Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 259403 keer)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #735 Gepost op: 12 August 2012, 20:44:50 »
Regenpijpen monteren. Ja, dat kan vervelend zijn. Ik gebruik hiervoor niet meer de dunne verf van - bijvoorbeeld - Faller, want die loopt ongetwijfeld precies daarheen waar je het niet wilt hebben. Tegenwoordig lijm ik de pijpen met bisonkit. Wat lijm op een papiertje smeren, met een wattenstaafje een beetje lijm aanbrengen op de pijp en de pijp op de gevel plakken. Met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf kun je eventuele bisonkitresten redelijk goed verwijderen. Soms is de regenpijp te lang. Die knip ik pas af, als de lijm goed gedroogd is. Zo weet je zeker, dat je de pijp niet te kort wordt.

Succes! (y)

Groet,
Bas

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #736 Gepost op: 14 August 2012, 14:55:34 »
Goeie tip Bas!

Op een h0-baan zag ik een pand dat in een flauwe bocht geplaatst kon worden. Zie op de foto (genomen bij de baan van Janus) het pand onder de gele pijl. Ik heb het heel vroeger zelf ook gehad, maar dat is lang geleden en was ook h0. Mijn vraag is of dit pand - of een soortgelijk pand - ook in spoor N bestaat of bestaan heeft. Ik zou het graag in mijn stad willen plaatsen. Wie o wie helpt me.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #737 Gepost op: 14 August 2012, 22:19:28 »
Op een h0-baan zag ik een pand dat in een flauwe bocht geplaatst kon worden.

Ik weet niet precies wat je bedoelt Martin. Je kunt toch ieder pand in een bocht plaatsen? Daar doen ze in het echt ook niet moeilijk over. ;)
Of bedoel je gewoon een pand dat er zo uit ziet, en is dat van die bocht een bijkomstigheid?

Leuk om je geknutsel met de huisjes en verlichting te zien. 't Wordt leuk!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #738 Gepost op: 15 August 2012, 20:11:24 »
Het door mij gewenste pand (van Kibri) is gelokaliseerd op Marktplaats. Zaterdag wordt dit pand in tweevoud (en nog een paar andere gebouwtjes) opgehaald. Tegen die tijd gaan we weer verder met het bouwen van het koffiehuis en het uitleggen van de stad.

@Hans: ik zal dan laten zien wat ik bedoel.

In de tussentijd rijdt de Intercity al een paar keer door het landschap net buiten Hookyville. Zelfs in het donker is de trein goed te zien.

In het donker en met een snel rijdende trein is het moeilijk te zien, maar het lijkt waarempel of er al mensen in de trein zitten.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #739 Gepost op: 15 August 2012, 20:20:33 »
Ziet er goed uit. Wat voor verlichting heb je daarin gebouwd?
Grt, Wim

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #740 Gepost op: 15 August 2012, 20:22:01 »
Is zo'n strookje van Digirails waarbij je ook reizigers kreeg (of krijgt). Tweede klas heeft een ander kleurtje licht dan de eerste klas en de bistrowagen.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #741 Gepost op: 16 August 2012, 14:30:55 »
Van achter de Intercity kwam vanochtend opeens een vreemde loc in beeld, namelijk de Taurus Herpa. Deze zal ingezet worden voor vervoerstransport tussen Hookyville, Esdorf en andere plaatsen. Eerst een foto uit de lucht, want de fotograaf vloog rond in een helikopter, later zette hij voet aan land voor een foto op preiserniveau.

Voor het stadswerk was al eerder een en ander aangekocht. Veelal decoratiemateriaal, zoals bankjes, bloembakken, telefooncellen etc. Ook een set verkeersborden. Altijd handig voor de in het vervolg zelf te maken verkeersborden, want dan heb ik vergelijkingsmateriaal. De getoonde foto's zijn van Faller zelf.

Mvg,
Martin

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #742 Gepost op: 16 August 2012, 16:41:40 »
Loop ik ineens tegen 50 pagina's leesvoer aan.

Martin,wanneer ga je die lantaarnpalen nou eens planten ?  ;D

Groeten,
Robin

(die hier gewoon dezelfde naam als bij de buren gebruikt)

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #743 Gepost op: 16 August 2012, 16:44:14 »
Ha Robin. Dat setje van zes moet nog binnenkomen. En daarna moet ik de stad eerst gaan inrichten op een plaat mdf (die al wel in huis is). Ik weet nog goed dat er op de ene uitgang van de trafo 17 straatlantaarns passen, dus dat komt wel goed. Je ziet het hier vanzelf voorbijkomen.

Heb jij al vooruitgang te melden?

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #744 Gepost op: 16 August 2012, 16:55:54 »
Ja,hier is een wisselcombinatie zo aangepast dat ie in de spiraal past.
Dus we zijn weer een stap dichter bij de bovenbouw.
En er zijn nog wat locs van ledverlichting voorzien.
Alles staat in het draadje bij de buren. ;)
Als ik aan het zichtbare deel begin open ik hier ook wel een bouwdraad.
Dit deel is nog niet bijster interessant.Veel aanpassingen aan materiaal dat ik wil doen voor ik verder bouw.

Behalve die 17 kun je er op de andere uitgang ook nog een stuk of 15 kwijt.
Zijn dan alleen niet dimbaar.

Robin
« Laatst bewerkt op: 16 August 2012, 22:43:20 door HeRo »

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #745 Gepost op: 17 August 2012, 17:13:51 »
Het koffiehuis is weer een stukje verder gereed gekomen. Overal zijn de regenpijpen aangebracht. Ook het uithangbord en de hangende buitenlampen zijn aangebracht. Twee ramen zijn al voorzien van vensterbanken, die wellicht niet helemaal op schaal zijn. Eentje heeft er een wildernis van gemaakt. Daar moet binnenkort nog wat aan gedaan worden. Jammer dat een stelletje onverlaten de nog niet verankerde regenpijp weer een schop moesten geven, maar het kan er mee door.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #746 Gepost op: 18 August 2012, 17:20:36 »
Medespoorders,

Ik ben bezig met het in elkaar zetten van de drie stadspanden die ik als laatste heb aangeschaft (zie pagina 49). Voor de etalageramen moet je knippatroonfolie van het schutblad afhalen en zonder blaasjes op het raamfolie van dezelfde grootte aanbrengen. Het lijkt me een soort doorzichtige plakfolie, maar hoe kreeg je dat van het schutblad af. Als eerste laat een folie met het nummer (handig om te zien waar het moet) los, maar de doorzichtige folie, vergeet het maar.

Heeft iemand ervaring hier mee (weken, verhitten?)? Of moet ik maar gewoon het dikkere doorzichtige vel nemen en als etalageraam aanbrengen?

Mvg,
Martin

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #747 Gepost op: 18 August 2012, 17:33:19 »
Gewoon het dikke doorzichtige vel nemen en als raam gebruiken.
Het bijgevoegde blad is volgens mij alleen om de ramen op de juiste grootte te knippen.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #748 Gepost op: 19 August 2012, 20:44:26 »
Wederom een warme dag, maar wel eentje om lekker in de tuin met huisjes bezig te kunnen zijn. Vandaag wilde ik een hoekpand in elkaar gaan zetten, wat ik gisteren al van een kleurtje had voorzien. Een sportzaak met leuke etalages. Die etalages had ik gisteren al in elkaar gezet. Gaat er leuk uitzien als er straks licht brandt.

Toen ik vanochtend aan de kozijntjes wilde beginnen, was het wel even opletten. Die dingen zijn in N-spoor niet groot en er zat wel degelijk wat verschil tussen.

Maar zo goed en kwaad als het in deze hitte ging, kregen alle kozijntjes uiteindelijk de juiste plaats. Ja, ik had er aanvankelijk toch twee op een verkeerde plek gemonteerd, maar ondanks het snelle drogen wist ik dit nog te corrigeren. Na een beetje plakwerk stonden de etalages en twee gevels. Een mooi gebouw voor naast het koffiehuis annex de kroeg. Okay, in Hookyville komen ze niet naast elkaar te staan, maar wel vlak in de buurt.

Enfin, we gingen weer door, uiteraard onderbroken door koele drankjes en lekkere vruchtenbowl. Je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken. In de bouw is het al zwaar weer, maar de aannemer in Hookyville kan nog lekker zijn gang gaan. En ja hoor, daar stonden opeens alle gevels en zelfs het binnenwerk - het masker - was al geplaatst. Dat was nog wel even een werkje, maar door het masker op sommige plekken vast te zetten, zie je daadwerkelijk gordijntjes voor de ramen. Een aantal ramen is aan de binnenzijde van het masker afgeplakt om te voorkomen dat alle ramen verlicht zijn als het donker wordt. Zie daar Sporthaus Kuhn, al heb ik een vaag idee dat ze hier ook decoders leveren.

De aannemer was niet vermurwen. Het personeel wenste hitteverlof, maar er bestaat alleen vorstverlet voor aannemer Heinrich. Dus doorwerken mannen! Het dak moet er op en ook de schoorstenen moeten geplaatst worden. Trappetjes bij de ingang mogen we laten zitten. Ondertussen had ik van de bodemplaat de stoepen weggesneden. Straks komt er immers één soort stoep in Hookyville en die stoepen lopen tegen de onderkant van de huizen aan. Dan heb je niet het idee dat een huis zomaar op een stoep is neergezet, maar dat de stoep deel uitmaakt van de locatie van het huis. Maar dat wordt straks bij de aanleg van de stad wel duidelijk. Het Sporthaus in bijna definitieve vorm dan maar.

Mvg,
Martin

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #749 Gepost op: 19 August 2012, 20:48:43 »
Kijk, een echte die-hard! :) Ik kom niet tot enig modelbouwwerk met deze hitte, laat staan buiten zitten. Een keiharde ben je ;)

Leuk om ook eens het gezicht achter de forumnaam te zien (y)