle hevigheid zal losbarsten, heeft de gemeente Hookyville besloten om de eerste asfalteringswerkzaamheden op de stijgende weg los te laten. Op de foto oogt het blauw, maar het is toch echt de donkere Faller stratenverf. Zal wel vertekening zijn van het licht. Niettemin liegen foto's nooit. De close-up foto laat zien dat de asfaltboys morgen nog even terug mogen komen voor een extra laagje. Verder komt er ter hoogte van de schroef (op het hoogste punt) nog wat zwart grind, alsof de weg hier beschadigd was. Ik denk er nog over hier en daar wat afwijkende donkere verfsporen te maken, van remmende auto's met piepende banden. Af en toe ergens een druppeltje van iemand wiens auto lekt.
Tegelijkertijd zal elders de stoep wat verweerd worden met hier en daar ook wat groeiend onkruid. Als laatste moeten de stoepranden nog worden uitgesneden en een kleurtje krijgen, maar die worden tegelijk aangebracht met het voetpad, wat op de foto's wel aanwezig is.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #800 Gepost op: 15 November 2012, 14:13:45 »
Volgens mij is de kleur zwart (of zwartgrijs) van het wegdek nu beter zichtbaar dan gisteren en in elk geval niet zo blauw.

Verder alvast het wegdek geverfd voor het weggetje dat naar de parkeergarage (onder het stijgende deel door) loopt. Is niet helemaal strak en recht, maar dat geeft niet, want er komt nog een voetpad langs.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #801 Gepost op: 01 December 2012, 14:15:06 »
Geen bouwupdates, want ik houd me twee weken lang bezig met het IJsbeeldenfestival in Zwolle. Nu even een weekendje thuis na een eerste week IJsbeeldenfestival. Ik heb in Meppel nog een BR218 opgehaald. Heb er nu dus twee, want in mijn startset van vier jaar terug zat ook een 218. Wel opvallend dat ze toch behoorlijk verschillen, terwijl ze allebei van dezelfde fabrikant komen.

Op het voorste spoor staat de overgenomen loc, de startsetter staat op het achterste spoor.

En met gevaar voor eigen leven even een kiekje gemaakt van de voorkant van beide locs.

Mvg,
Martin

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #802 Gepost op: 01 December 2012, 15:57:38 »
Hoi Martin,

't Zijn dan ook verschillende kleurvarianten. Die met het 'slabje' voorop is de kleurstelling van eind jaren 90 tot half jaren 00. Die andere is de huidige kleurstelling.
En ergens onderweg hebben ze dat dingetje op het dak gezet.

Grt, Wim
Grt, Wim

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #803 Gepost op: 29 December 2012, 13:24:42 »
Twee weken terug stond er een uitje op het programma richting het zuiden. Mijn vrouw wilde naar de kerstmarkten in Aken en Valkenburg (waar we uiteraard ook een dag in het water van de Thermen hebben gelegen) en laat de spoorwinkel Hünerbein nou precies tegenover de kerstmarkt van Aken liggen. Ik kreeg drie kwartier alleen de tijd om voor een bepaald budget - dat spreek ik altijd met mezelf af, haha - inkopen te doen. Min of meer de laatste inkopen tot mijn verjaardag van 1 april aanstaande.

Natuurlijk was het nodig om wat scerneystrooisel extra in te slaan. Allereerst deze starter-kit, die aan de zijkant geflankeerd wordt door tunnelwanden. Misschien dat ik die wel onder de uitneembare delen van de stad bevestig.

Omdat je nooit genoeg strooisel kan hebben, ook nog vier verschillende zakjes met drie kleuren groen en een kleur bruin.

Omdat het straatleven ook spannender moet worden, nog de volgende vervoermiddelen. Allereerst een stadsbus, die wel wat verdwaald is, aangezien de bus vanuit Düsseldorf komt.

Vervolgens een vrachtwagen met een container van China Shipping. Die is onderweg naar de overslagplaats bij station Hookyville.

Verder nog twee politiewagens. De 'normale' wagen heeft ook fraaie zijspiegels, maar dat komt op deze baggerfoto niet echt goed tot uiting.

En tot slot heb ik me nog laten verleiden tot een zeer interesant 'sondernangebot', namelijk een lok van de AEG. Ik moet nog even uitzoeken wat dit nu weer voor BR-type is. Is in elk geval tijdperk 5. We hebben al veel rode locs, dus een witte leek me wel leuk voor de afwisseling.

Dat waren de aankopen. De verplichte kerstbezoekjes en maaltijden zijn inmiddels ook weer achter de rug, het zakelijke werk lgt een week of twee stil, de ijsbeelden in Zwolle worden druk bezocht (goed voor mijn bonus), dus kan ik eindelijk weer eens wat aan de baan gaan doen. Nou ja, doen. In eerste instantie moet ik eerst weer alles bijeen zoeken, want sommige zaken lagen weer heel ergens anders dan gepland en mijn grijsboard van 1 mm dik (voor de trapjes) heb ik nog steeds niet gevonden.

Maar goed, aan de hand van plaatjes even laten zien wat er allemaal gebeurd is.

De stoepen zijn aangebracht (stoepranden volgen later), de weg is enigszins verouderd (witte strepen komen nog, maar ik weet nog niet met welke tussenruimte) en van de twee panden is de bodemplaat weggehaald. Ik zit nog te denken hoe ik de ruimte tussen de omhooggaande weg en de weg naar de parkeergarage ga invullen. Steunmuren met gras ervoor en wat groen wat over de rand heen hangt, zodat het karton uit het zicht verdwijnt? Kan ook wat horrengaas vastzetten op de witte rand langs de stoep en dan met de toch nog aanwezige flexibele tegellijm een schuin wandje maken met gras en/of wat rotsen. Suggesties zijn altjd welkom, want de gaten dichtmaken is er nog niet bij. Er moeten immers nog draden getrokken worden voor de straatverlichting en de verlichting in de parkeergarage.

Bij de stoepen begint al wat onkruid tevoorschijn te komen. De politie heeft daar verder geen oog voor, al zullen ze gemeentewerken wel melden dat er wat tjak op de weg is beland.

De weg naar de ingang van de parkeergarage heeft inmiddels een likje verf gekregen, maar daar moet nog wel wat aan gebeuren, volgens plan. Recht afgebakend is de weg hier niet, maar een deel komt onder het voetpad te liggen.

Het hoekpand miste een complete zijwand. Van styreen een nieuwe muur gemaakt en aangebracht. Meteen de andere zijwand en een stuk van het dak wat vaster gelijmd, want het was meer een bouwval geworden. Ik zal de styrenen wand nog wel een kleurtje geven, al zal je er straks weinig van zien, want de ene uitloper van het huis grenst aan de muur van mijn kamer.

Misschien is het niet allemaal even strak en netjes, maar ik ben er wel tevreden mee. Ik ben nu eenmaal geen topper met mijn handen (al is dat wel enorm verbeterd in de afgelopen jaren), sommige dingen heb ik nog nooit mee gewerkt, maar ik vermaak me wel met het bouwen en bewerken. En volgens mij gaat het er toch om dat je er plezier in hebt.

Mvg,
Martin

mijnspoor

• Offline Offline
    • Station "Kolenmijn" ho
« Reactie #804 Gepost op: 29 December 2012, 13:30:08 »
Met die laatste zin heb je volkomen gelijk.
Het ziet er al goed uit hoor. (y)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #805 Gepost op: 29 December 2012, 13:40:57 »
En tot slot heb ik me nog laten verleiden tot een zeer interesant 'sondernangebot', namelijk een lok van de AEG. Ik moet nog even uitzoeken wat dit nu weer voor BR-type is. Is in elk geval tijdperk 5. We hebben al veel rode locs, dus een witte leek me wel leuk voor de afwisseling.

Da's de BR 128. Het prototype van de Traxx.

Grt,
Wim
Grt, Wim

M. Regensburg

• Offline Offline
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
« Reactie #806 Gepost op: 31 December 2012, 00:02:25 »
Goedenavond, heb me de afgelopen dagen door de ruim 50 pagina's zeer leuk en onderhoudend lees en kijkvoer heen geworsteld.

Blijf zeker weten de voortgang volgen.

Ga zo door met het schitterende werk.

Groeten,
Michael
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #807 Gepost op: 31 December 2012, 11:39:47 »
@Wim: Dank voor je opheldering. Had het op een ander forum al te horen gekregen, maar was gewoon wat later met plak- en knipwerk, vandaar dat dit er nog in stond.

@Michael: Bedankt voor je complimenten. Ga je lijstje na de jaarwisseling eens beter bekijken.

Toch nog een laatste update.

De politie van Hookyville is er al vroeg bij. Men verwacht ongeregeldheden bij de Manhattan Club. Door zichtbaar aanwezig te zijn, hoopt de politie dat de jaarwisseling zonder problemen gaat verlopen.

Bij de Manhattan Club nemen ze het toch al niet zo nauw met de wet. In plaats van een container aan te vragen voor het vuil, worden de vuilniszakken gewoon op een hoopje naar buiten gegooid, net tegen de geplande steunmuur. Dan doen de mensen op het hoekpand het toch beter door gewoon een kleine vuilcontainer buiten te zetten.

Totaalplaatje van deze scène. Ik vind het voetpad langs de Manhattan Club en het hoekpand lekker schmützig. Denk dat de voetpaden langs de stijgende weg nog een licht washje nodig hebben om het niet te veel te laten verschillen. Het hoekpand krijgt nog een likje met een mat verfje. Het halve dingetje rechts van de Manhattan Club is de plaats waar de steunmuur moet komen en een hoger gelegen huizenrij begint. Dit dingetje diende alleen maar ter markering.

Dat was het wel weer voor dit jaar. Na de jaarwisseling gaan we verder met deze straat. Hoewel de ANWB zich gisteren al meldde voor een mogelijke klus in januari.

Mvg,
Martin
« Laatst bewerkt op: 31 December 2012, 11:42:23 door Hookies »

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #808 Gepost op: 31 December 2012, 13:45:53 »
Hoi Martin,

Dat gaat een leuk vreugdevuur worden op het viaduct met de jaarwisseling. ;D
Brandstof genoeg.
De Club zelf is nogal schoon ga je daar ook nog wat aan doen tzt.?

Ik ben helemaal vergeten je connectoren bij elkaar te sprokkelen.
Sorry, dat wordt volgend jaar.

Groeten Robin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #809 Gepost op: 31 December 2012, 13:59:00 »
Ja, de club krijgt nog wel een wetwashje, zeker het clubgedeelte op de begane grond. Ik ga binnenin proberen ook een koker te maken voor een warm geel licht (rood zou een ietwat verkeerd beeld hier schetsen) en dan de rest van het pand een ander kleurtje licht. Jij zou me vast wel kunnen helpen om in de muur (het is immers een doodlopend steegje) ook een lampje aan te brengen.

Net als de connectoren schuiven we dat door naar volgend jaar,  :D