Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:03:20
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 259407 keer)

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #720 Gepost op: 23 July 2012, 09:04:25 »
Martin,

De beloofde foto's van de straat lantaarns in Houten

(Kijk eens met streetview in het oude dorp) en Haarlem

Overigens op een pleintje in Haarlem kwam ik ook de dubbele variant tegen.
Ik heb nog wat meer  foto's, als je die wilt hebben stuur dan een pb.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #721 Gepost op: 23 July 2012, 09:40:17 »
Gerard,

Ik was afgelopen weekend toevallig een keer te voet door Leiden gelopen. Ik zag daar regelmatig de enkele variant. Op kruisingen hadden ze dan de dubbele variant op elke hoek, maar dan schuin aangebracht.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #722 Gepost op: 23 July 2012, 12:01:39 »
In mijn stad moeten natuurlijk ook wegen komen. Wat is de beste/eenvoudigste manier om die te maken? Ik kan ze verven, maar ik meen dat er ook een bepaald soort schuurpapier was dat je prima kon gebruiken. Weet alleen niet meer welk.

Kun je dat hele fijne korrel zwart schuurpapier wel voor gebruiken, Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #723 Gepost op: 26 July 2012, 17:40:56 »
Weer wat nieuwe aankopen, al hebben die grotendeels wel te maken met de binnenkort aan te leggen stad.

Allereerst is de BR140, die ik recent van een N-forumlid had overgenomen, van een decoder voorzien.

Vervolgens voor op een hoek van een straat in de stad een bistro-café. Leuke tafeltjes en stoeltjes erbij voor een terras en een van de blinde muren is weggewerkt. Uiteraard lijm om de kit in elkaar te zetten.

Verder was ik van de week bij Jaap Vriend op bezoek geweest voor mijn stadspanden en stoepen. De bestaande stoepen haal ik van de bouwpakketten af en worden vervangen door stoepen van styreen of architectenkarton. De stoepranden worden dan gemaakt van styreenstroken die 1 mm kleiner zijn dan het normale styreen. Verf komt van de betonverf van Faller, de wegverf gebruik voor de wegen die op het voorbehandelde mdf worden geschilderd. Natuurlijk is er af en toe een stukje asfalt kapot, daar heb ik dan asfaltstrooisel voor.

In het midden van de straat komt een bomenperk. Daar zijn die zes bomen voor bestemd. De grote boom komt net als mijn andere grote boom ergens op een binnenplaats terecht. Overigens zie je op deze foto pas het architectenkarton.

Binnenkort meer nieuwe aanwinsten voor de stad.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #724 Gepost op: 27 July 2012, 09:06:47 »
Martin,

Volgens mij ben jij een DCC rijder. Als ik vragen mag, waarom koop je dan een veel duurdere Selectrix decoder?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #725 Gepost op: 27 July 2012, 09:12:26 »
Ik heb er nog een paar met deze decoder rijden, gewoon als DCC, en die doen het beter dan de meeste decoders. Persoonlijk vind ik de Kuehn ook erg goed en die had in dit geval waarschijnlijk wel goedkoper geweest. Nou ja, laten we dan zo zeggen dat ik door een duurdere decoder gelijk de inbouw heb betaald.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #726 Gepost op: 01 August 2012, 12:24:02 »
Ik had nog wat tegoedbonnen voor Kuipers Hobbyhuis in Utrecht (cadeautje van mijn basketballteam), dus die heb ik gisteren maar eens ingewisseld. Uiteindelijk een grote bouwdoos gevonden met twee hoekpanden en een tussenpand voor mijn stad. Daarmee heb ik nu genoeg rijtjes- en hoekpanden voor deze stad. Kortom: bouwpakketten in elkaar zetten en langzaam de stad gaan bouwen. Vrijwel alle andere materialen zijn al binnen, alleen nog verkeersborden, (straat)verlichting en wat opschmuk voor de stad. Morgen een cursusje over ledjes en weerstanden en hoe je alles wel of niet aan elkaar knoopt.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #727 Gepost op: 02 August 2012, 18:01:56 »
Omdat ik natuurlijk helemaal niets van verlichting weet, en dan vooral het onderdeel ledjes en weerstandjes, laat staan de Wet van Ohm, had ik na een forummeeting een uitnodiging gekregen van Robin den Held (Hero van 3rail) voor een gedegen uitleg en welke trucs je hiervoor kan toepassen. Vandaag dan eindelijk tijd gehad om naar Alphen aan den Rijn te komen. Behoorlijk wat uitleg gekregen, geprobeerd zelf ook wat te bedenken (was meestal geen succes, haha), maar het resultaat was wel dat er licht ging branden. Een van mijn Viessmann lantaarnpalen gaf licht en naarmate we de trafo verder open draaiden, nam het licht ook toe. Gelijkstroompje. Uit de berekening kwam naar voren dat ik zo'n 17 straatlantaarns van licht kan voorzien.

Ook het wisselstroomgedeelte van de trafo valt dan nog te benutten. Moet er wel een diodeschakeling tussen, maar die was voor handen. Aan mij de taak om te onthouden wat dan + en wat dan - is. Moet toch te doen zijn.

Verder nog diverse soorten leds gezien, zelfs zo klein dat ik daar een buitenlichtje van een huisje mee kan maken. Omdat er toch het nodige over was aan materiaal, kreeg ik vier bakjes met ledjes mee, de diodeschakeling, twee tuimelaars, een soldeerstrook en op die strook op één punt drie ledjes. Een geel gekleurd ledje zit op een andere strook, maar daar is een uiteinde van de weerstand doorgeknipt voor een extra uitleg. Ik heb wel begrepen hoe je ongeveer vijf ledjes aan één punt kunt koppelen en dat je echt aardig wat ledjes aan kunt sluiten.

Natuurlijk alle dank voor Hero voor deze uitleg aan een non-technicus. Binnenkort maar eens wat werk in praktijk brengen als ik de stad kan gaan bouwen. In elk geval straatverlichting, maar ik heb nog wel wat andere ideetjes.

Tot slot een foto als bewijs dat er iets brandt nu alles weer hier is.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #728 Gepost op: 10 August 2012, 13:08:22 »
We zijn weer een klein stukje verder met het in elkaar zetten van de bistro voor op een hoek in de stad. Mijn eerste zelf in elkaar te zetten huisje, dus ik ben met recht een beginneling. Het is natuurlijk wel wat gepriegel met N-spoor. Fragiele deeltjes die nog wel eens willen breken, hoe scherp je werktuig ook is en hoe voorzichtig je het ook doet. Dat heeft wel tot wat lijmvlekjes geleid, maar die ga ik nog wel aanpakken. Ik heb de muren het dak geverfd om de plastic look weg te krijgen. Ben daar niet ontevreden over. Op het dak moet nog wat spoor worden aangebracht van regenafzetting. Beetje drybrushen met wit. Het pandje zelf krijgt nog een wetwash met zeer verdund zwart dat ik daarna weer opdep. Dat kan nu allemaal nog makkelijk, want ik heb de daken nog niet aangebracht.

Zo is de stand op dit moment:

Ik heb het masker voor in het huisje al gevouwen, maar nog niet vastgezet en in het huisje bevestigd. Wil nog een paar ramen aanpassen, zodat daar geen licht brandt en in andere ruimtes wel, zeker in het deel op de begane grond. Zwart papier of karton moet de truc doen. Ik heb verder een ledkampje met sokkel van Brawa gepakt en in het huis geplaatst (wel van bovenaf, want door die sokkel zou het huis niet goed sluiten aan de onderzijde. Op de foto zie je dat er in elk geval licht aan de onderzijde van het huisje is, niet bovenin, maar het is én niet donker én het dak zit er nog niet op. Zou het kloppen dat als dat wel het geval is het licht dan overal komt? In dat geval kan ik hier met één lampje volstaan. Ik vraag dit omdat ik dan dit lampje aan de binnenkant vast kan zetten en er geen tweede in hoef aan te brengen. Heeft het dan nog zin om die sokkel vast te zetten of maakt dat verder weinig uit? Ter informatie: de bodemplaat en het huisje worden niet aan elkaar vastgezet, zodat ik te allen tijde in het huisje kan komen en een kapot lampje (je weet nooit) makkelijk kan vervangen door het huisje even weg te nemen.

Nou ja, foto's met een beetje licht dan maar:

Straks eens kijken naar zwart papier en de buitenkanten nog eens behandelen. Het is mooi weer om lekker in de tuin bezig te zijn.

Mvg,
Martin
« Laatst bewerkt op: 10 August 2012, 13:10:31 door Hookies »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #729 Gepost op: 10 August 2012, 13:23:15 »
Niet slecht voor een eerste huisje. :)
Met het aantal lichtpunten is het altijd een beetje proberen. Bij mijn H0-projecten gebruik ik vaak meerdere per pand. Voor dit huis in N zou waarschijnlijk een lichtpunt voldoende kunnen zijn. Misschien moet je de led iets hoger aanbrengen, zodat het licht beter over de voorgevel verdeeld is. Dan zou je het sokkeltje dus moeten vastzetten.
Als je de grondplaat niet aan het huis lijmt, bestaat de kans, dat er lichtlekkage ontstaat, dat met een paar gevouwen stroken zwart papier is te verhelpen.

Groet,
Bas

Als toevoeging een voorbeeldje van een van mijn projecten.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2012, 13:34:29 door Basilicum »

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #730 Gepost op: 10 August 2012, 13:26:43 »
Thanks Bas. Het lampje hing overigens wel ondersteboven in het pand. Straks zet ik de sokkel rechtop en aan de binnenzijde, de draden gaan dan onderdoor naar buiten. Eens kijken of ik vanavond dan meer licht heb. Op eventuele lichtlekkage zal ik even opletten.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #731 Gepost op: 10 August 2012, 15:46:26 »
Inmiddels zwart papier in huis gehaald en achter enkele ramen geplakt. Moet niet té verlicht worden allemaal, want dat is veel leuker voor op het terrasje.

Daarna het masker gevouwen, vastgeplakt en in het huisje gefrut. Vervolgens lampje op de bodemplaat gezet en daarna draadjes er onderuit laten komen en op de trafo aangesloten. Dat gaf een leuk effect. Volgens mij moet ik aan één kant het masker iets omhoog doen, hoewel het ook best kan zijn dat deze gordijnen gewoon gesloten zijn. Hieronder het zicht op de twee lange zijden.

Het klopt dat bij deze laatste foto licht onder het huisje vandaan komt, maar dat is te danken aan de draadjes van de verlichting. Ik ga nog wel wat vijlwerk toepassen op de onderkant van de muren, want daar zie ik nog wel wat bramen zitten. Ik moet toch nog een extra likje verf hier en daar geven vanwege de lijmvlekjes, dus dan neem ik dat meteen ook mee.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #732 Gepost op: 10 August 2012, 19:02:08 »
Man, man, man. Zelfs in het schemer van de avond is te zien dat de erker nu niet bepaald schoongehouden is.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #733 Gepost op: 10 August 2012, 19:13:38 »
Hoi Martin,

Ziet er goed uit. Ik heb ook een huisje van (bijna) dit type, maar dan uitgevoerd als vakwerkhuisje met een apotheek op de begane grond. Niet het makkelijkste om mee te beginnen, zou ik denken, want er zitten veel kleine deeltjes bij.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #734 Gepost op: 11 August 2012, 19:04:08 »
Het mooie van het plakken van huisjes is dat je er ook weer van leert. Schoner werken is er eentje van. Gewoon even vingers schoonmaken als je aan een nieuw onderdeeltje begint. Niet te veel lijm gebruiken bij klein priegelwerk als kozijntjes. En de naamborden van dit koffiehuis zijn stickers, maar het had handiger geweest om in elk geval het grote naambord boven de deur, met huis als logo, wat meer in de vorm van het logo te knippen dan wat Faller suggereert en ik dus ook gedaan heb. De regenpijpen, die wit en oranje waren, heb ik grijs geverfd, maar die moeten nog wel bevestigd worden, net als twee uithangborden. Dat zal nog een feest geven. Daarna nog het meubilair plaatsen, de stoelen bestaan uit zitting en twee leuningen met poten.

De deuren heb ik aan de onderkant ook van zwart papier voorzien en ik heb ergens een raam aan de achterkant van wit papier voorzien. Dat geeft weer een ander soort licht. In de erker ga ik nog een ledje frutten, maar dat is van later zorg. Zoals eerder gezegd, het huis is los te tillen van de onderplaat.

Fotowerk, waar de missertjes wel duidelijk zichtbaar zijn, maar zoals gezegd, daar leer je ook weer van. Het is uiteindelijk mijn eerste zelf plak huisje sinds 1977. Op de tweede foto lijkt de erker te zweven, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Scheef bijzettafeltje.

Op de baan komt dit koffiehuis dus op een hoek van een rij stadspanden te staan. Mooi uitzicht over het land, want het is meteen ook aan de rand van de hoger gelegen stad.

Mvg,
Martin